• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Matalapainerenkaat..?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zeipii
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Zeipii

New member
osaisko joku kertoa mistä tunnistan matalapainerengas- ja normaalipaineita käyttävät mallit?

Dunlop D211GP n-tec on ainankin matalapainekumi, mutta valmistetaanko D211GP:tä ns. normaalipaineille vai onko kaikki D211GP:eet automaattisesti matalapainekumeja? Entäs vanhempi D209 (GP racer D209) malli, matalapaineita kaikki vai......?
withstupid.gif

Onko Dunlopin slicksit matalapainekumeja vai mitä paineita niissä käytetään?

Onko muilla valmistajilla radalle tarkoitettuja matalapainekumeja, ja jos on niin mallinimet kiitos!

Jos löytyy tietoa mistä renkaita saisi tilattua edullisesti, niin infoa kehiin.
eek.gif
Takarenkaan paineet pitäisi ilmeisesti noissa dunlopin matalapainekumeissa olla n. 1.5 - 1.8?

osaisko joku kertoa mistä tunnistan matalapainerengas- ja normaalipaineita käyttävät mallit?

Dunlop D211GP n-tec on ainankin matalapainekumi, mutta valmistetaanko D211GP:tä ns. normaalipaineille vai onko kaikki D211GP:eet automaattisesti matalapainekumeja? Entäs vanhempi D209 (GP racer D209) malli, matalapaineita kaikki vai......?  
withstupid.gif

Onko Dunlopin slicksit matalapainekumeja vai mitä paineita niissä käytetään?

Onko muilla valmistajilla radalle tarkoitettuja matalapainekumeja, ja jos on niin mallinimet kiitos!

Jos löytyy tietoa mistä renkaita saisi tilattua edullisesti, niin infoa kehiin.  
eek.gif
Takarenkaan paineet pitäisi ilmeisesti noissa dunlopin matalapainekumeissa olla n. 1.5 - 1.8?
Dunlopin matalapainerenkaissa on merkintä "ntec" ja renkaan paine kylmänä 0,9-1,1. Staffan kertoi käyttävänsä Kawassa 0,9-1,0 ja Wehnä 1,0-1,1 eli jollain tällaisella tontilla. Itse olen R1:ssä käyttänyt 1,0-1,1 ja kyllä toimii niin maan... Lämmin paine lienee jossain 1,4- 1,5 paikkeilla. Parjan on varmaan tutkinut paremmin. Kylmän renkaan paineeksi 1,5-1,8 on rajusti liikaa.

Tuota uutta 211 rengasta et luultavasti löydä mistään edullisesti, mutta laatu maksaa!!

Menee vähän aiheen vierestä, mutta eikö kumin pyörähtäminen vanteella tule ongelmaksi noin pienillä paineilla (lähellä 1 bar)?

Menee vähän aiheen vierestä, mutta eikö kumin pyörähtäminen vanteella tule ongelmaksi noin pienillä paineilla (lähellä 1 bar)?
En ainakaan itse noita saanut pyörähtämään, tosin mä en jarruttelekaan kunnolla, enkä kaasuttele kunnolla
biggrin.gif

Dunlopin karvan vajaa jäykkä runko voi olla avuksi asiassa. Ja sitä rengasrasvaa ei kannata lotrata koko vannenauhan mitalta, vaan vain sille osalle minkä kohdan joutuu raudoilla pullauttamaan paikoilleen.

Ainakin noita D211 oli rodamotolta saatavilla kun renkaita syksyllä tiedustelin,hinnat muistaakseni aika samoissa pirellin kanssa.
Dunlopia on käsittääkseni saatavilla vain 190, ja itseäni mietittänyt miten moiset toimisivat R6R:n alla.
Meneekö alustan osalta kamalaksi säätämiseksi?

-Sami

Ainakin noita D211 oli rodamotolta saatavilla kun renkaita syksyllä tiedustelin,hinnat muistaakseni aika samoissa pirellin kanssa.
Dunlopia on käsittääkseni saatavilla vain 190, ja itseäni mietittänyt miten moiset toimisivat R6R:n alla.

-Sami
Ei mene sen kummemmaksi säätämiseksi kuin muillakaan merkeillä. Geometriaa pitää hiukan ajatuksella ruuvata enemmän, mutta kun sen saa kohdalleen niin eipä sille kauheasti sen jälkeen tartte tehdä. Sitten vaan samat painumien, vaimennuksien yms säädöt kuin muillakin renkailla pitäisi tehdä. Ja joutuuhan sitä muillekin renkaille geometrian hakemaan paikoilleen.

Jos olet jo jollain rengasmerkillä ajanut niin silloinhan tuo on kohtuu helppoa vaihtaa geometria kohdalleen. Mitaat kehän pituuden uudesta ja oikeaan paineeseen laitetusta renkaasta, lasket siitä halkaisijan ja jaat sen kahdella --> saat siis säteen mitan. Teet kaikille renkaille saman (etu ja taka vanha merkki sekä etu ja taka uusi merkki) ja sitten vertaat takasten säteiden mittoja keskenään sekä etusten säteiden mittoja keskenään. Noi kun miinustelet toisistaan niin näet kuinka monta milliä pitäisi perää tai keulaa liikutella suuntaan tai toiseen.

Tuolla pääsee jo alkuun ja sen jälkeen loppu duuni tulee sun omista mieltymyksistä ja tottumuksista.

Ja 190:nen sopii pyörimään R6R:ssä ja toimii hienosti. Zupella on aiheesta enemmän kokemuksia. Olet itse ajellut Bridgestonen 190:llä, Dunlopilla (N-Tec) sekä Continentalin 190:llä.

Ei kestä perse normiharrastelijalla ostaa tuon hintaisia renkaita, mutta minulle kelpaa kyllä kisan/aika-ajon/harkat ajetut renkaat. Pistäkee kuskit yhteystiedot talteen ja ilmoitelkaa, kun ylimääräisiä kumeja on tarjolla (matalapaine dunlop tai pirelli). Huolin mielelläni kuvat myös myynnissä olevista renkaista, mutta jos ovat alle 30 kierrosta ajettuja niin kuvia ei tarvi. Email jarkko.turkki (a) mbnet.fi ja puh. 040 777 9594.

Ei kestä perse normiharrastelijalla ostaa tuon hintaisia renkaita, mutta minulle kelpaa kyllä kisan/aika-ajon/harkat ajetut renkaat. Pistäkee kuskit yhteystiedot talteen ja ilmoitelkaa, kun ylimääräisiä kumeja on tarjolla (matalapaine dunlop tai pirelli). Huolin mielelläni kuvat myös myynnissä olevista renkaista, mutta jos ovat alle 30 kierrosta ajettuja niin kuvia ei tarvi. Email jarkko.turkki (a) mbnet.fi ja puh. 040 777 9594.
Onko sulla toi tonninen Honda? Siinä varmaan sopii pyörimään 195/65 kumi. Mulla tulee tuota slicksinä (ja sopivasti käytettynä). Tosin ihan ilmainen ei Dunloppi vielä 30 kierroksen jälkeen ole.

Kai se sitten varmaan kesällä ajettava Dunlopeilla.
Osaakos joku kertoa miten noissa menee seokset, jos esimerkiksi vertaa Pirellin Diablo SuperCorsaan?
Ja mihinkä lämpöön ne pitäisi lämppäreillä pistää?
Paineet?
Ja tarkoitan nyt siis noita D211 kumeja.

-Sami

Seokset soft ja medium niin pärjää, riippuu radasta. Dunlop ilmoittaa seokset koodina, jos oikeen muistan niin soft oli 7416 ja medium 7511 ja nämä on kuviorenkaiden koodit. Renkaat pitäis saada niin kuumaksi kuin mahdollista, mutta n. 100 asteeseen. Mitä muuten rodamotolla makso kierros Dunloppia??

Moro RR harrastajat

Olen keräämässä kimppatilausta Dunlopin kisarenkaista kaudelle 2009, laittakaa tietonne/kysymyksenne SÄHKÖPOSTILLA jos kiinnostaa, tällä hetkellä kasassa vajaa 200 sarjaa.

ILMOITA VAIN VARMAT MÄÄRÄT MITÄ  OLET OIKEASTI OSTAMASSA JA KYKENET MAKSAMAAN.

Hintaa ja toimittajaa ei ole vielä lyöty lukkoon, mutta tarkoitus olisi saada "järkevällä" hinnalla harrastajille gummit.

Viestiin seuraavat tiedot..

-Nimi
-Sähköpostiosoite
-Puhelinnumero
-Osoite, jos täytyy toimittaa, muutoin nouto Vantaalta
-Haluamasi renkaan tarkat tiedot (malli, seos, koko, määrä)

Olli Immonen
040-8384640
ol.immonen@kolumbus.fi

Koska on takaraja?? Vai ilmotatko ensin vaikka täällä tai kotisivuillasi kun tiedät n.hinnan. Saisiko samasta paikasta kuvio renkaitakin
nixweiss.gif

Koska on takaraja?? Vai ilmotatko ensin vaikka täällä tai kotisivuillasi kun tiedät n.hinnan. Saisiko samasta paikasta kuvio renkaitakin
nixweiss.gif
Heti tilataan, kun saadaan toimittaja ja hinta varmaksi.

Ilmoitan kaikille tilaajille henkilökohtaisesti sähköpostilla, sitten vasta sitova tilaus ja maksu.

Muutin aiempaa viestiäni koskemaan "kisarenkaita", eli saa..

-Olli

-Sami
Ei mene sen kummemmaksi säätämiseksi kuin muillakaan merkeillä. Geometriaa pitää hiukan ajatuksella ruuvata enemmän, mutta kun sen saa kohdalleen niin eipä sille kauheasti sen jälkeen tartte tehdä. Sitten vaan samat painumien, vaimennuksien yms säädöt kuin muillakin renkailla pitäisi tehdä. Ja joutuuhan sitä muillekin renkaille geometrian hakemaan paikoilleen.

Jos olet jo jollain rengasmerkillä ajanut niin silloinhan tuo on kohtuu helppoa vaihtaa geometria kohdalleen. Mitaat kehän pituuden uudesta ja oikeaan paineeseen laitetusta renkaasta, lasket siitä halkaisijan ja jaat sen kahdella --> saat siis säteen mitan. Teet kaikille renkaille saman (etu ja taka vanha merkki sekä etu ja taka uusi merkki) ja sitten vertaat takasten säteiden mittoja keskenään sekä etusten säteiden mittoja keskenään. Noi kun miinustelet toisistaan niin näet kuinka monta milliä pitäisi perää tai keulaa liikutella suuntaan tai toiseen.

Tuolla pääsee jo alkuun ja sen jälkeen loppu duuni tulee sun omista mieltymyksistä ja tottumuksista.

Ja 190:nen sopii pyörimään R6R:ssä ja toimii hienosti. Zupella on aiheesta enemmän kokemuksia. Olet itse ajellut Bridgestonen 190:llä, Dunlopilla (N-Tec) sekä Continentalin 190:llä.
Minä olen antanut itseni ymmärtää että tuota nteciä ei ole 180 leveänä koska renkaan runko on niin jäykkä ettei sen säde kasva juurikaan kovemmassakaan vauhdissa. Ja tuon 190/55-17 säde siten olisi samaa luokkaa kuin 180/55-17:n säde kovemmissa nopeuksissa. Korjatkoon joku jos tietää paremmin?

Ainakin Dunlopin ohjeessa kerrotaan tosta ettei renkaan säde kasva kovemmassakaan nopeudessa ja että se kannattaa huomioida pyörän välityksissä mutta perän korkeuteen tai jousituksen asetuksiin ei tarvita muutosta.

Back