LT vika vai ominaisuus?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mata76
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Mata76

New member
Moro

Ajoin tänään ensikertaa ostamallani LT:llä ja tasaisessa ajossa tuntuu pientä kolahtelua/väljyyttä takapäässä. Kaasua löysää ja heti perään taas kiihdyttää niin tuntuisi kuin pyörä pikkuisen vedättäs oikealle päin :)
Onko perän tuennassa millaiset puslat vai oisko muuta ideaa mistä vois kuulua/tuntua?
 
Mulla kun meni vetopakka, tosin hondasta, teki vähän tuon tyyppisesti. Ei kai sivulle pitäs kuitekaa kiskoa. Laakerit tsekkaukseen?
 
Pyörä keskiseisontatuelle ja takafillarista kiinni 9 - 3 otteella. Ei saisi olla välyksiä. Tuossahan on säädettävä / kiristettävä (sisäpuolen) laakeri, jolla perämurikka on laakeroitu swingiin. Jos tuntuu välystä voi tuota laakeria kokeilla kiristää kohtuuden rajoissa pitäen huolta, että murikka liikkuu vapaasti. Vanhemmiten neulalaakeri voi kulua pienen liikeratansa vuoksi. Monet ovatkin noita korvanneet jälkimarkkinoilta saatavissa olevilla öljypronssisilla kartiolaakereilla.
 
hhhhhmmmmm... jaa..., empä uskoisi kovin suurta siellä olevan.. viime talvena ku vaihdoin perän laakerit ni ne kartioit oli ku uudet. ainut järki syy vois olla et se takempi sisempi on löystynyt.. liimattuhan se on mut aina mahdollista. suunnilleen momenttiinkin seki tuli.. piipahda pihas ni katsotaan. ettet vaa yhdistä taka jarrulevyn kolahteluun ? paina hiukan takajarrua ja.....?? kelluva jarrulevy vähän kolisee piha nopeuksissa...
 
hhhhhmmmmm... jaa..., empä uskoisi kovin suurta siellä olevan.. viime talvena ku vaihdoin perän laakerit ni ne kartioit oli ku uudet. ainut järki syy vois olla et se takempi sisempi on löystynyt.. liimattuhan se on mut aina mahdollista. suunnilleen momenttiinkin seki tuli.. piipahda pihas ni katsotaan. ettet vaa yhdistä taka jarrulevyn kolahteluun ? paina hiukan takajarrua ja.....?? kelluva jarrulevy vähän kolisee piha nopeuksissa...

Ei pitäisi olla liimattu.
 
Pyörä keskiseisontatuelle ja takafillarista kiinni 9 - 3 otteella. Ei saisi olla välyksiä. Tuossahan on säädettävä / kiristettävä (sisäpuolen) laakeri, jolla perämurikka on laakeroitu swingiin. Jos tuntuu välystä voi tuota laakeria kokeilla kiristää kohtuuden rajoissa pitäen huolta, että murikka liikkuu vapaasti. Vanhemmiten neulalaakeri voi kulua pienen liikeratansa vuoksi. Monet ovatkin noita korvanneet jälkimarkkinoilta saatavissa olevilla öljypronssisilla kartiolaakereilla.

Kyllä siinä tuntuu selvä välys(1-2mm) kun vääntelee rengasta tuolla 9-3 otteella,onkohan miten iso projekti kokeilla kiristää sitä laakeria tai vaihtaa uuteen koko paska.Kuvista päätelellen hommaa ois tiedoss jonkun verran!
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä siinä tuntuu selvä välys(1-2mm) kun vääntelee rengasta tuolla 9-3 otteella,onkohan miten iso projekti kokeilla kiristää sitä laakeria tai vaihtaa uuteen koko paska.Kuvista päätelellen hommaa ois tiedoss jonkun verran!

Ei ole vaikeaa kiristää. Pyörä irti. Sen jälkeen swingissä näkyy lukkomutterilla kiristetty kuusiokolo-kantainen laakeritappi. Ottaisin myös irti perämurikan alta sen reaktiotangon (tue murikka). Sen jälkeen on helppo kiristää laakeria toisella kädellä murikkaa kannatellen (ja sen liikkuvuutta testaten). Taika on sitten siinä, että kun kiristät laakeritapin lukkomutteria pidät kuusiokololla vastaan, ettei kiristy liikaa. Tuohon on muuten olemassa oma 30mm erikoishylsy, jossa on kyljessä reikä kuusiokoloavainta varten. Mutta kyllä tuon pystyy ilman tuotakin kiristämään 30mm lenkillä ja kuusiokololla (tarkistamatta, muistaakseni 12mm)
 
Vika korjaantu swingin laakerin kiristyksellä!
Paljonko on muuten takarenkaan pulttien momentti,netistä koittanut kaivaa niin oon löytänyt 3 eri momenttia.60,75 ja 105nm :/
 
Vika korjaantu swingin laakerin kiristyksellä!
Paljonko on muuten takarenkaan pulttien momentti,netistä koittanut kaivaa niin oon löytänyt 3 eri momenttia.60,75 ja 105nm :/

Repair manual vuodelta -99 kertoo momentiksi 105nm.

Tuo laakerien kiristys kuuluu jälkihoitoon kun ne on avattu eli 1tkm jälkeen ne pitäisi vetää uudelleen momenttiin eli ihan normaali juttu sinulla jos ei tuota ollut vielä tehty. Jaa mistäkö tiedän... yhden kerran nilkuttanut Espanjasta Suomeen tuollaisen oireen kanssa, matkalla etsittiin vikaa Saksassa ja Tanskassa, vasta Suomesta löytyi viisas joka tiesi missä vika...
 
Tehtaan jäliltä on liimaa..

Joissakin pyörissä on kuulemma ollut, mutta manuaalin mukaan ei pitäisi olla. Joillakin on kuulemma mennyt siitä lukitteella vedetystä kiinteästä tapista jenkat avatessa, kun on ollut lukitteella kiinni. Ilmeisesti tehdas on muuttanut käytäntöjään ja/tai huolto-ohjeita.
 
Vika korjaantu swingin laakerin kiristyksellä!
Paljonko on muuten takarenkaan pulttien momentti,netistä koittanut kaivaa niin oon löytänyt 3 eri momenttia.60,75 ja 105nm :/

Kiristetään kahdessa vaiheessa. Ensin 50Nm ja toisella kierroksella 105Nm.
 
Ei ole vaikeaa kiristää. Pyörä irti. Sen jälkeen swingissä näkyy lukkomutterilla kiristetty kuusiokolo-kantainen laakeritappi. Ottaisin myös irti perämurikan alta sen reaktiotangon (tue murikka). Sen jälkeen on helppo kiristää laakeria toisella kädellä murikkaa kannatellen (ja sen liikkuvuutta testaten). Taika on sitten siinä, että kun kiristät laakeritapin lukkomutteria pidät kuusiokololla vastaan, ettei kiristy liikaa. Tuohon on muuten olemassa oma 30mm erikoishylsy, jossa on kyljessä reikä kuusiokoloavainta varten. Mutta kyllä tuon pystyy ilman tuotakin kiristämään 30mm lenkillä ja kuusiokololla (tarkistamatta, muistaakseni 12mm)

Mikä lie oikea momentti tuolle lukkomutterille? Manuaalin mukaan 160 ja juutuupin jenkkivideolla 105. Manuaaliin tietenkin tekis mieli uskoa, mutta onko kellään parempaa kokemusperäistä tietoa?
 
Mikä lie oikea momentti tuolle lukkomutterille? Manuaalin mukaan 160 ja juutuupin jenkkivideolla 105. Manuaaliin tietenkin tekis mieli uskoa, mutta onko kellään parempaa kokemusperäistä tietoa?

Minunkin manuaalini yllättäen sanoo 160Nm :) Ne pari kertaa kun tuo on minulla ollut irti, olen kuitenkin vetänyt
isolla lenkkiavaimella "hauis-momenttiin" kuusiokoloräikällä akselitapista vastaaan pidellen. Hyvin on kestänyt... Sen erikoishylsyn kanssa tuhraamista ei hermo kestä. Loppuu kädet kesken :D
 
Back
Ylös