• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Michelin PR3 pyörimissuunnat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kake10
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

kake10

New member
Michelin PR3 pyörimissuunnat

Kumpaa tarkoittaa Misukan PR3 merkinnät <FRONT >REAR? Tarkoittaako ne pyörimissuuntaa vai asennussuuntaa, pyörän etu/takapää?
Normaalisti on ollut renkaissa selkeä pyörimissuuntamerkintä.

Kiitos avusta etukäteen.

FRONT ja REAR tarkoittaa kumpaan päähän kumi on tarkoitettu ja tekstin yhteydessä oleva nuoli osoittaa pyörimissuunnan. Näin ainakin meikäläisen kumit on asennettu liikkeessä.:cruising:

Näin ollen renkaissa oleva V-kuvio tulee eri suuntiin edessä ja takana, vai.:O
Aina kuitenkin renkaaseen merkityn pyörimissuunnan mukaan.

Tuleehan nuo V-kuviot joissakin renkaissa etusessa ja takasessa ns. toisinpäin (riippuen renkaan kuvioinnista).
Esim: V-kuvio eturenkaassa ns. auki "v" menosuuntaan päin ja takana kiinni eli terävä kärki osoittaen eteepäin "^".

Viimeksi muokattu:
Eikä tuo ole PR 3:ssa mitenkään poikkeava juttu. Lähes kaikissa kuvioiduissa renkaissa etu- ja takarengas tulevat eripäin pyörän alle.

Kumpaa tarkoittaa Misukan PR3 merkinnät <FRONT >REAR? Tarkoittaako ne pyörimissuuntaa vai asennussuuntaa, pyörän etu/takapää?
Normaalisti on ollut renkaissa selkeä pyörimissuuntamerkintä.

Kiitos avusta etukäteen.

Joskus ennenvanhaan kun samaa rengas mallia oi käyttää edessä ja takana esim. Dunlop TT 100 eturengas ja takarengas asennettiin eri pyörimissuunnilla.

Näin ollen renkaissa oleva V-kuvio tulee eri suuntiin edessä ja takana, vai.:O

...ja voin kertoa, että kun itte en huomannu, ja asentaja oli hätäsesti lykänny PR2:n väärinpäin, niin ei ollu ajotuntuma ihan priimaa. Ajelin tosin 11tkm ennenku kaverit huomas tuon :D

No, nolona antoivat seuraavan asennuskerran ihan ilman eri kustannuksia...oli kuulemma sen näkönen rengas, että pitäs laittaa justhin toisinpäin pyörimhän :paikallatuulee:

Eturenkaan "väärinpäin" oleva V-kuvio selvenee, kun rengasta kallistaa .:;):

Tota mää olen justiin miettinyt, että sehän on kallistamista ajatellen justiin väärin, eli V-kuvion vinosiivu osoittaa suoraan siihen suuntaan mihin etunen (kääntäessä) lispsahtaa. (Jos siis V-kuvio "avautuu" eteenpäin ylhäältä katsottaessa) Jos V-kuvio olis toisinpäin, niin se V:n sivu olis just lipsahdusta vastaan

Joskus ennenvanhaan kun samaa rengas mallia oi käyttää edessä ja takana esim. Dunlop TT 100 eturengas ja takarengas asennettiin eri pyörimissuunnilla.

Joo, oli mullakin Dunlop TT100 rinkulat, -70 luvulla Laverdassa.:grin:

Elkää nyt hyvät ihmiset ruvetko hifistelemään. Renkaiden pyörimissuunta renkaisiin tehtyjen merkintöjen mukaan
katupyörissä, ilman muuta, eikä muuta, kyllä Michelinin insinöörit tietää...

Ratavehkeistä en sano mitään, mutta tässähän kysyttiinkin PR3:sta jollaiset mulla on. Ja 4 tkm ajettu, josta rataa muutama sata, ja hyvältä tuntuu, hyvältä näyttää. Heinäkuun jälkeen sitten 10 tkm:n kokemukset...

Mulle rengasliikkeessä asentaja kertoi, että jotkut ovat tulleet takaisin liikkeeseen valittamaan PR3 väärinpäin asennuksesta, kun etupyörän V-kuvio näyttää pyörivän vikapäin. Onhan se kieltämättä erikoisen näköistä, kun edessä ja takana kyseinen kuvio pyörii erisuuntiin.

Ja painetta pikkusen enemmän, kuin se vakio 2,5 / 2,9 bar. Mulla 2,8 / 3,2 bar.

Tota mää olen justiin miettinyt, että sehän on kallistamista ajatellen justiin väärin, eli V-kuvion vinosiivu osoittaa suoraan siihen suuntaan mihin etunen (kääntäessä) lispsahtaa. (Jos siis V-kuvio "avautuu" eteenpäin ylhäältä katsottaessa) Jos V-kuvio olis toisinpäin, niin se V:n sivu olis just lipsahdusta vastaan

Asfaltilla kuormaan nähden poikittainen ura taitaa heikentää pitoa enemmän kuin pitkittäinen, se kun päästä kumin elämään uran kohdalla sen suuntaan poikittain -enemän kuin kuorman ollessa uran suuntainen.

Viimeksi muokattu:
No onneksi oli tällainenkin ketju olemassa :thumbup: Olin jo aikeissa soittaa asentajalle äkäisen puhelun, kun naapurin kanssa oikein yhdessä ihmeteltiin mun uusia pilot roudeja. Ei vaan nuolet ja kuviot meidän mielestä natsannut, mut väärässäpä oltiin :grin:

Kyllä se nuoli renkaan ulkoreunalla näyttää pyörimissuunnan. Eturengas mopossa pyörii "väärään suuntaan" auton renkaaseen verrattuna.

Eidem Oy
T.Tapsa

Back