Metzeler Racetec Interact ongelma

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jippe
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Jippe

New member
Uusien 2009 Metzeler Racetec Interact takasten (180/55, seos K2) kanssa on isosti ongelmia jotka ilmenee erityisesti Kemorassa. Renkaan oikea reuna alkaa rullautumaan ennenaikojaan ja rengas alkaa luistamaan etenkin karusellin pitkässä oikeassa. Alla pari esimerkkiä.

_MG_8785.JPG

Ajettu Kemorassa 4 settiä (noin 40-50 kierrosta). Paineet lämpiminä noin 2.35-2.4 bar.

_MG_8783.JPG

Ajettu Kemorassa 3 settiä joista yksi vajaa. Paineet samat.

Sama ilmiö käynyt kahdella eri pyörällä (ja kuskilla) yhteensä viidellä renkaalla. Lämminpaineita kokeiltu välillä 2.2-2.4, ei vaikutusta (Metzelerin suositushan kylmäpaineiksi lienee Interacteilla 1.9 jolloin nuo lämminpaineet pitäisi olla alueella). Pyörissä aika suuri sag takana, tätä koitettu myös säätää ilman vaikutusta renkaan kulumiseen.

Kyseessä olevilla pyörillä ajettu yhteensä luokkaa pari tusinaa vanhan mallin Racetec K2:sta ilman ainoatakaan vastaavaa ongelmaa. Mikähän mahtaa olla renkaassa/seoksessa muuttunut ja mitähän asialle pitäisi yrittää tehdä? Vaihtaa merkkiä?

Loppuun vielä edellisen kuvan renkaan jälkeen vaihdetusta vanhan mallin K2:sta (paisto 07) parin setin jälkeen. Pyörä, alustan säädöt ja paineet samat.

_MG_8786.JPG
 
Kuvan perusteella näyttää että yksi mahdollisuus on kylmäleikkautuminen (täällä foorumissakin ollut linkki kuviin, joissa näitä oireita oikein kuvien kanssa esitelty ratkaisuineen, en vaan muista missä...). Ilmeisesti kuitenkin lämmitit molemmat renkaat samalla lailla lämppäreillä ja keli kutakuinkin sama? Ei tule kyllä muuta mieleen kuin, että tuo interact jotenkin "herkempi" ja pienikin ero em. voi johtaa kuvattuun tulokseen. Jos lämmitetty ajamalla, syitä helpompi spekuloida...

Tai sitten paineet ei ole ollenkaan tontilla, mikä kyllä tuntuu epätodennäköiseltä. Tuollaisiin oireisiin pitäisi olla kai aivan metsässä, että tuntuisi ajossakin jo alusta alkaen.

Onko tuo Interact ihan vastaava kuin 2007 Racetec eikä esim. joku katumallikompromissi tms.?
 
Metzelerin suositus on lämminpaineet(lämppäreissä ~1h 80C) 1.9 takana ja 2.2 edessä.
Noilla paineilla 1.9 takana ja 2.1-2.2 edessä aika monta settiä ajeltu tänä vuonna K1/K2 seoksia ilman ongelmia.
Ja koskee vain ja ainoastaan uutta Interact rengasta, Taitavat olla samalla rungolla kuin Pirellin Diablo supercorsat.

-Sami
 
Tire unusual wear patterns by Dave Moss
COLD TEARING, SHOCK SPRING TEARING, SHOCK REBOUND TEARING, HOT TEAR
tire-wear.jpg

Näyttäskö toi kuitenkin shock spring tear:lta tai ei sentään "hot tear" (syy, liian vähän painetta) ilman et reunaan jäis pantaa ja viirut menee ulkoreunasta sisään kuten siinä tapahtuu? Ihan kuin olisin ymmärtänyt et interact vois vaatia jopa 0,5bar. enemmän painetta kuin aikaisemmat (voi olla et käsitin väärin koska tuntuu vähän uskomattomalle)? Jos näin on ja painetta on liian vähän niin saattas selittää tuota?
/z

edit1: lähinnä pohdiskelen ääneen, jos tulee itellä eteen kun racetekkiä meinaan jatkossakin hommata..
 
K2 seosta ovat olleet kaikki ja lämppäreillä lämmitetty ennen ajoon lähtöä. Pito on ihan ok ennenkuin alkavat repeilemään, viimeisellä Interactilla ajettiin vielä toisella setillä alle 1.13 ilman pito ongelmia ja kolmannella alkoi luistelemaan ja menemään rullalle. Alkukaudesta vanhat 07 paistot kestivät rullautumatta ihan kulutusmerkkiin asti.

Toisessa pyörässä ei käytetty lämppäreitä ja rengas meni samaan kuntoon (sentin keskemmältä mutta muuten ihan samalla tavalla) 1.16-1.18 vauhdeilla.
 
Metzelerin suositus on lämminpaineet(lämppäreissä ~1h 80C) 1.9 takana ja 2.2 edessä.
Noilla paineilla 1.9 takana ja 2.1-2.2 edessä aika monta settiä ajeltu tänä vuonna K1/K2 seoksia ilman ongelmia.
Ja koskee vain ja ainoastaan uutta Interact rengasta, Taitavat olla samalla rungolla kuin Pirellin Diablo supercorsat.

-Sami
No tuohan sen sitten selittäisi.

Täällä lienee sitten väärää tietoa.
 
No tuohan sen sitten selittäisi.
Mullahan oli vähän sama ongelma, vaikka pienemmässä mittakaavassa Dunlopin endurancen kanssa, eli vähän repi ja pikkasen lipsui. Käytiin sitä kumin pintaa porukassa vilkaisemassakin perjantaina päivällä. Se jäi sitten kertomatta paikan päällä että pudotin (oman mittarin mukaan) 1.55-1.60 lämppäripaineet 1.40-1:45:een, ja sen jälkeen pinta oli nätisti appelsiininkuoren näköinen eikä lipsumisesta tietoakaan. Ehkä sunkin ois pitänyt vain kokeilla radikaalimpaa paineenpudotusta.

Painemittarejakin tuli siinä ihmetellessä vertailtua ja kovat on heitot samankin valmentajan laitteissa, 0.10 takasta mitatessa ja jopa 0.20 etusessa. Parempi mitata samalla mittarilla joka kerta.
 
Täällä lienee sitten väärää tietoa.
En tiedä miksi valmistajan antamat tiedot ovat tuollaisia mitä ovat. Uudet Racetecit toimivat samoilla paineilla kuin Pirellin Supercorsat. Supercorsat lämmitän 84 asteeseen ja tällöin renkaan paineet ovat 1,80-2,0 takana (jostain syystä seos SC3 vaati Motoparkissa korkeamman paineen kuin SC1 ja SC2) ja edessä 1,95.

Asiasta kukkapurkkiin. Aiemmin asetin tavoitteksi Motoparkissa 1:33 alkuisen kisassa, mutta kun ilman suurempaa repimistä meni 1:34.06 kovilla (SC3) renkailla ja etenkin kun eräs tyttö ajoi kisassaan 1:32.1 ajan, niin pakkohan sitä on hieman enemmän yrittää tsempata. 1:32.1 on aika helkutin kova aika vuoden rata-ajelua treenanneelle tytölle vakioalustaisella R6R:llä.

Viikon päästä sitten nähdään miten kävi ja mitkä renkaat toimivat mitenkin. Tervetuloa katsomaan tai osallistumaan kisaan.

Jukka
 
Moro

Tuossa KariFin kirjoituksessa on parikin hyvää pointtia. Ensinnäkin tuo mittarien hajonta on todella "mitä sattuu" alueella +- 0,2 bar eli ainakin renkaan kulumisen kannalta merkittävä hajonta.

Toinen juttu on se, että lämppäreissä on eroja ja paljon. Laatulämppärit nostavat lämmöt sadan pintaan ja ainakin itsellä on työ ja tuska säilyttää kumit lämppärilämmöissä, pikemminkin pyrkivät jäähtymään. Kuitenkin niin, että kohtuullisen jäähdyttelykierroksen jälkeen rengas on kutakuinkin lämppärilämmössä, ei ole koskaan ollut selkeästi kuumempi. Elikkä ajopaine tai "kuumapaine" on sama kuin lämppäripaine, Dunlopilla noin 1,45 takana siis tietty ntec-versiolla.

Sensijaan heikosti eristetyllä kehnolla lämppärillä voi renkaan pinta jäädä tasolle 65 astetta eikä runko tai vannekaan sen kuumemmaksi tule, joten rengas pitäisi saada ajamalla oikealle lämpöalueelle. Ei välttämättä helpoin tehtävä viileässä ja mummovauhdeilla.

Kunhan täällä pohdin nilkka jäissä.....

Hanski

edit: alkuperäiseen kysymykseen sen verran, että kuluneeko noin, jos pinta kuumenee liikaakin, mutta renkaan runko ei pysy riittävän kuumana, siis liikaa painetta. Ilmaa vähentämällä lisää kosketuspintaa ja liikettä runkoon ja nätisti kuluu ?....olisipa se noin helppoa (hymiö).
 
edit: alkuperäiseen kysymykseen sen verran, että kuluneeko noin, jos pinta kuumenee liikaakin, mutta renkaan runko ei pysy riittävän kuumana, siis liikaa painetta. Ilmaa vähentämällä lisää kosketuspintaa ja liikettä runkoon ja nätisti kuluu ?....olisipa se noin helppoa (hymiö).
Omassa tapauksessani SC3 kului nätimmin kun painetta lisäsin. Outoa tuossa oli logiikan puuttuminen. SC3 kului samalla tavalla kuin SC1 ja tuntui kuumana pehmeämmältä (näppituntuma) kuin SC2. SC2 taas kului tasaisemmin. Mysteeri, johon emme saaneet vastausta vaikka vähän viisaampienkin kanssa pohdittiin. Kylmänä SC3 tuntuu selkeästi kovemmalta kuin SC1 ja SC2.

Näillä näkymin keskiviikkona testit taas jatkuvat ja vauhtia haetaan lisää.

Jukka
 
Toinen juttu on se, että lämppäreissä on eroja ja paljon. Laatulämppärit nostavat lämmöt sadan pintaan ja ainakin itsellä on työ ja tuska säilyttää kumit lämppärilämmöissä, pikemminkin pyrkivät jäähtymään. Kuitenkin niin, että kohtuullisen jäähdyttelykierroksen jälkeen rengas on kutakuinkin lämppärilämmössä, ei ole koskaan ollut selkeästi kuumempi. Elikkä ajopaine tai "kuumapaine" on sama kuin lämppäripaine, Dunlopilla noin 1,45 takana siis tietty ntec-versiolla.

Sensijaan heikosti eristetyllä kehnolla lämppärillä voi renkaan pinta jäädä tasolle 65 astetta eikä runko tai vannekaan sen kuumemmaksi tule, joten rengas pitäisi saada ajamalla oikealle lämpöalueelle. Ei välttämättä helpoin tehtävä viileässä ja mummovauhdeilla.
Mittailin huvikseen esim KariFi:n takarenkaan pintalämpöjä kemorassa.
Lämppärien (IRC) jälkeen radalle mennessä aika tasaisesti 60-65 astetta. Heti radalta tullessa vasen kantti 60-65 ja oikeakantti 80-85 astetta, aika suuri ero.
Mittaukset tein lauantaina, silloin sateen jälkeen aika viileä rata eikä ilmakaan ollut kovin lämmin ja tais ne kierrosajatkin olla +2 sek keskimäärin perjantaista.
 
Back
Ylös