M750 -99 käyntihäiriö

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja KLF
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

KLF

New member
M750 -99 käyntihäiriö

Pientä käyntihäiriötä pukkaa.

Potilas: 750cc Monster, vm. 1999, kaasaripeli. Kaaduttu joskus, kohdeltu huonosti ja sitten myyty halvalla mulle pari vuotta sitten. Omaa ajoa vähän päälle 3k km, yhteensä ajettu 44k. Hihnanvaihto tehty v.2012 40k km kohdalla.

Oire: kesken ajon alkaa nykiä, pätkiä, paukkuu putkessa ja hetken kuluttua tuntuu siltä kuin ensin yksi pytty putoaisi pois kyydistä, jos sen jälkeen löysää kaasusta loppuu kulku toisestakin. Tämän jälkeen tien poskessa 5-10min odotellen pyörä starttaa jälleen, joskus ihan ookoo, toisinaan vaivalloisesti. Jälleen pääsee hiukan matkaa eteenpäin, kunnes sama huono käynti toistuu ja löydän itseni tien varrelta. Oikeasti mähän en ole kahta lyhyttä koeajolenkkiä enempää tehnyt mutta 5km lenkkiin meneekin helposti tunti :)

Maaliskuussa pyörä tallista tulille, toimi oireetta pitkään, satoja kilometrejä. Toukokuun alun lumisateet pyörä oli katoksessa ja heti sateiden tauottua ajoin pyörän huoltoon renkaiden vaihtoon. Samalla reissulla pätkiminen alkoi, eikä pois huollon pihalta päässyt ilman tulppien vaihtoa. Vaihdoin tulpat, ajoin into piukassa pari viikkoa. Samana päivänä kun autosta tuli nesteet pihalle, lopetti pyöräkin lopullisesti toimimasta...

Vika on oikeasti saattanut vaivata pidempäänkin, sillä viime kesänä kävi samalla lailla ja ongelma "katosi" kun vaihdoin uudet tulpat (Champion RA6HC). Sen perusteella viime viikolla tuli vaihdettua jokunen pari tulppia, pääsin kerran sentään töihin asti ongelmitta vaan en kotiin. Parit ekat olivat NGK:ta, ne muuttuivat hyvinkin mustiksi alle 10 km matkalla. Sen jälkeen hankin eri kaupasta Densot jotka näyttävät edelleen hyviltä (mutta vika ei korjaantunut). Nyt paikallaan Championit (RA8HC) mutta vika säilyy... Tulpat eivät siis taida olla syypää.

Jos vika olisi kaasarin säädöissä, olettaisin että tuolla ei voisi kulkea kylmänä eikä lämpimänä yhtään sen paremmin?

Tämänhetkinen villi veikkaus vian syystä olisi sytytyspuolella: kipinä katoaa kun kone lämpeää. Toki tuntuu oudolta että molemmat sylinterit lopulta putoavat pois ja palaavat hetken kuluttua. Ellei jossain palikoissa ollutkin Ducatin 15v tehdastakuu jolloin en yhtään ihmettelisi että ne hajoaa yhtaikaa. Kamalan paljon osia ei tuolla tankin alla ole, haynesin manuaalista luntattuna siellä jossain on Ignition pickup, Ignition Control Unit sekä Cylinder Coil (x2 kaikkia).

Käytännön kannalta isompi ongelma on se, ettei mulla ole minkäänlaista koulutusta eikä käytännön kokemusta tämänlaisessa vianhaussa. Voisin kuitenkin kuvitella ettei tämä ollut ensimmäinen Ducati edes suomessa jossa on pientä yskimistä välillä havaittavissa, siksipä tässä kyselen josko joku muu osaisi antaa vinkkiä mitä katsoa/tehdä.

Bike Fellows on tuossa ihan lähellä mutta olisihan se hienoa jos saisi pyörän käyntkuntoiseksi "ihan itte" - vaikka sitten puolen foorumin avustamana :p
 
600:n ja vuotta vanhempi monsteri toimi kesällä normaalisti, mutta syyskylmillä kun ajoin lähinnä työmatkaa 5km joutui koko työmatkan ajamaan ryyppy päällä. Kone oli kuulemma uutena säädetty niin laihalle, että tarvitsi ryyppyä.

Pari viikkoa kesti tälläistä ajoa ja sitten alkoivat kuvauksesi kaltaiset oireet eli startatessa putkessa paukkui ja liekkiäkin oli näkyvissä.
Tulpat pois ja ne olivat nokiset ja kipinä näytti kulkevan ihan omia reittejään. Toinen pytty käynnissä ja toinen lepotilassa ajelin paikalliseen prätkäpuotiin ja ostin uudet tulpat ja kone kävi heti normaalisti.

Viikon tai kaksi korkeintaan niin ongelma uusiutui.

Myöhemmin pyörään vaihdettiin putket ja uudet säädöt. Tämän jälkeen ei kevät- eikä syyskylmillä tarvinnut enää ryyppyä samalla tavalla eikä ongelma ole sen jälkeen uusiutunut eli 15vuotta on kulkenut kuin Ducati vain voi.

Joitain eroavaisuuksia ongelmissamme on eli mulla ei odottelu auttanut yhtään eli kun ongelma alkoi niin siitä pääsi eroon vain vaihtamalla tulppia, joten apua tästä viestistä ei varmaankaan ole, mutta tulipahan kirjoitettua.

Oletko katsonut ilmanputsariin, että miltä se näyttää. Voisko se olla niin tukossa, että vetää seokset rikkaalle.
 
Miula on SS -95 ja nuo oireet kuulostaa aika tutuilta.
Taitaa olla vaan niin, että ko. Tuksun kone on tarkka kaasareiden säädöille.
Sytytytspuolat ei ole ikuisia. Miula on aina yksi setti sytytyspuolia varalla.
Tulpat kannattaa aina silloin tällöin vaihtaa.
Vaikka kaikki olisi kunnossa, niin miunkin Tuksu lähtee välillä käyntiin yhdellä sylinterillä (sillä pystyssä olevalla) ja sitten kun on ajanut sillä 100m-1km niin toinen pytty alkaa heräilemään paukkeen säestämänä.
Tämä oire ei elämistä haittaa, koska se tulee ehkä noin joka 5-35 kylmäkäynnistys ja mitään järjellistä syytä en ole siihen löytänyt.
 
Oletko katsonut ilmanputsariin, että miltä se näyttää. Voisko se olla niin tukossa, että vetää seokset rikkaalle.

Unohdin tästä lisätä että vaihdoin sen viime kesänä. Vaikka se ulkoisesti näytti nytkin ihan hyvältä, vaihdoin sen uudelleen jokatapauksessa samalla kun sain nuo uusimmat tulpat sisään. Kuului epäilyjen listalle toki.

Taitaa olla vaan niin, että ko. Tuksun kone on tarkka kaasareiden säädöille.
Sytytytspuolat ei ole ikuisia. Miula on aina yksi setti sytytyspuolia varalla.

Takatalo Salossa taitaa olla Turkua lähin merkkiliike nykyään?
Ainakin periaatteen vuoksi ajattelin kysyä paikallisista firmoista, ennenkuin tilaan mitään ulkomailta.

Pikainen googletus kertoi että tässä olisi ainakin hyvä setti ellei alkuperäisiä saa helposti/halvalla:
http://ca-cycleworks.com/2vcoils
Ebaysta löytyy purkuosaa, sekä jokerina tämmönen
http://www.ebay.co.uk/itm/J-OEM-pai...-leads-38040041B-Ducati-Monster-/200971126826
Sama osanumero kuin tuossa Ca-Cycleworksin tuotteessa mainittu, vaikka itse ilmoituksessa onkin vuosimallit 2001-2006. 65e posteineen ei kuulosta pahalta?
 
Onkos tuossa samanlainen kalvopumppu kuin ysisatasessa kaasarimallissa? Velipojan -99 Monsteri alkoi viime kesänä kiukutella samantapaisesti. Pumpun kalvo oli tullut tiensä päähän. Tuo pikku odottelun jälkeen toimivuus voisi viitata huonoon bensan tuloon kaasareille. Tankin korvausilmaputki kannattaa myös tarkastaa, jos ei saa ilmaa tankkiin kunnolla, ei tule bensaakaan ulos.
 
Ettei ny vain tulvis kun kerran muuttuu tulpat heti mustiks! Ittellä oli samoja oireita kun avonaisella putsarin kannella ajeli vesisateella eli paukkuu ja hyytyy kun meni pirun rikkaalle kastuneella suotimella!
 
Ettei ny vain tulvis kun kerran muuttuu tulpat heti mustiks! Ittellä oli samoja oireita kun avonaisella putsarin kannella ajeli vesisateella eli paukkuu ja hyytyy kun meni pirun rikkaalle kastuneella suotimella!

Densot ei muuttuneet mustiksi, eikä myöskään nämä tämänhetkiset Championit ainakaan edellisen stopin kohdalla olleet mustuneet. Motonetistä haetut NGK:t mallia "tää on just korvaava" antautuivat nopeasti.

Onkos tuossa samanlainen kalvopumppu kuin ysisatasessa kaasarimallissa?

Selvittelyn perusteella on...

Voikos tota mitenkään fiksusti testata kotikonstein? Uus pumppu kun näytti maksavan ~kolmekymppiä.

Mites kampiaksilan asentotunnistin?

Kuvittelisin että tämä olisi sellainen laakista vainaa -vika? mutta useammin mä taidan väärässä olla kuin oikeassa :) Eli voiko tuo olla semmoinen että toimii kilometrikaupalla ihan hyvin kunnes jossain välissä päättä olla vartin verran toimimatta?

Tän saa helposti tsekattua sillä että avaa bensakorkin. Jos kuuluu sihahdus niin bensatankki ei saa ilmaa.

Mitään ääntä ei muistaakseni kuulunut, korkkia on tullut kyllä availtua eikä se mielestäni vaikuttanut käyntiinlähtöön.

Kiitos tähänastisesta, paljon aihetta ajatteluun. Tänään mua ei kyllä saa tuonne vesisateeseen kyykkimään ;) Ehkä huomenna.
 
jos asentotunnistin ei anna signaalia, silloin kierroslukumittari tippuu nollaan.
 
Mites kampiaksilan asentotunnistin?

Ääni tälle. Mulloli S750 samat oireet. Paukkui aluksi lämpimänä, kunnes pimeni kokonaan lopulta. Sytytyksen pick-up anturi moottorin vasemmalla puolella, musta piuharinkula lähtee siitä ja olikohan yhellä ruuvilla kiinni. Jonkinasteinen tyyppivika noissa tai ainakin noita jonkinverran menee. Melkein tilaisin suorilta tuon osan.
 
Oireet tismalleen samanlaiset kun omassa Trumpassa aikanaan; syyllinen juurikin pick-up coil eli kampuran asentotunnistin.
Kylmänä pelittää normaalisti mutta koneen lämmettyä alkaa nykiminen ja pauke joka päättyy tien varteen hyytymiseen, koneen jäähdyttyä lähtee käyntiin ja toimii taas hetken normaalisti kunnes paikat taas lämpimät ja sama toistuu.

Itsekin luulin aikanaan selvittäneeni vian vaihtamalla tulpat kun oire ekan kerran iski tien päällä; kiusallisesti vaan kone ehti jäähtyä tulpanvaihdon aikana siinä määrin että toimi loppumatkan kotiin (joitain kilometrejä) normaalisti ja karu totuus paljastui seuraavana päivänä kun rumba toistui :p
 
Jep viime kesänä vaihdettiin kaverin ST2:een kyseinen antura kun sammuili kuumettuaan. Antureita ainakin kolmenlaisia: muovinen muovikorvakkeella (uudemmat n. 2002 eteenpäin), muovinen metallikorvalla (2002 ja vanhemmat) ja sitten on malli joka isommalla kierteella kopassa (ainakin 1998 M600 ja 1998 ST2 on tollanen) EDIT: taitaakin tämä viimeisin olla sellainen että on kopan alla. Stein-Dinsellä online osakatalooki josta voi katsella http://www.stein-dinse.biz/eliste/index.php
 
Viimeksi muokattu:
Sen anturin viallisuuden voi vielä varmistaa mittaamalla. Tuo on ihan tyypillinen vika induktiiviselle anturille. Jos sen kela alkaa olla poikki, katkeaa yhteys kun anturi lämpiää. Ota antura irti ja laita yleismittari mittaamaan vastusta liittimen pinnien väliltä. Sitten anna kuumailmapuhaltimella lämpöä anturille. Vastus saa vähän muuttua, mutta jos menee äärettömäksi, niin voit olla varma että anturi on kuollut, jos ei, on vika muualla.
 
Mjoo-o. Nähtävästi en ole ollut ainoa :)

26010011A Pick-up-Satz DUC Pick-up-Satz 166,60 € * Delay possible
Tuollaisen kaivoin Stein-Dinsen kuvasta esille (kiitos muuten hyvästä sivusta!).

Kannattaako edes hakea muita myyjiä, vai tilatako suoraan tuosta Stein-Dinsen linkistä?

http://www.mc-lifestyle.com/1079937/26010011a-ducati-parts/#.U4-gvPl_u-s
Yksi löyty suomalaiselta myyjältä. Ei sielläkään varastossa.

Kannattaa lähestyä myös maahantuojaa http://www.ducati.fi
 
Back
Ylös