• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

LT:n kytkin

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja iku1
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

iku1

New member
Noniin

Nyt se sitten lipesi, -99:n kytkin mittarin näyttäessä 43 000. Km-määrä uskoakseni pitää kutinsa.

Jono Pärnäsen korjaamolle-molle on kolme viikkoa ja maanantain Ahvenisto ainakin meni pipariksi.

En vielä tiedä onko stefa antanut öljyä kytkimelle hommia helpottamaan, luultavimmin.

Yritin etsiä ketjua aiheesta mutta en löytänyt, onkohan tähän vain viitattu jossakin yhteydessä? Onko kukaan omatoimisesti korjannut tuota kohtaa, eli tarvitaanko erikoistyökaluja?

Kotilokuskiksi siirtyvä

nixweiss.gif

Iku
 
Tuolla CAD:n kertomalla sivustolla löytyy urheiden tee se itse miesten kertomuksia jotka kannattaa lukea jos hommaan ryhtyy omatoimisesti.
Itse olen vaihtanut K1200RS:n vuotavan kampuran takatiivisteen eikä siihen mitään erikoistyökaluja tarvita ellei sellaiseksi lue kytkimen keskittämistyökalua. Purkamista työssä riittää ja LT:ssä vielä enemmän. Aikaa menee kyllä koko päivä.
Työtilassa on hyvä olla myös tukeva koukku katossa tai sitten käytössä moottorinosturi. Vaihteiston poistoa varten pyörän moottori tuetaan vaakasuoraan ja pyörän takarunkoa täytyy nostaa jotta vaihteiston saa pois.
Mikäli vika on kampuran akselitiivisteessä niin en suosittele vaihtamaan siihen sitä alkuperäistä venyvää mallia vaan hankkimaan nitriilikumisen vastaavilla mitoilla olevan stefan, on helpompi asentaa ja pitää varmasti.
Mikäli työkalut käsissä pysyvät niin ei ole vaikea homma, vaan työläs.
 
Ja ei taida ihan yksi päivä LT:n kanssa riittää. Pikemminkin pari, kolme (jos ei tuota ammatikseen tee).

Pozo - paljonkos korjaamo teki tuntitöitä laatikon vaihdossa?
 
Vaihdoin kytkinlevyn omaan LT:hen viime keväänä viikonloppuna.
Ei ollut hommana kovinkaan kummoinen, mutta on oikeasti työläs. Ja kattonosturista oli paljon hyötyä. Aivan kuten "oldfart" kommentoi.

Työtunteja meni koko hommaan muistaakseni noin 10. Enkä tee näitä hommia työkseni. Eli ei ole vaikea, mutta kyllä työkalujen on hyvä pysyä kädessä ja kunnollinen nostovekotin pitää olla käytettävissä. Huom! Nosto niin, ettei ole vaaraa pyörän kaatumisesta. Kattonosturilla tai moottorinosturilla hihnojen avulla ylös.

Moottorin stefaan en koskenut, joten sen osalta en pysty kommentoimaan mitään.

t. Repa
 
Kun kuvia rempasta katsoi, niin heräsi vahva epäilys että kolmen viikon korjaamojonotus on nopeampi tapa. Lomaa kun ei tähän tarkoitukseen tähän hätään saa (kirjoitan tätä vielä töistä, aamukuudeksi taas takaisin).

Voi hitsin pimpula

blush.gif

Iku
 
Ja ei taida ihan yksi päivä LT:n kanssa riittää. Pikemminkin pari, kolme (jos ei tuota ammatikseen tee).

Pozo - paljonkos korjaamo teki tuntitöitä laatikon vaihdossa?
Kyllä siinä Treen Heinon tähtiasentaja Harri K temusi vissiin kahdeksan - kymmenen tuntia ainakin. Hän aloitti iltaviideltä ja painoi aamukolmeen..
bowdown.gif
bowdown.gif
Itse jeesasin katteiden ynnä lisähimmeleiden purkamisessa ja kasaamisessa, joka sinunkin kannattaa tehdä, jos haluat / ehdit. http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo/BROKENGEARBOXHOUSING
Tosin samaan syssyyn tehtiin myös perälaakerin vaihto sekä nuo kuuluisat "weep holet" eli kytkimen työsylinterin pohjaan tippareikä, jonka pitäisi juoruta vuotava työsylkyn tiivistys ennenkuin jarru/kytkinneste ehtii voitelemaan kytkintä.
Toiset reiät tuikattiin itse kytkinkoppaan, yksi ylemmäs tulevaa mahdollista endoskooppia varten ja yksi pohjalle, josta liiat kytkinöljyt valuu ulos.
tounge.gif

No, nää kytkinkopan reiät (toki tulpattuja)nyt ovat enempi kuriositeetti ja porattiin kun kerran paikat oli sopivasti hollilla.  Sen sijaan tuo työsylinterin pohjan vuotoreikä kannattaa ehdottomasti vaatia poraamaan. Siitä ei ole mitään haittaa, mutta se saattaa hyvässä lykyssä pelastaa seuraavan kytkinremontin. Siis sen, joka aiheutuu työsylinterin tiivistyksen pettämisestä. Sen sijaan kampiakselin vuotoa ei tuosta reiästä havaitse. Tuo vuoto ehtii yleensä levitä keskipakoisvoiman avulla pitkin kytkilevyjä ja jos kytkinkopan pohjalta tippuu öljyä, on vahinko jo tapahtunut.

Tuo "weep holen" poraaminen ei tietenkään kuuluu tehtaan suosittelemiin operaatioihin. (Miten voisikaan, siinähän myönnettäisiin konstruktiovirhe.) Eli riippuen huoltopaikasta, asia joko tunnetaan, tai sitten ei olla osaavinaan. Mulla on siitä "kädestä pitäen"- ohjeet siltä varalta jos huoltomies heittyy ihan ummikoksi asian tiimoilta. Huutele, jos tarviit...

t. pozo

062802moto_prv.gif
 
Illan ja yön ajelut vahvistivat sen, että kyseessä on työsylinterin vuoto. Ainakin näin tulkitsin, koska kun vaihteen laittaa päälle eikä nosta kytkintä, niin pyörä kuitekin lähtee hetken kuluttua.

Lopputulos taitaa olla sama, eli levyn vaihto. Koska en ole kytkintä juurikaan luistattanut, voisin kuvitella että "vastakappaleita" ei tarvitsisi vaihtaa.

Lienee luvassa mielenkiintoinen trippi LT:n sisikuntaan.

Onko havaintoja mistä saisi lainaksi keskitystyökalun?

confused_orig.gif

Iku
 
Jos vika on kuvaamasi kaltainen, eli vaihde päällä lähtee hetkenkuluttua ryömimään eteenpäin, vika kuulostaa tosiaankin työ- tai pääsylinterin vuodolta. Eli kytkimen hydraulipaine karkaa jonnekin. Jos nestettä ei vuoda mistään ulos, saattaa se mennä kytkinakselin porausta pitkin kytkimelle, tai sitten vuotava paikka on pääsylinteri ja neste menee takaisin tankkiin.

Yleensä kytkin on OK eli vika on vain tämä vuoto. LT:ssä on käsittääkseni noita työsylintereitä mennyt, eli sieltä päästä kannattaa metsästää vikaa. Työsylinterihän on siellä vaihteiston takapäässä, siellä letkun toisessapäässä.
 
Yleensä kytkin on OK eli vika on vain tämä vuoto. LT:ssä on käsittääkseni noita työsylintereitä mennyt, eli sieltä päästä kannattaa metsästää vikaa. Työsylinterihän on siellä vaihteiston takapäässä, siellä letkun toisessapäässä.
Ja kun se "weep hole" sieltä työsylkyn asennuskolon pohjalta puuttuu painuu kytkinneste sinne kytkimelle ihan väkisin. Kyseinen asennuskolo kun ei ole tehty mitenkään erityisen öljynpitäväksi. Tämä tarkoittaen, että se kytkinakseli, jota työsylinteri komentaa on tiivistetty vain eräänlaisella huopakauluksella, joka laskee aika pian hydrauliöljyn eteenpäin kytkimelle, ellei se sitä ennen pääse valumaan ulos muuta reittiä.
Vika on valitettavan yleinen, kuten boxer totesi ja ensimmäinen työsylinterin vuoto kyllä valtaosassa tapauksia liukastaa myös kytkimen. Toisen kytkinrempan voi jo välttää tuolla reiän porauksella...

t. pozo

062802moto_prv.gif
 
Illan ja yön ajelut vahvistivat sen, että kyseessä on työsylinterin vuoto. Ainakin näin tulkitsin, koska kun vaihteen laittaa päälle eikä nosta kytkintä, niin pyörä kuitekin lähtee hetken kuluttua.

Lopputulos taitaa olla sama, eli levyn vaihto. Koska en ole kytkintä juurikaan luistattanut, voisin kuvitella että "vastakappaleita" ei tarvitsisi vaihtaa.

Lienee luvassa mielenkiintoinen trippi LT:n sisikuntaan.

Onko havaintoja mistä saisi lainaksi keskitystyökalun?

confused_orig.gif

Iku
Itse keskitin ihan vain teräspuikolla suurin piirtein kohdalleen. Tällä menetelmällä saa keskitettyä ihan riittävällä tarkkuudella.

Eli ei tarvitse välttämättä mitään erikoistyökalua.
Noita yleismallisia keskitystyökaluja oli ainakin Motonetissä myynnissä. Hintaa en kylläkään muista.

t. Repa
 
Eli ei tarvitse välttämättä mitään erikoistyökalua.


t. Repa
Mites Repa selvisit tuosta takahaarukan "nivel"pultin avaamisesta / kiristämisestä?

Itse en nimittäin ole hommaa koskaan tehnyt, mutta olen ymmärtänyt, että siinä tarvitaan sellaista erikoista 30 mm hylsyä, jonka "läpi" pääsee pitämään kiinni ison mutterin sisällä olevasta kuusiokoloruuvista. Maailmalla puhutaan työkalusta nimeltään "modified 30 mm socket".

Tuossa jenkkifoorumilla pikku jutustelu aiheesta "mitä työkaluja tarvitaan kytkinremppaan?" Siinä myös todetaan tuon keskittämistyökalun tarpeettomus, mutta tuon ison erikoishylsyn tarpeettomuudsta en tuon perusteella vielä tullut vakuuttuneeksi...

http://www.bmwlt.com/forums....RL]

t. pozo

062802moto_prv.gif
 
Itse en nimittäin ole hommaa koskaan tehnyt, mutta olen ymmärtänyt, että siinä tarvitaan sellaista erikoista 30 mm hylsyä, jonka "läpi" pääsee pitämään kiinni ison mutterin sisällä olevasta kuusiokoloruuvista. Maailmalla puhutaan työkalusta nimeltään "modified 30 mm socket".

Tuossa jenkkifoorumilla pikku jutustelu aiheesta "mitä työkaluja tarvitaan kytkinremppaan?" Siinä myös todetaan tuon keskittämistyökalun tarpeettomus, mutta tuon ison erikoishylsyn tarpeettomuudsta en tuon perusteella vielä tullut vakuuttuneeksi...

]http://www.bmwlt.com/forums....RL]

t. pozo

062802moto_prv.gif

Pahus. Taisit olla oikeassa. On vain mennyt sen verran aikaa, etten enää muistanut. Itse olen tehnyt tarvittavia työkaluja jos niitä ei ole ollut. MIG, sorvi, kaasupillit ja mielikuvitus auttavat kummasti. Eli taisinpa panna 30 mm hylsyyn vähän vartta sivulle. Tämä ei tietenkään ole sama asia kuin BMW:n työkalu, joka on avoimeksi leikattu hylsy, jonka sisään mahtuu pieni räikkä. Erona on se, että BMW:n hylsyn pystyy kiristämään momenttiavaimella oikeaan momenttiin kun taas tekemälläni työkalulla joutuu kiristyksen tekemään mututuntumalla.

Itse asiassa korjaamokäsikirja ehdottaa useampiakin erikoistyökaluja, mutta mielestäni ilman niitäkin selviää.

Kytkin
-kulma-astemittari
-kytkimen rungon lukitusrauta
-kytkimen keskitystyökalu (kaksi eri työkalua)

Vaihteisto
-ohjaustapit kohdistamiseen
-nosturi
-nostoapulaite

Perä/takahaarukka
-kolme erilaista hylsytyökalua, joista yksi oli mainitsemasi erikoishylsy.

En kyllä muista tarvinneeni muita erikoistyökaluja kuin tuon yhden, mutta muistini todettiin jo heikoksi, joten vannomatta paras.

t. Repa
 
Itse käytin tavallista 30 mm lenkkiavainta kyseisen lukitusmutterin avaamiseen ja kiristämiseen.
 
Hyvää vinkkiä, kiitos!

Purkaminen olisi tarkoitus aloittaa perjantaina. Osia en tilannut muita, kuin kytkinlevyn, työsylinterin ja vaihteiston puoliset huopatiivisteet. Espoon R.M. Heinon huoltomiehen mielestä moottorin puolen stefaa ei kannata varmuudeksi ruveta uusimaan.

Perämurikan kuskaan Heinolle laakeroitavaksi kun se kourassa on.

"Erikoistyökaluja" olen kanssa töissä joutunut joskus valmistamaan, joten toivottavasti selvitään.

Pian taas (toivotaantoivotaan)
sport05.gif

Iku
 
Kytkin on kourassa ja vika oli kuten epäily oli, työsylinteri oli ejakuloinut kytkimelle.

Purku sujui muuten hyvin, mutta jäin ihmettelemään manuaalin ehdotusta purkaa syylärit ym etupäästä. Ehkäpä tarpeellisuus kasaamisvaiheessa selviää.

Pyörän nosto kävi helposti pikkuisella Bilteman krokotiilitunkilla, kun olin rakentanut puusta vahvan, mutta luotettavan kannattimen. Noston jälkeen tuin sen huolella.

Sitten perämurikka laakerin vaihtoon ja kytkinlevyn tilaukseen.


Kiitos kaikille linkeistä ja vinkeistä!

sport05.gif

Iku
 
Kytkin on kourassa ja vika oli kuten epäily oli, työsylinteri oli ejakuloinut kytkimelle.

Purku sujui muuten hyvin, mutta jäin ihmettelemään manuaalin ehdotusta purkaa syylärit ym etupäästä. Ehkäpä tarpeellisuus kasaamisvaiheessa selviää.

Pyörän nosto kävi helposti pikkuisella Bilteman krokotiilitunkilla, kun olin rakentanut puusta vahvan, mutta luotettavan kannattimen. Noston jälkeen tuin sen huolella.

Sitten perämurikka laakerin vaihtoon ja kytkinlevyn tilaukseen.


Kiitos kaikille linkeistä ja vinkeistä!

sport05.gif

 Iku
Nonniin, etpä ollut maailmankaikkeuden ensimmäinen, jolle noin kävi...
confused_orig.gif


Ja nyt sitten muistat turattaa sen öljynpoistoreiän sinne työsylkyn pesään, niin seuraavalla kerralla sitten sinä tai mopon seuraava omistaja voi ihmetellä, että mitäs ihmeen öljyä tänne tallin lattialle oikein tippuu...
wink.gif


Hienoa kun olet päässyt jo noin pitkälle!

t. pozo
062802moto_prv.gif
 
Kuva napattu ja pari muutakin. Täytyisi vaan jumpata ne näkyville.

Oli pozo tosi hyvä se ohje minkä lähetit vuotoreiän poraamisesta, alkumatka purkamisesta meni ilokseen sitä seuratessa. Pohdinta tuplaantui (vrt ohjeet syylärien jne irrotuksesta) kun siirtyi seuraamaan virallista korjausopasta.

Kaverit ajelee Ahvenistolla, meikäläinen -> kytkinkauppaan, mars mars.
nixweiss.gif


sport05.gif

Iku
 
T:n muotoinen kappale oli nostovaiheessa tunkin varassa. Kun pyörä oli ylhäällä, ruuvasin vanerinkappaleet taakse estämään sivulenksahdusta ja tuet eteen ja taakse.

Etutuki nojaa levyihinkin joten vältin ylenmäärin keikuttelemasta nostovaiheessa. Sittemmin takatuki estää keikkumisen.

Ruma on vahva, mutta ei sen noin vahva tarttis olla

sport05.gif

 Iku
 
Back
Ylös