Liikkuva poliisi mittaa torstaina ajonopeuksia tie

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lightyear
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Lightyear

New member
Liikkuva poliisi mittaa torstaina ajonopeuksia tietyömaalla Helsingissä. Samalla autoilijoille jaetaan myös tiedotteita tietyömaan turvallisuudesta.

Tempaus on osa NCC Roadsin turvallisuuskampanjaa, jonka tarkoituksena on saada autoilijat ajamaan hiljempaa työmaan kohdalla ja tekemään täten tietyömaista turvallisempia paikkoja työskennellä ja liikkua. Kampanjaan liittyen tietyömaille ympäri Suomen on myös asetettu aiheeseen liittyviä julisteita.

NCC Roads muistuttaa, että hiljainen ajonopeus antaa lisää aikaa reagoida tietyömaan erityistilanteisiin. Jos ihminen ilmestyy auton eteen 20 metrin päässä yllättäen, ehtii 30 kilometrin tuntinopeutta ajanut pysähtyä. Viittäkymppiä ajanut puolestaan osuu tielle tulleeseen 37 kilometrin tuntinopeudella, jolloin seuraukset ovat kohtalokkaita.

Keskeneräinen tie on turvallisuusriski, vaikkei siellä olisikaan ketään töissä. Nopeusrajoitukset myös parantavat liikenteen sujuvuutta, sillä niiden ansiosta tietä ei ole usein syytä sulkea kokonaan.

NCC Roadsin asvaltti- ja maanrakennusalan työntekijöille sattuu liikenteen aiheuttamia tapaturmia keskimäärin kaksi vuodessa. Vaaratilanteita on parisenkymmentä. Tavoitteena on nolla tapaturmaa.
 
Jos ne perhanan työmaarajoitukset ei alkas kolme kilometriä ennen varsinaista työmaata ja jatkuis saman verran sen jälkeen ja ne poistettaisiin yöajaksi, voisi joku niitä noudattaakin. Nykyinen käytäntö rajoituksien ympärivuorokautisessa käytössä liian pitkillä tieosuuksilla on johtanut siihen, että kukaan ei aja rajoituksen mukaan edes siinä työmaan kohdalla.

Olisi muuten hauska nähdä mittaako poliisi niitä nopeuksia siinä työmaan kohdalla vai kilometri ennen/jälkeen.
 
Ei siinä mitää vaikeeta oo vauhtia hidastaa, itekki työkseni ajan ja tulee aina rajoitusten mukaan ajettua työmaa-alueilla (ja muuallakin), johtuu kai siitä että ei ole kiire minnekään ja ajamalla ei aikaa säästä
baaa.gif
 
Täytyy yrittää ajaa ainakin torstaina vähän rauhallisemmin. Kertoiskohan ne jos soittais ja kysyis että millä työmaalla ja missä kohtaa ne mittaa nopeuksia?
cool.gif
 
Jos ne perhanan työmaarajoitukset ei alkas kolme kilometriä ennen varsinaista työmaata ja jatkuis saman verran sen jälkeen ja ne poistettaisiin yöajaksi, voisi joku niitä noudattaakin. Nykyinen käytäntö rajoituksien ympärivuorokautisessa käytössä liian pitkillä tieosuuksilla on johtanut siihen, että kukaan ei aja rajoituksen mukaan edes siinä työmaan kohdalla.
+1
wink.gif
 
Ajan päivittäin mm. kehä-III:sta Hämeenlinnantien tietyöalueiden läpi.

Pari havaintoa:

- joillekin se 50 taulu ei merkitse yhtikäs mitään, vaan se on heille merkitykseltään sama kuin 80 taulu, eli silloin ajetaan mittarin mukaan noin 100, aivan kuten liikennevirta kehäteillä ihan yleisesti tekee – hidastaen vain peltipoliisien kohdalla, tai jos oikeita poliiseja sattuu olemaan näkösällä! Nämä mittarin mukaan satasta tietyöalueella ajavat voisivat kyllä hieman miettiä tekemisiään, ja viranomaisetkin voisivat välillä tarjota hieman muistutusta tästä miettimisen tarpeesta. Kyseessä on kuitenkin toisten työmaa, missä ajelevat.

- suuri osa kaikesta liikennevirrasta jättää noudattamatta tietyörajoituksen, vaikkei ihan noin räikeästi, eli ajaa 50 km/h tietyöalueilla selkeästi yli 50.

- varsinkin tuo edellämainittu ryhmä voitaisiin varmaankin saada noudattamaan tietyörajoituksia entistä paremmin, jos niitä viljeltäisiin vain todella tarpeellisiin paikkoihin, ja tätä kautta tehtäisiin niiden noudattaminen mielekkääksi (esim. puoli kilometriä ennen JA jälkeen tietyöalueen ei mielestäni ole sitä!) Tähän liittyen sopisi pohtia myös sitä, onko sama 50km/h tarpeellinen esim. sellaisina aikoina, jolloin tietyöalueella ei tehdä töitä.

- suomalainen "spesiaali-jippo" tuntuu olevan jättää tietyörajoitus "päälle" tietyön päätyttyä, ts. siellä ei välttämättä ole olemassa minkäänlaista merkkiä, joka kertoisi tietyön päättyvän, ja normaalin rajoituksen jatkuvan siitä eteenpäin. Tällöin tietyöalueen viimeisin rajoitus pysyy voimassa , mikä voi tarkoittaa täysin järjenvastaista tilannetta. Hyvä esimerkki oli joku aika sitten Porvoon moottoritiellä, jonne periaatteessa jäi tietyön jälkeen voimaan 60km/h, koska muutakaan ei ilmoitettu.
Tämäkin varmaan harvemman mielestä tekee tietyörajoitusten noudattamisesta ainakaan mielekkäämpää.
 
Jos ne perhanan työmaarajoitukset ei alkas kolme kilometriä ennen varsinaista työmaata ja jatkuis saman verran sen jälkeen ja ne poistettaisiin yöajaksi, voisi joku niitä noudattaakin. Nykyinen käytäntö rajoituksien ympärivuorokautisessa käytössä liian pitkillä tieosuuksilla on johtanut siihen, että kukaan ei aja rajoituksen mukaan edes siinä työmaan kohdalla.
+1
wink.gif
+1
 
NCC Roads muistuttaa, että hiljainen ajonopeus antaa lisää aikaa reagoida tietyömaan erityistilanteisiin. Jos ihminen ilmestyy auton eteen 20 metrin päässä yllättäen, ehtii 30 kilometrin tuntinopeutta ajanut pysähtyä. Viittäkymppiä ajanut puolestaan osuu tielle tulleeseen 37 kilometrin tuntinopeudella, jolloin seuraukset ovat kohtalokkaita.
Minä muistutan, että jos ihminen ilmestyy auton eteen 5 metrin päässä yllättäen, ehtii 5 km/h tunnissa ajava autoilija pysähtyä, mutta 30 km/h ajava puolestaan törmää tielle tulleeseen 30 km/h, jolloin seuraukset ovat kohtalokkaita.
 
Jos ne perhanan työmaarajoitukset ei alkas kolme kilometriä ennen varsinaista työmaata ja jatkuis saman verran sen jälkeen ja ne poistettaisiin yöajaksi, voisi joku niitä noudattaakin. Nykyinen käytäntö rajoituksien ympärivuorokautisessa käytössä liian pitkillä tieosuuksilla on johtanut siihen, että kukaan ei aja rajoituksen mukaan edes siinä työmaan kohdalla.
No hui kauheeta.  Ihan kuusi kilometriä täytyisi ajella hiljempaa.

Tietyömaitten kohdalla rajoitukset on aina paikallaan ja ylinopeuden aiheuttama vaara ei ole mitään abstraktia.  Kortin saisi napata heti pois jos ajelee niissä ylinopeuksia tai vaihtoehtoisesti kuukauden pesti sinne työmaalle ja siirteleen/poisteleen niitä rajoitusmerkkejä aina kun äijät on sumpilla.
 
NCC Roads muistuttaa, että hiljainen ajonopeus antaa lisää aikaa reagoida tietyömaan erityistilanteisiin. Jos ihminen ilmestyy auton eteen 20 metrin päässä yllättäen, ehtii 30 kilometrin tuntinopeutta ajanut pysähtyä. Viittäkymppiä ajanut puolestaan osuu tielle tulleeseen 37 kilometrin tuntinopeudella, jolloin seuraukset ovat kohtalokkaita.
Minä muistutan, että jos ihminen ilmestyy auton eteen 5 metrin päässä yllättäen, ehtii 5 km/h tunnissa ajava autoilija pysähtyä, mutta 30 km/h ajava puolestaan törmää tielle tulleeseen 30 km/h, jolloin seuraukset ovat kohtalokkaita.
Sinulla on varmasti kohtalokkaan lujaa faktaa tamankin vaitteen tueksi. Kuten aina.
 
Jos ne perhanan työmaarajoitukset ei alkas kolme kilometriä ennen varsinaista työmaata ja jatkuis saman verran sen jälkeen ja ne poistettaisiin yöajaksi, voisi joku niitä noudattaakin. Nykyinen käytäntö rajoituksien ympärivuorokautisessa käytössä liian pitkillä tieosuuksilla on johtanut siihen, että kukaan ei aja rajoituksen mukaan edes siinä työmaan kohdalla.
No hui kauheeta.  Ihan kuusi kilometriä täytyisi ajella hiljempaa.

Tietyömaitten kohdalla rajoitukset on aina paikallaan ja ylinopeuden aiheuttama vaara ei ole mitään abstraktia.  Kortin saisi napata heti pois jos ajelee niissä ylinopeuksia tai vaihtoehtoisesti kuukauden pesti sinne työmaalle ja siirteleen/poisteleen niitä rajoitusmerkkejä aina kun äijät on sumpilla.
Tässä taas muutaman kuukauden joka aamu- ja iltapäivä ajellut kehä I:n työmaan läpi ~55km/h ja autoa paahtaa ohi lentämällä. Eli kyllä tuossa rajoitusten noudattamisessa tuntuu olevan aika suurta ongelmaa ja mielestäni tuo edellisessä viestissä esittämäni syy on suurin yksittäinen tekijä siinä, että rajoitusta ei kunnioiteta edes siellä, missä se on tarpeellinen.

Edit. Joo ja kyllä, jokainen turhaan hidasteltu metri aiheuttaa v*tutusta. Elämän voi viettää paremminkin kuin tuolla tienpäällä nököttämällä.

Edit2: Ja ei kannata laittaa tähän perään jotain sekuntilaskelmaa paljonko aikaa hukkuu, kertolasku opetettiin jo ala-asteella.
 
Jos ne perhanan työmaarajoitukset ei alkas kolme kilometriä ennen varsinaista työmaata ja jatkuis saman verran sen jälkeen ja ne poistettaisiin yöajaksi, voisi joku niitä noudattaakin. Nykyinen käytäntö rajoituksien ympärivuorokautisessa käytössä liian pitkillä tieosuuksilla on johtanut siihen, että kukaan ei aja rajoituksen mukaan edes siinä työmaan kohdalla.
+1
wink.gif
+1
Aivan oikein!

Jos nuo rajoitukset olisi järkeviä pituudeltaan ja kestoltaan, niitä tulisi paremmin noudatettua.

Joskus nähnyt että merkit ja työkoneet tuodaan paikalle ja lähdetään kesälomalle.
 
Jos ne perhanan työmaarajoitukset ei alkas kolme kilometriä ennen varsinaista työmaata ja jatkuis saman verran sen jälkeen ja ne poistettaisiin yöajaksi, voisi joku niitä noudattaakin. Nykyinen käytäntö rajoituksien ympärivuorokautisessa käytössä liian pitkillä tieosuuksilla on johtanut siihen, että kukaan ei aja rajoituksen mukaan edes siinä työmaan kohdalla.
No hui kauheeta.  Ihan kuusi kilometriä täytyisi ajella hiljempaa.

Tietyömaitten kohdalla rajoitukset on aina paikallaan ja ylinopeuden aiheuttama vaara ei ole mitään abstraktia.  Kortin saisi napata heti pois jos ajelee niissä ylinopeuksia tai vaihtoehtoisesti kuukauden pesti sinne työmaalle ja siirteleen/poisteleen niitä rajoitusmerkkejä aina kun äijät on sumpilla.
Kumma kun täällä niiden nopeusrajoitusten siirtely työmaan siirtyessä ei onnistu, mutta tuolla etelän sivistysmaissa se onnistuu mainiosti ja kas kummaa - siellähän kaikki hiljentää työmaan kohdalla?
 
Jos ne perhanan työmaarajoitukset ei alkas kolme kilometriä ennen varsinaista työmaata ja jatkuis saman verran sen jälkeen ja ne poistettaisiin yöajaksi, voisi joku niitä noudattaakin. Nykyinen käytäntö rajoituksien ympärivuorokautisessa käytössä liian pitkillä tieosuuksilla on johtanut siihen, että kukaan ei aja rajoituksen mukaan edes siinä työmaan kohdalla.
+1
wink.gif
+1
Aivan oikein!

Jos nuo rajoitukset olisi järkeviä pituudeltaan ja kestoltaan, niitä tulisi paremmin noudatettua.

Joskus nähnyt että merkit ja työkoneet tuodaan paikalle ja lähdetään kesälomalle.
Näinhän se on. Usein on vielä vielä niin että ei edes jakseta laittaa sitä rajoituksen päättymismerkkiä vaan saa hyvällä tiellä köröttää vaikka 10 kilsaa menemään 50 mittarissa. Mä päästelen ihan reippaasti jos ketään ei näy missään. Jos on ukkoja oikeasti töissä niin sitten kyllä hidastetaan.
 
Ymmärrän kyllä kun mitään selkeää vaaraa ei näy ennen ja jälkeen varsinaisen tietyö tms alueella niin silloin ajetaan normi 80 kmh. Sitten sitä en ymmärrä kun on ihan selkeä lyhyt noin 100-200m alue jossa ihmiset ja koneet työskentelee niin siinä painetaan 30 tai 50 rajoituksen alueella sitä 80 kmh. Kuka meistä haluaa omalle työpaikalleen vaarantavan tekijän ? S**tanan kovat sakot ja kortti pois niiltä sanon minä . Tätä näkee ihan joka päivä tuossa Vuorela- Kuopio silta työmaa alueella, siinä kun laittasivat peltipolliisit 100m välein vahtimaan niin hankkis silta rakennusrahat rakennusaikana.
mad.gif
 
Jos ne perhanan työmaarajoitukset ei alkas kolme kilometriä ennen varsinaista työmaata ja jatkuis saman verran sen jälkeen ja ne poistettaisiin yöajaksi, voisi joku niitä noudattaakin. Nykyinen käytäntö rajoituksien ympärivuorokautisessa käytössä liian pitkillä tieosuuksilla on johtanut siihen, että kukaan ei aja rajoituksen mukaan edes siinä työmaan kohdalla.
+1
wink.gif
+1
Aivan oikein!

Jos nuo rajoitukset olisi järkeviä pituudeltaan ja kestoltaan, niitä tulisi paremmin noudatettua.

Joskus nähnyt että merkit ja työkoneet tuodaan paikalle ja lähdetään kesälomalle.
Näinhän se on. Usein on vielä vielä niin että ei edes jakseta laittaa sitä rajoituksen päättymismerkkiä vaan saa hyvällä tiellä köröttää vaikka 10 kilsaa menemään 50 mittarissa. Mä päästelen ihan reippaasti jos ketään ei näy missään. Jos on ukkoja oikeasti töissä niin sitten kyllä hidastetaan.
Kuin myös. Ei tossa touhussa tunnu olevan aina ihan järkeä, joskus niitä tietyökylttejä ja -rajoituksia on kylvetty sinne tielle, vaikka ei sitä ensimmäistäkään työmiestä tai konetta ole tulossa vielä pariin viikkoon. Totutushoitoako? Oma reaktio ainakin on lähinnä v*tutus.
 
Ajan päivittäin mm. kehä-III:sta Hämeenlinnantien tietyöalueiden läpi.

Pari havaintoa:

-- suuri osa kaikesta liikennevirrasta jättää noudattamatta tietyörajoituksen, vaikkei ihan noin räikeästi, eli ajaa 50 km/h tietyöalueilla selkeästi yli 50.

-.
Oikeassa olet. Norjassa oli tänä kesänä hoidettu asia varman päälle: mentiin kumpaankin suuntaan saattueena jota veti ilmeisesti työmaan oma auto. Pysyi nopeudet aika alhaisina.
 
Ajan päivittäin mm. kehä-III:sta Hämeenlinnantien tietyöalueiden läpi.

Pari havaintoa:

-- suuri osa kaikesta liikennevirrasta jättää noudattamatta tietyörajoituksen, vaikkei ihan noin räikeästi, eli ajaa 50 km/h tietyöalueilla selkeästi yli 50.

-.
Oikeassa olet. Norjassa oli tänä kesänä hoidettu asia varman päälle: mentiin kumpaankin suuntaan saattueena jota veti ilmeisesti työmaan oma auto. Pysyi nopeudet aika alhaisina.
Koko viime talven oli Hyrylän pohjoispuolella tietyömaa ja 50 rajoitus. Mitään muuta työmaahan viittaavaa paikalla ei ollutkaan.

Kohtuullinen ratkaisu asiaan olisi että ihan vaikka nyt heti aloitetaan noudattamaan rajoituksia oikeasti ja vastaavasti jos työmaarajoituksen kohdalla ei ole työmaata, sakotetaan merkin asettajaa jokaisen ohi ajaneen auton osalta vastaavasti kuin autoilijoitakin.
 
Taitaa olla lähemmäs kymmenen vuotta aikaa kun kun puhuin yhden konstaapelin kanssa asiasta ja hän sanoi että kyllähän ne täytyisi olla joko peitettynä tai käännettynä kun töitä ei tehdä,siis viikonloppuina ja öisin. Huonosti vaan toteutuu sekin.
 
Back
Ylös