Lisävalojen sijainti? ...onko säädöksiä?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja -Aki-
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

-Aki-

New member
niin... tuli vaan mieleen tuossa lisävalotelinettä asentaessa, jonka joutuu vähän modaamaan edemmäksi, ... että onko olemassa jotain säädöksiä valojen sijainnista?

saako valot tulla edemmäksi kuin päävalo? tai pitääkö valojen olla samalla tasolla päävalon kanssa(siis polttimot samalla korkeudella)

olen kyllä nähnyt valoja kaatumaraudoissakin, joten taitaa olla aika vapaata ? vai kö? häh?
 
asiaa tuossa keväällä kyselin konttorilta...
kaverini teki puolipäivää töitä ja selvitti asian...

mopossa saa olla lisävaloja samoin ehdoin kuin autossa..

kaksi lisäpitkää
kasi sumuvaloa
kaksi sivuvaloa

jne

siiaintimääräykset samat kuin autossa...
edessä ei etupuolelle esteitä... kuitenkin max "päävalon" korkeudella...

sumuvaloissa tulee kyseeseen min korkeus maasta ja etäisyys "ulkoreunasta"...

taisi olla aika epäselvä selitys
withstupid.gif

mutta pääsääntöisesti samat määräykset asennuksesta kuin autoissa...
näin minulle kerrottiin...
nixweiss.gif
 
Olikohan niin, että lisävalojen tulisi olla symmetrisesti päävalon kanssa... Ei vieressä.
Eli yhden umpion lisäksi yksi umpio ylä tai alapuolelle.
Niin sanottu kahdentaminen.
AKE auttanee
 
Kaukovalon saa kahdentaa, symmetrisesti. Kolmea kaukovaloa ei saa olla.
 
Anteeksi, mutta itse en löytänyt tuosta kohtaa jossa puhuttaisiin lisäpitkistä. Sen sijaan wanha kahdennussääntö siellä kyllä oli mainittuna, joka myös autoilla oli aikoinaan ja sittemmin poistunut = lisälyhkäsiä autoon ei tänä päivänä saa enää asentaa
talktohand.gif
Myöskään lisävalojen lukumääristä tuossa ei ollut mitään mainintaa, vaikkakin perussäännöt pakollisten vakiovalaisinten suhteen kaikki olivatkin aika hyvin edustettuina
cool.gif
 
Jokin aika sitten aiheesta lehtijuttua tehdessäni hain vastausta mm. tuohon lisäpitkien asennukseen. Asia tuntuu olevan aika monelle virkamiehellekin epäselvä. Minulla on ARK:n ylitarkastajan lausunto, jossa selvästi todetaan, että moottoripyörässä saa olla kaksi pitkää ajovaloa, ei enempää. Jos laitetaan kaksi lisäpitkää, alkuperäinen on poistettava.
Tuo lausunnon antaja lienee riittävän korkea taho tulkitsemaan lakia Suomessa?
 
Duodaa... Millasia tallilyhtyjä nuo pitkäsi ovat jos REF 75 ei ylity
nixweiss.gif
Itse oikein hakemalla hain aikani ennen kuin bongasin tuohon Pösö Partneriin REF 20 lisäpitkät ja näin 75 tuli laakista täyteen. Tokihan sitä olisi voinut disabloida alkup. pitkät ja laittaa REF 37.5 lisärit, mutta...
lookaround_orig.gif
 
Moottoripyörässä saa olla vain 2 kpl kaukovaloja, autoissa 4.

AKE
eli siis miullakun on autossa 4 lisäpitkää konepellillä kuomun alla ni onko se laitonta  
omg.gif
koska jos laksettan myö auton omat (umpipaskat) pitkätvalot. se on nimittäin vaa seuraava sakko ja kortti hyllyllä ni ei kehtais valojentakii ajaa fillarilla
tounge.gif
Käsitykseni mukaan autoissa saa olla esim kaksi paria lisäpitkiä, vaikkapa pistekaukovalot ja enemmän levittävät kaukovalot, kunhan ne on kytketty siten että eivät ole yhtä aikaa päällä, toisinsanoen esimerkiksi vaihtokytkimellä toteutettu kytkentä.
Tämä kaikki tietysti siten että se yhteensä laskettu ref luku ei ylitä 75:ttä, siis niiden valaisimien jotka palavat yhtä aikaa.
Nykyäänhän noita näkee paljonkin, jopa joissain autoissa on kolme isoa lisäpitkää nokalla...
 
eli siis mun H4 lisävalot olis laittomat?
033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif

mutta saisin pistää lisävaloiksi H3:set

noh, pollari nitisee jos haluaa..meikä haluaa vaan nähdä ja tulla nähdyksi.
älytön idea mielestäni on laittaa H3:set ja kääntää ne vähän alemmaksi että ne voi olla kokoajan päällä ??

mä laitan H4:set kyllä ei voi muuta...
033102beer_1_prv.gif
 
Back
Ylös