"Leidissä" käynnistymisongelma

Thulsa Doom

New member
Morot !!!!

Joo, löytyisiköhän täältä apuja eli -01 mallin "leidi" onpi kyseessä jota vaivaa mystinen vika. Pärrä lähtee kylmänä hienosti käyntiin, mutta kun ajat pyörän moottorin lämpöiseksi niin eipäs enää starttaakkaan. Pari erinäistä kertaa jaksaa startti pyörittää ja se jääpi sitten siihen.

Tarpeeks monta kaffikupposta kun jaksaa ryystää huoltsikalla ja menee uudelleen starttaamaan ns. kylmällä koneella niin taasen lähtee käyntiin. Hommasin pyörään nyt uuden akun ja sama vaiva vaan jatkuu... Mittarin kanssa oon tota mittaillut suuntaan ja toiseen sekä saanut erinäisiä vihjeitä sieltä ja täältä mitä osia pyörään pitäisi vaihtaa, mutta hirveesti ei kiinnostaisi arpomalla alkaa yksi osa kerrallaan kokeileen milloin tulis kuntoon.

Löytyisikös täältä apuja mistä vikaa voisi alkaa etsiskelemään...?

Minä mikään mekaanikko ole, mutta...

Onko venttiilien välyksiä milloin viimeksi tarkasteltu, jos ovat pielessä se voi aiheuttaa kyseisen kaltaista vikaa. Jos tarkastuksesta on aikaa/ei ole tietoa niin kannattaa ehdottomasti hoitaa homma.

Lämmön noustessa liian pienet välykset menevät kiinni eli alkavat kantaa, jolloin venttiili(t) jäävät raolleen eikä silloin synny tarpeeksi puristusta jotta lähtisi kunnolla käyntiin, taas jäähdyttyään tilanne korjaantuu... Oikeilla välyksillä kone lähtee tulille/käy/vääntää/kulkee paremmin.

Edellinen pärrän omistaja oli noi venttaalit tarkistuttanut juuri ennen pyörän vaihtoa, joten tän pitäis olla kondiksessa.

Jos se saa liikaa soppaa...
nixweiss.gif
...arvaus vaan...

Juu, vastauksia satelee...
cool.gif
eli pyörä on dynottu hiljattain eli säätöjen pitäis olla aikas kohdillaan...

Onko venttiilien välyksiä milloin viimeksi tarkasteltu, jos ovat pielessä se voi aiheuttaa kyseisen kaltaista vikaa. Jos tarkastuksesta on aikaa/ei ole tietoa niin kannattaa ehdottomasti hoitaa homma.

Lämmön noustessa liian pienet välykset menevät kiinni eli alkavat kantaa, jolloin venttiili(t) jäävät raolleen eikä silloin synny tarpeeksi puristusta jotta lähtisi kunnolla käyntiin, taas jäähdyttyään tilanne korjaantuu... Oikeilla välyksillä kone lähtee tulille/käy/vääntää/kulkee paremmin.
Ei se ihan noin yksinkertaista ole. Riippuen moottorin rakenteesta, venttiilivälys joko suurenee tai pienenee koneen lämmetessä. Itse venttiilin pituuden muutos on varsin vähäinen eikä se juurikaan ole syynä välysten muuttumiseen lämpötilan vaihtuessa. Liian pieni välys tosin aiheuttaa sen, ettei venttiili lepää istukkaansa riittävän kauan jotta lämpö siitä ehtii siirtyä moottorin muihin osiin. Mutta jos kone ei kuumana tahdo käynnistyä, niin voi se kantava venttiili toki syynä olla. Tosin kone käy silloin huonosti noin muutoinkin ja sen kyllä huomaa.
Liian rikasta seosta epäilisin. Tosi paskanen ilmansuodatin voi olla myös syyllinen ja vanhat syt.tulpat.

Eli kuten tossa aiemmin kirjoittelinkin niin vikahan oli staattorissa... aikas moneen eri kertaan ja eri mittareilla ja vielä eri persoonien toimesta toi nyt on mitattu ja ei vaan laturilta tullut virtaa. Akku ja jännitteensäädinkin tossa tuli vaihdettu, kylläkin jännitteensäädin tuuppasi himppu liikaa virtoo läpi joten sekin on kunnossa.
smile_org.gif

Hondan orkkis laturi on paikallaan ja hienosti toimii....

Back