-TH-
MotOrg ry
Kävin Liikenneturvan Mitä moottoripyöräilijöiden kuolemankolareista voidaan oppia? -koulutuksen Järvenpäässä 7.3.2015.
http://www.liikenneturva.fi/fi/koul...ailijoille/moottoripyorailijoiden-jatkokurssi
Linkki aineistoon löytyy liitetiedostona yllämainitulta sivulta.
Materiaalin ensimmäisellä varsinaisella sivulla väitetään mm. seuraavaa:
• 1990-luvulla 8—16 kuolonuhria/vuosi
• 2000-luvulla 20—30 kuolonuhria/vuosi
Oikeat luvut ovat:
• 1990-luvulla 8—34 kuolonuhria/vuosi
• 2000-luvulla 10—33 kuolonuhria/vuosi
Tiedot voi tarkistaa Liikenneturvan omilta sivuilta: https://www.liikenneturva.fi/fi/tutkittua/tilastot/suomen-tieliikenneonnettomuudet-tilastokirja, klikkaa Tieliikenneonnettomuudet -tilastokirja 2013. ja katso taulukko 7 numeroidulla sivulla 29.
Miten temppu tehdään? Aineistossa mainitut luvut saadaan esimerkiksi siten, että jätetään 1990-luvun pahimmat vuodet pois, jotka olivat 1990, 1991 ja 1992 sekä unohtamalla 2000-luvun parhaat vuodet, 2000 ja 2001. Tuo tarkoittaa viiden vuoden poisjättämistä 20 vuoden tarkastelujaksolta. Huonolla matikkapäälläni 25% aineistosta. 2008 vuoden poisjättäminen on minulle mysteeri.
Ensimmäinen versio tästä koulutusmateriaalista julkaistiin 2010. Jo silloin, vuoden 2010 lanseeraustilaisuudessa, huomautin ko. asiasta, mutta mitään ei ole tapahtunut viiteen vuoteen. Samat luvut uudessakin materiaalissa.
Motiivina vuonna 2010 on arvailujeni mukaan ollut osoittaa kuolonkolarien määrän järisyttävä kasvu, mikä ei pidä paikkaansa. Uudistetun materiaalin tietojen manipulointia en ymmärrä vähääkään. 90-luvun lamavuosien tilastot ovat toki vähemmän synkkää luettavaa, mutta syy em. vuosien kauniimpiin onnettomuuslukuihin on hyvin ymmärrettävä.
Mitä tarkoitusperiä tällainen tietojen manipulointi palvelee, eiköhän aihe ole aivan riittävän vakava muutenkin?
http://www.liikenneturva.fi/fi/koul...ailijoille/moottoripyorailijoiden-jatkokurssi
Linkki aineistoon löytyy liitetiedostona yllämainitulta sivulta.
Materiaalin ensimmäisellä varsinaisella sivulla väitetään mm. seuraavaa:
• 1990-luvulla 8—16 kuolonuhria/vuosi
• 2000-luvulla 20—30 kuolonuhria/vuosi
Oikeat luvut ovat:
• 1990-luvulla 8—34 kuolonuhria/vuosi
• 2000-luvulla 10—33 kuolonuhria/vuosi
Tiedot voi tarkistaa Liikenneturvan omilta sivuilta: https://www.liikenneturva.fi/fi/tutkittua/tilastot/suomen-tieliikenneonnettomuudet-tilastokirja, klikkaa Tieliikenneonnettomuudet -tilastokirja 2013. ja katso taulukko 7 numeroidulla sivulla 29.
Miten temppu tehdään? Aineistossa mainitut luvut saadaan esimerkiksi siten, että jätetään 1990-luvun pahimmat vuodet pois, jotka olivat 1990, 1991 ja 1992 sekä unohtamalla 2000-luvun parhaat vuodet, 2000 ja 2001. Tuo tarkoittaa viiden vuoden poisjättämistä 20 vuoden tarkastelujaksolta. Huonolla matikkapäälläni 25% aineistosta. 2008 vuoden poisjättäminen on minulle mysteeri.
Ensimmäinen versio tästä koulutusmateriaalista julkaistiin 2010. Jo silloin, vuoden 2010 lanseeraustilaisuudessa, huomautin ko. asiasta, mutta mitään ei ole tapahtunut viiteen vuoteen. Samat luvut uudessakin materiaalissa.
Motiivina vuonna 2010 on arvailujeni mukaan ollut osoittaa kuolonkolarien määrän järisyttävä kasvu, mikä ei pidä paikkaansa. Uudistetun materiaalin tietojen manipulointia en ymmärrä vähääkään. 90-luvun lamavuosien tilastot ovat toki vähemmän synkkää luettavaa, mutta syy em. vuosien kauniimpiin onnettomuuslukuihin on hyvin ymmärrettävä.
Mitä tarkoitusperiä tällainen tietojen manipulointi palvelee, eiköhän aihe ole aivan riittävän vakava muutenkin?


