Matkaseuraa Venäjälle vuonna 2006

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja praatika
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

praatika

New member
Hei!

Olen suunnittelemassa noin 1-2 viikon matkaa ensi kesänä Venäjälle. Suunta on pohjois-Karjalasta kohti Arkangelia ja pohjoista Ural- vuoristoa.

Oma pyörä on Honda Africa Twin ja ajatus on käyttää normaaleja (hiekka)teitä. Tärkeämpää on pysyä ajoturvallisesti liikkeessä kuin uida hankalassa maastossa. Tosin tieurat eivät taida olla muutenkaan parhaita mahdollisia rajan tuolla puolen.

Tämä on ensimmäinen reissuni Venäjälle. Aikaisempi kokemus pidemmistä reissuista on Malesiasta, Thaimaasta ja viime kesältä Suomi-Kroatia-Suomi.

Venättää en osaa puhua juuri ollenkaan. Englanti sujuu hyvin.

Olisiko kiinostuneita kavereita reissuun? Ideaali olisi saada 1-2 pyörää lisää. Kaksin tai kolmin kulkeminen olisi ehkä tehokkainta.

Tavoite on nähdä Venäjää, tavata paikallisia ihmisiä ja harjoitella vielä pidempaa reissua varten.

+Pasi, Helsinki
 
Periaatteessa voisi kiinnostaa. Viime kesä tuli pyörittyä itäsuomen hiekkateillä, eihän tuo paljoa siitä idemmäs mene
smile_org.gif
Venäjällä reissaamisesta ei minkäänlaisia kokemuksia, ajokokemus moottoripyörällä 2 kesää / 35tkm ja pyörä AT.

Minkä tyyppinen reissu suunnitteilla? Aina kovan katon alle yöksi kun mahdollista, omavaraisesti metsässä nukkuen vai jotain siltä väliltä
smile_org.gif
 
033102beer_1_prv.gif
Great.. Samat aikeet.. Tarkoituksena tehdä matka Uralin taakse ja takaisin. Venäjän kulttuurista on kokemusta muutaman vuoden verran, mutta toistaiseksi vain automatkailun merkeissä ja vain n200km päähän tuosta rajaviivasta. Pyörää ei juuri nyt ole, mutta informaatiota kasataan ja BMW1200GS olisi hakusessa..
 
Majoitusta olen suunnitellut siten, että kaupungeissa pienehköihin hotelleihin. Näin saa hoidettua rekisteröitymiset kuntoon ja pyörän talteen.

Maaseudulla majoitus paikallisiin taloihin, joko sisälle maksusta tai ulos pihalle telttaan (maksusta).

+Pasi
 
Majoitusta olen suunnitellut siten, että kaupungeissa pienehköihin hotelleihin. Näin saa hoidettua rekisteröitymiset kuntoon ja pyörän talteen.

Maaseudulla majoitus paikallisiin taloihin, joko sisälle maksusta tai ulos pihalle telttaan (maksusta).

+Pasi
Tuopa kuulostaa järkevältä sillä metsäläisyöpyminen ei välttämättä ihan joka yö kiinnosta. Onhan noita venäjän reisujuttuja tullut luettua ja päässäni olen pähkäillyt jo toista vuotta että tuonne voisi lähtiä mutta yksin ei kyllä ensimmäinen reissu hirveästi innosta. täytyypä oikein aloittaa perehtyminen asiaan.
 
Venättää en osaa puhua juuri ollenkaan. Englanti sujuu hyvin.
Varoituksen sanana voin sanoa että venäjällä englannilla ei tee juuri mitään, ainoa käypä kieli on oikeastaan venäjä.

Pohjaan tietoni siihen kun asustelin tuolla jonkunaikaa opiskelemassa ja työni puolesta olen pyörinyt venäjällä muutenkin. Edes moskovan kokoisessa kaupungissa ei arkielo juuri suju enkulla, saatika sitten maaseudulla.
 
Mitä siellä on..? Köyhyyttä ja kurjuutta, ränsistyneitä taloja, paskaisia paikkoja, surkeita teitä ja rosvoja, joilla ei omaatuntoa ole.

No, ehkäpä siitä sitten saa jotain, tehdäänhän elämysmatkoja kuulemma Tsernobyliinkin. Mietinpä vaan, että jos käy vaan vaikka tuossa Karjalan seudulla, niin ei se itänaapuri siitä sen kummoisemmaksi muutu - ei ainakaan parane. Samanlaista harmaan ankeaa joka paikka, ehkä isompia kaupunkeja osittain lukuun ottamatta.

Suosittelisin ainakin ensin opintomatkaa lähiseudulle, eli vaikka Karjalaan.. Luulisin, että ainakin useimmille se matkakokemus riittäisi - ainakin aluksi. Lyhyempi matka työnnellä hajonnutta mopoakin kotiin..
Eikä mahda suomesta löytyä edes vakuutusyhtiötä, jonka kasko olis voimassa moisella reissulla.

Ja tulipa mieleen, jotta mistäpä meinaatte varaosat (ja korjaajan) hankkia, kun jotai hajoaa - ja varmasti hajoaa.
Jos lähtisin, niin huoltoauto pitäis vähintään olla mukana. Ja jos oikeasti lähtisin, niin en lähtis omalla mopolla ollenkaan, vaan vuokraisin ihka aidon Uralin naapurista. Se ei herättäis huomiota, eikä kiinnostaisi ketään ja varaosien / huollon saatavuuskin olisi taattu.

Mutta jos siltä tuntuu, niin onnea vaan ja hyvää matkaa..
 
Mitä siellä on..? Köyhyyttä ja kurjuutta, ränsistyneitä taloja, paskaisia paikkoja, surkeita teitä ja rosvoja, joilla ei omaatuntoa ole.

No, ehkäpä siitä sitten saa jotain, tehdäänhän elämysmatkoja kuulemma Tsernobyliinkin. Mietinpä vaan, että jos käy vaan vaikka tuossa Karjalan seudulla, niin ei se itänaapuri siitä sen kummoisemmaksi muutu - ei ainakaan parane. Samanlaista harmaan ankeaa joka paikka, ehkä isompia kaupunkeja osittain lukuun ottamatta.

Suosittelisin ainakin ensin opintomatkaa lähiseudulle, eli vaikka Karjalaan.. Luulisin, että ainakin useimmille se matkakokemus riittäisi -  ainakin aluksi. Lyhyempi matka työnnellä hajonnutta mopoakin kotiin..
Eikä mahda suomesta löytyä edes vakuutusyhtiötä, jonka kasko olis voimassa moisella reissulla.

Ja tulipa mieleen, jotta mistäpä meinaatte varaosat (ja korjaajan) hankkia, kun jotai hajoaa - ja varmasti hajoaa.
Jos lähtisin, niin huoltoauto pitäis vähintään olla mukana. Ja jos oikeasti lähtisin, niin en lähtis omalla mopolla ollenkaan, vaan vuokraisin ihka aidon Uralin naapurista. Se ei herättäis huomiota, eikä kiinnostaisi ketään ja varaosien / huollon saatavuuskin olisi taattu.

Mutta jos siltä tuntuu, niin onnea vaan ja hyvää matkaa..
Voi hurja, tuon kun olisin tiennyt niin en olisi mennyt...

Kaikki oli kuitenkin ihan ok syksyllä kun käytiin siellä, tosin vain Laatokalta ylös Kantalahteen. Kieliä ei meillä eikä heillä kukaan osannut mutta ruokaa ja bensaa saatiin kuitenkin kaikkialla. Ongelmiakaan ei ollut, tosin ei kaupunkeihin majoituttukaan vaan telttailtiin aina turvallisesti jossain jokivarressa.

Sinne vaan, mutta tietysti riskit tiedostaen. Ja mukaan paljon hurttia huumoria ja oikeaa asennetta. Siellä ei aina kuitenkaan kaikki toimi ihan länsimaisesti. Ja siitä ei kannata vetää herneitä nenään koska sitten ne ongelmat saattaa vasta alkaa.
Sama kuin missä tahansa muualla: maassa maan tavalla ja paikallisten kulttuuri ja historia huomioonottaen. Sama on toiminut ihan hyvin muuallakin.
 
Jos tuo RT:ni vaihtuu GS:ään, niin saattaa kiinnostaa.
Ja venäjänkieli taipuu sen verran, että turistina pärjää.
 
Tuntuisi, että ei ihan parissa viikossa käy Uralilla, jos ei ihan urakalla aja.
Pari vuotta sitten käytiin kolmen porukassa Jekaterinburgissa ja siitä etelään(olikohan nyt Tseljabinsk) Aikaa kului kolme viikkoa ja siihenkin sai ajaa urakalla. Pyörät K100rs, R1150R ja K1200RS. Ei ehkä ihan optimaaliset.
Kaupungeissa hotellin löytäminen jonkinverran hankalaa. Lisäksi neuvostokulttuuri elää ja vaikka tilaa olisi ollut ei sisään otettu. Millään muulla kielellä kuin venäjällä ei kyllä pärjää. Edes vähäinen oppimäärä on tarpeen.
Ainakin sen verran, että "skolka stoi" kun miliisi pyäyttää.
smile_org.gif
 
Tuntuisi, että ei ihan parissa viikossa käy Uralilla, jos ei ihan urakalla aja.
Pari vuotta sitten käytiin kolmen porukassa Jekaterinburgissa ja siitä etelään(olikohan nyt Tseljabinsk) Aikaa kului kolme viikkoa ja siihenkin sai ajaa urakalla. Pyörät K100rs, R1150R ja K1200RS. Ei ehkä ihan optimaaliset.
Kaupungeissa hotellin löytäminen jonkinverran hankalaa. Lisäksi neuvostokulttuuri elää ja vaikka tilaa olisi ollut ei sisään otettu. Millään muulla kielellä kuin venäjällä ei kyllä pärjää. Edes vähäinen oppimäärä on tarpeen.
Ainakin sen verran, että "skolka stoi" kun miliisi pyäyttää.
smile_org.gif
Niinhän sitä oltiin... Jaa niet ootsem harasoo kavarju ruski jisik mutta sen verran kuitenkin jotta tultiin toimeen. Talven verran oltiin kansalaisopistossa asiaan perehdytty. Liian paljoa ei kannata murehtia mahdollisia ongelmia koska silloin jää lähtemättä. Meidän varasuunnitelma oli Siperian rata jonka lähellä enemmän tai vähemmän reittimme kulki rataa pitkin saattoi palata koti-Suomeen.

Ja mielestäni matkaseurueen tulee olla tuttua keskenään enemmänkin kuin vain yhtä retlkeä varten kasattu. Matkalla joutuu varmasti tilanteisiin joissa kaikki ei ole ihan selvää ja porukkaan täytyy silloin pystyä luottamaan. Arkoja henkilöitä ei pidä ottaa mukaan eikä alkoholiaddikteja, joiden ajokunnosta ei ole koskaan mitään varmuutta... esimerkkeinä...

Kyllä siellä aina kannattaa käydä yhden kerran jotta tietää mistä puhutaan. Laiken kaikkiaan meillä ei ollut käytännössä mitään ongelmia. Matka kesti 19 päivää ja matkaa kertyi noin 7700 km.
 
Ajatus kiehtoo minuakin. Luen juuri kirjaa Long way round, jossa kerrotaan mahdollisesti tulevista ongelmista. Kalustokin olisi reissuun sopiva - R1150GS Adv. Venäjän kielen taitoa ei ole, mutta venäläisiä ystäviä kyllä, joita voisi tarvittaessa käyttää apuna.
Rajan ylitykset näyttävät olevan ongelma, mutta niitähän ei tule usein vastaan, kun lähtee oikeaan suuntaan.
Porukan 3-5 hlö on syytä kokoontua pari kertaa ennen lähtöä, jos ei tunne aikaisemmin, ettei sekaan sotkeudu tyyppejä, jotka ovat kyllästyneet elämään.
Ensi kesän aikataulu taitaa olla minulle valitettavasti liian kiireinen. Tuota pitää suunnitella pitkään, mutta kuten todettu - mielenkiintoinen tapaus - ehkä joskus toteuttamiskelpoinen.
 
Erinomainen matkaidea Praatika:lta!
Ja pakkohan se on jättää jotkut kotiin pitämään paikkoja siisteinä (ref. J@ack).

Mutta kuten Hanski totesi, en minäkään omalla RT:lläni lähde hiekkateitä päiväkausiksi ajelemaan. Mahtaisiko löytyä porukallista ajelemaan (pääosin) päällystettyjä teitä?

Kohteita on helppo löytää useita. Muutama esimerkki:
I) Laatokan kierros (näitä on monet ajaneet, kahdesta viiteen päivään koko järven kiertämiseen)
II) Ural (ei ne eteläosan pikkukummut, mistä Visa ja kaverit ajoivat matkalla kaukomaille, vaan hiukan pohjoisempaa löytyy myös oikeita vuoria). Neljästä kuuteen päivään per suunta (arvio, sillä en tiedä meneekö sinne edes isoja teitä).
III) Mustameri, usein eri vaihtoehdoin (tuolla toisaalla Länskäri laittoi linkin tällaiseen matkakertomukseen). Neljässä päivässä pitäisi hyvin ehtiä Pietarista Mustalle Merelle.

Oletan Praatikalla olevan paremmat mahdollisuudet löytää saman henkistä (Africa Twin) matkaseuraa. Mutta jäädään odottamaan,  josko löytyisi myös sellaisia maantiepyörillä liikkuvia jotka haluavat eksyä pois pääteiltä. Ja aikataluna siis toistaiseksi on "2006"
sport05.gif
 
Erinomainen matkaidea Praatika:lta!
Ja pakkohan se on jättää jotkut kotiin pitämään paikkoja siisteinä (ref. J@ack).

Mutta kuten Hanski totesi, en minäkään omalla RT:lläni lähde hiekkateitä päiväkausiksi ajelemaan. Mahtaisiko löytyä porukallista ajelemaan (pääosin) päällystettyjä teitä?

Kohteita on helppo löytää useita. Muutama esimerkki:
I) Laatokan kierros (näitä on monet ajaneet, kahdesta viiteen päivään koko järven kiertämiseen)
II) Ural (ei ne eteläosan pikkukummut, mistä Visa ja kaverit ajoivat matkalla kaukomaille, vaan hiukan pohjoisempaa löytyy myös oikeita vuoria). Neljästä kuuteen päivään per suunta (arvio, sillä en tiedä meneekö sinne edes isoja teitä).
III) Mustameri, usein eri vaihtoehdoin (tuolla toisaalla Länskäri laittoi linkin tällaiseen matkakertomukseen). Neljässä päivässä pitäisi hyvin ehtiä Pietarista Mustalle Merelle.

Oletan Praatikalla olevan paremmat mahdollisuudet löytää saman henkistä (Africa Twin) matkaseuraa. Mutta jäädään odottamaan,  josko löytyisi myös sellaisia maantiepyörillä liikkuvia jotka haluavat eksyä pois pääteiltä. Ja aikataluna siis toistaiseksi on "2006"  
sport05.gif
Kyykyllä Mustanmeren ympäriajo, eli III sopisi, sellaista olemme kaverin kanssa suunnitelleet.
Taitaa mennä syksyyn, mutta sinne jonnekin, 4 vka olis aikaa...
 
@J@ck: Loistava infomaatiota, näillä neuvoilla pääsee vielä pitkälle. On pelastus, että aina löytyy ihmisiä ketkä tietää neuvoa vaikkei asioista mitään tietäisikään. (Mä syyllistyn tuohon kanssa melko usein.)

Kannattaa joskus ihan oikeesti mennä tosta itäisestä rajasta yli niin huomaa muuttuuko mikään mitenkään. Jos ei sinne kuitenkaan uskalla/halua lähteä niin voin kertoa muutoksen olevan monelta osalta paljon isompi kuin mihin tahansa läntisen euroopan maahan tai vaikka jenkkeihin matkattaessa. Ei tarvi mennä edes kauas.

Kaikki ei reissuun lähde sen takia, että löytäisi matkakohteestaan parempaa elämää ja kauniimpia paikkoja kuin mitä kotopuolessa on. Jotkut kutsuvat sitä eksotiikaksi ja jotkut vain vaihteluksi. Jotkut lähtee reissuun sellaseen paikkaan mikä jollain tapaa poikkeaa normaalista asuinympäristöstä. Jotkut tykkää reissata tuttujen merkkikorjaamoiden ja huoltamojen väliä ja jotkut sitten jossain ihan muualla. Toinen tarvii lomasta nauttiikseen ylettömän turvallisuuden tunteen ja toinen saa enempi irti jos näkee ja kokee jotain mihin ei ole osannut tai pystynyt varautua.

Tossa oon osittain samaa mieltä, että ens voi tehdä lyhkäsemmän reissun ihan tohon rajan taakse. Mä oon tehny tuohon lähialueille ehkä 200-300 reissua ja viime kesänä kun teimme pidemmän reissun niin kaikki se p*ska mihin tossa rajalla törmää oli poissa kun kauemmas pääsi. Meno parani mitä idemmäs mentiin.

Mitä sitten tuohon kaskoon tulee niin kutakuinkin jokaisesta yhtiöstä saa kaskon mikä toimii venäjän euroopan puoleisessa osassa. Joittenkin yhtiöiden normaalit osakaskotkin ovat voimassa. Joissain yhtiöissä joutuu sitten maksamaan ekstraa jos haluaa vakuutuksen olevan voimassa myös venäjällä. Omavastuut ovat venäjällä sattuneissa vahingoissa yleensä suuremmat.

Ural vuokraamoja en ole venäjällä nähnyt ja vaikka sellasen onnistuisi löytämään se saattaisi hyvinkin tietää hankalia tilanteita kun mopo ei ole omassa omistuksessa. Pääsääntöisesti reissuun kannattaa lähteä ennemmin sellaisella laitteella mikä toimii kuin sellaisella mikä ei toimi mutta on helppo korjata. Joitain varaosia voi kuljettaa mukana ja tarvittaessa länsimaiset suuret kuljetusliikkeet (DHL, UPS yms.) toimittavat paketin suomesta lähes mihin tahansa venäjän kaupunkiin parin vuorokauden sisään. Joistain isoista kaupungeista saattaa tuurilla löytää ainakin renkaita ja ehkä muitakin osia.

@K100: Jos urakalla ajaa niin Uralilla käy kyllä viikossa eikä silloinkaan tarvitse mitään aivan sairaita päivämatkoja vedellä. Helposti siinä saattaa kyllä enempikin aikaa mennä, mutta jos ei mitään todella mullistavaa tapahdu niin kahden viikon reissussa saa ajella aika maltillisia päivämatkoja.

Kokemuksieni mukaan aika harvoin paikallinen porukka osaa mitään muuta kuin venäjää. Kokonaan toinen juttu sitten on pärjääkö siellä ilman venäjänkielen taitoa. Me osattiin ennen reissua venäjää yhteensä kai kolme sanaa ja reissun jälkeen ehkä 20. Sanakirjan ostin ennen reissua, mutta kertaakaan emme sitä mihinkään tarvinneet. Tietysti jos kieltä olisi osannut niin matkaaminen olisis huomattavasti helpottunut ja reissusta olisi ehkä saanut enemmän irti.

Aakkoset kannattaa ainakin opetella sillä se helpottaa kartan ja tienviittojen seurantaa. Meillä jäi aakkosten opettelu ennen reissua puolitiehen eikä me niitä kunnolla opittu koko reissun aikana. Toisaalta olipa tuossa reissussa enemmän seikkailun makua kun yhteistä kieltä ei ollut.

Rajanylitysten, puomipoliisien tai normaalien miliisien kanssa meillä ei ollut kertaakaan mitään sen suurempaa ongelmaa. Eikä oikestaan minkään muunkaan.
 
Monet lähtee jonnekin Thaimaaseen tai Etelä-Amerikkaan hakemaan eksotiikkaa mutta sitä löytyy runsain mitoin jo tuosta itärajan takaa. Kun ylittää rajan tuntuu kuin hyppäisi ajassa monta kymmentä vuotta taaksepäin. Kulttuuri on niin erilaista Suomen kanssa että ensimmäistä kertaa venäjälle suuntaava voi sanoa olevansa jonkinlaisessa shokissa. Esim. Viro joka on ollut ns. eksoottinen maa vuosia sitten on nykyään niin länsimainen ettei matkailu sinne kiinnosta järin kauheasti.

Venäjälle kun lähtee pitää muistaa että kaikki on mahdollista ja siksipä reissuun pitää lähteä sillä asenteella että vastoinkäymisetkin on elämää ja kokemuksia joista pitää ammentaa omaan elämään lisää sisältöä. Pitää lähteä matkalle sillä periaatteella ettei päämäärä ole matkan täyttymys vaan itse matka. Jos matka jää kesken niin sitten se jää ja siitäkin tilanteesta otetaan kaikki irti.

Moni pelkää Venäjää ja syytä onkin mutta usein nämä hankaluudet johtuvat siitä että "suomivodkaturisti" ™ käy usein venäjällä ja hankkiutuu hankaluuksiin venäläisten kanssa. Kun hyväksyy sen että venäläiset on hankalia ja maa on syvästi korruptoitunut niin kaikesta selviää. Selviämistä auttaa helposti aukeava rahapussi. Suuria ongelmia tulee jos itsepintaisesti pitää kiinni omista oikeuksistaan vaikka viranomainen väittäisi muuta.

Monet luulee että Venäläiset ovat kaikkialla samanlaisia kuin Viipurissa. Jos Viipurissa liimanhaistelijat tunkevat kimppuun yrittäen varastaa lompakon samaan aikaan kun levykauppiaat tyrkyttävät levyjään niin syvemmälle Venäjälle mentäessä ihmiset muuttuvat ja olen törmännyt monta kertaa siihen että venäläinen tarjoaa palvelua mutta ei suostu ottamaan maksua. Sanoo vain "venäläinen vieraanvaraisuus".

Reissu kiinnostaisi tottakai. Pitää seurata täällä tätä keskustelua. Jos joku haluaisi lähteä parin päivän turneelle joku viikonloppu niin olen valmis reissuseuraksi. Viisumi on voimassa ja pyörään otan koko kesäksi vakuutuksen heti keväällä.
 
Yksi asia unohtui. Venäläiset tiet. Monet sanoo että ne on surkeita. Toki surkeitakin teitä löytyy mutta moottoripyöräilyn ideahan on ajaa pyörää ja kun tiessä on reikiä ja railoja siellä täällä on ajaminen aktiivista kun reikiä joutuu väistelemään kokoajan. Nauttiiko joku muka esim. porvoon moottoritietä ajaessaan?
 
@J@ck: Loistava infomaatiota, näillä neuvoilla pääsee vielä pitkälle. On pelastus, että aina löytyy ihmisiä ketkä tietää neuvoa vaikkei asioista mitään tietäisikään. (Mä syyllistyn tuohon kanssa melko usein.)

Kannattaa joskus ihan oikeesti mennä tosta itäisestä rajasta yli niin huomaa muuttuuko mikään mitenkään...

...Pääsääntöisesti reissuun kannattaa lähteä ennemmin sellaisella laitteella mikä toimii kuin sellaisella mikä ei toimi mutta on helppo korjata...
Noh, paha päivänsä kullakin.. Mutta eikös ole kuitenkin niinkin, että ilman eriäviä mielipiteitä ei synny oikein kehittävää keskusteluakaan..
confused_orig.gif


Enkä mikään asiantuntija varmasti ole, mutta onhan tuota nähty - siis itänaapuriakin ja oltu siellä jopa joskus töissä.. Olen sitä mieltä, että lähes kaikki mihin veli venäläinen on näppinsä iskenyt, on rikki, hajalla, raiskattu, ruosteessa, rumaa, turmeltu, tärvelty = suomeksi ryssitty... Räjähtäneitä kolhooseja ja hylättyjä tuotantotiloja, ränsistyneitä kyliä ja romahtamaisillaan olevia rakennelmia.
Jos jotain varastetaan niin miliisi auttaa - joopa joo..

Sitä samaa on ollut koko Itä-Eurooppa, sillä poikkeuksella, että muualla homma sentään kehittyy ja olihan esim. DDR aikoinaan "sosialismin mallimaa", vai mites siinä maantiedon kirjassa mainittiinkaan.. Itänaapurissa - ja vallankin syrjäseuduilla aika on pysähtynyt, mutta mihin se on pysähtynyt.. Se on pysähtynyt siihen, kun kommunismi kuoli. Onko se nähtävyys? Jos on, niin hyvin nopeasti siihen ainakin kypsyy..

Eikä siinä mitään, siis itärajan ylittämisessä. Mutta vaikka en asioista mitään tiedäkään, niin silti kehottaisin laittamaan "jäitä hattuun".
Siis joku pikku Karjalan kierros ensi alkuun ja jos vielä sen jälkeen siltä tuntuu, niin siitä vaan - vaikka läpi maan.
Totta tosiaankin kaikki muuttuu itäisestä rajasta yli mentäessä. Mutta sen jälkeen ei ihan heti muutukaan mikään, ei ainakaan parane, vaan siitä mielipiteeni jo tuossa edellä kirjoitin..

En minäkään reissuillani mitään parempaa elämää hae, kauniita paikkoja ja nähtävyyksiä kylläkin. Ja sitä eksotiikkaakin haen, mutta sitäkin on niin monenlaista.. Itänaapurin maaseudun eksotiikka on nähty ja koettu hyvin nopeasti, jos eksotiikalla tarkoitetaan erilaista elämänmenoa ja vallankin ihmisen käden jälkiä.
En myöskään tarvitse "ylettömän turvallisuuden" tunnetta. Mutta itänaapuriin mentäessä tuskin nukkuisin öitäni kovinkaan levollisesti. Päällimmäisenä ajatus siitä, ettei mopoa enää aamulla ole. Ja jos ei ole, niin omaan piikkiin menee koko vahinko..

Miltä vakuutusyhtiöltä saat varkausvakuutuksen Venäjälle? Johan useimmilla on ehtoja entisten Itä-Euroopan maidenkin suhteen ja jotku ei myönnä vakuutusta edes Viroon, joka on sentään EU:n jäsen! (esim. varkaustapauksissa omavastuu 25 %, kuitenkin vähintään xxxx euroa. Varkausvakuutus on em. ehdoin voimassa vain vartioidulla alueella, lisäksi käytettävä hyväksyttyä tuplalukkoa ja hälytintä jne..)
Vain 2 vuotta sitten en saanut firman auton kaskoa (rahoituskasko) voimaan edes. Viron reissulle! Tyly vastaus oli: Ei onnistu, koska teillä ei ole muita vakuutuksia yhtiössämme. No, eipä ollut sen jälkeen sitäkään vakuutusta..

Ja eikös tuo Urali olisi just passeli laite itänaapuriin. Tehty huonoihin olosuhteisiin, toimii matalaoktaanisella bensalla, helppo korjata, apua ja varaosia löytyy Viipurista Vladivostokiin.. Vuokraamoista en toki tiedä, mutta luulisi löytyvän, jos vaan oikeasta paikasta osaa kysyä..?

Niin, en vaan voi sille mittän, että en kamalasti arvosta tuota itäisen naapurin puolta. Onhan siellä toki nähtävää, niin luontoa, kuin muutakin. Se "muutakin" vaan on rakennettu ennen vallankumousta ja lähes kaikki sen jälkeen aikaansaatu on - mitä on. Mutta toki itänaapuriinkin kannattaa ja pitäisikin tutustua, sittenhän se on nähty..
bowdown.gif
 
Back
Ylös