• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Matkapyörien vertailua

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sjuggen
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Sjuggen

New member
Tere!

Himoittais päästä isomman pleksin taakse. Voisikos joku valottaa eri matkapyörien hyviä ja huonoja puolia? Kiikarissa on siis Wingi, Pannari, BMW RT/LT, FJR tai joku muu(?). Hintaluokka tullee sijoittumaan 10k€ huiteille, eli ikäluokka 80-luvun lopusta eteenpäin. Kehukaa omianne, jos tiedätte jonkun sen ominaisuuden olevan aidosti 'kilpailijaa' parempi.

'Homosohva' avutumiset voi varmaan sijoittaa johonkin toiseen ketjuun.

Et sä kestä totuutta vai
biggrin.gif

No ensinnäkin toi sun skaalas on todella leveä ja noi ei voi kaikki edes olla vaihtoehtoja keskenään jos on sama kriteeri kaikille. Itse RT:n omistaneena ja FJR:ää useasti ajaneena ja pari kertaa myös pannaria kokeilleena voin sanoa ettei ne ole samanlaisia. Kaikki ne toimii oikeastaan kuin junan vessa, ei niissä tekniikan kanssa sen kummempaa ongelmaa ole missään.
Nyt jos mun tarvis valita uudelleen matkalehmä niin bemu olisi vahvoilla jonkin K-koneensa kanssa, boxeria ei hevin toista tule. Kaikki aina väitti sen olevan vääntävä kone, no olihan se kun vaan kierrokset oli 3000rpm, alle sen se vaan tyrkytti helvetisti. Panissa oli alakierroksilla vähän samaa vikaa, joskaan ei niin paljoa. FJR:n kone ehkä miellyttävin näistä ajamistani. Toisaalta se taitaa olla myös bensasyöpöin.
Bemarissa istuma-asento oli tosi hyvä 183:lle ja jopa vakiopleksi toimi ihan OK. Samaa ei voi sanoa FJR:n kohdalla. Alkupään FJR:ssä kiusallista myös tuo satulan etuosan lämpeminen, on sukukalleudet kokoajan hiessä.

Itse en homowingeistä ja lt:stä tiedä, mutta kuvittelisin niiden olevan todella hyviä pitkän matkan tekovehkeitä. varmaan myös raskaita kaupungeissa.

Et sä kestä totuutta vai  
biggrin.gif

Kyllähän mä totuuden kestän, mutta se keskustelu ei ole tässä(kään?) yhteydessä rakentavaa. Kaikenlaista pitää kokeilla, mutta ihan kaikesta ei ehkä kannata huudella kylillä. :-)

No ensinnäkin toi sun skaalas on todella leveä ja noi ei voi kaikki edes olla vaihtoehtoja keskenään jos on sama kriteeri kaikille. Itse RT:n omistaneena ja FJR:ää useasti ajaneena ja pari kertaa myös pannaria kokeilleena voin sanoa ettei ne ole samanlaisia. Kaikki ne toimii oikeastaan kuin junan vessa, ei niissä tekniikan kanssa sen kummempaa ongelmaa ole missään.
Nyt jos mun tarvis valita uudelleen matkalehmä niin bemu olisi vahvoilla jonkin K-koneensa kanssa, boxeria ei hevin toista tule. Kaikki aina väitti sen olevan vääntävä kone, no olihan se kun vaan kierrokset oli 3000rpm, alle sen se vaan tyrkytti helvetisti. Panissa oli alakierroksilla vähän samaa vikaa, joskaan ei niin paljoa. FJR:n kone ehkä miellyttävin näistä ajamistani. Toisaalta se taitaa olla myös bensasyöpöin.
Bemarissa istuma-asento oli tosi hyvä 183:lle ja jopa vakiopleksi toimi ihan OK. Samaa ei voi sanoa FJR:n kohdalla. Alkupään FJR:ssä kiusallista myös tuo satulan etuosan lämpeminen, on sukukalleudet kokoajan hiessä.
Ei mulla juuri mitään kriteereitä olekkaan, jotenkin pitäis vaan keksiä syy ostaa seuraava kulkine. :-) Polvikulmaa, värinää, tuulen riepottelua ja perseen puutumista vois yrittää saada pienemmäksi. No, tämä on juuri sitä tietoa/kokemusta, jota tässä haen. Kiitos.

Itse en homowingeistä ja lt:stä tiedä, mutta kuvittelisin niiden olevan todella hyviä pitkän matkan tekovehkeitä. varmaan myös raskaita kaupungeissa.
Kaupungilla ei ole juurikaan tullut pyörittyä, joten se paino ei varmaankaan ole suuri haitta.

Varadero MRA:n pleksillä.
buttrock.gif

IMG_3864.jpg

Lisää kuvia TUOLLA.

Tuollaisen saa 10 kiloeurolla varmaan hieman vähemmän ajettuna
ja uudempana kuin Pannarin tai FJR:n.

Kannattaa ottaa ruiskukoneella, vanhemmat kaasarikoneet ovat
ihan helvetin janoisia vehkeitä. Omallani (vm2007, ABS) on kulunut
koko kesän n. 5,0..5,5 litraa sadalla. En moiti pahaksi.
Ei ole kuudennesta vaihteestakaan haittaa.

Minkäs vuoden jälkeen Varadero muuttui ruiskuksi? 2001?

Varaeero mullakin matkakulkineena, korkeella pleksillä. Enpä oo mitään negatiivistä vielä keksiny ja kolmatta kesää ajellu jo tällä kokoonpanolla.
cool.gif

Varaeero mullakin matkakulkineena, korkeella pleksillä. Enpä oo mitään negatiivistä vielä keksiny ja kolmatta kesää ajellu jo tällä kokoonpanolla. :jpstyle:
Enhän minä mikään laiska mies ole, mutta keppiveto on matkapyörää omimmillaan.
Se on kyllä ainut "puute" Vara-eerossa. :-)

Jos ei "pieni" kone harmita, niin uudempi 700-kuutioinen Deauville?
Siinä on sentään keppiveto...

Et sä kestä totuutta vai  
biggrin.gif

Kyllähän mä totuuden kestän, mutta se keskustelu ei ole tässä(kään?) yhteydessä rakentavaa. Kaikenlaista pitää kokeilla, mutta ihan kaikesta ei ehkä kannata huudella kylillä. :-)

Ei mulla juuri mitään kriteereitä olekkaan, jotenkin pitäis vaan keksiä syy ostaa seuraava kulkine. :-) Polvikulmaa, värinää, tuulen riepottelua ja perseen puutumista vois yrittää saada pienemmäksi. No, tämä on juuri sitä tietoa/kokemusta, jota tässä haen. Kiitos.

Kaupungilla ei ole juurikaan tullut pyörittyä, joten se paino ei varmaankaan ole suuri haitta.
Paljon sulla on pituutta ja painoa. Ajatko pääsääntöisesti yksin vai onko matkustaja mukana? Itse olen tosiaan sen 183 ja 84 kiloa. Siihen oli omiaan bemarin korkeudensäädöllä oleva istuin. Vanhemmissa FJR:ssä sitä ei ole ja siinä jää selvästi polvikulma piukemmaksi. Pannarissa oli aika hyvä kulma, en tosin ajanut sillä pitkään. FJR:ään tuli uusi satula vasta 2006 ja silloin myös korkeudensäätö. Bemarin televar-jousitus oli tosi mukava ja sitä kaipaan nykyisessä pyörässä. Ei turhia niiannut kun jarrutti.

Itse vaihdoin bemun matkalehmän jammun TDM:ään ja en ole katunut. Saksan reissun tein ja takamus pysyi tuoreena, oli kevyt käsitellä ja kulutti vähän. Samat tavaratilat kuin FJR:ssä kun on samat sivulaukut, takalaukkuhan on sitten oman valinnan mukaan. kate tosin ei tässä ole niin suojaava kuin oikeissa matkapyörissä, mutta siellä saksan helteessä olisin varmaan kuollut sen RT:n kanssa. Se oli keskikesällä välillä ihan tuskaa ajaa sen kanssa kun ilmavirta ei viilentänyt jalkoja lainkaan. Näin syksyllä ja keväällä se tietenkin on mukavaa. Siinä suhteessa esim. FJR on parempi että siinä jaloille saa enempi jäähdytystä myös kesällä.
Neste jäähdytyksen katsoin myös plussaksi varsinkin helteellä saksalaisessa kaupungissa kun oli ensin ajettu maantiellä pari kolme tuntia.
Kardaani on tietenkin plussaa, mutta kyllä ketjujenkin kanssa elää, vaikka se ensin on ollut vaikeaa muistaa rasvata niitä säännöllisesti.

Paljon sulla on pituutta ja painoa. Ajatko pääsääntöisesti yksin vai onko matkustaja mukana? Itse olen tosiaan sen 183 ja 84 kiloa. Siihen oli omiaan bemarin korkeudensäädöllä oleva istuin. Vanhemmissa FJR:ssä sitä ei ole ja siinä jää selvästi polvikulma piukemmaksi. Pannarissa oli aika hyvä kulma, en tosin ajanut sillä pitkään. FJR:ään tuli uusi satula vasta 2006 ja silloin myös korkeudensäätö. Bemarin televar-jousitus oli tosi mukava ja sitä kaipaan nykyisessä pyörässä. Ei turhia niiannut kun jarrutti.
Samoilla huitteilla pyöritään, eli 180 ja 80 lienevät maagiset luvut. Enimmäkseen ajelen yksin, ja kamaa ei siis ole mahdottomia mukana, eli joku Wingi on kuljetuskapasiteetin kannalta törkeä ylilyönti, mutta nyt ajattelin helliä perää ja polvia. Ei tule vanhuus yksin. Ei jaksa enään riuhtoa mutkia ja pelätä posliineja. K100RS mulla oli, eikä 'ihan' samanlaista viitsis ottaa taas. Ja ihan K1200LT-sarjan vehkeisiin ei pelimerkit riitä. Joo, tuo nykyisessäni oleva etupää on kyllä parasta tuossa pyörässä.
Itse vaihdoin bemun matkalehmän jammun TDM:ään ja en ole katunut. Saksan reissun tein ja takamus pysyi tuoreena, oli kevyt käsitellä ja kulutti vähän. Samat tavaratilat kuin FJR:ssä kun on samat sivulaukut, takalaukkuhan on sitten oman valinnan mukaan. kate tosin ei tässä ole niin suojaava kuin oikeissa matkapyörissä, mutta siellä saksan helteessä olisin varmaan kuollut sen RT:n kanssa. Se oli keskikesällä välillä ihan tuskaa ajaa sen kanssa kun ilmavirta ei viilentänyt jalkoja lainkaan. Näin syksyllä ja keväällä se tietenkin on mukavaa. Siinä suhteessa esim. FJR on parempi että siinä jaloille saa enempi jäähdytystä myös kesällä.
Neste jäähdytyksen katsoin myös plussaksi varsinkin helteellä saksalaisessa kaupungissa kun oli ensin ajettu maantiellä pari kolme tuntia.
Kardaani on tietenkin plussaa, mutta kyllä ketjujenkin kanssa elää, vaikka se ensin on ollut vaikeaa muistaa rasvata niitä säännöllisesti.
Laukkuja en juurikaan kaipaa, vaan tasaista kyytiä, vääntöä ja tuulensuojaa, ja tämä ei tarkoita, että etsin autoa. :-) Eikö kukaan osaa kommentoida Wingejä tai Jammun vastaavia (XVZ ja GTS)? Wingi-miesten sivujen foorumikin oli vain kerhon jäsenille, että varmasti pysyy salaisuudet tallessa.

Itse vaihdoin FJR:n viime eli 2006 kesällä BMW:n K12S:ään, enkä ole katunut. FJR on hyvä matkapyörä, ei siinä mitään, ei voi sitäkään haukkua.

Bemarissa on kuitenkin verrattomasti parempi alusta kuin FJR:ssä ja pleksin kanssa ei ole samanlaista turbulenssi-ilmiötä kuin FJR:ssä. Meno on hiljaista ja jämäkkää. Bemarin laukkuihin ei mahdu samallalailla tavaraa matkaan kuin FJR:ssä ja se ei kyllä ole ihan oikeasti kahdelle hengelle tarkoitettu pyörä matkan tekoon. Toisaalta tämän voi ottaa myös plussana. Soloajossa matkaan kyllä mahtuu kaikki tarvittava, painoa vain ei kerry tuhottamasti turhaa mukaan, kun joutuu vähän miettimään mitä ottaa matkaan.

Mutta ajoasento ainakin tällaiselle 170+ sällille on mitä mainioin, päivässä ajaa vaikka maailman tappiin väsymättä. Edestä kapea satula ja pyörän pienempi paino tekee siitä ihan kivan paikallaankin hallittavan kapineen. Jalat ylettää mukavasti maahan ja pyörä on kevyt käsitellä (tämä siis verratuna FJR:ään). FJR:n tyyppistä lämpöprobleemia ei BMW:ssä ole, joskaan tuo asia ei minua FJR:ssä kovin häirinnyt. Ajoasento on kohtuulisen pysty BMW:ssä ehkä vähän yllättäen, kannatta käydä ainakin koeistumassa/ -ajamassa, mikäli matkailukäyttö ei ole kaksipäällä ajamista.

Bemariin tottuneena varmaan haluat myös seuraavalta pyörältä suht rauhaisaa moottoria ja suojaisaa katetta ja kun tuo paino ei ole sulle ongelma niin kannattaa käydä kokeilemassa 1300:sta pannaria, mikäli nyt et tahdo kovin paljon erilaisempaa mopoa kuin nykyinen bemarisi on.

Itse huomasin kun kävin koeajamassa RT1200:sta että jos olisin vaihtamassa pannaria uudempaan matkapyörään ja merkkiä vaihtamassa niin valintani olisi  BMW, todennäkoisemmin kuitenkin K- kuin R-sarjalainen.

Bemariin tottuneena varmaan haluat myös seuraavalta pyörältä suht rauhaisaa moottoria ja suojaisaa katetta ja kun tuo paino ei ole sulle ongelma niin kannattaa käydä kokeilemassa 1300:sta pannaria, mikäli nyt et tahdo kovin paljon erilaisempaa mopoa kuin nykyinen bemarisi on.

Itse huomasin kun kävin koeajamassa RT1200:sta että jos olisin vaihtamassa pannaria uudempaan matkapyörään ja merkkiä vaihtamassa niin valintani olisi  BMW, todennäkoisemmin kuitenkin K- kuin R-sarjalainen.
No, enhän tietenkään halua juuri samanlaista, kyllä vaihtelu on mukavaa. Taitaa vaan olla liian kalliita nuo 1300 Pannarit mun kukkarolle.

Varadero MRA:n pleksillä.  
buttrock.gif

IMG_3864.jpg

Lisää kuvia TUOLLA.

Tuollaisen saa 10 kiloeurolla varmaan hieman vähemmän ajettuna
ja uudempana kuin Pannarin tai FJR:n.

Kannattaa ottaa ruiskukoneella, vanhemmat kaasarikoneet ovat
ihan helvetin janoisia vehkeitä. Omallani (vm2007, ABS) on kulunut
koko kesän n. 5,0..5,5 litraa sadalla. En moiti pahaksi.
Ei ole kuudennesta vaihteestakaan haittaa.

Minkäs vuoden jälkeen Varadero muuttui ruiskuksi? 2001?
Ajelin öbauttia 18000km Varaderolla -01 ja ajoasento oli ylitse muiden mukavuudessa
biggrin.gif
Peli oli vähän laitettu n.100hp eli kulkupuolikin matkaenskaksi oli kunnossa. Kulutus oli mulla 5,5-7,0l välillä, onko se sitten paljon
nixweiss.gif
tehoihin ja huippuun nähden ehkä. Pruutaksi eero muuttui kait -03??

Makuasioita, mutta halusin paremman mutkamenijän ja tehoja + matkavauhtia rutkasti lisää, koeajoin FJR:n ja tein kaupat melkein siitä paikasta, saatuani tosi hyvän tarjouksen
062802jumpie_prv.gif

Ko. pelit ovat täysin erillaisia, FJR älyttömän paljon sporttisempi / tehokkaampi voi ylläpitää bahnalla 160-200 marssivauhtia väsymättä. Varadeerollakin voi ajaa 140 matkavauhtia leppoisasti ja laukkusettiin mahtuu koko omaisuus mukaan
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif

Oma juttunsa on tykkääkö V-twinistä ja sekin on makuasia, värinöistä väitellään paljon, mua ne ei ainakaan haitanneet.

Loppukaneettina; pidin Varadeerosta, en olis muuten uutena sitä ostanut, se oli AfricaTwineistä ja aavikkoralleista jäänyt seikkailupyöräilluusio jonka toteutin
sport05.gif

Toisaalta en ole halukas vaihtamaan FJR:ni mihinkään toiseen tällä hetkellä, olen täysin tyytyväinen peliin
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

Putket ja takaiskari menevät jossain vaiheessa vaihtoon .....ja sitten kun tulee "uuden kopan" FJR voi tulla vaihto eteen
nixweiss.gif
Vinkiksi; foorumilta löytyy haku toiminnolla paljon keskustelua matkalehmistä

Tere!

Himoittais päästä isomman pleksin taakse. Voisikos joku valottaa eri matkapyörien hyviä ja huonoja puolia? Kiikarissa on siis Wingi, Pannari, BMW RT/LT, FJR tai joku muu(?). Hintaluokka tullee sijoittumaan 10k€ huiteille, eli ikäluokka 80-luvun lopusta eteenpäin. Kehukaa omianne, jos tiedätte jonkun sen ominaisuuden olevan aidosti 'kilpailijaa' parempi.

Itse valitsisin tällä hetkellä matkaratsuksi bemarin gt:n (jos ois rahaa), yhden koeajolenkin perusteella. Tosin kympillä sitä ei saa.
sad_orig.gif

Itse vaihdoin FJR:n viime eli 2006 kesällä BMW:n K12S:ään, enkä ole katunut.
Öö, siis K1200RS:ään?
Kyllä tuossa varmaankin tarkoitettiin K1200S-mallia.
Eikös tuo ole aika uusi malli, eli taida mahtua mun budjettiin? K1200RS vois jopa olla yksi vaihtoehto. Yhdellä 1200 Wingillä kävin pienen lenkin, mutta se ei tainnut olla erityisen hyvä yksilö, joten vaatii sekin malli lisätutkimuksia.

Levennetään kenttää, kun nuo japsit on niin hyvin esillä ja Bemar; Triumphilla on :orgmp:esim Sprint ST, ja Tiger(joka pesee Varaderon ja Bemarin testien mukaan
tounge.gif
). Kokemuksia ainoastaan Tiger 1050, mainio matkapyörä...

Back