• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Lisää Waloa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jussi M
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Jussi M

New member
Millen valothan on vähän niin ja näin...
Ainakin vanhakoppasessa pitkä on terävä kiila johonkin.

Duunasin tuossa tänään modin, joka muuttaa hieman valojen käytöstä - eli nyt kun iskee pitkän päälle jää myös lyhyet palamaan.

Ohjasin releet diodilla uusiksi - RSVZONEN innoittamana, mutta en kolvannut mitään laitoin diodin päät releen liittimien reijistä ja rele paikalleen- uskoisin, että pysyy, mutta aika näyttää.

Nyt pitkillä palaa siis myös lyhyet. Eilen illlalla oli hieman pimeää kun puolen yön jälkeen kurvasin himaan nyt pitäisi olla enemmän luxeja käytössä. Diodi ei juuri maksa, joten tämä huvi on halpaa.

Tuolla miksi innostuin
 
Jos vanha koppaisesta on kyse, niin oletko kokeillut laittaa sen pitkän palamaan myös siinä keskimmäisessä eli "lyhyessä" valossa?
Lampussahan löytyy myös pitkänhehku ei vain ole kytketty käyttöön. Sillä saa jonkin verran lisää valoa. Eri juttu mitä laki siitä sanoo...

Ainakin apriliaforum:illa ainakin löytyy jotain ohjeita.

Itse en ole alkanut omaa modaan, kun ei lapissa tarvitse valoja ajokaudella kuin vähän aikaa
biggrin.gif
 
Lampussahan löytyy myös pitkänhehku ei vain ole kytketty käyttöön. Sillä saa jonkin verran lisää valoa. Eri juttu mitä laki siitä sanoo...
Ja eri juttu mitä polttimo siitä sanoo. Meinaan H4:een kun laitat molemmat langat palamaan samaan aikaan, kestää hetken ja RÄKS! Huonolla tuurilla sulla on umpio täynnä pieniä lasin murusia
crazy.gif
Tai vaikka jos se polttimo ehkä kestäisikin, niin mitä luulet umpion itsensä tykkäävän 2x lämpötehosta. Toivottavasti ei ole muovinen heijastin tai voi käydä hassusti
lookaround_orig.gif
 
Mulla on pitkissä xenonit (Futura). Valoa riittää!

Ne vaatii vähän lämpeämistä, joten ne kannattaa 1. kerralla sytyttää siitä "flash" napista. Silloin myös lyhyet palaa. Sitten kun ovat kirkastuneet niin pitkät kytkimestä päälle. Ei tarvii lyhyttä poltella... Sitten jos joutuu valoja vaihtelemaan niin ne syttyy heti kirkkaina kyllä.
 
Xenoneja oli hieman lyhkäsille pohtinut ja tääm diodi modi on siinä aika hyvä, koska lyhyt jää palamaan eikä tule himmeimpiä jaksoja.

Tosin en silleen ole matkamotoristi, että tiedä viitsinkö ruveta ähräämään.

Paljonkohan enemmän xenon polttimo kehittää lämpöä verrattuna perinteiseen halogeeniin?

Muovia kun on umpio ja heijastimet niin kestävätkö xenonin?
 
Lampussahan löytyy myös pitkänhehku ei vain ole kytketty käyttöön. Sillä saa jonkin verran lisää valoa. Eri juttu mitä laki siitä sanoo...
Ja eri juttu mitä polttimo siitä sanoo. Meinaan H4:een kun laitat molemmat langat palamaan samaan aikaan, kestää hetken ja RÄKS! Huonolla tuurilla sulla on umpio täynnä pieniä lasin murusia
crazy.gif
Tai vaikka jos se polttimo ehkä kestäisikin, niin mitä luulet umpion itsensä tykkäävän 2x lämpötehosta. Toivottavasti ei ole muovinen heijastin tai voi käydä hassusti
lookaround_orig.gif
Yep. Uusimmassa Tekniikan maailmassa on motukka vertailu ja yhessä toi ,että 2 lankaa palaa samaan aikaan hajotti sen valaisimen heijastimen (lue: sulatti)
 
Lampussahan löytyy myös pitkänhehku ei vain ole kytketty käyttöön. Sillä saa jonkin verran lisää valoa. Eri juttu mitä laki siitä sanoo...
Ja eri juttu mitä polttimo siitä sanoo. Meinaan H4:een kun laitat molemmat langat palamaan samaan aikaan, kestää hetken ja RÄKS! Huonolla tuurilla sulla on umpio täynnä pieniä lasin murusia
crazy.gif
Tai vaikka jos se polttimo ehkä kestäisikin, niin mitä luulet umpion itsensä tykkäävän 2x lämpötehosta. Toivottavasti ei ole muovinen heijastin tai voi käydä hassusti
lookaround_orig.gif
Nyt meni ohi... siis kuka meinasi laittaa lampun molemmat langat palamaan yhtä aikaa???

Jenkeillä on vissiin H4 keskellä eli voi laittaa kolme pitkää päälle yhtä aikaa. Euro versioissa löytyy 3xH7 55w ainakin uudemmissa joten ei "pitkiä" saa päälle keskellä.

etuvalon muovin sulamisen kans ei ole ainakaan jenkeissä ollut mitään ongelmia, mutta tietenkin paikallaan ollessa ei kannata kaikkia valoja pitää päällä yhtä aikaan.


linkki valomuutokseen jenkeistä
 
Nyt on ruuvattu Xenon tohon lähivaloon - ainakin tallissa loisti tiellä en vielä tiedä.
Halpis kiinalainen, mutta sieltä ne varmaan muutkin tulee. H7 tupla kitti hoikalla ballastina about 40Eur kotiin kannettuna.

ballastin iskin tohon sulakekotelon kylkeen velcrolla
 
Mulla kanssa suitsaan X-valot mietinnässä ja miettiny jo valmiiksi että jonnekkin etukatteen jemmaan ballasti juuri sen kuumumisen takia. Autossa on sekä pitkissä että lyhkäsissä X-valot jälki asennettuna ja siintä inspis myös mopediin laitella kun ei viitti samana päivänä jutella tavan valojen ja X-valojen tehokkuudesta..Mitäs muute porukat mieltä 5000 vai 6000 itte tykkään tuosta 6000 valosta enempi.
 
Kävin äsken kokeilemassa - ja tietty kastuin kun iski tuo ukkonen niskaan, mutta toimii ihan kivasti 6000kelvinin polttimot otin se on lähimpänä päivänvaloa eikä liika sininen.

Ero on tavan H7 huomattava jopa tuo millen ei niin kehittynyt heijastin valaisi. Tuolla 60km lenkillä ballasti ei niin kovin kuumaksi tullut, mutta nythän on viileää. Varmistin kuitenkin nippusiteellä, mutta se on paikassa josta ei oikeestaan voi pudota.
normal_HID_001.jpg


normal_HID_002.jpg
 
Just tultiin kaverin kanssa koe ajolta.
Laitettiin se toinen H.I.D kitin valo Suzukin GSF 750Fään ja huomattavasti parantui molempien mopojen pimeänäkö kyky tuon n. 42Eur investoinnin avulla ;)

Sääli, että millessä on niin snadit tilat katteen alla - pitkien modaaminen olis hankalaa, mutta jo lyhyen modaamisella saa aika paljon aikaan.

Diodi modi, että palaa koko keula pitkillä ja H.I.D lyhyelle - suosittelen !
 
Omaan 20-vuotiaaseen Vifferiin asentelin H4-bi-xenonit ja kyllä nyt näkee syyspimeillä ajella. Alkuun olin vähän epäileväinen xenonien valotehosta, mutta en enää...aivan loistavat valot.

Autoon menossa sama jumppa, mutta asennus ja johdotus on pikkuisen hankalampi, kun autossa on ihan umpinaiset valosysteemit.

Jos siis on tarve parantaa valoja, on xenon mielestäni ainoa järkevä vaihtoehto (oli sitten laillinen eli ei)  
tounge.gif
tounge.gif
 
Termos! Ihan hyvä tuo diodi patentti, mutta onko tietoa mitä jänniitteensäädin / staattori tästä tykkää. Itse ajoin nyt viikonloppuna pimeällä vesisatessa siten, että lyhyet päällä ja kaukovalovilkku pohjassa. Näin siis kaikki 4 lamppua loistaa yhtäaikaa. Nyt kuitenkin lataus on hiipunut alle 11 V. Ilmeisesti staattorista paloi joku "piiri" (=muutama käämi) paskaks?
 
Just tultiin kaverin kanssa koe ajolta.
Laitettiin se toinen H.I.D kitin valo Suzukin GSF 750Fään ja huomattavasti parantui molempien mopojen pimeänäkö kyky tuon n. 42Eur investoinnin avulla ;)

Sääli, että millessä on niin snadit tilat katteen alla - pitkien modaaminen olis hankalaa, mutta jo lyhyen modaamisella saa aika paljon aikaan.

Diodi modi, että palaa koko keula pitkillä ja H.I.D lyhyelle - suosittelen !
Minkä ikäseen Äffään laitoitte?
 
-05 GSXFssä on hieman näpräämistä koska polttimossa on "tupla kanta" eli lampun perään tulee Suixan oma pidike.

Sopiva muoviholkki xenon polttimon ja ton kannan välille lukitsi polttimon paikalleen.
 
Back
Ylös