• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Matkasäkki, kokemuksia?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kikka6
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Kikka6

New member
Laukkusetti piti ensin hommata mutta iski saituus. Ostin 50 litran matkasäkin, nyt on ongelmana enää kiinnitys. Millä ja miten se kannattaa hirttää ettei jää vauhdissa kyydistä? En löytänyt kuuklettamallakaan mitään vinkkejä mutta joku pro täällä jolla on kokemusta vois tietää....  
tounge.gif


Mun mopoon sopii harva pakaasi, Oxfordin takalaukunkin jouduin myymään kun ei pysynyt kirveelläkään.  
confused_orig.gif
 
Perinteiset "mustekalat", ei maksa montaa euroa, huoltoasemilla on. Lisänä voi käyttää kiinnitysverkkoa, jollaisia löytyy mopoliikkeistä edullisesti. Säkki pysyy jopparilla noin kiinnitettynä yli kahden markan vauhdeissakin.
 
Ei mustekaloille! Ne eivät vaan tuppaa kestämään käytössä: painava säkki pääsee liikkumaan vähitellen ja on lopulta vaarassa pudota. Verkon mallinen "mustekala" toimii vähän paremmin, mutta löystyy sekin vuosien mittaan, eikä kuitenkaan toimi yhtä hyvin kuin joustamaton kiinnitys.

Suosittelen matkasäkin kiinnittämiseen matkalaukkujen ympäri laitettavaksi tarkoitettuja remmejä eli hihnoja eli vöitä, joita saa monistakin liikkeistä. Varmista, että remmin solki on tukevaa metallia eikä mitään peltiä. (Claes Ohlsonilla oli aika hyvältä vaikuttava remmi eri pituisina vaihtoehtoina. Minulla ei tosin ole käyttökokemuksia siitä.) Käytä kahta remmiä. Pujota remmit siten, että ne eivät voi muljahtaa säkin päältä pois, esim. säkin kahvan läpi tai laita remmit ristiin säkin päällä. Kiristä kunnolla ja taittele remmien päät remmin alle pois lepattamasta.

Säkin voi laittaa poikittain satulan taakse mutta myös pitkittäin matkustajan penkille, jos siinä ei ketään satu olemaan. Samalla saa selkänojan pitkälle matkalle (mustekaloilla kiinnitetty säkki ei nojaamista kestäisi) ja ilmanvastus pienenee. Poikittain kiinnitetty säkki voi myös haitata näkyvyyttä peileistä (riippuu pyörän mallista ja säkin koosta).

Edit: kirjoitusvihre
 
Mustekaloilla valuu jommalle kummalle sivulle ennen pitkää. Lisäksi jos säkki ei ole täynnä ja pinkeä, sivut alkavat vähän matkan päästä roikkua ja naarmuttavat sivumuovit.
 
Pienet kiinnitysliinat esim. Biltemasta. Säkki napakasti kiinni ja joko poikittain tai pitkittäin takasitsille.
Ja parilla liinalla kiinni tukevasti. Yksi varaliina säkkiin.
Hyvin pysyi viime kesänä Alpeilla ja Dolomiiteilla säkki kyydissä. Toisin oli säkin laita, alkoi antaa saumasta myöten. Oisko ollut liian täynnä neljän viikon reissutarpeet kun naisella on ehkä suuremmat kun miehillä. No ei vain, säkin täyttöaste ei ollut sukupuolisidonnainen
tounge.gif

Itse en kyllä laukkuja halua enää lainkaan, on niitä säkkejäkin eri kokoisia eri mittaisiin reissuihin.
 
Kahdella liinalla kiinni sivulaukkujen yläpuolelle poikittain takamatkustajan tilalle ja sitten vielä verkko päälle, jonka alle voi tarvittaessa heitää rankat ajosaappaat ja takin, jos tulee tukalan kuuma. On toiminut noin 7 viimeisellä Euroopan matkalla moitteettomasti.
smile_org.gif
 
Nimenomaan joustamattomilla liinoilla kiinni, ei mustekaloilla. Itselläni meni kerran uusi teltta aika huonoon kuntoon, kun putosi vauhdissa asfaltille. En itse edes huomannut, mutta onneksi löytyi, kun palasin etsimään.
 
ei muuta kun samat remmit kuin kaljakärryissä, laivalta siljan tai vikingin logolla
 
Juu ja sitte siihen voi kiinnittää vielä 80% mäyriksen säkin etupuolelle niillä samoilla remmeillä helposti Tallinnasta, kun tulee pois reissusta
062802jumpie_prv.gif
Sekin toimii hyvin!
 
Kiitti asiallisista vastauksista. Eikun hihna- tai liinakauppaan ja testaamaan. Sivulaukkuja en hommaa, korkeintaan lintulaudan taakse ja tavoitteena on saada säkki virtaviivaisesti pitkittäin kun takana ei kerran istu ketään.  
062802moto_prv.gif
 
Back
Ylös