Litiumakku

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vetomies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

vetomies

New member
Onko kokemuksia litiumakun toimivuudesta pitempiaikaisessa käytössä?
Esim noilla Torstenin akuilla voisi akun painon pudottaa noin 1/3:aan (ja ajella jopa ilman laturia):

Durbahn akut

Laturia ei olisi tarkoitus heivata ja startinkin pitäisi pyöriä ainakin kesäkelillä. Kuinka hyvin nuo pelittävät normaalikäytössä, ts toimivatko täysin niinkuin vakioakkukin?
 
Moi!

Lituimakku on äärimäisen tarkka latausjännitteen suhteen, 0,1 voltinkin ylitys kennon nimellisjännitteestä riittää aiheittamaan pahimmassa tapauksessa hyvinkin voimakkaan tulipalon. Alapäässä taas jännitteen alitus kriittisen rajan alle tappaa kennon kerrasta.

Lennokien kanssa ole noita akkuja käytellyt vuosia ja oikein käytettyinä varsin pitkäikäisiä. Purkuvirratkin ovat kasvaneet kivasti vuosien saatossa.

Niin ja usempi kennoinen akku pitää sitten vielä tasausladata noin kymmenen syklin jälkeen.

Saisi varmaan mopossakin toimimaan, kunhan vähän ymppäisi suojaavia piirejä järjestelmään. Ittelläkin on sama käynyt mielessä, mutta kun lyijyakut on niin edullisia, niin en viitsi alkaa vaivaamaan itseä moisella enempää.

Niin ja usempi kennoinen akku pitää sitten vielä tasausladata noin kymmenen syklin jälkeen...

-Harrri-
 
Kisakäytössä nuo Durbahnin A123-akut ovat ainakin toimineet loistavasti. Niitä on kohta varmaan 30-40%:ssa SM-Superbike-kilpureista.

Vaikka treenistintit ovat lyhkäisiä lämmityskäyttöineen, niin akkua ei tarvinnut ladata kertaakaan. Vakio lyijyakku tarvitsee latausta silloin tällöin. Noita tarvitsee kuitenkin balansoida silloin tällöin. Me olemme tasanneet kerran kaudessa. Tiheämminkin ehkä voisi.
 
Durbahn käyttää A123 Systemsin LiFePO Litium nanofosfaattikennoja, jotka ei poksahda pienestä ylilatauksesta, eivätkä myöskään mene pilalle ekasta tyhjäksi vedosta.

Mulla on tuolla hyllyssä odottelemassa tuommonen ite kasattu 4,6Ah:n LiFe akku jahka löytäisin/keksisin soppelit liittimet siihen...

Tilasin eBaystä 8kpl 2,3Ah A123 kennoja, koko paketille kertyi ite kasattuna hintaa tuommonen 74€ eli Durbahni vetää "pienet" katteet nuista akuista ;)

Tuo mun akku painaa 670g ja siitä lähtee n. 20g pois kun lyhennän kaapelit oikean mittaisiksi.


Nii ja BTW. 4,6Ah LiFe akku antaa jatkuvaa virtaa n.140A ja hetkellinen (vrt lyijyakun starttivirta) n. 240A....
 
Katos en kiiressä hoksanut että on kyse LiFe kennoista, niistä ei ole omia käyttökokemuksia ollenkaan. Puhelin siis vain litiumioni ja litiumpolymeeriakuista, eli se siitä.  
tounge.gif


-Harri-
 
Uudehkossa perfomancebikessä oli juttua myös tuosta lyijyakun korvaamisesta lipo-kennoilla. Tiedä sitten säästääkö mitään merkittäviä summia jos itse rupeaa askartelemaan.

Artikkelissa oli kennoille tehty kasassa pitävä holsteri kahdesta muovilevystä joiden väliin kennot puristettiin. Tuli ihan mieleen että pitäisikö kokeilla.
 
Tuo LiFe sopii jännitteensä puolesta paremmin ku LiPo. LiFellä ei tartte mitään oheiseletroniikkaa pyörään väkästellä vaan 4s2-3p pakka toimii suoraan lyijyakun korvaajana.

LiPolle puolestaan pitäis olla latausta varten elektroniikkaa ja sitten vielä elektroniikka estämään alijännitettä. <- tietysti sitte jos puhutaan pelkästä ratapyörästä jossa ei oo tarttia eikä laturia, nii sitte voi elektroniikat jättää, jos vain pyörän sähköt tykkää LiPon jännitteistä.


Ja nyky LiPoilla varmasti säästää sekä hinnassa että painossa, mutta se oheiselektroniikka... ja sitte JOS sattuu se ohops oikonen/joku kolhu akkuun/ tms. nii voi samantien heittää hyvästit pyörälle sen tulipallon myötä....
 
Akuksi vaikka tämä: http://www.hobbycity.com/hobbyci....t=10287 (tai pari niitä rinnan, jos meinaa että 5Ah ei piisaa).
Tommonen 2.5Ah, 303gr, max 225Amp, vois olla kans aika tyly?
http://www.hobbycity.com/hobbyci....t=10087
Noinkohan lähtee rivinelonen tulille tuollaisella? Jotain yli 5 Ah ovat suositelleet tonniseen pyörään startin takia.
Tosin ei bladen vakioakkukaan paljon kummoisempi ole.
 
LiPo akuissa ei jännite sovi suoraan pyörän sähköjärjestelmään. 4s akun jännite täydessä varauksessa on 4x4.2V = 16.8V.
 
No eipä tuo LiPo akku tekniikka mitään niin kummoista ole, etteikö siitä helposti saa mopottimeen toimivaa sähköjärjestelmää (tosin itsellänikin kokemusta vain lennokeista).

Tuolta http://www.hobbycity.com vaan tilaamaan sopivat akut + laturin ja "heittää" mopottimeen kiinni.

Akuksi vaikka tämä: http://www.hobbycity.com/hobbyci....t=10287 (tai pari niitä rinnan, jos meinaa että 5Ah ei piisaa).

ja tuosta latausjärjestelmää:
http://www.hobbycity.com/hobbyci....r_2S~4S
Jos kennoston tekee LiPo-kennoilla. kennoston sarjajännite tulee muodostumaan 3s-kennostosta. Eli siis täysi akku 4,2 V/kenno * 3 kenno = 12,6 V. Nimellisjännitteen ollessa silloin 3,7 V/ kenno * 3 kenno = 11,1 V.

Tuo Lipo ei oikein sitten 4s-muodossa sovellu, koska yiksittäisen kennon napajännite jää kovin alas.

3s-muodossa ilman mitään latausjännitteen säätämistä alemalle tasolle, kennot palaa iloisella liekillä, samoin pyörä.

LiFe-kennostolla (LiFe-Linkki) homma taasen rokkaa suoraan ilman mitään kummempia, koska 4s-rakenteella kennoista tulee suoraan 3,6 V / kenno * 4 kenno = 14,4 V (maksimijännite).

Olen myös fundeerannut LiFe-kennoja omaan pyörään, koska sillä saa taasen pari kiloa etua ja hyvän syyn olla laihduttamatta...  
tounge.gif


-M
 
Siis tarkoitus olikin hoitaa tuo lataaminen tuolla http://www.hobbycity.com/hobbyci....r_2S~4S.
Näyttää syövän 11...18VDC, joten pitäisi soveltua mopottimen sähköjärjestelmään sopivaksi. Vähän siinä tietysi joutuu askartelemaan jos meinaa mopottimen sähköt saada hyvin toimimaan tuolla systeemillä.

LiPo akkua ei voi sitten ladata tavallisella akkulaturilla ollenkaan, suurin ongelma ei taida olla jännite vaan se että tavallisesta laturista puuttuu LiPo ohjelma (lataaminen minun ymmäryksen mukaan perustuu aikalailla matematiikkaan).
 
Tässä oma life-kennoilla kasattu akku, painoa 658gr vs. edellinen akku 4,2kg.
Hyvin ainakin toi ykkönen lähtee tolla käymään.
Akku.jpg

Kuvassa harmaa siis akku ja loppu tehty eristelevystä vaan kotelon täytteeksi ja siihen sai niin kivasti vielä tolle shifterin aivolle paikan koverrettua
smile_org.gif
 
Turbaanin akku toimii kuin junan vessa. Ei mitään vaikeuksia vääntää 4.6 Ah akulla kilokyykkyä tulille. Painaa 650g, joskin bladen orkkisakkukin on lyijyakuksi harvinaisen kevyt (2050 g).
Pientä jumppaa teetti se, että A123-akusta tulikin toistakymmentä piuhaa odotetun kahden sijasta (3x - ja 3x + sekä 5 johtoa kennojen tasapainoitukseen). Toivottavasti.

edit: typoja
 
Turbaanin akku toimii kuin junan vessa. Ei mitään vaikeuksia vääntää 4.6 Ah akulla kilokyykkyä tulille. Painaa 650g, joskin bladen orkkisakkukin on lyijyakuksi harvinaisen kevyt (2050 g).
Pientä jumppaa teetti se, että A123-akusta tulikin toistakymmentä piuhaa odotetun kahden sijasta (3x - ja 3x + sekä 5 johtoa kennojen tasapainoitukseen). Toivottavasti.

edit: typoja
Tämmöistä patteria on ollut mietinnässä kun nykyinen alkaa pikku hiljaa uinahtamaan. Durbahnin "A123 LiFePower Pack 6.9 Ah Compact" olisi omaan (1000cc V2) varmaan sopivin.

Torsti mainitsee sivuillaan että "I can prepare the Packs with a massive 6mm hole Connector at the end" eli että noissa olisi ihan normaalit rengasliittimet jotka vaan tuikataan mopedin plussaan ja miinukseen, ja sitten balansointiliitin erikseen? Vaiko eikö?

Pystytkö Vetomies laittamaan foton omasta kytkennästä ja miten olet hoitanut tuon balansointiasian?
 
Turbaanin akku toimii kuin junan vessa. Ei mitään vaikeuksia vääntää 4.6 Ah akulla kilokyykkyä tulille. Painaa 650g, joskin bladen orkkisakkukin on lyijyakuksi harvinaisen kevyt (2050 g).
Pientä jumppaa teetti se, että A123-akusta tulikin toistakymmentä piuhaa odotetun kahden sijasta (3x - ja 3x + sekä 5 johtoa kennojen tasapainoitukseen). Toivottavasti.

edit: typoja
Tämmöistä patteria on ollut mietinnässä kun nykyinen alkaa pikku hiljaa uinahtamaan. Durbahnin "A123 LiFePower Pack 6.9 Ah Compact" olisi omaan (1000cc V2) varmaan sopivin.

Torsti mainitsee sivuillaan että "I can prepare the Packs with a massive 6mm hole Connector at the end" eli että noissa olisi ihan normaalit rengasliittimet jotka vaan tuikataan mopedin plussaan ja miinukseen, ja sitten balansointiliitin erikseen? Vaiko eikö?

Pystytkö Vetomies laittamaan foton omasta kytkennästä ja miten olet hoitanut tuon balansointiasian?
Kaksi akkuliitintä tuli mukana (rengasmallit). Koska en ilmoittanut tarvittavia piuhanpituuksia, olivat liittimet irrallisia ja piuhat noin 30 cm pitkiä. Plus- ja miinusjohtoja oli molempia kolme. Otin molemmista kaksi paksuinta ja puristin ne rengasliittimiin. Noilla neljällä johdolla saa siis tavallisen akkukytkennän.
Kahteen yli jääneeseen, hieman pienempään johtoon laitoin suojatut liittimet, joihin voi kytkeä vaikka laturin, tai balansointivempaimen.
Balansointia varten oli neljä mustaa ja yksi punainen johto valmiiksi liittimessä, joka kytketään jatkopiuhan avulla Durbahnin balansointimokkulan kylkeen. Mokkulan tilasin samassa kuormassa. Jatkopiuhojen kanssa oli ongelma. Niitä toimitettiin 2 kpl, merkinnöillä 2S ja 3S. Näppäränä miehenä purin toisen ja tein oman piuhan "4S", jossa on sama määrä piuhoja kuin akun balansointiliittimessäkin.
Kuvaa en saa tähän hätään, enkä ole edes täysin varma, menikö kytkennät putkeen. Varmaan superbikehemmoilta irtoaisi kuvia, kunhan juhannuksesta selviävät.
 
Me vedimme kaikki isot piuhat nippuun. (Siis plussat ja miinukset erikseen) ja laitoimme hieman suuremmat akkuliittimet kuin kitä paketissa oli. Vedimme liittimet suoraan starttiin kiinni (releen kautta
smile_org.gif
), jotta piuha olisi mahdollisimman lyhyt.

Ducati lähtee 9Ah akulla ja Motecillakin melkein kuin junan vessa. Tosin 20min ennen Botniaringin kisaa oli lataus niin alhaalla, että ei startannut. Äkkiä laturiin ja akku latasi 15 min:ssa 12V:sta yli 14V:iin. Taas starttasi, mutta meinasi tulla hoppu/stressi. Opetuksena viritin akun latausjännitteen Motecin mittariin, jotta vastaavia yllätyksiä ei tulisi ainakaan noin kriittisellä hetkellä.
 
Back
Ylös