• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

LT:n talvihuollossa huomioitavaa.

enkelinsieppaaja

New member
Siis !

Mitä kannattais huoltaa LT:stä talvea (ja ensi ajokautta varten) ?

Moottorin öljyt tietenkin vaihtoon. Mites laatikon ja perän öljyt. Entäpä tulpat ja ilmanputsari.

Mielipiteitä / kokemuksia.

Minäkii kyselen et onko tarpeen vaihtaa öljyt myös lämpimässä talvehtivan mopottimen osalta?
Täys huolto tehtiin oston yhteydessä jolloin mittariin ehti tulla n.1000km ennen säilömistä,valutanko turhaan "uudet" öljyt vai?
withstupid.gif

JOVVAIN....
sport05.gif

..........Naaaaaaaa, mitäs niitä tiuhaan vaihtelee, suotta ! Vaihat net sitten ajallaan.

Tärkeämpää miusta on että otat sen akun irti ja kokonaan poes ku pelkkä kaapeli irroitus ei riitä. Menee nimittäin jonkin aikaa se nuinki mut sit viimeistään helmikuus alkaa mittarvalo hehkummaa....pimmeessä, sillei ouvosti ! Parhaiten huomaa aamuöisin. Sit toine muistettava juttu on se ettet säilytä mithän reisukampetta sen lähellä ! On useasti meinaa sattunu et se alkaa etupyörää paukutella autotallin oveen, senkin kuulee ihan selvästi jos vaikka on jääny telttaa tahi makhuualusta sammaan tilaan
crazy.gif

Ite piän visusti myös kaikki yliperän & jyykeän karttalehetkin piilos. Eli vien net kokonaan pois autotallista ihan eri rakennuksee. Muuten jos jääpi autotallii, siun pithää se kiinnitysliinoil ankkuroija lattiaan kii niikus joskus ruotti lautoilla...myskys ! Monesti ei ees semmonen bilteman ohut liina riitä vaan se repii irti sen ! Tahi poikkiki. Ja kahto et tulee molemmist päistä lattiaan kii ja kunnon sokkelil kans !

Äläkä vaan mee mikhän ajokampe mukanas sinne talviunie aikaan ! On se sen verran herkkä et alkaa takapyörä pyörimmää vaikka ois vaihe kytkettynä, siitä ei hyvä seuraa...
nixweiss.gif

Että tämmöset asiat huomioitava on LT:llä.
idea3.gif

Paljon tietty riippuu siitä käytätkö merkkihuoltoa vai teetkö kaiken (jonka pystyt) itse? Monet yksinkertaiset perusasiat LT:ssä vaativat runsaahkosti purkua, joten niistä tulee merkkihuollossa helposti hintavia. Eli säästäminen yhdistettynä harrastamiseen on helppoa.

Mainitsemasi asiat ovat myös tietty ajokilometreihin sidottuja, joten riippuu ehkä siitä paljonko mittarissa on nyt / paljonko tulee mahdollisesti ensi kesänä - miten sattuu huolto-ohjelmaan? Eli kysymys siis on huoltaako nyt talvella vai kesällä kesken ajokauden?

Minulle puolet harrastuksesta on touhuaminen™ pyörän kanssa. Vaihdan aina talveksi kaikki (kone, loota, perä) öljyt ja öljynsuotimen - oli ajokilometrit edellisen vaihdon jälkeen melkein mitä hyvänsä. Normaalisti vaihdan myös tulpat ja ilmansuotimen.

Tämän talven ohjelma
- öljyt - kone, loota, perä
- öljynsuodin
- ilmanputsari
- bensansuodin (80tkm tulee ensi kesänä täyteen)
- jarrupalojen tarkastus ja satuloiden putsaus
- jarrunesteen vaihto (tiedä koska tuo on vaihdettu)
- jäähdytysnesteen vaihto (tiedä koska tuo on vaihdettu)

Muuta:
- kaasuvaijerit vaihtoon jäykän kaasukahvan korjaamiseksi
- pakkiavustimen anturin vaihto lootan kyljestä

Keväällä ajan pyörän "riisuttuna", ilman katteita läheiseen huoltoon venttiilien välyksien tarkastusta ja vikamuistin lukua varten. Venttiilitkin voisi toki itse tarkastaa ja säätää, mutta ikä ja laiskuus ovat tuon jo jättäneet nokka-akselin irroittamisineen ja säätöpalojen hakemisineen pajalle.

Itse olen yleensä riisunut pyörän koko lailla paljaaksi mutta enenpi kaiken maailman vimputtimien virittelyn vuoksi. Huoltotoimina menee lähinnä perusteellinen puhdistus ja ilmanputsarin vaihto, kun se käy siinä samalla kun tankki on irti. Öljyt vaihdan, jos kilometrit niin sanoo, muuten en. (Lämmin talli...). Jarrunesteisiin en tohdi kajota itse, jarrupalat taidan taas todeta hyviksi kuten tähänkin asti...
Tulpat vaihdetaan sitten huolto-ohjelman mukaan Heinolla ensi keväänä, samoin syylärinesteet.

Talviprojektina olisi laaja lisäsähköistyksien uusinta / dokumentointi, mutta huonolta näyttää, ajokelit sen kuin paranee...
confused_orig.gif

t. pozo
062802moto_prv.gif

- Noita kumia osia olisi hyvä rasvailla silikonispräyllä.
- Kannattaa valuttaa jäähytysnesteet pois ja laittaa tilalle vahvat pakkasta kestävät nesteet, siis jos säilytät pihalla. Itse annan pyörän talvehtia takapihalla. Kawasaki zx9r 1998
bawling.gif

Back