• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Lisää valoa vesi-Gessuun

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tigerbalm
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Tigerbalm

New member
Lisää valoa vesi-Gessuun

Vinkkejä, millaista lisävalaistusta kannattaisi rakennella vesi-Gessuun?
 
Clearwaterit ovat parasta mitä rahalla saa ja plug-n-play Gessuun. Käytännössä defacto-lisävalot useimmalla IBR-kuskilla. Rahamiehet tosin ottaa Ericat tai Sevinat, jälkimmäisten valoteho on lähinnä termiä järkyttävä :rakastunut:

Hintaluokkaa edullisemmin löytyy sitten Rigid Industriesiltä E-merkinnänkin omaavia:

http://www.rigidindustries.com/led-lighting?f[0]=field_product_family%3a4204 (US)
http://www.zenoverland.com/led_lights.html (UK)

ebay/alibabat sitten ovat ihan jotain muuta laadullisesti.
 
Sevinassa ja Ericassa on jo niin paljon valotehoa minimissäänkin, että saattaa alkaa kiinnostamaan virkavaltaa. Mikä on huono homma, kun noista ameriikanvaloista on turha E-merkintöjä etsiskellä... Kristan ja Darlan kanssa en ole onnistunut herättämään mainittavaa huomiota viranhaltijoissa.

-jp-
 
Sevinassa ja Ericassa on jo niin paljon valotehoa minimissäänkin, että saattaa alkaa kiinnostamaan virkavaltaa. Mikä on huono homma, kun noista ameriikanvaloista on turha E-merkintöjä etsiskellä... Kristan ja Darlan kanssa en ole onnistunut herättämään mainittavaa huomiota viranhaltijoissa.

Näinhän sitä aina pelätään, mutten ole vielä koskaan kuullun yhdenkään virkavallan edustajan noista kiinnostuneen virkansa puolesta yhdessäkään maassa, ja näitä nyt kuitenkin on ollut muutama Suomessa ja kymmeniä euroopassa. Enemmän kysymyksiä - edelleen lähinnä uteliaan positiivisia - on tullut useamman valaisimen patteristoista.
 
Näinhän sitä aina pelätään, mutten ole vielä koskaan kuullun yhdenkään virkavallan edustajan noista kiinnostuneen virkansa puolesta yhdessäkään maassa, ja näitä nyt kuitenkin on ollut muutama Suomessa ja kymmeniä euroopassa. Enemmän kysymyksiä - edelleen lähinnä uteliaan positiivisia - on tullut useamman valaisimen patteristoista.

Mie kanssa luulen, että jos homma on asiallisesti tehty, kaikki osat on nätisti omilla paikoillaan, mikään ei reuhota tai ole linjojen ulkopuolella, niin tuskin tulee sanomista.
Jos tulee, niin ainahan voi jutella ja sanoa, että hengissä mie vaan yritän pysyä, en mie muuta...:thumbup:
 
Onhan nuo aivan järjettömän kalliita. Täällä Lapissa kun ajaa ei Gessu tarvitse lisävaloja ollenkaan, mutta varmaankin sateessa etelässä tarvetta voi tulla. Mitenhän Motonetin ym. Led-barit? Kytkentä varmaan suoraan akulta katkaisijan kautta? Vai onko mahdollista laittaa lisäpitkät BMW:n omaan systeemiin?
 
Re: Lisää valoa vesi-Gessuun

Onhan nuo aivan järjettömän kalliita. Täällä Lapissa kun ajaa ei Gessu tarvitse lisävaloja ollenkaan, mutta varmaankin sateessa etelässä tarvetta voi tulla. Mitenhän Motonetin ym. Led-barit? Kytkentä varmaan suoraan akulta katkaisijan kautta? Vai onko mahdollista laittaa lisäpitkät BMW:n omaan systeemiin?
Jos suomesta haluaa kunnon ledivaloja suosittelen erkoistekniikka.fi ja valostore.fi molemmista löytyy vaikka kuinka E hyväksyttyjä ajovaloja kohtuu hinnoin. Suurin osa toki on autoon suunniteltu etenkin koon puolesta mutta on siellä mp käyttöönkin sopivan näköisiä.

Lähetetty minun H60-L04 laitteesta Tapatalkilla
 
Jos suomesta haluaa kunnon ledivaloja suosittelen erkoistekniikka.fi ja valostore.fi molemmista löytyy vaikka kuinka E hyväksyttyjä ajovaloja kohtuu hinnoin. Suurin osa toki on autoon suunniteltu etenkin koon puolesta mutta on siellä mp käyttöönkin sopivan näköisiä.

Lähetetty minun H60-L04 laitteesta Tapatalkilla
Varmasti löytyy, mutta näkeekö niillä sen paremmin ja seurusteleeko ne Bemarin CAN-väylän kanssa? Tietty jos hinta on se ratkaiseva tekijä niin sitten...

-jp-
 
Re: Lisää valoa vesi-Gessuun

Johtuuko noiden järjetön hinta siis bittiohjatusta kytkennästä?
 
tarviiko niitä valoja känniväylään sekoittaa ollenkaan ja suotta sitä kiusata? heräte pitkältä ja akulta virta kuten aina on tehty..
 
Re: Lisää valoa vesi-Gessuun

Varmasti löytyy, mutta näkeekö niillä sen paremmin ja seurusteleeko ne Bemarin CAN-väylän kanssa? Tietty jos hinta on se ratkaiseva tekijä niin sitten...

-jp-
8e7332b492184b13ca7cdf086c00919a.jpg


Tuossa omaan kevariin ostamani halvin e hyväksytty. Siis ylhäältä alas vakio lyhyt vakio pitkä ja lisäpitkä siis yksi 20w ledipitkä. Suuresta osaa noita lamppuja löytyy youtubesta hyviä testejä ja onpa osa testattu myös tekniikan maailman lisävalotestissä.

Ei nuo tietenkään minkään can väylän kanssa juttele, jos se on tässä oleellista. Edullisempia ovat varmasti ja sopivalla valinnalla valotehoa saa aivan järjettömästi lisää ihan mihin tahansa vehkeeseen.

Lähetetty minun H60-L04 laitteesta Tapatalkilla
 
Johtuuko noiden järjetön hinta siis bittiohjatusta kytkennästä?

Ei. Ledit lienevät vastaavia Creen viimeisimpiä tekeleitä kuin kiinan halpiksissakin, mutta muuten Clearwaterin valot heijastimia myöten ovat aivan eri tavaraa ja omaa suunnittelua/valmistusta heijastimista alkaen, himmennysohjauspiirien kautta runkoon. Mikä näkyy myös valokuviossa ja tehossa. Omissani alumiinirunkojen pulverimaalausta piti korjailla, mutta ne ovatkin maanneet puoli vuotta Slovakiassa sateessa edellisen omistajan kaadettua pyöränsä. Tuo 90% made-in-usa ja valmiit kytkennät pyörän omiin valoliittimiin maksaa - todennäköisesti suomessa tehtynä oltaisiin samoissa hintaluokissa.

Toki ekstraa on tuo can-yhteensopivuus, mutta siitä iloa on lähinnä uudemmissa LC-bemuissa joissa can-väylä on viety tangon kytkimiin - himmennystä ja kytkentää voi ohjata pyörän omilla nappuloilla. Vanhemmissa ei juuri iloa. Välillä tuntuu että porukat ovat ymmärtäneet tuon can-väylän hiukan pieleen - se mahdollistaa ohjausta/häiriösignaalien lukemista, muttei siihen ole mikään pakko (tai edes fiksua) kaikkea kytkeä.

Rigidin valmisteet ovat valoteholtaan myös hyviä, heijastimet eivät aivan Clearwaterin tasoa, mutta rungot/kiinnitykset kylläkin. Johtosettien kanssa joutuu tekemään itse normiaskartelut.

Gessun ollessa kyseessä, hiukan kannattaa panostaa myös tuohon runkoon/kiinnitysten kestävyyteen kaadoissa. Vähän hassua hankkia lisävaloja joita saa keräillä pientareelta ensimmäisen kaadon jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Mie kanssa luulen, että jos homma on asiallisesti tehty, kaikki osat on nätisti omilla paikoillaan, mikään ei reuhota tai ole linjojen ulkopuolella, niin tuskin tulee sanomista.
Jos tulee, niin ainahan voi jutella ja sanoa, että hengissä mie vaan yritän pysyä, en mie muuta...:thumbup:

Jep, ja pari kertaa olen todennut paikallisen virkavallan edustajalle (venäjällä ja eräässä eu-maassa) juurikin hänen udellessaan pyörän varustuksista, jotta ajelen useassa maassa ja öisinkin - kommentit ovat aina olleet positiivisia, ketään ei kiinnosta onko pyöräsi valot juuri ao. maan sääntöjen mukainen. Ainoan kerran kun olen joutunut niuhotuksen kohteeksi on Sveitsi, sielläkin vain melumittauksen osalta - vakioputkella no problem.
 
Heillä ei ole jälleenmyyjiä, suoraan jenkeistä siis. Foorumeilta (IBA, FJR, ST) voi toki kysellä käytettyjä, mutta niissäkin noita on harvoin liikkeellä. Porukat kun yleensä siirtävät nuo vanhasta pyörästä uuteen. Itse tosiaan onnistuin hankkimaan omani IBAn kautta brittikollegan pyörästä kohtuuhintaan. Toisaalta voi lohduttautua, noille löytyy tasan varmasti aina ostaja käytettynäkin - 50-60% uudesta menee helposti.
 
Viimeksi muokattu:
Toki ekstraa on tuo can-yhteensopivuus, mutta siitä iloa on lähinnä uudemmissa LC-bemuissa joissa can-väylä on viety tangon kytkimiin - himmennystä ja kytkentää voi ohjata pyörän omilla nappuloilla. Vanhemmissa ei juuri iloa. Välillä tuntuu että porukat ovat ymmärtäneet tuon can-väylän hiukan pieleen - se mahdollistaa ohjausta/häiriösignaalien lukemista, muttei siihen ole mikään pakko (tai edes fiksua) kaikkea kytkeä.

.

Hienoja on Clearwaterit, mutta niin näyttää olevan hintakin (XR:ään 519 - 1029 $), päälle lähetyskulut lähes 90 $ sekä tullit ja alvit - mitä ne lie kustantaakaan?

Käsitän kutakuinkin CAN-väylän, mutta viitsitkö vähän sivistää..? Siis miten se näiden uudempien CAN-väyläisten kanssa oikein menee.. Millä nappulalla noita "älyvaloja" ohjataan ja tunnistaako systeemi tuollaiset valot automaattisesti? Valokatkaisijaakaan ei pyörässä ole.. Onko väylässä joku valmis pistoke, mihin nuo Clearwaterit kytketään (plug & play) ja mitä tarkoittaa LC-Bemu?
 
LC-bemu - vesijäähdytteinen ( liquid cooling) gessu vuosimallista 2013 alkaen.

Uudemmissa Bemuissa on tangon vasemmalla puolella ns. rulla joka kytketty CAN-väylään. Sillä voi ohjata mm. vakio
nopeudensäädintä kuin myös navigaattoria - ja myös väylään kytkettyjä valohimmentimiä. Lisävalojen päälle/pois-toiminto taas onnistuu esimerkiksi tangon oikealla puolella olevasta vilkkujen TSC "turn signal cancel"-painikkeesta.

https://www.clearwaterlights.com/pages/canopener

ja kyllä, clearwaterin valoissa tulee aina mukana plugnplay-johdot, ei tarvitse kuin kytkeä. Ktrs. ohjeet tästä: https://www.clearwaterlights.com/pages/manuals

Näyt olevan vantaalaisia, tere tulemas katsomaan mun virityksiä ) Oma GSA vm 2008 omistaa myös can-väylän muttei siinä ole noita tankoon saakka vietyjä hienouksia. Sähköt jakelee PDM60-relekeskus, ja pari tehtaan hölmöyttä on ohitettu käsipelin.
 
Viimeksi muokattu:
LC-bemu - vesijäähdytteinen ( liquid cooling) gessu vuosimallista 2013 alkaen.

Bemuissa on tangon vasemmalla puolella ns. rulla joka kytketty CAN-väylään. Sillä voi ohjata mm. vakio
nopeudensäädintä kuin myös navigaattoria - ja myös väylään kytkettyjä valohimmentimiä. Lisävalojen päälle/pois-toiminto taas onnistuu esimerkiksi tangon oikealla puolella olevasta vilkkujen TSC "turn signal cancel"-painikkeesta.

https://www.clearwaterlights.com/pages/canopener

Ok, niinpä tietenkin. Käsitin, että tuo LC olisi ollut joku uuteen CAN-väytään liittyvä juttu.
XR:ssä on myös rulla ja naviahan sillä ohjaillaan, vakkarille on oma nappi. Nyt muisti pätkii, olikohan sillä edes muuta käyttöä tässä pyörässä..
Mutta siis jos tuollaiset älyvalot asentaa, niin tarvitaanko jotain ohjelmointia jotta toimivat siitä rullasta ja info tulee näyttöönkin. Ja miten niiden kytkentä, onko se oikeasti plug & play, vai meneekö plug & pray linjalle?
 
XRssä on tietääkseni uusin CAN-ohjaus, eli homma on täysin plugandplay, mukana hinnassa on tuo CANOpener.

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0...96-af18-84c56fecce0d.pdf?18252053940987148691

Eli kytket liittimet ja homma toimii samantien.

Tuon can-väylän idea oikeastaan vasta alkaa tuosta 2013-vuodesta, nyt sillä oikeasti voi rakentaa pyörään älykkäitä toimintoja ohjattaviksi. Aiemmissa malleissa se palvelee vain vikakoodien ja huollon toimintoja.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös