• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Liikennekulttuurierot

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MopoTomppa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

MopoTomppa

New member
Aihe ei liene mitenkään erityisen uusi, mutta sallikaa pieni "avautuminen."

Kävin tänään ajelemassa Lecco-Como - järven ympäristössä kaverini kanssa, ilma oli kuin morsmaikku, 20+ lämmintä, aurinkoista, VVV eli Viikon Virallinen Vapaapäivä ja porukkaa liikkeellä pilvin pimein.
Fillariseurueet, seka motorisoidut että lihasvoimin liikkuvat olivat kaivaneet kamat ulos suojista ja lähteneet tien päälle nautiskelemaan kukin parhaaksi katsomallaan tyylillä. Tähän lisäksi tietysti noin miljuuna a*toilijaa jotka sen ainoan vapaan parkkipaikan nähdessään suorittavat perheenkuljettimelle vieraita taidonnäytteitä sompaillessaan rata-a*tonakin hyvin tunnetulla Lancia Ypsilonilla taidokkaita käännöksiä ilman vilkun häivääkään.
(Ohittelimme myös letkan jonkin Ferrari-clubin jäseniä (?) jotka olivat lähteneet tuulettamaan a*tojaan... harvemmin voi sanoa edes nähneensä saati sitten ohittaneensä 20 Ferraria kilometrin matkalla. Ennenkuin kukaan ehtii, nämä Ferrarit siis junnasivat jonossa 10-20 kmh vauhtia)

Vielä vaan melkein kolmen vuoden jälkeen jaksoi ihmetyttää kuinka sulassa sovussa tämä kaikki mahtui niille ei-niinkään-leveille teille. Ja siinä ohessa mietitytti vähän että miten sitä oikeasti osaa enää ikinä ajaa Suomessa, ja tämähän pitää opetella jo heinäkuussa.
sad_orig.gif

Miksi oi miksi joustava ajaminen on niin kiellettyä Suomen Maassa?

Täällä kun lueskelee tarinoita (ok, enimmäkseen niitä onnettomuuspainoitteisia ja niistä seurannutta jälkivääntöä) niin yleisilme näyttäisi olevan edelleenkin hyvin sääntökeskeinen ja jos sääntö sanoo ettei valkoista sulkuviivaa saa ylittää niin sitten sitä ei saa. Sillä ei ole asian kanssa mitään tekemistä onko se turvallista tai ei tai onko siitä kenellekään mitään haittaa.

Varsinainen pointtini on siis tämä: olisiko kovinkaan vahingollista yleiselle liikenneturvallisuudelle ja paluumuuttajan kotouttamiselle jos Suomessa opittaisiin tekemään hienosti ja sievästi seuraavat asiat jotka ovat jossain muualla pelkästään arkipäiväisiä:

- moottoripyörällä / mopolla / skootterilla saa ajaa kaistojen välissä ohittaen hitaasti liikkuvia a*tojonoja
- edellämainittu mutta myös vastakkaisiin suuntiin liikkuvien / seisahtuneiden kaistojen ollessa kyseessä
- a*toilijat edesauttavat tätä väistämällä
- kaksipyöräisille ajoneuvoille on omat parkkitilat parhailla paikoilla
- liikennevalvontaviranomainen ei ole turhan kiinnostunut 2-pyöräisistä ja jos ajaa hienolla motolla, saa "peukkuja" ko. viranomaisilta
- liikennevalvontaviranomainen ei noudata itsekään nopeusrajoituksia jotka eivät ole maalaisjärkeviä eikä sakota kanssaliikkujia näissä paikoissa
- mainitsinko jo että a*toilijat antaa tietä
- missään ei ole irtohiekkaa
- nopeusrajoitukset totaaliseen uusharkintaan. Siinä missä rajoitus asutuksen, tien kunnon ja leveyden perusteella jossain muualla on 90, Suomenmaassa vastaavassa paikassa olisi 40 plus hidastetöyssyt joka sadan metrin välein. Onhan niitä töyssyjä täälläkin mutta ei älyttömissä paikoissa. Kokonaisuutena, tarve (?) ajaa ylinopeutta pienenee koska rajoitus on enemmän linjassa maalaisjärjen kanssa.
- Siellä missä on oikeat riskit, asia otetaan vakavasti. Eli: koulujen tieylityspaikoissa on alkamis- ja sulkemisaikaan viranomainen ohjaamassa liikennettä ja varmistamassa turvallisen kulkemisen vielä erikseen, sen lisäksi että rajoitukset ovat oikeat ja ne töyssytkin oikeassa paikassa.
- muistinko sanoa että a*toilijat antavat tietä
- peilejä käytetään muuhunkin kuin meikkaamiseen

Miten olis?

Joo, joo...
Olet nähnyt järjen valon. Nyt muutat pois sieltä vitun Suomesta. Ei siellä ole kuin näitä jeesusteipillä silmänsä liimanneita nopeuskontrollifriikkejä.

Sen verran on korjattava, että vastoin harhaluuloja täällä ei ole hidastetöyssyjä sadan metrin välein. Joustava ajaminenkaan ei ole kielletty. Mutta on tukku erilaisia käsityksiä mitä se joustava ajaminen on. Omasta mielestäni se ei ole esimerkiksi sitä, että jono Ferrareita porhaltaa 20 km/h. Kuullostaa tuskalliselta ja minusta ei yksinkertaisesti olisi siihen, ajamaan Ferrarilla possujonossa.
biggrin.gif

Irtohiekan lisäksi listalle voisi laittaa routavauriot. Ilmasto ei ole vielä lämmennyt niin paljon, että talvella ei olisi pakkasia. Olosuhteet ovat siis mitä kehnoimmat moottoripyöräilyyn.

Ei tänne ole mikään pakko tulla. Kannattaa pysyä siellä missä asiat ovat parhaiten.
smile_org.gif

Vielä tohon vois lisätä että tutkat on lähinnä kylissä ja niiden reunoilla, eli siellä missä pitääkin. Täällä ollaan hyvillä sakkopaikoilla.

Puolet motoristeistakin vastustaa joustavuutta. Minkäs tolle sääntöuskovaisuudelle voi, ei kai mitään. Suomalaiset tutkimukset näyttää että nollatoleranssi on paras. Uskotaan siihen.

Ei kiitos... Olen nähnyt tätä joustavaa liikennekulttuuria ihan tarpeeksi, mieluummin ajan täällä missä voin 99% luottaa siihen, että jengi pysyy omalla puolella tietään sulkuviivan ansiosta koska viiva on siinä EIKÄ sen vuoksi että arvelevat itse tietävänsä paremmin milloin sulkuviivaa tulee noudattaa.

Itse olen ollut huomaavinani, että siellä joustavan liikennekulttuurin maissa autot ovat kolhuisempia, prätkät murjotumman näköisiä ja ymmärtääkseni onnettomuustilastotkin rumempia?

Ei kiitos... Olen nähnyt tätä joustavaa liikennekulttuuria ihan tarpeeksi, mieluummin ajan täällä missä voin 99% luottaa siihen, että jengi pysyy omalla puolella tietään sulkuviivan ansiosta koska viiva on siinä EIKÄ sen vuoksi että arvelevat itse tietävänsä paremmin milloin sulkuviivaa tulee noudattaa.

Itse olen ollut huomaavinani, että siellä joustavan liikennekulttuurin maissa autot ovat kolhuisempia, prätkät murjotumman näköisiä ja ymmärtääkseni onnettomuustilastotkin rumempia?
ja ihmiset näyttää kaikenkaikkiaan onnellisimmilta ?

Sen verran mitä italian liikenteeseen ehdin tutustua niin en todellakaan haluaisi moista koheltamista Suomeen. Enkä monen muunkaan maan

joo kyllä se on ehdottomasti parempi, että pysytellään tässä "minä-minä-minä" liikennekulttuurissa
033102ass_1_prv.gif

Täytyy nyt meitä suomalaisia puolustella
biggrin.gif
sillä, että miettikääpä nyt tätä meidän viismiljoonaista heimoa, me siis ollaan jumaliste vapaaehtoisesti lähdetty jostain Välimeren tai Afrikan/Egyptin lämmöistä taapertamaan tänne soiden, sääskien, pakkasen ja lumen keskelle! Kyllä siinä pitää olla ensinnäkin hiukan vähäjärkinen ja luultavasti epäsosiaalinen ja mahdollisesti alkuperäisestä yhteisöstä karkoitettu ja kertakaikkinen epäsosiaalinen jääräpää! Semmoisista me ollaan kuulkaa alkumme saaneet! Täällä ei stana mitään tietä anneta!

Täysin voi yhtyä ketjun aloittajan näkemykseen. Viime kesänä sai ihmetellä Espanjassa, kuinka liikenne voi sujua väkimäärältään Porin kokoisessa kaupungissa ilman liikennevaloja. Ratsastajat tukkivat liikenneympyrän hevosillaan, seurasin mielenkiinnolla, kuinka autoilijat hoitavat homman. Eri suunnista tulleet autot kiersivät ympyrän väärältä puolelta, ruuhkaa ei syntynyt, torvet ei soineet, koko tilanne oli ohi muutamassa sekunnissa. Ei meillä tulisi kuuloonkaan kiertää ympyrä väärin päin, täällähän lähtisi heti soitto poliisille kanssa-autoilijalta. Se siitä sujuvuudesta.

Voivoi. Sinä et nyt kertakaikkiaan ole ymmärtänyt että virkamies on se ainoa auktoriteetti joka voi tietää millä nopeudella ja miten voit missäkin tilanteessa ajaa. Et SINÄ itse voi PAIKAN PÄÄLLÄ sitä tehdät. Usko vaan auktoriteettiä. Elämähän olisi ihan kauheaa jos kaikkea ei olisi annettu valmiina ja puolet porukasta eivät kauhistelisi pilkkua nu**ien jos joku yrittää soveltaa!

Suomalainen liikenneturvallisuus on sitä että puolet ajasta tuijotetaan nopeusmittaria ettei lipsu ylinopeuden puolelle, puolet ajasta seurataan mitä muuta liikenteessä tapahtuu
buttrock.gif

Joustavuudesta ei ole kukaan kuullut kuin tuponeuvotteluissa
biggrin.gif

Itse olen alkanut harkita pitemmällä tähtäimellä liikennekultturin vaihtoa maata vaihtamalla.

Ps. Nyt oli uutisissa että maassa on joku nopeuksien tehovalvontaviikko! Pidän tuota huonona vitsinä maassa jossa poliisien sakotuskäytäntöä voisi verrata ryöstökalastukseen.
033102ass_1_prv.gif

Jotenkin motoristina osaan arvostaa sitä että suomalainen autoilija yleensä noudattelee liikennesääntöjä ja jättää ajamatta päälle. Taitaa se näkyä tilastoissakin. Saattaahan se joskus vituttaa mutta ehkä parempi näin.

Itse nähnyt liikennettä ympäri eurooppaa ja alkuihmetyksen huuman jälkeen ei se niin kovin kummoiselta ole missään vaikuttanut. Onhan siinä vapaassa säheltämisessä oma viehätyksensä, toki.

Kyllä suomessa saisi "vähän" muuttua toi asenne ja kulttuuri... Nyt taas kun pääsi saksaan verestämään muistia... Eihän täällä edes oo ruuhkia...

muutamassa sekunnissa. Ei meillä tulisi kuuloonkaan kiertää ympyrä väärin päin, täällähän lähtisi heti soitto poliisille kanssa-autoilijalta. Se siitä sujuvuudesta.
Tuleepas. Jos et itse kykene, niin voi voi. Istut siellä jonossa kiroilemassa virkamiestä. Mutta kiroatko oikeata tahoa? Itsestä tämä sujuvuus lähtee Suomessakin. Hyvinkin luovia ratkaisuja näkee joka päivä pk-seudun ruuhkissa. Siitä mennään mistä päästään, jos vain tilaa on. Ei ole kertaakaan tullut poliisit kyselemään perään eikä ole tullut mieleen soittaa poliiseja kenenkään perään.

Taitaa vaan olla niin että liikennekulttuurin mukana pitäisi ottaa/sallia myös se ko. maan muukin kulttuuri ja siinä nuo samat ominaisuudet eivät aina miellytäkään. Tässä 'virkamiesyhteiskunnassakin' on puolensa, arkipäivän asiat sujuvat ja oikeuksistaan on helppo pitää kiinni. Esim. Berlusconiassa ei aina taida kaikki olla ihan näin  
wink.gif
.
Ja liikenteen sujuvuuteen voimme kyllä kaikki vaikuttaa ilman että sitä kukaan tulisi estämään saatika kieltämään.

Taitaa vaan olla niin että liikennekulttuurin mukana pitäisi ottaa/sallia myös se ko. maan muukin kulttuuri ja siinä nuo samat ominaisuudet eivät aina miellytäkään. Tässä 'virkamiesyhteiskunnassakin' on puolensa, arkipäivän asiat sujuvat ja oikeuksistaan on helppo pitää kiinni. Esim. Berlusconiassa ei aina taida kaikki olla ihan näin  
wink.gif
.
Ja liikenteen sujuvuuteen voimme kyllä kaikki vaikuttaa ilman että sitä kukaan tulisi estämään saatika kieltämään.
On se noinkin.

Silti voi edes haaveilla nyppivänsä vaan rusinat pullasta eikä tarvi mennä äärimmäisyydestä toiseen.

Mutta ehdottomasti tykkään siitä että motolla on oma erityisasemansa, ja tämä taitaa johtua siitä että suurin osa omistaa jonkin 2-pyöräisen ajopelin ja osataan paremmin asennoitua siihen myös silloin kun liikutaan kotilolla.

Back