• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Lohkolämmitin

KMSwallower

New member
Oletteko asentaneet lohkolämmittimen talvimopoonne? Minkälaisia ja mihin kohtaan vesikiertoa?
nixweiss.gif
 
En ole omaan laittanut, mutta meidän vävy on Norjalainen ja ajaa bläkkärillä ympäri vuoden, siinä on alavesiletkussa joku pikku vastus... Kuulemma pelaa aikas hyvin alla -10 pakkasessa...

Muutenkin aika häijyä tekee, kun ajattelee vaikkapa jäisellä tiellä ajoa.. mut sillä kaverilla on het kamalat piikkirattaat alla... Kestää jopa keulia, kunhan vaan on jäätä tiellä.
 
Ilmajäähdytteiseen voisi varmaan rakentaa öljypohjalämmittimen. Monessa nykyautossa on sellainen säteilylämmitin öljypohjassa eikä vesitilassa mitään.
Pikkasen pellepeloton hommaahan se varmaan on, mutta samanlainen ajatus on käynyt mielessä vaikken talvella ajakkaan ainakaan vielä.
 
Niitähän on saatavilla noita letkuun tulevia pieniä lammittimiä kyllä noista autotarvike liikkeistä, joten sellainen vaan hankintaan ja asentamaan sitten sitä vesiletkuun.
 
Joo, kyllä Defalla ja Calixilla löytyy letkuun kiinnitettäviä, mutta ongelmaksi voi tulla se, että letkussa pitäisi olla nousua moottoriin päin. Harvassa pyörässä on. Autossa syyläri on yleensä sylintereitä alempana.
 
Ilmajäähdytteiseen voisi varmaan rakentaa öljypohjalämmittimen. Monessa nykyautossa on sellainen säteilylämmitin öljypohjassa eikä vesitilassa mitään.
Voisi kuvitella että tuo olisi helpoin vaihtoehto ihan vesijäähyissäkin, helppo asentaa (jos nyt yleensä mahdollinen) ja toimintavarma. Kyllä lämpimillä öljyillä on hyvä lähteä vahän kylmemmilläkin keleillä...
 
JOOVAIN...!
sport05.gif


......Naaaaa, einet mithän lämmittimiä tarvihe. Laitehan vain ISOO akku (30Ah) ja täyssynteettiset konheesseen ni se o siinä! Ja JOS tuo ei kovilla pakhasil riitä nii kosanil kuvetta lämmitän tai sit lasken öljyt rangiaan ja kuumaksi keithäen. Sit takas konheeseen ja jovain !
 
Joskus ennen vanhaan sai traktoriin öljypohjan lämmittimen joka kiinnitty magneetilla.
Eli lätkä jossa tasanen alumiini taso sisällä vastus joka lämmitti ja päissä magneetit. Punanen kaffa, etttei tarvinut käisä liata.

Ehkä noita on vielä olemassa?

Sillä saa näppärästi myös voiteet suksenpohjiin ;)
 
Joskus ennen vanhaan sai traktoriin öljypohjan lämmittimen joka kiinnitty  magneetilla.
Eli lätkä jossa tasanen alumiini taso sisällä vastus joka lämmitti ja päissä magneetit. Punanen kaffa, etttei tarvinut käisä liata.

Ehkä noita on vielä olemassa?

Sillä saa näppärästi myös voiteet suksenpohjiin ;)
se vaan, että taitaa enimmäkseen olla alumiinia mopon ö.pohjat.
 
Pistäkää 1000w halogeenilamppu oljypohjan alle. Säteilee lämpöä kivasti ja koko mopo näyttää tilataiteelta. Lasin värillä kikkailemalla efekti paranee.
 
Tuli tuosta tallissa tapahtuu-ketjusta mieleen, ja löysin haulla tällaisen säikeen :p
Onkos tällä rintamalla tapahtunut jotain suuria innovaatioita?
Öljyt vaihdoin innoissani ja 10W40 tuntuu hiukan tahmeammalta täällä etelässäkin, eikä oikein jaksaisi samantien vaihtaa uudestaan, voisi ennempää nysvätä jotain puolta kalliimpaa ja enemmän aikaa vievää jos jollain olisi jotain hyviä ideoita?
Sellaisen 200W silikonipädin tilasin koneen pohjaan jo ebaystä, mutta mitäs jollei olekaan tolpan äärellä ja haluais konetta lämmittää? Joku kevytversio veli venäläisen "nuotio öljypohjan alle" järjestelmästä? Joku tuikkulämmitin joka ei suoraan nokea koneen pohjaa? Jotain muuta oikein mullistavaa? :paikallatuulee:
 
Tuli tuosta tallissa tapahtuu-ketjusta mieleen, ja löysin haulla tällaisen säikeen :p
Onkos tällä rintamalla tapahtunut jotain suuria innovaatioita?
Öljyt vaihdoin innoissani ja 10W40 tuntuu hiukan tahmeammalta täällä etelässäkin, eikä oikein jaksaisi samantien vaihtaa uudestaan, voisi ennempää nysvätä jotain puolta kalliimpaa ja enemmän aikaa vievää jos jollain olisi jotain hyviä ideoita?
Sellaisen 200W silikonipädin tilasin koneen pohjaan jo ebaystä, mutta mitäs jollei olekaan tolpan äärellä ja haluais konetta lämmittää? Joku kevytversio veli venäläisen "nuotio öljypohjan alle" järjestelmästä? Joku tuikkulämmitin joka ei suoraan nokea koneen pohjaa? Jotain muuta oikein mullistavaa? :paikallatuulee:
Mä oon semmosella parinkympin pullotoholla lämpänny...
 
Kliks ja sopivan tehoinen valiten.

Kuulemma toimiva vaan ei ilma-/öljyjäähdytteisessä ja mopediin asennus tietysti asettaa omat haasteet.

P.S. Just kyselin huvikseen autoon "lohkolämmitintä" asennettuna ja kun halvin tarjous tuollaisesta säteilyhöpöhöpöstä huiteli jossain 550€ nurkilla, tuo lähettämäni linkki ja itse tehty asennus 1000w lämmittimellä alkoi lämmittämään itseäni huomattavasti teetettyä enemmän. Tosin kaikki laitteet lämpimässä tallissa eli just kiirettä ei tälläkään ole.
 
Kyllähä se tekniikka on menny eteenpäin, nykyään käytetään pumpullisia letkulämppäreitä joissa vesikierto saadaan aikaan erillispumpulla. Toiminta on sama kuin vanhoissa letkulämppäreissä mutta teho 1000x tehokkaampaa, toimii myös öljyn kanssa. Tämä siis autolle tarkotettu, miks ei sama siis moottoripyörälle ? laitehan on siisti ja näppärä n.100euroo uutena maksav


katsoin edellisen kirjottajan linkin vasta oman lähetykseni jälkeen, tt-thermostahan siis kyse !
 
Helppo kyllä asentaa, mutta oikeaan lohkolämppäriin verrattuna teholtaan täysin mitätön. Yhdessä autossa moinen ollut, toista ei tule.
Onko näin? Tuollaista 1 tai 1,5kw letkulämmitintä vähän kaverille ehdottelin, en oikein ymmärrä miksei se pelaisi kun webastokin käytännössä noin sen hoitaa. Toki siinä vähän enemmän potkua, mutta jos tunninki näyttäisi niin kai se jo aika lämpöinen pata olisi. Tosin kyllä siinä padassa on 20litraa sitä jäähdytysvettä, mitä vähän mietin...
 
Kliks ja sopivan tehoinen valiten.

Kuulemma toimiva vaan ei ilma-/öljyjäähdytteisessä ja mopediin asennus tietysti asettaa omat haasteet.

P.S. Just kyselin huvikseen autoon "lohkolämmitintä" asennettuna ja kun halvin tarjous tuollaisesta säteilyhöpöhöpöstä huiteli jossain 550€ nurkilla, tuo lähettämäni linkki ja itse tehty asennus 1000w lämmittimellä alkoi lämmittämään itseäni huomattavasti teetettyä enemmän. Tosin kaikki laitteet lämpimässä tallissa eli just kiirettä ei tälläkään ole.

Mulla toi 1000 W thermo 2.0 tdi volkkarissa ja on tehokas. Kaks tuntia -20 asteen pakkasessa piuhassa ja koneen lämmöt climatronikista kaivetun tiedon mukaan +25.
 
Vesikiertoseen kiertovesipumpulla letkunlämmitin 1500w. Maksaa n. 69-100e. Kun on kiertovesipumppu niin ei tarvii olla nousuja letkuissa tai muuta.
 
Mulla toi 1000 W thermo 2.0 tdi volkkarissa ja on tehokas. Kaks tuntia -20 asteen pakkasessa piuhassa ja koneen lämmöt climatronikista kaivetun tiedon mukaan +25.

Tuolla teholla tossa pakkasessa plus 45 astetta niin ei ole kuin anturi lämmennyt moottori vielä kylmä. Antaa moottorille väärää tietoa käynnistyksessä että ois kone lämpösempi kuin onkaan ei tee hyvä..
 
Back
Ylös