• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

MC-center Songdal

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Joe
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Joe

New member
Tuolla siis tuli vieraltua reissulla. Vaimon pyörä meni ruttuun ja se kuljetettiin sinne.

Pyörä siis kuskattiin tuonne torstai-iltana noin kahdeksan aikaan. Hinaus/kuljetusliikkeen kuski soitteli puheluita ja selvitteli asioita noin tunnin verran ennen kuin edes nostettiin pyörää lavetille. Eli myös tämä kaveri otti ennen kuljetusta selville mihin se kannattaa kuskata yms. Loppujen lopuksi hän sai mc-centerin kaverin kiinni ja sovittiin että pyörä tuodaan sinne.

Oltiin aamulla vartti myöhässä, liike aukesi klo 9:00 ja oltiin vartin yli paikalla. Kun tultiin paikalle, korjaaja oli jo katsonut pyörän, tehnyt arvion mitä on rikki ja laskelman mitä korjaaminen maksaa. Käytiin katsomassa pyörää ja hän näytti jokaisen osan mitä pitää vaihtaa ja kertoi sille hinnan. Samalla hän totesi että pyörää on rakennettu sen verran (tehtaan madallussarja, power commander ja putket) että ehdottomasti kannattaa korjata. Lopullinen hinta arvion suhteen oli todella tarkka. Myöhemmin hinta tosin halpeni kun hän oli varma että hänellä on meidän haluama Pilot Road 3 tai 4 hyllyssä, mutta sitä ei ollutkaan. Pisti toisen renkaan ja antoi todella hyvän alennusksen. Käytännössä rengas tuli lähes ilmaiseksi lopullisesta laskelmasta mikä tehtiin ennen korjauspäätöstä.

Vakuutusyhtiö (if) sitten arpoi sen verran että osatilaus meni seuraavalle päivälle. Se tarkoitti tietysit lisäviivästystä reissuun. Lopulta if tarjosi erivaihtoehtoja mitä ne korvaa ja lunastus oli yksivaihtoehto. If oli sitä mieltä että ne maksaa könttäsumman mieluiten pyörästä. Ei kuulemma kannata korjata. Lopulta se hinta oli suurempi, kuin mitä meillä meni korjaamiseen kun otimme summan. Summa ei sisältänyt naarmujen korjaamista moottorin poskesta vasemmalta puolen, peilin naarmuja eikä ohjaustangon pään naarmuja. Muuta ei sitten mennytkään. Noissa oli naarmut jo valmiiksi, joten se saatiin alkuperäiseen kuntoon halvemmalla kuin mitä vakuutus korvasi. Tähän oli jo laskettu omavastuu yms. Ne ifin pitäisi vielä korvata kuljetuskuluja yms.

Yritys on siis pieni ns. yhden hengen nyrkkipaja, mutta sillä on yamahan kanssa edustus jos ymmärsin oikein. Pihalla oli paljon kolaripyöriä eli tällaiset vahingot oli tuttuja. Lisäksi lähes aina kun käyvimme paikakalla, joku oli korjauttamassa jotain tms.

Kaikki nämähän on ihan normaalia korjaustoimintaa. Sen sijaan että kaveri olis todennut että ostat tulee kun tulee, hän teki tilausen väittömästi, kesketti muun korjaamisen yms. kun oltiin keskusteltu meidän tilanteesta. Hän teki tilauksen ja kertoi että osat pitää tilata Hollannista, niitä on, mutta se kestää että ovat paikan päälla. Arvio oli torstaiksi, mutta hyvällä tuurilla keskiviikoksi. Ne tuli torstaina, vakuutusyhtiö vetkutteli sen verran että hävittiin päivä.

Kun keskusteltiin milloin pyörä saadaan ajoon, hän olisi korjannut sen illalla ja tehnyt pitkän päivän jos olisimme olleet lähdössä jo torstai-iltana. Me emme kuitenkaan olleet lähdössä silloin, joten hän sovittiin että ei korjata ylitöinä, mutta pyörä on valmis perjantai-aamuna klo 9:00. Paikka aukeaa tuollaon. Mentiin paikalle ja käsittelyssä oli jo toinen pyörä. Meidän pyörä oli korjattu, koeajettu toimivaksi todettu. 1500 kilsan ajon jälkeen se on myös itse todettu että se on siinä kunnossa kuin pitikin eli täysin ehjä.

Kaiken tuon epiikin ja korjaamisen jälkeen voi sanoa että jos teillä on ongelmia pyörän kanssa tuolla alueella niin tuossa on oikea liike. Kaveri yrittää tehdä kaikkensa jotta motoristin matka jatkuu ja elämä helpottuu. Hän on itse myös motoristi ja miehestä välittyi auttamisen halu. Toki siitä pitää maksaa sen mitä se maksaa, mutta eihän näitä yrittäjä voi ilmaiseksi tehdä. Sen sijaan yrittäjän ei tarvi tehdä ylitöinä tms. mutta tämä halusi auttaa ja tehdä jos meidän aikataulu on siitä kiinni.

Ei voi muuta kuin suositella lämpimästi joka suhteessa. Tämä kaveri on ansainnut joka kruunun jonka hän laskuttaa työstään.
 
Alakolmio laakereineen, sisemmät liukuputket ja jotain slidereita sisältä, etuvanne ja rengas.
 
Vaimoa ei kuitenkaan tarvinnut huoltaa normaalia enempää ?
Juu, tässä kävi tosi hyvä munkki. Peukalo vähän loukkaantui, mutta muuten ajovarusteet suojasivat kolhuilta. Peukkua pitää käydä näyttämässä vielä täällä lääkärillä. Norjassa käytiin jo lääkärissä asian vuoksi.

Kuitenkin niin pienillä kolhuilla että pyörän korjaamisen jälkeen jatkettiin reissua. Vähän typistettiin eikä kaikkia suunniteltuja pätkiä ajettu, mutta ei myöskään tultu suorinta tietä kotiin.

Kaiken kaikkiaan tässä ei tullu juuri muuta kuin henkisiä kolhuja. Eihän siitä mihinkään pääse kun pyörä kippasi vielä noilla serpentiinimutkilla uudemman kerran. Kuitenkin pienellä kannustuksella ja rohkaisulla homma eteni taas ihan hienosti kotiin asti. Vähän aikaa oli ylivarovaista ajoa, mutta taas kun päästiin tasaisemmille teille, alkoi jammu kulkea entiseen malliin eikä muuta ongelmaa enää ollut.

Tänään käytiin sitten kypärää näyttämässä Emc:llä. Siitä kun hajosi visiirin kiinnitys- ja lukitusmekanismista jotain. Tuomio oli tyly. Osia ei saa muuten kuin lähettämällä kypärän takaisin shuberthin tehtaalle ja ne ei vaihda onnettomuudessa olleeseen kypärään osia tekemättä sille perusteellista tarkistusta ensin. Se taas maksaa enemmän kuin uusi kypärä. Juuri soittelin vakuutusyhtiölle ja lähettelin kuitteja kypärästä. Kypärä on lähes tuliterä, maaliskuussa ostettu c3 pro.

Noista kypärän vaurioista olikin jo heti vakuutusyhtiön kanssa puhetta. Näin maallikon arvio meni pahasti pieleen, mutta ifille meni heti kuitenkin tieto myös tuosta. Visiiri irtoaa jos nostaa ylimpään asentoon. Sillä pystyttiin kuitenkin tulemaan kotiin kun muisti ettei saa nostaa ylimpään asentoon asti. Nyt kypärä täytti tehtävänsä, voisin kuvitella että selälleen lentäessä kun lyö takaraivon asfalttiin, jälki oli ollut pahaa ilman kypärää. Jos ei muuta niin ainakin raju aivotärähdys olis ollut tarjolla, mutta niin hyvin siitä mentiin selälleen etten usko sen riittävän. Vauhtia siis alle parikymmentä kilsaa tunnissa.
 
Back
Ylös