• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Liikennerikkeistä saatavat rangaistukset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tylyttäjä
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Liikennerikkeistä saatavat rangaistukset - ovatko mielestäsi oikealla tasolla?

• 1. Ovat oikealla tasolla; ovat sopivia tai liian lieviä teon vakavuuteen nähden

Ääniä: 0 0,0%
  • 2. Eivät ole oikealla tasolla; ovat liian kovia teon vakavuuteen nähden

Ääniä: 0 0,0%

• Ääniä yhteensä
    0

Tylyttäjä

New member
Yksinkertainen kysymys. Nykyiset liikennerikkeistä (lähinnä ylinopeuksista) saatavat rangaistukset; ovatko ne mielestäsi suhteettoman kovia, vai kenties sopivalla tasolla teon vakavuuteen nähden?

Jos et tiedä, paljon sakkoa saa esim. 50km/h ylityksestä tyhjällä moottoritiellä, niin tässä esimerkki. Keskimäärin se on n. 40-50ps, eli normituloisella jopa 1500-2000e. Kaupan päälle vielä kortti hyllylle muutamaksi kuukaudeksi.

Älkääs nyt pojat; esimerkiksi väistämisvelvollisuuden laiminlyönnistä, ajamisesta sokeana tai vaikkapa kiihdyttämisestä silloin kun joku on ohittamassa ei tule rangaistusta lainkaan.

Pitäisikö vetomiehiä taputtaa olalle hyvästä kaahaamisesta?
Pitäisikö vetomiehelle maksaa palkkio hyvästä vetosuoritteesta?

Mahtava kysely. Ja tosi faktaa.

Puuttu vaan se oikea vaihtoehto eli liian lieviä rangaistukset, sitä olisn äänestänyt. Ja tää on ihan faktaa....
tounge.gif

Joskus yksinkertainenkin kysymys, jossa on kaksi helppoa vaihtoehtoa, voi olla joillekin liian vaikea. Kävikö sinulle niin?

Tämä kysely mittaa varmasti melko hyvin sen, mitä mieltä motoristit ovat asiasta. Kun saadaan muutama 100kpl vastauksia, niin jakauma alkaa olemaan kohtuu realistinen.

Kyselyyn voi vastata kuka tahansa forumiin rekisteröitynyt käyttäjä. Eli lopputulos on faktaa.

Tämä kysely mittaa varmasti melko hyvin sen, mitä mieltä motoristit ovat asiasta. Kun saadaan muutama 100kpl vastauksia, niin jakauma alkaa olemaan kohtuu realistinen.

Kyselyyn voi vastata kuka tahansa forumiin rekisteröitynyt käyttäjä. Eli lopputulos on faktaa.
Mutta entäs ne motoristit jotka eivät lue tätä foorumia?
Eli tässä saadaan otos vain tämän palstan lukijoiden mielipiteistä.
Itse tunnen aika monta kaveria jotka ei lue tätä foorumia eikä muutenkaan seuraa paljoa nettiä.

Väärin äänestetty?
pftroest.gif

Itse valitsin luonnollisesti kohdan 2).
thumbs-up.gif

Ylinopeus-"ongelmastahan" päästäisiin kerralla kun poistettaisiin kaikki nopeusrajoitukset!
062802jumpie_prv.gif
tounge.gif

Hyvä aihe.

Jos rangaistukset palautettaisiin järkevälle tasolle, karkuunajaminen jäisi vähemmälle. Nykyään ei paljon houkuttele pysähtymään, kun tietää mitä on tulossa.

Tosin, eikö yksi mahdollisuus ylinopeusrikkomuksista aiheutuvien rangaistusten kohtuullistamiseen ole muista rikkeistä tulevien rangaistusten jyrkkä koventaminen? Sittenhän oltaisiin paremmin suhteutettuna rikos-rangaistus -asiassa.
tounge.gif
tounge.gif

Itse tunnen aika monta kaveria jotka ei lue tätä foorumia eikä muutenkaan seuraa paljoa nettiä.
Määrä riittää kuitenkin aika hyvin, eli otos on tarpeeksi suuri. Ihan tilastomatikkaa. Orgissa on rekisteröityjä käyttäjiä melkoisesti.

Ihan samalla tavalla tehdään virallisiakin mielipidemittauksia; ei silloin suinkaan kysytä kaikilta, jos halutaan Suomen kansan mielipide selvittää tietyissä asioissa
tounge.gif

Mielestäsi pitäisi lähettää kysely postitse (tai puhelimitse) , vastaisiko siihen kaikki? Eivät. Täysin sataprosenttinen otoshan on mahdoton saada. Joku voi vahingossa äänestää väärin, joka aiheuttaa virhemarginaalia.
Jos tämä forumi ei ole kattava otos niin mikä sitten? Parempaa on vaikea löytää. Tämän forumin tuloksesta jäävät tosiaan ulos se "ääriaines", joka löytyy toiselta forumilta, mitäpä veikkaat, millaiset prosentit siellä olisi saman kysymyksen osalta..

Milloin muuten tuli voimaan nämä kovennetut rangaistukset ylinopeudesta? Onko jotain tilastotietoa karkuun lähteneistä ennen ja jälkeen lakimuutoksen?

Aika turha äänestys. Jokainen järkevä tienkäyttäjä pitää liikennerangaistuksia kohtuuttomina. Pitää myös ymmärtää, ettei rangaistuksilla pyritä ainoastaan parantamaan liikenneturvallisuutta vaan myös keräämään rahaa valtiolle. Vähän niinkuin veroilla...

Hieman turhauttavaa näistä on aina itkeä, koska tämä asia ei tule koskaan muuttumaan ainakaan parempaan päin. Itse budjetoin pyöräilykuluihin aina muutamat sakot mukaan. Tänä vuonna on kiintiö vielä täyttymättä, koska on napsahtanut vain kerran: vetäisin 136 km/h aamu kahdeksalta lp:n tutkaan tyhjällä, suoralla tiellä, jossa oli pinnoitekin uusittu alkukesästä. Uhkailivat jopa kortin lähdölläkin. Samalla reissulla toinen jauhonenä pysäytti ja valitti että Speed Triplen tuplalamput ovat laittomat, kun ovat liian alhaalla. Ei sentään siitä sakottanut, koska kerroin, että kyllä ne ihan tehtaalta asti on noin alhaalla olleet.

...joka kesä liikennesakkoja napsinut kaveri totesi kerran poliisisedälle, kun tämä kysyi syytä nopeaan vauhtiin, että "olen maksanut valtiolle jo aikoja sitten oikeudesta ajaa niin lujaa kuin haluan". Ei kuulemma ollut setä hymyillyt...

Ihan oikealla tasolla ovat. Tiet ovat paikasta a paikkaan b kulkemista varten eivät mitään "testipaikkoja". Radat erikseen. Tietenkin jos tiestö olisi paremmassa kunnossa voitaisiin mielestäni nopeuksia nostaa 80->100 ja 100->110/120. Taajamanopeudet ovat sitten mielestäni kohdillaan.

Minun mielestäni ihan kaikkein arvokkainta ja suojeltavinta
tulisi olla ihmisen oikeus fyysiseen koskemattomuuteen.

Mitkään liikennerikkomukset eivät saisi rangaistavuudeltaan
ylittää tuota. Tottakai liikennerikkomuksiin saattaa liittyä
myös ihmisen vahingoittuminen, mutta asioita pitää tietenkin
tarkastella tapauskohtaisesti.

Taajamanopeudet ovat sitten mielestäni kohdillaan.
Montako kertaa olet nähnyt sinivuokkojen tutkaamassa taajamassa? Itse olen KERRAN. Taajaman ulkopuolella liian paljon...
Muutamia kertoja, mutta täytyy todeta että tässä Kouvola-Lahti-Tampere-Vaasa väliä vuoden verran ahkerasti ajelleena olen nähnyt tutkaajia alle kymmenen kertaa myöskin. Aika usein tuo väli tulee ajettua ilman että näkee poliisin poliisia koko matkalla.

Back