Paljon tietty riippuu siitä käytätkö merkkihuoltoa vai teetkö kaiken (jonka pystyt) itse? Monet yksinkertaiset perusasiat LT:ssä vaativat runsaahkosti purkua, joten niistä tulee merkkihuollossa helposti hintavia. Eli säästäminen yhdistettynä harrastamiseen on helppoa.
Mainitsemasi asiat ovat myös tietty ajokilometreihin sidottuja, joten riippuu ehkä siitä paljonko mittarissa on nyt / paljonko tulee mahdollisesti ensi kesänä - miten sattuu huolto-ohjelmaan? Eli kysymys siis on huoltaako nyt talvella vai kesällä kesken ajokauden?
Minulle puolet harrastuksesta on touhuaminen pyörän kanssa. Vaihdan aina talveksi kaikki (kone, loota, perä) öljyt ja öljynsuotimen - oli ajokilometrit edellisen vaihdon jälkeen melkein mitä hyvänsä. Normaalisti vaihdan myös tulpat ja ilmansuotimen.
Tämän talven ohjelma
- öljyt - kone, loota, perä
- öljynsuodin
- ilmanputsari
- bensansuodin (80tkm tulee ensi kesänä täyteen)
- jarrupalojen tarkastus ja satuloiden putsaus
- jarrunesteen vaihto (tiedä koska tuo on vaihdettu)
- jäähdytysnesteen vaihto (tiedä koska tuo on vaihdettu)
Muuta:
- kaasuvaijerit vaihtoon jäykän kaasukahvan korjaamiseksi
- pakkiavustimen anturin vaihto lootan kyljestä
Keväällä ajan pyörän "riisuttuna", ilman katteita läheiseen huoltoon venttiilien välyksien tarkastusta ja vikamuistin lukua varten. Venttiilitkin voisi toki itse tarkastaa ja säätää, mutta ikä ja laiskuus ovat tuon jo jättäneet nokka-akselin irroittamisineen ja säätöpalojen hakemisineen pajalle.