• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Mäntä suli

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kimis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Kimis

New member
Hei,

osaako joku auttaa mikä vikana: SS 750 1992, laitoin talvella tuplasytyksen ja säädin sytytystä 2 astetta myöhäisemmälle. (Aikaisemmin koneeseen vaihdettu FbF 12:1 männät, joilla toiminut hyvin).

Ehdin ajaa kesällä n. 1000 km niin tehot hävis ja huohottimesta tul öljyä reilusti ulos -> sammui eikä käynnistynyt.

Nyt kun purkasin koneet niin takasylinterin mäntä sulanut molempien venttiilien kohdalta - n. sentin leveydeltä ylempään männän renkaaseen asti - eipä ihme ettei tehoja ;)!

Liian laihaa olisin epäillyt mutta kun on toiminut mäntien vaihdon ja seosten säädön jälkeen ajettu 5000 km ja kaikki OK.
Ainoa mitä tehty talven aikana on tuo tuplatulppien asennus.

Mitä mieltä asiasta/kokemusta vastaavasta?

Kimis
 
Tulee mieleen josko kannentiiviste olis vuotanu päästänyt
jäähdytinnestettä sylinteriin
 
eipä tuossa oikein muita vaihtoehtoja ole kuin että jostain syystä päässyt nakuttamaan.
sytkä pielessä taikka seos liian laihalla.
 
Näyttääkö mäntä erilaiselta jos kyse on liian laihasta seoksesta tai on nakuttanut?

Kimis
 
Olikohan niin että laihalla seoksella mäntä näyttäisi kaasupillillä sulatetulta ja nakutusvaurio on kuin vasaralla piesty.

Miten etummainen mäntä, onko vaurioita? jos ei niin tuntuisi että takapytyn kaasutin olisi mennyt jonkin takia laihalle. Taas jos on vaurioita niin sytytysennakkokin voisi olla pielessä.

Oireiliko se mitenkään ajossa? (omaan tuplatulppaiseen lisätty täksi kesäksi ennakkoa...alko mietityttämään)
 
Nakutuksella on monta lempinimeä ja naulaaminen on siinä mielessä osuva, että mäntä näyttää juuri siltä että 5" rautanaulalla olis naputeltu pientä koloa mäntä täyteen. Myös männänrenkaat saattavat mennä poikki nakutuksen seurauksena. Laiha seos jättää usein leikkautumisjälkiä. Nää on kyllä yleensä aika helppo erottaa toisistaan. Avaa se toinenkin pytty ja kato onko mäntä käynyt liian lämpimänä.
 
Molemmat sylinterit auki ja toinen männän pää aika karstainen.

Näyttäisi että sulanut enemmän kuin "naulan" iskemä.

Jälkeenpäin kun on miettinyt niin kierrättäessä tuntui "täristystä" (nakutus?) n.6000 eikä kiertänyt hyvin yläpäässä.

Terveisin,

Kimis
 
Ei varmaan kierrä, jos männällä alkaa olemaan ahdasta mukissa
crazy.gif
 
tuplasytytys aiheuttaa palorintaman huomattavasti nopeamman etenemisen, joten paine voi kasvaa ennen yläkuolokohtaa kohtuuttomaksi. sanoit kyllä vähentäneesi ennakkoa, mutta 2 astetta ei ehkä riittänyt?

kaasarihan voi mennä tukkoon kyllä ja aiheuttaa vaikka mitä. vettä suuttimessa tms. myös bensa voi olla huonompaa
 
Molemmat sylinterit auki ja toinen männän pää aika karstainen.

Näyttäisi että sulanut enemmän kuin "naulan" iskemä.

Jälkeenpäin kun on miettinyt niin kierrättäessä tuntui "täristystä" (nakutus?) n.6000 eikä kiertänyt hyvin yläpäässä.

Terveisin,

Kimis
Miltä tulpat näyttää? Ovatko kaikki samanvärisiä? Olikos se niin, että tossa sun vehkeessä pytyt ovat "peräkanaa", jolloin taimmaisen jäähdytys on etummaista hitusen heikompi? Kuvia männistä ja tulpista ois hyvä nähdä.
 
Tulpat on pystysylinterissä hieman vaaleammat kuin vaakasylinterissä,  mutta jos pelkästään tulpista katsoisi (ja katsoinkin ennen kansien irroitusta) niin ei ero juurikaan ole.

Ducatin L-koneessa etusylinteri (vaakatasossa) ei maskaa pystyssä olevaa takasylinteriä vaan ilma pääsee suoraan myös takimmaiselle sylinterille.

Saako tänne linkitettyä kuvia muuten kuin että on jossain palvelimella?
nixweiss.gif


Kimis
 
Oliskohan imeskellyt jostain lisäilmaa jonka seurauksena karannut laihalle tai pääsuutin pieni/osittain tukossa?
 
Siinäpä ne syyt suurinpiirtein tulikin,

1. Imusarja tai imukurkku vuotaa, imee liikaa ilmaa. Voi helposti todeta vanhalla kunnon startti-pilot tempulla.

2. Vuotava kannentiiviste ei ehkä ole syyllinen.

3. Jos noin yleensä on liian laiha seos, tehot häviää koko mopottimesta. (vrt kohta1).

4. Sytytys liian myöhäisellä. Tällä saadaan päästöt kuriin, kun polttaa polttotapahtuman "loppupäässä". Tässä on vain huono puoli että pakopuolella lämmöt saattaa nousta liian suureksi.

5. Imuventtiili vuotaa, mutta ei todennäköinen.

Lähtisin etsimään syytä ajoituksesta ja imuvuodosta.
 
Sain moottorin kasaan viikko - kesä mennyt muiden hommien parissa - sitten alkuperäisillä männillä ja hienosti toimii.

Tosin mitään varsinaista vikaa ei ole vielä löytynyt: sytytys, venttiilit, vuodot etc.

Täytyy käydä seuraavaksi katsomassa dynossa kuinka seokset ovat eri kieroksilla, josko sieltä löytyisi jotain.

Ilmoittelen kun selviää lisää.
 
Liekö tästä apua mihinkään....

Itte sain männän CB450:stä sulamaan. Hanasta lähtee kaksi letkua, jotka hanan tukkeutumisen suodattimen (?) takia toinen heikommin, varsinkin kun löpö vähenee.

Olis voinut ehkä välttää, jos
-hanan putsaus. Saa porata reikiä isommaksikin...
-tankin huohotuksen tarkastus
-bensaletkujen koko ainakin riittäväksi, eikä 'littuja' matkalla!
-mahdollisen muun suodattimen putsaus/vaihto
-erillisten bensaletkujen yhdistys T-liittimellä tms
-seokset...?

Vaikka mä mitään näistä tiedän. Fiksulta vaan yritän vaikuttaa  
blush.gif


Saman huomasin silloin; teho väheni mutta savu lisääntyi.
 
Kimis, onko ducatisi toiminut korkeapuristeisilla männillä?

Ja kun olet nyt inostunut vaihteleen mäntiä edestakaisin niin onko korkeammista puristuksista dynossa tai persdynossa huomattavaa tehon/väännön lisää, taikka vaikutusta muuhun käyttäytymiseen esim. käynnistymiseen?

Meinaatko vielä laittaa hi comp männät?


Kyselyikä iskee kun ajokelit huononee.
 
Back
Ylös