KMSwallower
New member
Oletteko asentaneet lohkolämmittimen talvimopoonne? Minkälaisia ja mihin kohtaan vesikiertoa?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Voisi kuvitella että tuo olisi helpoin vaihtoehto ihan vesijäähyissäkin, helppo asentaa (jos nyt yleensä mahdollinen) ja toimintavarma. Kyllä lämpimillä öljyillä on hyvä lähteä vahän kylmemmilläkin keleillä...Ilmajäähdytteiseen voisi varmaan rakentaa öljypohjalämmittimen. Monessa nykyautossa on sellainen säteilylämmitin öljypohjassa eikä vesitilassa mitään.
Tarkemmin ajateltuna ei tarvikaan. Lähtee käyntiin -30 asteessa helposti, ei siis tarvi lämmittää. Paitsi jos laittaa täyssynteettisen 15W-50 koneeseen, niin ei inahdakaan alle -30:ssä...JOOVAIN...!
![]()
......Naaaaa, einet mithän lämmittimiä tarvihe. Laitehan vain ISOO akku (30Ah) ja täyssynteettiset konheesseen ni se o siinä!
se vaan, että taitaa enimmäkseen olla alumiinia mopon ö.pohjat.Joskus ennen vanhaan sai traktoriin öljypohjan lämmittimen joka kiinnitty magneetilla.
Eli lätkä jossa tasanen alumiini taso sisällä vastus joka lämmitti ja päissä magneetit. Punanen kaffa, etttei tarvinut käisä liata.
Ehkä noita on vielä olemassa?
Sillä saa näppärästi myös voiteet suksenpohjiin![]()

Mä oon semmosella parinkympin pullotoholla lämpänny...Tuli tuosta tallissa tapahtuu-ketjusta mieleen, ja löysin haulla tällaisen säikeen
Onkos tällä rintamalla tapahtunut jotain suuria innovaatioita?
Öljyt vaihdoin innoissani ja 10W40 tuntuu hiukan tahmeammalta täällä etelässäkin, eikä oikein jaksaisi samantien vaihtaa uudestaan, voisi ennempää nysvätä jotain puolta kalliimpaa ja enemmän aikaa vievää jos jollain olisi jotain hyviä ideoita?
Sellaisen 200W silikonipädin tilasin koneen pohjaan jo ebaystä, mutta mitäs jollei olekaan tolpan äärellä ja haluais konetta lämmittää? Joku kevytversio veli venäläisen "nuotio öljypohjan alle" järjestelmästä? Joku tuikkulämmitin joka ei suoraan nokea koneen pohjaa? Jotain muuta oikein mullistavaa?![]()
Onko näin? Tuollaista 1 tai 1,5kw letkulämmitintä vähän kaverille ehdottelin, en oikein ymmärrä miksei se pelaisi kun webastokin käytännössä noin sen hoitaa. Toki siinä vähän enemmän potkua, mutta jos tunninki näyttäisi niin kai se jo aika lämpöinen pata olisi. Tosin kyllä siinä padassa on 20litraa sitä jäähdytysvettä, mitä vähän mietin...Helppo kyllä asentaa, mutta oikeaan lohkolämppäriin verrattuna teholtaan täysin mitätön. Yhdessä autossa moinen ollut, toista ei tule.
Kliks ja sopivan tehoinen valiten.
Kuulemma toimiva vaan ei ilma-/öljyjäähdytteisessä ja mopediin asennus tietysti asettaa omat haasteet.
P.S. Just kyselin huvikseen autoon "lohkolämmitintä" asennettuna ja kun halvin tarjous tuollaisesta säteilyhöpöhöpöstä huiteli jossain 550€ nurkilla, tuo lähettämäni linkki ja itse tehty asennus 1000w lämmittimellä alkoi lämmittämään itseäni huomattavasti teetettyä enemmän. Tosin kaikki laitteet lämpimässä tallissa eli just kiirettä ei tälläkään ole.
Mulla toi 1000 W thermo 2.0 tdi volkkarissa ja on tehokas. Kaks tuntia -20 asteen pakkasessa piuhassa ja koneen lämmöt climatronikista kaivetun tiedon mukaan +25.