• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Lisää kypäräkeskustelua

diversion600

New member
Nyt olis pian uuden kypärän hankinta edessä.
Minkäs verran eroa noissa kypärissä on esim 200€ tai 300€ kypäris?
wink.gif

Onko kellään jotain tiettyä mallia jota suosittelette?
On käynyt mielessä tuo AGV airtech tai vastaava...
Vai kannattaako siihen pottaan varata heti sellanen 400€ johonkin SHOEI raidiin??

Koko kysymyksen asettelu on pikkaisen väärä. Raha ei ratkaise eikä muiden mielipiteet, vaan se, miltä jokin kypärä tuntuu sun päässä ja mitä mieltä siitä itse olet.

Kierrä alan kauppoja, koesovita mahdollisimman useita malleja, ja jos ajokausi on siinä vaiheessa jo alkanut, käy kokeilemassa myös melutaso. Usko omaa mielipidettäsi enemmän kuin muiden mielipidettä, älä valitse huonommin istuvaa kypärää halvemman hinnan perusteella. Valitse hiljaisin kypärä niiden vaihtoehtojen joukosta, joissa ei muuten löydy yhtä parasta. Jos matala melutaso on tärkeä tekijä (eli ajat myös matkaa), aloita kierros BMW:n ja Schuberthin malleista.

Hannula antoi aika perusteelliset ja käytännölliset ohjeet kypärän valintaan. Hintaluokka ei tosiankaan kerro kypärän istuvuudesta itse kunkin pääkoppaan, mutta jotain varmaan sen turvallisuudesta. Kallon muotoja on yhtä monta kuin päitäkin. Ota koesovituksessa huomioon myös se, että kypärän fyllit painuu hieman kasaan käytön myötä. Meikä päätyi tänä keväänä Schuberthin C2:een ja numeroa pienempään kuin aikaisemmat, esim. Shoeit. Ainakin "kylmät tyypit" vaikuttaa lupaavalta, mutta ajaminenhan sen sitten loppujen lopuksi kertoo. Ja siihen ei enää mene montaa viikkoa...

Sen verran kommentoisin että jos vastakkain on esim. agv/hjc/tms edullinen kuitukypärä/n.200e  sekä  joku kallis shoei/arai/tms kuitukypärä, niin en kyllä usko turvallisuudessa olevan mitään eroa. Ja tarkoitan siis noissa edullisemmissa kypärissä näitä suurempia merkkejä enkä mitään muovisia markettiämpäreitä

Se että onko joku 500 euron potta sitten muuten parempi onkin jo toinen juttu. Ominaisuuksia varmasti löytyy kalliista kypärästä paljon. Se riippuu juuri tuosta sopivuudesta omaan päähän.

Olen nyt viimeaikoina ollut ostamassa kahta kypärää. Itse ostin agv airtechin koska se on hyvän tuntuinen kypärä päässäni riittävän hyvillä ominaisuuksilla. Shoei/Arai jäi kohdaltani edes harkitsematta korkean hinnan takia. Joo, onhan noita malliston alapäässä edullisiakin, mutta väitän ettei ne kyllä ole sen laadukkaampia kuin ns. edulliset kypärätkään. Tyttöystävän kohdalla koluttiin kyllä esim. araita, mutta kun ei sopinut hänen päähän niin ei vaan sopinut. Kun loppusuoralla oli kaksi muuten tasaista vaihtoehtoa, niin tottakai valinta osui edullisempaan, jota sai myös oikean värisenä.

Varmaan hyvä keino kypäräostoksilla on varmaan varautua ostamaan kalliskin kypärä, mutta ostaa kuitenkin sen mikä parhaalta tuntuu, vaikka se maksaisikin vain 200 euroa.

ps. tämän ei ole tarkoitus olla mikään köyhän/pihin ihmisen halpakypäräylistys, vaan mielipiteeni on se että noissa edullisemmissakin vaihtoehdoissa on loistavia kypäriä. Olen myöskin sitä mieltä että jos pistää esim. 500e vs. 200e kypärään saa varmasti paremman kypärän viidelläsadalla. Se että jos tuo kahdensadan potta sattuu istumaan paremmin, niin kannattaa sitten ottaa se.

Vai kannattaako siihen pottaan varata heti sellanen 400€ johonkin SHOEI raidiin??
Jos on varata 400 euroa kypärään, niin ÄLÄ osta ainakaan Shoei Raidia, älä I:stä äläkä II:sta.

Maksoin viime keväänä vähän päälle 400 euroa Schuberthin S1:stä, joka on joka suhteessa 2x parempi potta. Emännälle ostin Shoei XR-1000:n hintaan 320 euroa. Jälkimmäinen muuten hyvä, mutta meluisa. Nämä molemmat ostin Suomesta.

Jos olisin nyt ostamassa tuohon 200-300 euron haarukkaan, tilaisin vaikka Shoein Z-onen hintaan 299,- täältä

Hannula puhuu asiaa. Siitä on hyvä lähteä.

Kypärän tärkein yksittäinen ominaisuus on sen suojaavuus onnettomuuden sattuessa (toivottavasti koskaan ei tarvitse ottaa käytännössä selvää). Testeissä erilaisin kokein on voitu selvittää iskun kestävyyttä. Ainakin parissa näkemässäni (Bike & McNytt) ala-arvoisen iskun suojan on antanut AGV (Bikessa GP Pro, McNytt'issä TiTech). Se, kertooko tuo yleisesti ottaen AGV:n suojaavuudesta jotain, on ihan eri asia, mutta tietyllä tapaa huolestuttava ilmiö joka tapauksessa.

Suojaavuuden jälkeen tuleekin sitten paljon muita asioita, mukavuus, hiljaisuus, ilmastoinnin tehokkuus, pesun helppous, hinta, keveys jne jne. Näiden asioiden painoarvo riippuu jo paljon makuasioistakin.

Anyway, kypärän hankinnassa kannattaa käyttää tarkkaa harkintaa, turha pihtailu tässä kohtaa on väärä taktiikka, mutta otettava huomioon omat käytettävissä olevat rahavarat.

Jos on varata 400 euroa kypärään, niin ÄLÄ osta ainakaan Shoei Raidia, älä I:stä äläkä II:sta.
Mitäs vikaa tuossa Raidissa sitten on? Itse olen ymmärtänyt, että varsin hyvä kypärä hintaluokassaan?
Tarkoitin, että jos kypärään sijoittaa 400 euroa, niin sitä hintaa en maksaisi Raid II:sta. Näyttää tuolla shopissa maksavan halvimmillaan 289,- ja se alkaa kuulostaa mulle oikeammalta hintaluokalta.

Mutta, se mikä on kullekin parempi, riippuu niin monesta asiasta, kuten on tullut ilmi.

Mut se mikä noissa kypärissä monesti on huomioitavaa, että voit saada alennuskorista sen 'huippukypärän' jossain kauden 2004 perusmaalauksessa puoleen hintaan siitä mitä maksat jostain 'normipotasta' jollain tämän vuoden uutuusreplicamitälie-maalauksella.

onkos kokemuksia kbc.n vr2 potasta?? istu päähän paremmin kuin x-liten 801r mutta "kovemman" tuntuinen. tupla d löytyy,hiljaiseksi kehuvat,visiirit kohtuu halpoja ja kevyt.. ja smoke crome on vaan niin hieno että..
inlove.gif

Mitäs vikaa tuossa Raidissa sitten on? Itse olen ymmärtänyt, että varsin hyvä kypärä hintaluokassaan?
Tarkoitin, että jos kypärään sijoittaa 400 euroa, niin sitä hintaa en maksaisi Raid II:sta. Näyttää tuolla shopissa maksavan halvimmillaan 289,- ja se alkaa kuulostaa mulle oikeammalta hintaluokalta.
Oolraits. Ajattelin vaan, että jotain kehnoa siinä pitää olla, jos esim S1 on "joka suhteessa 2x parempi". Mukavaan hintaan näköjään irtoaa shopista. Mlollikin kun muistaakseni kinuaa mokomasta noin 340 - 4xx euroa värityksestä riippuen.

S1 ei omaan päähän istunut, koska pää on enemmän mallia shoei/arai. Ja vaikka olisi sopinutkin, niin olisi todennäköisesti jäänyt kauppaan, koska aika pirun ikävä kapine sujuttaa päähän, jos meinaa saada tulpat pysymään jotakuinkin paikallaan. Tekniikkalaji varmasti tämäkin ja kypäränähän se olisi varmasti mitä mainioin.

Back