Lisäainetta prätkäöljyyn?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jube666
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Jube666

New member
Lisäainetta prätkäöljyyn?

Terrrve.

Onko prätkän ölppien sekaan kukaan kaatanu mitään lisäaineita? Trumppa päästelee ikävästi savuja käynnistäessä ja haisee vähän liikaa ölpälle. Todennäkösesti venttiilivarrenkumit jäykkänä.

Auton koneeseenhan voi huoletta heittää yhtä sun toista mömmöä, mutta mites prätkän koneeseen?

Tähän aikaan vuodesta en todellakaan rupea enää konetta aukasemaan. Syksyyn mennään hyvällä tai pahalla.
 
Terrrve.

Onko prätkän ölppien sekaan kukaan kaatanu mitään lisäaineita? Trumppa päästelee ikävästi savuja käynnistäessä ja haisee vähän liikaa ölpälle. Todennäkösesti venttiilivarrenkumit jäykkänä.

Auton koneeseenhan voi huoletta heittää yhtä sun toista mömmöä, mutta mites prätkän koneeseen?

Tähän aikaan vuodesta en todellakaan rupea enää konetta aukasemaan. Syksyyn mennään hyvällä tai pahalla.

Suurimpaan osaan mopoja noiden kumien vaihtaminen onnistuu aika pienellä vaivalla. Venakopan kansi auki, nokat pois. Tulpan tilalle tulppa josta sisukset poistettu ja laitettu paineilmaliitin tilalle, se kompuraan kiinni niin paine pitää venat paikoillaan operaation ajan. Venakuppi pois, jousi pois, kumien vaihto ja kasaus.

Mutta lisäaine- ja öljykeskustelua varten laitoin popparikattilan hellalle.
 
Suurimpaan osaan mopoja noiden kumien vaihtaminen onnistuu aika pienellä vaivalla. Venakopan kansi auki, nokat pois. Tulpan tilalle tulppa josta sisukset poistettu ja laitettu paineilmaliitin tilalle, se kompuraan kiinni niin paine pitää venat paikoillaan operaation ajan. Venakuppi pois, jousi pois, kumien vaihto ja kasaus.

Mutta lisäaine- ja öljykeskustelua varten laitoin popparikattilan hellalle.

Jos ei halua paineilmalla turata, niin sitten voi käyttää narua, josta ei irtoa mitään shaissea sinne sylinteriin.
Sitä on kiva pujotella tulpanreiästä. Sitten pyöräyttää männän ylös, niin venttiilit pysyy paikoillaan.
 
Tästä tulee vielä pitkä ja viihdyttävä ketju.

Oma mielipide: Sen enempää autoon kuin mopoon on turha tunkea mitään tervoja, "korjaamaan" mekaanisia vikoja. Ne on tehty rahastus ja yksinkertaisten ihmisten harhautus mielessä :D

Voihan noilla tukkia öljykanavat, kerätä pashaa koneen sisään ja vuorata muutenkin se sisältä erilaisilla tervoilla, joita on sitten hauska yrittää putsata koneremontin yhteydessä...
 
Mikään lisäaine ei korjaa niitä kumeja, joten aika turha niitä on sinne koneeseen kaadella. Tuo on vähän sama kuin miettisi, että vedänpä tähän kortsun pintaan tollasta hienoo kitkaa lisäävää ainetta, jonka väitetään korjaavan rikkoutunut kumi....
 
Pannaaneja tehosekoittajalla muusiksi ja sitten pannaanimössöä öljyn sekaan. Sahanpuru auttaa myös jämäköittämääm öljyjä... Pitääkin lähteä ostamaan poppareita ja kaljaa
 
Kerran STP:tä koneeseen laittaneena, en laittais toiste :rant: toimi hetkellisenä hätäapuna tuottaen ehkä lisärahan menoa :dunno:

Mikäli vanhempi triumppi, niin eikös sen kuulu merkitä reviiri, välillä tupsauttaa hiukan öljyn tuoksua, olla joskus tien vieressä pidennetyllä "tupakkitauolla" ja mitäs vielä brittiharrastukseen liittyvää.
 
Sijoita ennemmin 20 litran kannuun Delvacia, ku johonki ihme liemeen, pitäis riittää kesän :;):

Eikä oo ongelmia jäteöljyn kaa, ku öljyt palaa savuna ihan itsestään luonnon kiertoon... :p
 
Mikään lisäaine ei korjaa niitä kumeja, joten aika turha niitä on sinne koneeseen kaadella.

Rikkinäisiä (murtuneita) tai paikaltaan nousseita kumeja ei tietenkään lisäaineella korjata, mutta käsittääkseni kumien pehmentämiseen perustuvista aineista on ainakin autoissa saatu hyviä kokemuksia. Jokainen moottoria aukonut rasvanäppihän tietää, että kumiosat ovat yleensä purkuvaiheessa sellaista kivikovaa murenevaa muovinkaltaista korppua, joten tuohon pureva sopiva liuotin voi ihan oikeastikin auttaa. Toki siihen liittyy myös riskejä stefojen ja muiden tiivisteiden suhteen.
 
Terrrve.

Onko prätkän ölppien sekaan kukaan kaatanu mitään lisäaineita? Trumppa päästelee ikävästi savuja käynnistäessä ja haisee vähän liikaa ölpälle. Todennäkösesti venttiilivarrenkumit jäykkänä.

Auton koneeseenhan voi huoletta heittää yhtä sun toista mömmöä, mutta mites prätkän koneeseen?

Tähän aikaan vuodesta en todellakaan rupea enää konetta aukasemaan. Syksyyn mennään hyvällä tai pahalla.

Mitään en väitä mutta oletko varma että ne on varmasti venttiilivarrenkumit vai voisiko olla että öljyrenkaat antautuu?

Lisään vielä että mikäs estää kokeilemasta (jos märkäkytkin ei aseta esteitä) samanlainen moottori autossa on muuten kuin mp:ssä? :dunno:
 
Viimeksi muokattu:
Rikkinäisiä (murtuneita) tai paikaltaan nousseita kumeja ei tietenkään lisäaineella korjata, mutta käsittääkseni kumien pehmentämiseen perustuvista aineista on ainakin autoissa saatu hyviä kokemuksia. Jokainen moottoria aukonut rasvanäppihän tietää, että kumiosat ovat yleensä purkuvaiheessa sellaista kivikovaa murenevaa muovinkaltaista korppua, joten tuohon pureva sopiva liuotin voi ihan oikeastikin auttaa. Toki siihen liittyy myös riskejä stefojen ja muiden tiivisteiden suhteen.

Joku lopultakin ymmärsi, mitä tuolta aineelta haen.

Tiedän vuosien varaosa- ja automyynnin, sekä korjaamon vastaanotto ja myyntipuolella työskentelyn vuoksi sen, että esimerkiksi liqui molylta löytyy oikeasti toimivaa tiivisteitä elvyttävää lisäainetta.

Sitä en tiedä miten märkäkytkin ja märkäkytkimen lisäaineet tuohon aineeseen reagoivat. En käsittääkseni kysynyt miten venttiilivarrenkumit vaihdetaan. Jos en sitä tietäisi ennestään, olisin otsikoinut topicin "kuinka vaihtaa venttiilinvarren kumit triuphiin".

Delvacilla voisi tietysti pestä myös hampaatkin. Ja varmaan se halvemmalla litrahinnalla korvaisi myös HP:n original woodland smoke kastikkeenkin?

EDIT: Merkkailuun tottui jo edellisen H-D:n aikoihin ja trumppienkin kai kuuluu merkkailla... Vanha, mutta ei jeesusvanha. -96 adventurer.
 
ei kait tuo bensan haju mitään vaarallista ole ?
Mitä nyt vähän inhottava ajaa letkassa tollasen takana,nimimerkillä kokemusta on kun ajoin ensimmäistä kertaa broidin kawan perässä,voi saakeli sitä bensan käryä ja tummaa pilveä mikä tuli kun aukaisi kaasun kunnolla :D
sitkeesti se vaan silti kesti ainakin 10.000 ajot ennenkuin lähti kiertoon,mahtaakohan raukka olla enää iskussa :)-

delvacci on hyvä vaihtoehto halpuuden ja hyvyyden vuoksi :wanna:
voi vaihdella bensaisia öljyjä useammin.
 
Nuo aineet eivät sovi märkäkytkimille. Ajattelin itse ihan samaa ja tutkin noitten aineiden tuoteselostetta. Toisissa pulloissa luki suoraan että ei sovellu märkäkytkimille ja toisissa ei vaikka sama aine eri valmistajalta. Sisiltää kitkaa vähentäviä aineita, muodostaa kalvon kulutuspinnoille ja nostaa öljyn viskositeettiä. Eli itse ainakin jätin aineet hyllyyn.
 
Joku lopultakin ymmärsi, mitä tuolta aineelta haen.

Tiedän vuosien varaosa- ja automyynnin, sekä korjaamon vastaanotto ja myyntipuolella työskentelyn vuoksi sen, että esimerkiksi liqui molylta löytyy oikeasti toimivaa tiivisteitä elvyttävää lisäainetta.

Sitä en tiedä miten märkäkytkin ja märkäkytkimen lisäaineet tuohon aineeseen reagoivat. En käsittääkseni kysynyt miten venttiilivarrenkumit vaihdetaan. Jos en sitä tietäisi ennestään, olisin otsikoinut topicin "kuinka vaihtaa venttiilinvarren kumit triuphiin".

Delvacilla voisi tietysti pestä myös hampaatkin. Ja varmaan se halvemmalla litrahinnalla korvaisi myös HP:n original woodland smoke kastikkeenkin?

EDIT: Merkkailuun tottui jo edellisen H-D:n aikoihin ja trumppienkin kai kuuluu merkkailla... Vanha, mutta ei jeesusvanha. -96 adventurer.
Koneviestissä oli jokin aika sitten AT-205 -lisäaineen käyttötesti (http://riihi.mtk.fi/epaper/products/KV_-2013-01-10/pdfs/article_76_4.pdf). Kysäise Autotransmissionilta - joka ainetta myy - sopivuutta. Vois jopa olla kokeilemisen arvoista, kun traktoreissa käytetään öljykylpyisiä märkäjarruja (muuta yhteistä; käyttävät Delvaccia sekä ärsyttävät autoilijoita).

Hukkaanhan tuo ei mee joka tapauksessa, kun artikkelin mukaan vaikuttavaa ainetta voi laittaa tuulilasinpyyhkimiin ja loput laittaa vaihdevuosista kärsivän eukon kurkusta alas :grin:
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös