• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Lisäjarruvalot

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja piisiepe
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
-07 K12GT:ssä on CAN-väylä, joka voi aiheuttaa ongelmia, jos kuormitus oiken kovasti nousee. Silti uskoisin, että tuo edellinen neuvo ottaa virta ihan vaan jarruvalon rinnalta on ihan toimiva. Kannatta ainakin ensin kokeilla tätä, jos ei lukuisia lisäjarruvalopolttimoita ajio systeemiin lisätä. LED-tyyppiset lisävalot varmasti toimivat OK ihan näin, pitää vaan kokeilla/kytkeä johdot oikein päin.

Itse olen virittänyt K12S:ään lisälaitteiden virransyötön siten, että ryöstän releelle virtaa takavalon rinnalta. Takavalo palaa aina, kun virta on päällä. => rele vetää ja releen kärkien kautta otan virtaa suoraan akusta autocomille & navigaattorille. Samanlaisen virityksen voi tietysti tehdä jarruvalolle, mutta ottaa releen käämille virrean jarruvalon rinnalta. Releen käämi ei kuormita ainakaa jarruvalopiiriä CAN-väylällä niin paljoa, että aiheuttaisi jotain ongelmia.

Ainakin palaneesta polttimosta kielivä automatiikka häiriintyy rinnalle kytkennästä. CAN-väylä saattaa kehittää tietty omia virheitään. Kokeilemallahan tuo selviää.

Itse laittaisin rinnalle korkeintaan LED-valoja. Vaihtoehto olisi myös ohjata lisäjarruvaloja vaikka minireleellä....

Askaroin kesällä perälaukkuuni kirkasledeistä lisävalon. Valot palaa himmeämmin kokoajan ja kirkastuu jarrua painettaessa, kuten orgisvalokin. Otin johdotuksen toisesta takavalopolttimon kannasta abikohaaroittimella. Liitteenä suttuinen kuva tuloksesta.

Itse laittaisin rinnalle korkeintaan LED-valoja. Vaihtoehto olisi myös ohjata lisäjarruvaloja vaikka minireleellä....
Mites se olikaan sun ST:ssä? Sullahan taisi olla sellaiset vilkkuun tulevat lisäjarruvalo-vilkku-yhdistelmäledilamput. Muistanko väärin?
Eli vilkun sisään tulee orkkispolttimon tilalle ledivilkut joihin syttyy myös punaiset jarruvaloledit kunhan johdottaa jarruvalot kans niille. Kuullostaa hyvältä
Kukas niitä myykään? Pitäisköhän laittaa gessuun semmoset? Joo, pitäis!! Toimiikohan ne cancan-väylässä?

Mites se olikaan sun ST:ssä? Sullahan taisi olla sellaiset vilkkuun tulevat lisäjarruvalo-vilkku-yhdistelmäledilamput. Muistanko väärin?
  Eli vilkun sisään tulee orkkispolttimon tilalle ledivilkut joihin syttyy myös punaiset jarruvaloledit kunhan johdottaa jarruvalot kans niille. Kuullostaa hyvältä
  Kukas niitä myykään? Pitäisköhän laittaa gessuun semmoset? Joo, pitäis!! Toimiikohan ne cancan-väylässä?
Joo. Mulla oli tommoset. ne kytketään tosiaan alkuperäisiin vilkku-umpioihin ja johdotetaan jarruvalolle. Toimivat hyvin känniväylän kanssa. Mielestäni Gessulissa on samat vilkku-umpiot kuin ST:ssä.

Nuohan löytyyvät Wunderlich'in katalogista.

"LED Blinker (mit Bremslicht) (R 1200 GS)
Best.-Nr.: 8600990
Für R 1200 GS

84,95 €
"

Nuohan löytyyvät Wunderlich'in katalogista.
Juu, ja myöskin Boxer Design sitä myy -> Boxer Designin tuote

Muistinpas kauheen pähkäilyn jälkeen. Tarvii laittaa tarveharkintaan. Lisäjarruvalo ei ole koskaan pahitteksi, varsinkin kun takana palaa yks iso joka vaan vähän kirkastuu kun jarruttaa. Lisälamppu näkyy ihan eri tavalla. Joskun kun noi autoilijat ajelee niin lähellä.

>Toi englanti ei taida olla Boxer Designin heppujen äitinkieli eikä muutenkaan vahvinta osaamista... Aika hauskat sivut.

Kiitos vinkeistä. Jäi mainitsematta, että minulla on Givin E52 takalaukku jossa on ledi valot valmiina. Kytkettiin rosvoliittimellä suoraan valojohdosta ja pelaa kuin junan vessa. Eli nyt näkyy myös laukun valoissa takavalot ja jarrutettaessa jarruvalot.  
idea3.gif

Ps.Kyllähän ne valot huonosti näkyi taaksepäin esim pakettiauton/rekan kuskille kun he istuvat sen verran korkealla.
Pss. Kysyisin vielä onko kokemuksia uuden GT tyhjäkäynnistä/
-ongelmista.

Back