Lopettaako KTM 250-kuutioisen tallinsa?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Koris
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Koris

New member
Tämän uutisen mukaan lopettaa.

Tässä alkuperäinen artikkeli Lontoon murteella.


Tässä on samaa juttua nelonen.fi sivulta. Sivu toimii niin huonosti, etten viitsi laittaa linkkiä, vaan tähän tekstin:

KTM poistuu tämän kauden
jälkeen 250-kuutioisten luokasta


KTM on tehnyt kovan päätöksen tulevaisuuden osalta: Kalliota ja Hiroshi Aoyamaa ajattanut itävaltalaistehdas vetäytyy tämän kauden päätyttyä kokonaan 250-kuutioisten luokasta.

Kalliolle on siis takuuvarmasti luvassa töitä MotoGP-luokasta, mutta Aoyman osalta ensi kausi on vielä avoin.

Kallion Ducati-sopimus julkistetaan näillä näkymin viikon kuluttua Valenciassa ja Aoymallakin saattaa olla vetää vielä melkoinen valttikortti hihastaan.

KTM:n radikaalista ratkaisusta saatiin esimakua tosin jo siinä vaiheessa, kun sen satelliittitiimissä ajanut Julian Simon ilmoitti palaavansa piikkiluokkaan ja vuorostaan Aspar-tiimin riveissä.

KTM perustelee päätöstään sillä, että se keskittyy jatkossa vain 125-kuutioisten luokkaan. 250-kuutioiset pyörät poistuvat vuosikymmen vaihteen jälkeen kokonaan MotoGP-sarjasta.

Red Bull KTM-tallin piikkiluokan kuljettajina ajavat ensi kaudella espanjalainen Marc Marquez ja MotoGP-akatemian kautta parrasvaloihin nouseva yhdysvaltalainen Cameron Beaubier.

Tiimin tuttuna teknisenä johtajana jatkaa Harald Bartol.

- Teemme töitä piikkiluokassa pitkällä tähtäimellä. Meillä ei ole mitään syytä tuhlata rahaa hiipuvaan projektiin, viittaa Bartol 250-kuutioisten kohtaloon.
 
No eipä ole ihme, jos kerran luokka lopetetaan 2009. Ihan turha kehittää pyörää enää yhtä kautta varten ja jos ei kehitä on turha kilpailla.

Sääli, että ainoa Aprilian haastaja poistuu. Ensi kausi tulee olemaan melko surkea, koska mikään tiimi ei varmasti enää panosta samalla lailla kalustoon tai tietotaitoon, mikä seuraavana vuonna on lähes arvoton.

Haluaisin myös jotain uutisia siitä, mitä tiimejä on lähdössä tekemään pyörää sen hondan 600cc koneen ympärille? ei ole juuri kukaan ainakaan vielä ilmoittanut sellaista kehittävänsä ja on vain reilu vuosi aikaa...
 
Haluaisin myös jotain uutisia siitä, mitä tiimejä on lähdössä tekemään pyörää sen hondan 600cc koneen ympärille?
Onko toi konehomma varmistunut?

Ilmeisesti se on päätetty, että runko on vapaa, mutta toi Honda-kuvio oli vielä joku aika sitten vain huhu.


Mitäköhän ideaa on yksimottiluokassa, kun kyse ei ole aloittelijoiden sarja?

Jos kone olisi vapaa, ja bensaa sais käyttää 120 kilsan kilpailun aikana esim. 8 litraa, niin toi luokka voisi kehittää vähän muutakin kuin vain hiilidioksidipäästöjä.
 
Haluaisin myös jotain uutisia siitä, mitä tiimejä on lähdössä tekemään pyörää sen hondan 600cc koneen ympärille?
Onko toi konehomma varmistunut?

Ilmeisesti se on päätetty, että runko on vapaa, mutta toi Honda-kuvio oli vielä joku aika sitten vain huhu.


Mitäköhän ideaa on yksimottiluokassa, kun kyse ei ole aloittelijoiden sarja?
Kyllä siitä kabinettipäätös on tehty. Aprilia ja KTM vastustivat voimakkaasti, mutta Honda sai tahtonsa läpi. Alunperin ideahan oli kehittää vain nelitahtinen vastine puolikkaille, mutta se oli kaikille muille kuin Hondalle liian kallista. Ja Jotta puolikkaiden lopetuspäätös saataisiin läpi lupasi Honda toimittaa koneet kaikille.

En tiedä mitä järkeä siinä on. KTM on ilmeisesti aika huonoissa väleissä Dornan kanssa, koska heidän kallis projekti jää kesken. Ja Aprilia on tuohtunut, koska kokevat Hondan haluavan muuttaa sääntöjä, koska eivät pärjänneet.

Taustalla on kuitenkin optio jatkaa puolikkaita jonnekin vuoteen 2012 tai 2014, jos ei viivalle ei saada mm-arvolle sopivaa kalustoa vuodeksi 2010. Ehkä KTM haluaa tällä vetäytymisellä pelotella Dornaa, että ensi vuonna on surkea yhden merkin sarja, kun heitä ei kerran kuunnella. Ja jos kuunnellaan, niin tullaan kuitenkin takaisin. Siis ehkä.
 
Taustalla on kuitenkin optio jatkaa puolikkaita jonnekin vuoteen 2012 tai 2014, jos ei viivalle ei saada mm-arvolle sopivaa kalustoa vuodeksi 2010. Ehkä KTM haluaa tällä vetäytymisellä pelotella Dornaa, että ensi vuonna on surkea yhden merkin sarja, kun heitä ei kerran kuunnella. Ja jos kuunnellaan, niin tullaan kuitenkin takaisin. Siis ehkä.
Aika kovaa peliä bostonissa...

Kaksipuolikkaat kaksitahtisina ovat mielestäni ihan reliikkejä. Ja kilpaurheilulla nykyisin kannattaa olla edes vähäsen sitä imagoa "että me tässä samalla kehitellään ratkaisuja, jotka tulevat tavallisiinkin pyöriin, ja sitten me pelastetaan maailma".

Taas siirtyminen nelitahtisiin on fiksua, mutta yksimoottoriluokka ei tuota mitään kehitystä moottoriteknologiaan. Ja luultavasti kustannussyistä on myös yhden rengasmerkin luokka. Missä siis edes illuusio jostain edistyksestä?

No sitten tietää paremmin säännöt, kun televisiossa joku startti oikeasti näkyy...
smile_org.gif
 
Taustalla on kuitenkin optio jatkaa puolikkaita jonnekin vuoteen 2012 tai 2014, jos ei viivalle ei saada mm-arvolle sopivaa kalustoa vuodeksi 2010. Ehkä KTM haluaa tällä vetäytymisellä pelotella Dornaa, että ensi vuonna on surkea yhden merkin sarja, kun heitä ei kerran kuunnella. Ja jos kuunnellaan, niin tullaan kuitenkin takaisin. Siis ehkä.
Aika kovaa peliä bostonissa...

Kaksipuolikkaat kaksitahtisina ovat mielestäni ihan reliikkejä. Ja kilpaurheilulla nykyisin kannattaa olla edes vähäsen sitä imagoa "että me tässä samalla kehitellään ratkaisuja, jotka tulevat tavallisiinkin pyöriin, ja sitten me pelastetaan maailma".
Täytyy kyl tuohon kommenttiin reliikeistä, että päästöissä kastahtareilla ei juurikaan ole eroa ilman katalysaattoria oleviin nelareihin eli kaikkiin niihin mitä radalla ajetaan. Ja ruiskulla saa kulutuksenkin kuriin (esim uudet venemoottorit). Sen kehittäminen kilpureihin ei vaan ole millään lailla kustannustehokasta, ku kaasareilla päästään yhtä kovaa ilman kehityskuluja.

Itse pidän puolikkaista niistä niiden yksinkertaisuuden ja luokkana vapaiden sääntöjen vuoksi.
 
Taustalla on kuitenkin optio jatkaa puolikkaita jonnekin vuoteen 2012 tai 2014, jos ei viivalle ei saada mm-arvolle sopivaa kalustoa vuodeksi 2010. Ehkä KTM haluaa tällä vetäytymisellä pelotella Dornaa, että ensi vuonna on surkea yhden merkin sarja, kun heitä ei kerran kuunnella. Ja jos kuunnellaan, niin tullaan kuitenkin takaisin. Siis ehkä.
Aika kovaa peliä bostonissa...

Kaksipuolikkaat kaksitahtisina ovat mielestäni ihan reliikkejä. Ja kilpaurheilulla nykyisin kannattaa olla edes vähäsen sitä imagoa "että me tässä samalla kehitellään ratkaisuja, jotka tulevat tavallisiinkin pyöriin, ja sitten me pelastetaan maailma".

Taas siirtyminen nelitahtisiin on fiksua, mutta yksimoottoriluokka ei tuota mitään kehitystä moottoriteknologiaan. Ja luultavasti kustannussyistä on myös yhden rengasmerkin luokka. Missä siis edes illuusio jostain edistyksestä?

No sitten tietää paremmin säännöt, kun televisiossa joku startti oikeasti näkyy...
smile_org.gif
No, ainakin tommosessa semiyksittyyppiluokassa tiedetään kuka on kovin kuski.

Se että kaikilla on samat renkaat superbikessä tekee siitä paljon mielekkäämmän seurattavan.
 
Taustalla on kuitenkin optio jatkaa puolikkaita jonnekin vuoteen 2012 tai 2014, jos ei viivalle ei saada mm-arvolle sopivaa kalustoa vuodeksi 2010. Ehkä KTM haluaa tällä vetäytymisellä pelotella Dornaa, että ensi vuonna on surkea yhden merkin sarja, kun heitä ei kerran kuunnella. Ja jos kuunnellaan, niin tullaan kuitenkin takaisin. Siis ehkä.
Aika kovaa peliä bostonissa...

Kaksipuolikkaat kaksitahtisina ovat mielestäni ihan reliikkejä. Ja kilpaurheilulla nykyisin kannattaa olla edes vähäsen sitä imagoa "että me tässä samalla kehitellään ratkaisuja, jotka tulevat tavallisiinkin pyöriin, ja sitten me pelastetaan maailma".

Taas siirtyminen nelitahtisiin on fiksua, mutta yksimoottoriluokka ei tuota mitään kehitystä moottoriteknologiaan. Ja luultavasti kustannussyistä on myös yhden rengasmerkin luokka. Missä siis edes illuusio jostain edistyksestä?

No sitten tietää paremmin säännöt, kun televisiossa joku startti oikeasti näkyy...
smile_org.gif
No, ainakin tommosessa semiyksittyyppiluokassa tiedetään kuka on kovin kuski.

Se että kaikilla on samat renkaat superbikessä tekee siitä paljon mielekkäämmän seurattavan.
En halua lähteä vänkäämään tästä asiasta, mutta tuon oman mielipiteeni esille tähän makuasiaan kuitenkin...

Minun mielestä moottoripyöräkilpailussa kilpailee moottoripyörät eikä yritetä selvittää kuka on paras kuski. Mitä järkeä on rakentaa ja kehittää kilpuria jos pitää vaan selvittää kuka on paras ajamaan? Siihen tarkoitukseen voi ostaa kaupasta ihan mitkä vaan pyörät ja ajaa keskenään kilpaa. Mikään moottoripyörätehdas, virityspaja tai rengasfirma tuskin haluaa sitä maksaa.

Jos taas kilpailu järjestetään puhtaasti siltä pohjalta, että selvitetään paras moottoripyörä, ollaan siihen valmiita satsaamaan muualtakin kuin kuljettajan pussista. Parhaille voidaan jopa maksaa jotta oma pyörä pääsisi keulille. Ja kun business on tarpeeksi suurta voidaan voittavien kuljettajien löytämiseksi jopa järjestää erilaisia merkkiluokkia, mutta MM-sarjojen kanssa niillä ei pitäisi olla mitään tekemistä.

Nimenomaan erilaiset ratkaisut ja niiden keskinäinen kilpailu tekee tästä lajista mielenkiintoisen.
 
Taustalla on kuitenkin optio jatkaa puolikkaita jonnekin vuoteen 2012 tai 2014, jos ei viivalle ei saada mm-arvolle sopivaa kalustoa vuodeksi 2010. Ehkä KTM haluaa tällä vetäytymisellä pelotella Dornaa, että ensi vuonna on surkea yhden merkin sarja, kun heitä ei kerran kuunnella. Ja jos kuunnellaan, niin tullaan kuitenkin takaisin. Siis ehkä.
Aika kovaa peliä bostonissa...

Kaksipuolikkaat kaksitahtisina ovat mielestäni ihan reliikkejä. Ja kilpaurheilulla nykyisin kannattaa olla edes vähäsen sitä imagoa "että me tässä samalla kehitellään ratkaisuja, jotka tulevat tavallisiinkin pyöriin, ja sitten me pelastetaan maailma".

Taas siirtyminen nelitahtisiin on fiksua, mutta yksimoottoriluokka ei tuota mitään kehitystä moottoriteknologiaan. Ja luultavasti kustannussyistä on myös yhden rengasmerkin luokka. Missä siis edes illuusio jostain edistyksestä?

No sitten tietää paremmin säännöt, kun televisiossa joku startti oikeasti näkyy...
smile_org.gif
No, ainakin tommosessa semiyksittyyppiluokassa tiedetään kuka on kovin kuski.

Se että kaikilla on samat renkaat superbikessä tekee siitä paljon mielekkäämmän seurattavan.
En halua lähteä vänkäämään tästä asiasta, mutta tuon oman mielipiteeni esille tähän makuasiaan kuitenkin...

Minun mielestä moottoripyöräkilpailussa kilpailee moottoripyörät eikä yritetä selvittää kuka on paras kuski. Mitä järkeä on rakentaa ja kehittää kilpuria jos pitää vaan selvittää kuka on paras ajamaan? Siihen tarkoitukseen voi ostaa kaupasta ihan mitkä vaan pyörät ja ajaa keskenään kilpaa. Mikään moottoripyörätehdas, virityspaja tai rengasfirma tuskin haluaa sitä maksaa.

Jos taas kilpailu järjestetään puhtaasti siltä pohjalta, että selvitetään paras moottoripyörä, ollaan siihen valmiita satsaamaan muualtakin kuin kuljettajan pussista. Parhaille voidaan jopa maksaa jotta oma pyörä pääsisi keulille. Ja kun business on tarpeeksi suurta voidaan voittavien kuljettajien löytämiseksi jopa järjestää erilaisia merkkiluokkia, mutta MM-sarjojen kanssa niillä ei pitäisi olla mitään tekemistä.

Nimenomaan erilaiset ratkaisut ja niiden keskinäinen kilpailu tekee tästä lajista mielenkiintoisen.
Tästä olen kyllä harvinaisen samaa mieltä. Tottahan se tosin on, että usein katsojan kannalta tuommoset merkkiluokat tms ovat melko mukavia kun radalla riittää tapahtumaa tasaväkisestä kalustosta johtuen. Alunperinhän kilvanajossa kuitenkin etsittiin parasta laitetta ja kuski oli vain statisti. "Win on Sunday, sell on Monday" vai miten se nyt menikään. Nykyisin harmittavan usein tuo laitteen osuus jää etenkin mediassa kovin vähälle, vaikka sehän se mahdollistaa Rossin ja kumppaneiden menestyksen. Ja pahoittelut viittauksesta autopuolelle, mutta ainakin minua kiinnostaa nimenomaan Ferrari merkkinä ja sen pärjääminen kilpailuissa, ei todellakaan mikään espoolainen nasaali-apina joka sillä sattuu ajamaan. Sama juttu pyöräpuolella - kummasti tulee aina ensin katsottua tiettyjen merkkien sijoitukset esim MotoGP:ssä vaikka nykyisin en välttämättä edes muista ko merkkien kuskien nimiä
biggrin.gif


Br, Mikko
 
On todella sääli, että 250cc luokka ajetaan alas. Laitteet ovat todella hienoa tekniikkaa ja TODELLA nopeita. Kierrosajat aivan uskomattomia ja parhaat pyörät menee pitkäsuorasilla radoilla parhaimmillaan jo 290 km/H !!! siis 250 kuutioiset!

Olisivat jonkinlaisen porkkanan keksinyt, esim. TV-tuloista suurempi osa talleille ym. että olisi tullut esim. Yammu, Suitza takaisin tähän luokkaan.

Joku yksiluokka moottori maailman huippusarjaan on kuin joku vitsi. GP sarja on ollut aina prototyyppiluokka ja sellaisena se saisi pysyäkkin. Voihan vitura sentään. Superbike ja supersportti olisi voinut pysyä ennallaan, mutta olisi vaikka kehitelleet 400cc nelitahtisia tai jotain. Olisi kiva nähdä kadullakin taas jotain "aitoja" racingreplicoita Suzuki RGV:een, Aprilia RS:än, Yamaha TZ:tan, Honda NSR:än muodossa niinkuin 250cc aikoina.
 
Back
Ylös