LT:n radio mykistyi

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja IsoPoika
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

IsoPoika

New member
Tässä päivänä eräänä tallissa värkkäillessäni soittelin LT:n radiota ja sammutin sen hetkeksi, kun kävin sisällä kahvikupposella. Kun tulin takaisin ja yritin käynnistää radion uudelleen, näyttöön tuli vain valot ja teksti "NO RADIO". Tämän jälkeen kone ei hyväksy cd:tä, iPodia, eikä kasettiakaan. Edes hetkellinen akkukaapelien irroitus ei auta asiaa. Kone on totaalisesti jumissa.
Onko muilla kokemuksia vastaavanlaisesta tilanteesta? Onkohan olemassa jotain radion nollauskonstia, jolla tämä jumitus saataisiin poistettua? Muutakin kuin iso kasa euroja
smile_org.gif
smile_org.gif
smile_org.gif
smile_org.gif
 
No on kokemuksia joo...
Yleensä ankaran sateen yhteydessä on tyypillistä, että radio sammuu. Vanhemmissa malleissa ne radion painonappien kumitutit saattoivat alkaa vuotaa ja vesi siellä painonappiosastolla ei sitten ollut vanhin voitehista. Tämä ongelma on monella korjaantunut itsekseen poudan tultua ja paikkojen kuivuttua.
Toisaalta sulla ei tää sade tainnut olla ongelma, jollei tallissasi ihan havukatto ole...
tounge.gif

Akun irroitus on tyypillinen hoitokeino mykistyneseen radioon. Senkin olet jo näköjään tehnyt. (Pidithän irti kumminkin edes minuutin verran...?)
Otas vielä varmuuden välttämiseksi se iPodmutikka irti kokonaan niistä CD-vaihtajan piuhoista, josko se jotenkin kummittelee...
lookaround_orig.gif


Sitten sulakejäljitykseen: Sun pyörässäsi esim kojelaudan karttavalo on saman sulakkeen takana kuin radio. Jos ei valo pala, niin korvaa sulake nro 8  sieltä takapenkin alta (15A). Jos ei vieläkään auta, niin seuraava sulake onkin sitten jo suoraan radion persiissä olevassa liittimessä. Eli vaatii jo muovien purkuhommia...
sad_orig.gif


Ja sitten se viimeisin vinkki, joka nyt ei sinua varsinaisesti koske, mutta uudempi LT:n omistaja saattaa hämääntyä: Radiossa on 2 tunnin ajastin, joka sammuttaa sen aina kahden tunnin yhtäjaksoisen päälläolon jälkeen. Seisoi pyörä tallissa tai on maantiellä liikkeellä. Siitä on hyvä tarkistaa taaksepäin edellinen starttihetki / liikkeellelähtö. Ja radio pitää siis painaa uudelleen päälle siitä ON-nappulasta...

Toivottavasti saat sen heräämään..,

t. pozo

062802moto_prv.gif
 
Joo sieltähän se vaiva löytyi.
idea3.gif

Sitä sulaketta itsekin mietiskelin, mutta kun en olisi millään "työläimmän" kautta vikaa halunnut ruveta purkamaan.

No eipä siinä mennyt kuin reilu tunti, mutta kun en oikein rakasta noita ruuvaushommia.
blush.gif


Vielä hiukan mietityttää, että mikähän mahtoi 10A sulakkeen päälle käydä, eihän vaan iPod härveli?
sport05.gif
 
Vielä hiukan mietityttää, että mikähän mahtoi 10A sulakkeen päälle käydä, eihän vaan iPod härveli?
sport05.gif
Se iPod-härveli tuntuu kyllä käyvän pääasiassa itse akun päälle. Justiinsa tänään fixattiin Jenkkireissulle lähtevän K. Savolaisen iPod-härvelin jatkuva sähkönsyöttö virta-avaimen taakse. Oli mokoma dumpannut akun tyhjäksi viikon seisotuksella.
Se, että se polttaisi radion sulaketta, tuntuu erikoiselta. Mutta erikoisiahan nuo sähkön ja elektroniikan koukerot tämmöiselle "värit väreihin ja loput saman ruuvin alle" -sähkömiehelle ovat...
blush.gif


T. pozo

062802moto_prv.gif
 
Samanlainen radion mykistyminen sattui minulle eilen(vm03).Tämän tarinan antaman vinkin perusteella purkailin tuppervaarit Lt:n sivuilta ja irroitin radion. Sulake oli radion perässä ehjänä. Ropasin kaikki liittimet läpi ja tuon vailla täyttä ymmärrystä tehdyn ropailun jälkeen radio pelitti. Ilmeisesti jossain kontaktissa häikkää.
Olisin samalla nostanut tankin pois ja tutkinut tuota lisää mutta polttoaineletkujen irrottaminen askarrutti ja jätin tuon sitten tekemättä. Onko nuo liittimet miten aukaistavissa?
 
Liittimet? Ainakin -99-mallissa nuo oli perinteisellä "klemmari-liitännällä". Irrottaessa piti siis putki sulkea jollain puristimella. Uudemmissa lienee sulkevat pikaliittimet, jollaiset minäkin omaani laitoin kun ensimmäisen kerran tankin irroitin. Noissa sulkevissa liittimissähän on sellainen "painettava liipaisin", joka erottaa puoliskot toisistaan.
 
Noissa sulkevissa liittimissähän on sellainen "painettava liipaisin", joka erottaa puoliskot toisistaan.
Juu, ja vaikka nyt jo mennään vähän kauemmas ratiosta, niin en malta olla mainistematta, että noiden pikaliittimien tiivistävien o-renkaiden kanssa kannattaa olla hellä ja varovainen. Vaikka pikkuisen jotain liukastetta, ennekuin puoliskoja törkkii taas paikoilleen.

Itse olen teipannut vara-o-renkaat sinne ylä- ja alakatteen sauman peitepalikan sisäpuolelle. Onpahan aina mukana, jos joskus tarvitsee.

t. pozo

062802moto_prv.gif
 
Takaisin ratioasiaan. Minunkin lt:ssäni on tänä kesänä ilmennyt tuo radion sammumisilmiö. Eka kerta johtui varmaan rankkasateesta mutta sen jälkeen sammumista on tapahtunut yhä useammin ja aivan kuivalla kelillä. Käy vähän rasittamaan jokapäiväinen akun miinuskengän irrottaminen.
Mitä pitää tulkita salaman kuvasta mittarissa vaihdenumeron vasemmalla puolella. Se nimittäin ilmestyy radion sammuessa.
 
Back
Ylös