• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

LT:n Öljyt

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja simeoni
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

simeoni

New member
Kyseisestä asiasta on ollut varmaan ennekin juttua, mutta kyselen kumminkin.

Yritin etsiä LT ohjekirjasta mitä öljyjä suositellaan bemun himmeliin.
Oli hivenen ylimalkaan, "BMW suosittelee CASTROLIN öljyjä", ei mitään tyyppiä eikä määriä.
Kysymys kuuluu Mineraalii vai ½synteettinen, vaiko täys synteettistä.
Jos joku viitsisi avittaa maalaispoikaa ja kertoa mitkä öljyt moottorin, perään ja laatikkoon?
T:simeoni

JOVVAIN...
sport05.gif

.......Naaaa, niksmanni käyttään Castrolin 15w-40 mineraalia. Ite ruukaan käyttää Mobil RF 1 5w-50 täyssynteettistä ja on hyvä sinne moottorrriin tuo...! Voit sitten vaikka tuplata tuon vaihtovälin jos haluat kun täyssynteettiseen siirryt, niin hyvä se on. Älä kuitenkaan sekoittele mineraalia & synteettisiä keskenään !

Laatikossa ja perässä on normaalit 90 W / GL 5:set, merkistä en tiedä, mutta ite oun vaihtanu nekin täyssynteettisiin 75-90 W / GL 5. Shellin Transaxel oli tuo merkki ja mm Ferrari tuota suosittelee ja porsche kans, että aattelin jotta saatanhan tuota itekkin hyväksyä juuri ja juuri tuon sit..
biggrin.gif

Hyviä kokemuksia on myös Shellin Spirax 75 - 90 W täyssynteettisestä! Tosin hiljan eräs kaverini kertoi ettei sitä enää saisi mistään ? En tiedä varmaksi mutta kysyminenhän ei maksa..... .

Määrät kyllä PITÄS näkyä manuaalista mutta moottoriin suodattimen kanssa 3.65 L, laatikkoon muistaakseni 0.5 L ja perä kahvimukillinen (2,8 dl ) mutta sen kun paat perään mitä tulee pikkasen yli niin se on siinä !

Kyllä siellä (ainakin RS:än) ohjekirjassa on kerrottu sopiva öljy ja viskositeetit. Vaan koneeseen käy oikeastaan oikeastaan mikä vaan moottoriöljy - ihan ohjekirjankin mukaan.

Itse olen käyttänyt jostain syystä Valvolinen 20w-50 mineraaliöljyä. Joku superracingformula, vai mikä lie.. Mielestäni noi 5w-10w-xx öljyt on kesäkäytössä aika turhia ja öljyn merkki on lähinnä makuasia.. Samoin se, käyttääkö synteettistä, osasynteettistä, vai mineraalia.. Myös "oikeiden" mp-öljyjen käyttö on kuivan kytkimen ansiosta täysin turhaa..

MOBIL 1, täyssynteettinen 5w-50 tuli laitettua moottoriin. Bemarin öljy
ois ollu melkein 2-kertaa kallimpaa.

Perään ja vaihteistoon laitoin Motule Gear300 SAE75W90 täyssynteettistä öljyä, aika kallista, mutta kun 1 litra riittää kumpaankin yhteensä.

Ei k12 kone ole kovinkaan vaativa öljyn suhteen.Itse olen käyttänyt nesteen ykköstä moottorissa,on suht edullista ja lootassa ja perässä w 80-90 löytyy litranpullossa.

Tärkeintä on,että muistaa vaihtaa ne,ei vie aikaa kuin puolituntia.

Hanki sellainen puolenlitran ruisku jonka imaiset astiasta täyteen ja painat täyttöaukosta sisään. Siistiä,ruiskuja löytyy kone ja autotarvike liikkeistä.

Laatikko öljyn poislasku tuhrii eniten mutta vaihto harvemmin.

Savuja se pöläyttelee silloin tällöin parkista lähdettäessä mutta tekee sen öljyn merkistä riippumatta.

Hauskaa matkaa...Bmw:llä se onnistuu
biggrin.gif

Savuja se pöläyttelee silloin tällöin parkista lähdettäessä mutta tekee sen öljyn merkistä riippumatta.

Hauskaa matkaa...Bmw:llä se onnistuu
biggrin.gif
Winkki savujen pölläyttelyyn:

Laittaapi öljyä vaan max. sen silmän puoliväliin, niin pölläyttelyt loppuu. Auttaa ainakin mun mopossa (K 12 RS)

Ja muutenkin varovaisuutta sen öljyn täyttämisen kanssa, sillä silmä täyttyy todella hitaasti ja öljyä menee helposti liikaa. Ylitäytöstä seuraa vuotoa ja siitä taas voi seurata kytkinremppaa..

Back