• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Luistokytkin

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Athene
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Athene

Lady, Sexy Lady
Mitenkä luistokytkin helpottaa rata-ajoa, vai helpottaako se? Mitä etuja tai haittoja siitä voi olla? Huomaako kytkimen luiston myös maantieajossa? Kuluuko luistokytkin tavallista nopeammin?
 
Kyllä se ehdottomasti helpottaa radalla, kun pystyy nakkaamaan esim. neloselta/vitoselta kakkoselle tuosta vaan ilman että perä heittää. Se ei oo kovin kiva tunne, kun tekee vastaavan reippaassa vauhdissa ilman luistokytkintä.  
omg.gif
Jos ei oo paljon ratakokemusta (eikä luistokytkintä), niin paras ajaa aluksi esim. kahdella vaihteella eikä alkaa urheilee vaihteiden vaihdon kanssa, se on yksi pienimmistä murheista aluksi. Ihan vaan hyväksi havaittuna vinkkinä kaikille amatööreille - joihin minäkin kuulun.
 
Mites ne supermotot nakataankaan mutkaan sisälle.... Luistavalla takarenkaalla...
wink.gif
Noo kyllä siitä hyötyä on sitten kun alkaa vaihdit olemaan kovia. Toisaalta ajaa nuo kisakuskit ilman luistoja melkosen lujaa... Se helpottaa jonkin verran, mutta välikaasu ajaa saman asian. Toisaalta tuo Jennican kommentti on oikea. Esim Kemoraa pystyy kiertämään ympäri ihan hyvin kahdella tai kolmella vaihteella silti ajaen suht nopeasti. Ehkä noissa V2 koneissa se on oleellisempi.
 
On se, ja varsinkin jos on vielä noviisi, kuten Jenni sanoi. On nyt tullut kokeiltua samanlaista pyörää sekä-että, ja kyllä se kapeamman kierrosalueen veekakkosiin ihan kiva kampe on, ja pienentää kummasti verenpainetta vaikka noissa nopeissa kaarteissa. Tosin se joka osaa, tulee varmaan toimeen ilmankin. Makuasioita.
 
Onhan se tosi loistava. On ajotyyli muuttunut aika paljon sen jälkeen kun sai luitokytkimellä varustetun pyörän. Jarruihin voi mennä 10m myöhemmin kun ei tarvi välittää perän pomppimisesta/heittelystä. Jos sitä perää väkisin haluaa sladiin, se onnistuu hallitummin jarrulla.

Tonnisiin luistokytkintä ei vaan saa Nordic Superbike sääntöjen mukaan jälkiasennuksena laittaa. Siksi Superbike onkin muuttumassa Suzuki-cupiksi. Sääli sinänsä. Itse kyllä sallisin moisen kapistuksen. Se voi säästää kaatumiselta jos toiseltakin, kun vetää limiitillä.

Tosin aika monessa SB-Hondassa/Yampissa perä on yllättävän rauhallinen jarruissa...
nixweiss.gif


STM:n kytkin on tosi loistava. Itse vaihtaisin sellaisen ehdottomasti Suzukiinikin, jos se olisi sallittu. Suitsan luistokytkin on yllättävän Schaisse. Nypyttää ja irrottaa epätasaisesti. Kawassa oli huomattavasti parempi.
 
Vielä on uuden R6R:n luistokytkin testaamatta, mutta joitakin laitteita olen radalla testannut missä on luistokytkin.

Hyötyjä:

- ei tarvita välikaasua
- rauhoittaa jarrutuksissa perän käyttäytymistä oleellisesti

Nyt ei äkkinäiseltään tule mitään muuta mieleen, mutta nuo on jo pirun isoja apuja.

Haittoina:

- kytkinlevyt kuluu hiukan nopeammin, ei merkittävästi

Siinäpä ne oikeastaan.

Itse suosittelen.
 
köyhän miehen luistokytkin on säätää tyhjäkäynti tosi suurelle. Moottorijarrutusta ei ole juuri ollenkaan, välikaasua ei tarvi ja takapyörä ei pompi. Tyhjäkäynnin määrällä valitaan sopiva moottorijarrutus.

lisäksi kaasulle takaisin tulo on huomattavan pehmeä, ei tule ruiskussakaan off/on nykäystä tms.

Itse olen tyytyväinen hinta laatu suhteeseen.
smile_org.gif


JakeT.
 
Nyt on puhuttu lähinnä rata-ajosta ja moottorijarrusta, mutta eikös hyvä luistokytkin paranna oleellisesti myös kiihdytysaikoja? Helpottaa lähtöä?
 
Nyt on puhuttu lähinnä rata-ajosta ja moottorijarrusta, mutta eikös hyvä luistokytkin paranna oleellisesti myös kiihdytysaikoja? Helpottaa lähtöä?
Ei toimi niin päin, ja hyvä niin. En haluaisi luistavaa kytkintä lähtöön..

Moottorijarrussa se vaan yksinkertaisesti tekee niin, että se luistattaa kytkintä siihen asti, kunnes takarenkaan pyörimisnopeus on samassa moottorin pyörimisnopeuden kanssa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Slipper_clutch
 
Hmm... niin no tietysti niin, ei sentään luistavaa kytkintä lähtöön mutta jossain lehdissä kehuivat uuden (siis K5) susnan luistokytkintä varsin toimivaksi juuri stripillä. Suurinpiirtein niin, että ajat oleellisesti parantuneet luistokytkimen myötä? Varmaan paremmin onnistuu ilman luistoktkintä, jos homman osaa hyvin mutta ehkä helpottaa hivenen niillä, jotka ei osaa???

Tai eihän se nyt niin voi oikeastaan toimia, kun tuon kuvauksen lukee....
 
Hmm... niin no tietysti niin, ei sentään luistavaa kytkintä lähtöön mutta jossain lehdissä kehuivat uuden (siis K5) susnan luistokytkintä varsin toimivaksi juuri stripillä. Suurinpiirtein niin, että ajat oleellisesti parantuneet luistokytkimen myötä? Varmaan paremmin onnistuu ilman luistoktkintä, jos homman osaa hyvin mutta ehkä helpottaa hivenen niillä, jotka ei osaa???

Tai eihän se nyt niin voi oikeastaan toimia, kun tuon kuvauksen lukee....
Suurin syy siihen, että K5:llä on parempi kiihdyttää, on matalampi istuinkorkeus kuin edellisissä malleissa. Ei keuli niin herkästi, ero on kohtuu selkeä!

Lisäksi kytkimessä on parempi tuntuma kuin aikaisemmin (vivusto muutettu), ja kyllä, se on luistokytkin. Mutta kiihdytykseen se kytkimen luisto ei vaikuta mitenkään.

Kytkin on vaan kehittynyt tuntumaltaan, ehkä niiden sanavalinta on väärä tuossa kiihdytyshommelissa. Ei ne sitä tarkoita, että se kytkin olisi parempi kiihdytykseen luisto-ominaisuuden takia...
 
Tai sitten ne tarkoittaa, että on nopeempi lähteä kiihdytykseen, kun takapää on mutkiin tullessa vakaa
eek.gif
.
 
Taisi olla niin, että sanoivat sen luistokytkimen estävän kytkimen haukkaamisen. En tiedä kuinka noitten aikasempien gixxereitten kytkimet on haukannu(?), mutta ainakin toi SP-1:sen kytkin haukkaa välillä turhankin hanakasti. Kaupunkiajossa täytyy aina keväällä pitää oikein mielessä, että sen kytkimen kanssa saa olla tarkkana.
 
Taisi olla niin, että sanoivat sen luistokytkimen estävän kytkimen haukkaamisen. En tiedä kuinka noitten aikasempien gixxereitten kytkimet on haukannu(?), mutta ainakin toi SP-1:sen kytkin haukkaa välillä turhankin hanakasti. Kaupunkiajossa täytyy aina keväällä pitää oikein mielessä, että sen kytkimen kanssa saa olla tarkkana.
Joissain yksilöissä kytkin haukkasi.. Mulla ei ollu kyllä K3:ssa sellaista ongelmaa. Syynä oli lähinnä huonosti toteutettu vivusto.

Se kytkimen luisto-ominaisuus ei kyllä vaikuta siihen. Kytkimen muutkin ominaisuudet vaan ovat kehittyneet samalla, elin sen takia tuo uusi kytkin (jossa on myös luisto-ominaisuus) on parempi kiihdyttelyyn.
 
Back
Ylös