• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Melunmittaukset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Suiza1400
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kierroslukumittari ei ole pakollinen varuste eikä sen myöskään tarvitse näyttää oikein.

Omista laitteista ei ole mitattu meluja viranomaisten toimesta, mutta itse olen mittaillut. Jos joskus tulee ongelmia, rakennan putkeen Helmholtzin pulloresonaattorin joka tukahduttaa äänet mittauskierroksilla.
 
Paljon melua tyhjästä?

Laillisuus varmaa selviää sillä, kun haastat mittaajan oikeuteen? Tosin, voi mennä Akra myyniin, että saa hävityn oikeudenkäynnin jälkeen vastapuolen kulut kuitattua. :p
 
Paljon melua tyhjästä?

Laillisuus varmaa selviää sillä, kun haastat mittaajan oikeuteen? Tosin, voi mennä Akra myyniin, että saa hävityn oikeudenkäynnin jälkeen vastapuolen kulut kuitattua. :p

Luulisi poliisin noudattavan lakia ihan ilman käräjöintiäkin. Melumittauksesta on olemassa tarkat ohjeet ja vaatimukset, joita tienvarsimittaus ei täytä (lähinnä kierrosluvun ja taustamelun osalta).
 
Tämähän selviää juurikin käräjillä?

Ei kun se selviää melunmittausstandardista jonka poliisin olisi luettava ennen kuin alkaa harrastaa maantierosvousta. Suomessa kun ollaan jo aivan liikaa siirrytty käytäntöön, että jokainen on syyllinen kunnes osoittaa syyttömyytensä.
 
Ettei kuitenkin foorumilla, taikka Esson baarissa?

Finlexistä löytyy:

"14 §

Käytönaikaisen melun mittaus

1. Ajoneuvon käytönaikainen äänitaso on mitattava ajoneuvon ollessa paikallaan ja moottorin käydessä nopeudella, joka vastaa puolta moottorin suurimman tehon pyörintänopeudesta. Kun tasainen pyörintänopeus on saavutettu, kaasu päästetään mahdollisimman nopeasti nolla-asentoon. Testitulos on testisarjan korkein lähimpään kokonaislukuun pyöristettynä ilmoitettava LAF-tulos, eli enimmäistaso määritettynä taajuuspainostusta A ja aikapainotusta F (Fast) käyttäen, koko mittausjaksolta alkaen tasaisista kierroksista ja päättyen heti kun moottori saavuttaa tyhjäkäynnin pyörintänopeuden. Huomioon otetaan vain kolmessa peräkkäisessä mittauksessa saadut mittaustulokset, joiden väliset erot eivät ole yli 2 dB(A).

2. Mittalaitteena käytetään äänenpainetason mittaria, joka täyttää vähintään standardin ISO/IEC 61672 tarkkuustason 2 tai vastaavat vaatimukset. Mittarin tulee olla kalibroitu valmistajan ohjeiden mukaan. Mittarin tuloksen pysyvyys tulee testata ennen testisarjaa ja sen jälkeen. Mittauslaitteen virhemarginaali vähennetään mittaustuloksesta ennen pyöristystä.

3. Mittalaite asetetaan vaakasuunnassa 0,5 m etäisyydelle poistoaukosta 45 asteen kulmaan pakoputken poistoaukon suuntaan nähden sekä pystysuunnassa pakoputken ulostulon tai vähintään 0,2 m korkeudelle testiradan suuntaisesti. Jos pakoputkessa on useampia ulostuloja, mittalaite asetetaan niistä korkeimmalla sijaitsevan korkeudelle. Jos ulostulot sijaitsevat eri puolilla ajoneuvoa tai yli 0,3 m päässä toisistaan, melutaso mitataan eri ulostuloille erikseen ja testituloksena käytetään korkeinta arvoa.

4. Melutaso mitataan asfaltti- tai betonialustalla taikka muulla vastaavalla alustalla, joka ei aiheuta merkittäviä akustisia häiriöitä. Mittauspaikalla 3 m etäisyydellä ajoneuvosta ei saa olla muita akustisia esteitä kuin enintään kaksi mittauksen suorittajaa. Mittauspaikan taustaäänitason on oltava vähintään 10 dB(A) pienempi kuin mitattavan ajoneuvon äänitaso.

5. Jos ajoneuvossa ei ole kierroslukumittaria, oikea pyörintänopeus tulee määrittää erillisellä laitteella."
 
Pitää ihan mielenkiinnolla katsoa, kun kyseessä on aikas propaganda ohjelma... Eiköhän me saada tänään tebarilla tästä aika hyvä keskustelu. :thumbup:
 
Nimenomaan tuo kiinnostaisi, että jos ei ole kierrosmittaria, niin millaisella laitteella mahtavat mitata kierrosluvun. Ja onko kyseisiä ohjeita noudatettu täsmällisesti tai edes silmämääräisesti.
 
5. Jos ajoneuvossa ei ole kierroslukumittaria, oikea pyörintänopeus tulee määrittää erillisellä laitteella."

Kannattaisi se oikea pyörintänopeus määritellä silloinkin, vaikka ajoneuvossa olisi mittari. Kuten aiemminkin todettua, mittari saa laillisesti näyttää aivan mitä haluaa.
 
Finlexistä löytyy:

"14 §

Et sitten viitsinyt referoida koko lakia:

"
16 §
Moottorin ja pakojärjestelmän muutokset
.
.
2. Ajoneuvossa ensimmäisen käyttöönottovuoden mukaisesti edellytettyä äänenvaimenninta ei saa vaihtaa tai muuttaa vaimennusteholtaan alkuperäistä heikommaksi. EY-tyyppihyväksytyssä ajoneuvossa käyttöönottovuoden mukaisesti edellytettyä EY- tai E-hyväksyttyä äänenvaimenninta ei saa korvata äänenvaimentimella, joka ei täytä tyyppihyväksynnän edellytyksenä olevia vaatimuksia.
"

Ai niin, mutta tässähän vaadittiin vain viranomaisen noudattavan lakia.:grin:

Mittauspaikan melutaso, joka näytti närästävän:
"Mittauspaikan taustaäänitason on oltava vähintään 10 dB(A) pienempi kuin mitattavan ajoneuvon äänitaso."
Aika kovaa saa siinä desibelimittarin vieressä kiljua, että jollain 100dB:n putkilla toi ehto ei täyty.
 
äänitaso."
Aika kovaa saa siinä desibelimittarin vieressä kiljua, että jollain 100dB:n putkilla toi ehto ei täyty.

Ei siinä kenenkään tarvitse mitään kiljua. Riittää, että rekka tai mp ajaa ohi. Mittaukset kun on monesti toteutettu tien pientareella, mikä on sisustamattoman merikontin jälkeen huonoin vaihtoehto. Ne pitäisi tehdä jossain sivummalla, esim vähintään 50-100m päässä ohiajavasta liikenteestä.
 
Kyllä viranomaisen on tiedettävä mitä tekee ja mikä on laki. Ei voi olettaa, että motoristi on joka käänteessä selailemassa lakikirjaa ja vielä ymmärtää lukemansa.

Kovasti vaan näyttävät selaavan, paitsi muutoksia tehdessään, ymmärryksestä en kyllä mene takuuseen. :grin:
 
Pykäkälä sanoo melun mittausnopeudesta näin: "moottorin käydessä nopeudella, joka vastaa puolta moottorin suurimman tehon pyörintänopeudesta". Tähän homma usein kaatuu vaikka olisi tarkkakin rundimittari jos ei ole tiedossa suurimman tehon kierroslukua tahi suoraan oikeaa kierroslukua. Poliisi hankki muutamia vuosia sitten autoihin tarkkoja rundimittareita joten pyörän oman mittarin puute tahi epätarkkuus ei estä mittausta.

Hiukankin liian suurella kierrosluvulla mennään ihan vakiopyörissäkin noista raja-arvoista yli. Oikea mittauskierrosluku on siten todella tärkeä tietää.

Uudemmissa pyörissä mittauksen oikea kierrosluku on btw usien tyyppikilvessä, mutta ainakaan pari kesää sitten poliisi ei tien päällä tuota tietoa osanut etsiä. Tämän lisäksi moni poliisi tuntuu muistavan tuon pykälän määrittelemän mittaustavan väärin ja haluaa mitata äänet puolella koneen maksimikierrosluvusta (jolloin takuulla tulee hylky).

Taustaa vaikka täällä: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1185.0
 
Kyllä viranomaisen on tiedettävä mitä tekee ja mikä on laki. Ei voi olettaa, että motoristi on joka käänteessä selailemassa lakikirjaa ja vielä ymmärtää lukemansa.

Kovasti vaan näyttävät selaavan, paitsi muutoksia tehdessään, ymmärryksestä en kyllä mene takuuseen. :grin:

Vittu, että on urpo vastaus... mitä väliä sillä on, vaikka motoristi selailisi Aku Ankkaa tai vaikka Kallea kumpaakaan ymmärtämättä.

Jos jotain asiaa tulee lakia valvova viranomainen mittailemaan ja mittausten perusteella sakottamaan, on syytä olettaa, että:

A) viranomainen tuntee lain
B) noudattaa sitä

Tässä on ihan turha nillittää siitä, että kansalaiset ovat huolimattomia tai jopa tottelemattomia. Osittain sen takia viranomainen valvoo lakeja, ja niitä on ylipäänsä säädetty. Vituiksi se menee, jos viranomainen alkaa säveltämään omiaan Reino Motoristin tavoin, Reinon ruuvatessa laitteeseensa turbon muutoskatsastamatta.

Edit:

Kun tapahtuu A) ja B) voi sitten ruveta keskustelemaan säädösten mielekkyydestä.
 
Et sitten viitsinyt referoida koko lakia:

"
16 §
Moottorin ja pakojärjestelmän muutokset
.
.
2. Ajoneuvossa ensimmäisen käyttöönottovuoden mukaisesti edellytettyä äänenvaimenninta ei saa vaihtaa tai muuttaa vaimennusteholtaan alkuperäistä heikommaksi. EY-tyyppihyväksytyssä ajoneuvossa käyttöönottovuoden mukaisesti edellytettyä EY- tai E-hyväksyttyä äänenvaimenninta ei saa korvata äänenvaimentimella, joka ei täytä tyyppihyväksynnän edellytyksenä olevia vaatimuksia.
"

Ai niin, mutta tässähän vaadittiin vain viranomaisen noudattavan lakia.:grin:

Mittauspaikan melutaso, joka näytti närästävän:
"Mittauspaikan taustaäänitason on oltava vähintään 10 dB(A) pienempi kuin mitattavan ajoneuvon äänitaso."
Aika kovaa saa siinä desibelimittarin vieressä kiljua, että jollain 100dB:n putkilla toi ehto ei täyty.

Jos esim. mulla on E-hyväksytty Akra mopossa kiinni niin en ihan hirveän hyvällä katso sitä jos kilvet viedään väärin suoritetun mittauksen perusteella. Tervetuloa vaikkapa apparalle seuraamaan melunmittausta ratapäivän aamuna. Väärin mittaamalla saa mittarin näyttämään ihan mitä mittaaja haluaa.
 
Back
Ylös