M750 -99 käyntihäiriö
Pientä käyntihäiriötä pukkaa.
Potilas: 750cc Monster, vm. 1999, kaasaripeli. Kaaduttu joskus, kohdeltu huonosti ja sitten myyty halvalla mulle pari vuotta sitten. Omaa ajoa vähän päälle 3k km, yhteensä ajettu 44k. Hihnanvaihto tehty v.2012 40k km kohdalla.
Oire: kesken ajon alkaa nykiä, pätkiä, paukkuu putkessa ja hetken kuluttua tuntuu siltä kuin ensin yksi pytty putoaisi pois kyydistä, jos sen jälkeen löysää kaasusta loppuu kulku toisestakin. Tämän jälkeen tien poskessa 5-10min odotellen pyörä starttaa jälleen, joskus ihan ookoo, toisinaan vaivalloisesti. Jälleen pääsee hiukan matkaa eteenpäin, kunnes sama huono käynti toistuu ja löydän itseni tien varrelta. Oikeasti mähän en ole kahta lyhyttä koeajolenkkiä enempää tehnyt mutta 5km lenkkiin meneekin helposti tunti
Maaliskuussa pyörä tallista tulille, toimi oireetta pitkään, satoja kilometrejä. Toukokuun alun lumisateet pyörä oli katoksessa ja heti sateiden tauottua ajoin pyörän huoltoon renkaiden vaihtoon. Samalla reissulla pätkiminen alkoi, eikä pois huollon pihalta päässyt ilman tulppien vaihtoa. Vaihdoin tulpat, ajoin into piukassa pari viikkoa. Samana päivänä kun autosta tuli nesteet pihalle, lopetti pyöräkin lopullisesti toimimasta...
Vika on oikeasti saattanut vaivata pidempäänkin, sillä viime kesänä kävi samalla lailla ja ongelma "katosi" kun vaihdoin uudet tulpat (Champion RA6HC). Sen perusteella viime viikolla tuli vaihdettua jokunen pari tulppia, pääsin kerran sentään töihin asti ongelmitta vaan en kotiin. Parit ekat olivat NGK:ta, ne muuttuivat hyvinkin mustiksi alle 10 km matkalla. Sen jälkeen hankin eri kaupasta Densot jotka näyttävät edelleen hyviltä (mutta vika ei korjaantunut). Nyt paikallaan Championit (RA8HC) mutta vika säilyy... Tulpat eivät siis taida olla syypää.
Jos vika olisi kaasarin säädöissä, olettaisin että tuolla ei voisi kulkea kylmänä eikä lämpimänä yhtään sen paremmin?
Tämänhetkinen villi veikkaus vian syystä olisi sytytyspuolella: kipinä katoaa kun kone lämpeää. Toki tuntuu oudolta että molemmat sylinterit lopulta putoavat pois ja palaavat hetken kuluttua. Ellei jossain palikoissa ollutkin Ducatin 15v tehdastakuu jolloin en yhtään ihmettelisi että ne hajoaa yhtaikaa. Kamalan paljon osia ei tuolla tankin alla ole, haynesin manuaalista luntattuna siellä jossain on Ignition pickup, Ignition Control Unit sekä Cylinder Coil (x2 kaikkia).
Käytännön kannalta isompi ongelma on se, ettei mulla ole minkäänlaista koulutusta eikä käytännön kokemusta tämänlaisessa vianhaussa. Voisin kuitenkin kuvitella ettei tämä ollut ensimmäinen Ducati edes suomessa jossa on pientä yskimistä välillä havaittavissa, siksipä tässä kyselen josko joku muu osaisi antaa vinkkiä mitä katsoa/tehdä.
Bike Fellows on tuossa ihan lähellä mutta olisihan se hienoa jos saisi pyörän käyntkuntoiseksi "ihan itte" - vaikka sitten puolen foorumin avustamana
Pientä käyntihäiriötä pukkaa.
Potilas: 750cc Monster, vm. 1999, kaasaripeli. Kaaduttu joskus, kohdeltu huonosti ja sitten myyty halvalla mulle pari vuotta sitten. Omaa ajoa vähän päälle 3k km, yhteensä ajettu 44k. Hihnanvaihto tehty v.2012 40k km kohdalla.
Oire: kesken ajon alkaa nykiä, pätkiä, paukkuu putkessa ja hetken kuluttua tuntuu siltä kuin ensin yksi pytty putoaisi pois kyydistä, jos sen jälkeen löysää kaasusta loppuu kulku toisestakin. Tämän jälkeen tien poskessa 5-10min odotellen pyörä starttaa jälleen, joskus ihan ookoo, toisinaan vaivalloisesti. Jälleen pääsee hiukan matkaa eteenpäin, kunnes sama huono käynti toistuu ja löydän itseni tien varrelta. Oikeasti mähän en ole kahta lyhyttä koeajolenkkiä enempää tehnyt mutta 5km lenkkiin meneekin helposti tunti
Maaliskuussa pyörä tallista tulille, toimi oireetta pitkään, satoja kilometrejä. Toukokuun alun lumisateet pyörä oli katoksessa ja heti sateiden tauottua ajoin pyörän huoltoon renkaiden vaihtoon. Samalla reissulla pätkiminen alkoi, eikä pois huollon pihalta päässyt ilman tulppien vaihtoa. Vaihdoin tulpat, ajoin into piukassa pari viikkoa. Samana päivänä kun autosta tuli nesteet pihalle, lopetti pyöräkin lopullisesti toimimasta...
Vika on oikeasti saattanut vaivata pidempäänkin, sillä viime kesänä kävi samalla lailla ja ongelma "katosi" kun vaihdoin uudet tulpat (Champion RA6HC). Sen perusteella viime viikolla tuli vaihdettua jokunen pari tulppia, pääsin kerran sentään töihin asti ongelmitta vaan en kotiin. Parit ekat olivat NGK:ta, ne muuttuivat hyvinkin mustiksi alle 10 km matkalla. Sen jälkeen hankin eri kaupasta Densot jotka näyttävät edelleen hyviltä (mutta vika ei korjaantunut). Nyt paikallaan Championit (RA8HC) mutta vika säilyy... Tulpat eivät siis taida olla syypää.
Jos vika olisi kaasarin säädöissä, olettaisin että tuolla ei voisi kulkea kylmänä eikä lämpimänä yhtään sen paremmin?
Tämänhetkinen villi veikkaus vian syystä olisi sytytyspuolella: kipinä katoaa kun kone lämpeää. Toki tuntuu oudolta että molemmat sylinterit lopulta putoavat pois ja palaavat hetken kuluttua. Ellei jossain palikoissa ollutkin Ducatin 15v tehdastakuu jolloin en yhtään ihmettelisi että ne hajoaa yhtaikaa. Kamalan paljon osia ei tuolla tankin alla ole, haynesin manuaalista luntattuna siellä jossain on Ignition pickup, Ignition Control Unit sekä Cylinder Coil (x2 kaikkia).
Käytännön kannalta isompi ongelma on se, ettei mulla ole minkäänlaista koulutusta eikä käytännön kokemusta tämänlaisessa vianhaussa. Voisin kuitenkin kuvitella ettei tämä ollut ensimmäinen Ducati edes suomessa jossa on pientä yskimistä välillä havaittavissa, siksipä tässä kyselen josko joku muu osaisi antaa vinkkiä mitä katsoa/tehdä.
Bike Fellows on tuossa ihan lähellä mutta olisihan se hienoa jos saisi pyörän käyntkuntoiseksi "ihan itte" - vaikka sitten puolen foorumin avustamana
