• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Melkein ajamaan...

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja suti
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

suti

New member
Pitkäksi venynyt talvihuolto tuntui jo tulevan valmiiksi. Torstaina otin savut ja sen jälkeen pe+la ilmannut kytkintä..V***u, piti ostaa jo ilmaus apulaitekkin.

No pyörä pihalle ja käyntiin, sehän kävi, tyhjäkäynti tuntui olevan pienellä, piti kaasulla pitää käynnissä.

Käänsin tyhjäkäyntiä isomalle ja puin ajovermeet ylle.

Kamat niskassa pyörän päälle ja pyörä tulille, vaihde ykköselle ja tups, kykin ei irrottanut kunnolla. No mitä lie alkukankeutta. No käymään vaan, mutta kun ei enää käy kunnolla, vain muutaman sekunnin ryypyn avustuksella. No jaa, mitäs nyt? Parin käynnistelyn jälkeen kokeilin pakoputkia ja etummainen oli kylmä.

No tulpat pytystä toiseen ja sama homma. Sytytys boksille sama jumppa ja sama tulos, etummainen pytty kylmä.

Kypärää ja takkia pois ja stropovalo tallista. Startatessa kumpikin sylinteri sai stropon välkkymmään, akku alkaa hyytymään.

Laturi tallista ja housut ja kengät pois. Kohokammion tyhjennyspropuista kummastakin tuli tavaraa.

Vanhat tulpat tallista... ei vaikutusta. Ryyppyä teki jo mieli. Ei ollut kaljaa tallissa mutta tenttua. No sitä sitten kurkusta raakana, siis kaasuttimeen. Jo pörähti ja etummainenkin putki lämpeni hiukan.

Nyt asenajalle kaljaa, jotta jaksaa ottaa kaasuttimet esille. Onhan nuo tullut jo talven aikana puhdistettua ja suuttimia vaihdettua. Mutta joku siellä rassaa vai missä ja mikä....?
 
Mulla oli erittäin samanlaista ongelmaa kun imuventtiilit kantoivat. Ei tartte kovin paljoa valoa kajastaa venttiilin ja seetin välistä kun tyhjäkäynti häviää kokonaan. Kaasulla pysy käynnissä mutta tuntu ihan kun olisi käynyt vain toisella pytyllä.

Onko sulla tehty kansille jotain talven aikana? Etupytyn venttiilivälyksethän on helpossa paikassa tarkastaa eli luukut vaan auki ja mittaamaan. Kyllä se siitä vielä korjaantuu...
 
Kannethan on ollut enemmän ja vähemmän työnalla ja kasatessa venttiilivälykset asettui 0,10 kieppeille.
Nyt mitatessa imu oli 0,08 ei paha, pako oli 0,06 hmmm korjausraja 0,05. Alkaisikohan se kantamaan lämmetessä?
No hionnan jälkeen imu reilu 0,10 ja pako tiukka 0,15.

Ei viitsinyt naapureiden riemuksi alkaa enää jyrisyttämään.

Ja kytkimellekkin pitäisi tehdä jotain kun se ei irrota kunnolla.

Kykin on vanhanmallinen kuiva, työsylinteri kytkimen puolella.
Haynesin mukaan sisimpänä moottoriin päin on se levy missä on kitkapinnat. taas jossain netin syövereissä oli ohje jotta sisin olisi lautasenmallinen välilevy, ilman kitkamateriaalia. Minun rakennussarjassa sisimmäksi jäi kitkapinnoilla oleva levy. Vaikuttaakohan tuo yhtään mitään mihinkään?
 
Kiitoksia Dukelle vinkistä! Nyt "m" jo käy ja kuumana. Puhdistetut käyrät sai hetkessa hienon kullanhohdonvärin. Olisikohan kellään öljynlauhdutinta myytäväksi asti...

Naapureiden riemuksi päräyttelyn tuoksinassa huomasin ettei käännetty vaihdekaavio toimi, oma nuppi oli kovilla jo irroittamattoman kytkimen kanssa, niin meni suunnat sekaisin jo korttelin matkalla.

Kytkintä kokeilin jo öljyisillä märkäkytkimenlevyillä, eikä irroita kunnolla. Kytkimen pitoa ei ole päässyt kokeilemaan.
 
Sisin levy on välilevy. Uloimpana pitää olla massalevy, jossa massa on vain toisella puolella (sisäpuolella).

Massalevyjen paksuuden pitää olla kirjan mukaan vähintään 3,3mm. Tärkeintähän kuitenkin on ettei koko nippu ole liian paksu tai ohut. Välilevyjä voi olla vierekkäin esim. nipun takimmaisena, jollet muuten saa passattua pakkaa oikean (toimivan) paksuiseksi.
 
^ Olikos se koko nipun paksuus 38,5 mm? (näin laskin workshop-manuaalista, drive plate 2,5mm(!)) Jossain jenkki-foorumilla joskus näin aiheesta asiaa, täytyy kaivella..

Kämnalla näytti olevan Adigen levyjä kaupan, pelkät massalevyt siis.
 
Sisimpänä oli se kartion mallinen painelevy, toinen samanmoinen on toispuoleisen massalevyn alla. Levyt kohtuu suoria. Sisin kartiokas + jokin välilevy, oli peilin päällä hiukan kieron oloisia, mutta 0.2 liuska ei mennyt alle. Koko pakan paksuus noin 33-34mm.

Tänään ilmailin kytkintä pumppaamalla työsylinterin männän ulos ja painamalla sen sormin sisään. Toistin sen 5-kertaa ja annoin välillä ilmalle aikaa nousta ylös. Välillä ilmaa herättelin liikkeelle naputelemalla kiintoavaimella, työsylinteriä, liitoksia, letkua... päätä. Kahva tuntuma tuntuu oikealta.

Kytkimessä nyt sisällä märänkykimen öljyiset levyt ja suorat välilevyt, ei kartiokkaita jousivälilevyjä. Pukkaustestillä ei irrota kunnolla.

Koeajo: vermeet päälle ja heti on käyntiin jäänti ongelmia. Vaatii kovasti ryyppyä. Tuntuu että kävisi yhdellä, mutta molemmat putket lämpenee. Käynti hiukan paranee ja vaihteenkin saa sammuttamatta päälle kun hiukan varautuu.

Ajossa vaihteisto jumiutuu, aikansa roplaamalla saa vaihteen vaihtumaan. Moottori sammuu, odotelemalla ja ryypyllä käyntiin ja kytkin... ei irrota kunnolla. Moottori vetää välillä kumminkin terhakkaasti. Hiukan hermostuneena kaikeen tökkimiseen ja tupsahteluun, avasin kaasun hätäsemmin, keula ylös, säikähdys, keula alas, kalut tankkiin. Tästä on hyvä jatkaa.

Onkohan vaihteiston jumimisella ja kytkimellä yhtys. Vaihteisto oli hankalan olonen käsin pyöritelemällä pöydällä kokeiltaessa.

Käyntiin lähtö vaatii lämpimänäkin kovasti ryyppyä-> laihalla. Seos ruuvia auki? taitavat olla jo aika auki ja ehkä bensan pintaa hikan ylös? (viisaamat olisi isommat käynnistys ja joutokäynti suuttimet, mutta niitä ei nyt satu olemaan)

Sammuminen ajossa? Uusi pa suodatin on. Alipaine toimisen polttoainepumpun testaus, miten? Pumppuun vaihdettu Polariksen käytetystä pumpusta vähempi venyneet kalvot. Sähköpumppukin olisi, mutta sijoitus, polttoainepaine, sähkön riittävyys (sytytys järjestelmäkin päivitetty enempi virtaa tarvitsevaksi) ongelmat.
 
Ha haa

Kytkimen 2 * 2mm välilevyt vaihdettu 2*1,5 levyihin.

Vaihdepolkimen ja sivuseisontatuen uudelleen asemointi.

Polttoaineletkun sisällä oleva suodatin pois, kaasuttimen purku, puhaltelu ja päivittely.

Parin km koeajolla kaikki toimi. Huomenna jos pääsis pitemmälle koetukselle.
 
Back
Ylös