@J@ck: Loistava infomaatiota, näillä neuvoilla pääsee vielä pitkälle. On pelastus, että aina löytyy ihmisiä ketkä tietää neuvoa vaikkei asioista mitään tietäisikään. (Mä syyllistyn tuohon kanssa melko usein.)
Kannattaa joskus ihan oikeesti mennä tosta itäisestä rajasta yli niin huomaa muuttuuko mikään mitenkään...
...Pääsääntöisesti reissuun kannattaa lähteä ennemmin sellaisella laitteella mikä toimii kuin sellaisella mikä ei toimi mutta on helppo korjata...
Noh, paha päivänsä kullakin.. Mutta eikös ole kuitenkin niinkin, että ilman eriäviä mielipiteitä ei synny oikein kehittävää keskusteluakaan..
Enkä mikään asiantuntija varmasti ole, mutta onhan tuota nähty - siis itänaapuriakin ja oltu siellä jopa joskus töissä.. Olen sitä mieltä, että lähes kaikki mihin veli venäläinen on näppinsä iskenyt, on rikki, hajalla, raiskattu, ruosteessa, rumaa, turmeltu, tärvelty = suomeksi ryssitty... Räjähtäneitä kolhooseja ja hylättyjä tuotantotiloja, ränsistyneitä kyliä ja romahtamaisillaan olevia rakennelmia.
Jos jotain varastetaan niin miliisi auttaa - joopa joo..
Sitä samaa on ollut koko Itä-Eurooppa, sillä poikkeuksella, että muualla homma sentään kehittyy ja olihan esim. DDR aikoinaan "sosialismin mallimaa", vai mites siinä maantiedon kirjassa mainittiinkaan.. Itänaapurissa - ja vallankin syrjäseuduilla aika on pysähtynyt, mutta mihin se on pysähtynyt.. Se on pysähtynyt siihen, kun kommunismi kuoli. Onko se nähtävyys? Jos on, niin hyvin nopeasti siihen ainakin kypsyy..
Eikä siinä mitään, siis itärajan ylittämisessä. Mutta vaikka en asioista mitään tiedäkään, niin silti kehottaisin laittamaan "jäitä hattuun".
Siis joku pikku Karjalan kierros ensi alkuun ja jos vielä sen jälkeen siltä tuntuu, niin siitä vaan - vaikka läpi maan.
Totta tosiaankin kaikki muuttuu itäisestä rajasta yli mentäessä. Mutta sen jälkeen ei ihan heti muutukaan mikään, ei ainakaan parane, vaan siitä mielipiteeni jo tuossa edellä kirjoitin..
En minäkään reissuillani mitään parempaa elämää hae, kauniita paikkoja ja nähtävyyksiä kylläkin. Ja sitä eksotiikkaakin haen, mutta sitäkin on niin monenlaista.. Itänaapurin maaseudun eksotiikka on nähty ja koettu hyvin nopeasti, jos eksotiikalla tarkoitetaan erilaista elämänmenoa ja vallankin ihmisen käden jälkiä.
En myöskään tarvitse "ylettömän turvallisuuden" tunnetta. Mutta itänaapuriin mentäessä tuskin nukkuisin öitäni kovinkaan levollisesti. Päällimmäisenä ajatus siitä, ettei mopoa enää aamulla ole. Ja jos ei ole, niin omaan piikkiin menee koko vahinko..
Miltä vakuutusyhtiöltä saat varkausvakuutuksen Venäjälle? Johan useimmilla on ehtoja entisten Itä-Euroopan maidenkin suhteen ja jotku ei myönnä vakuutusta edes Viroon, joka on sentään EU:n jäsen! (esim. varkaustapauksissa omavastuu 25 %, kuitenkin vähintään xxxx euroa. Varkausvakuutus on em. ehdoin voimassa vain vartioidulla alueella, lisäksi käytettävä hyväksyttyä tuplalukkoa ja hälytintä jne..)
Vain 2 vuotta sitten en saanut firman auton kaskoa (rahoituskasko) voimaan edes. Viron reissulle! Tyly vastaus oli: Ei onnistu, koska teillä ei ole muita vakuutuksia yhtiössämme. No, eipä ollut sen jälkeen sitäkään vakuutusta..
Ja eikös tuo Urali olisi just passeli laite itänaapuriin. Tehty huonoihin olosuhteisiin, toimii matalaoktaanisella bensalla, helppo korjata, apua ja varaosia löytyy Viipurista Vladivostokiin.. Vuokraamoista en toki tiedä, mutta luulisi löytyvän, jos vaan oikeasta paikasta osaa kysyä..?
Niin, en vaan voi sille mittän, että en kamalasti arvosta tuota itäisen naapurin puolta. Onhan siellä toki nähtävää, niin luontoa, kuin muutakin. Se "muutakin" vaan on rakennettu ennen vallankumousta ja lähes kaikki sen jälkeen aikaansaatu on - mitä on. Mutta toki itänaapuriinkin kannattaa ja pitäisikin tutustua, sittenhän se on nähty..