Väittäisin että meistä joka ikisellä on radalla ajamisen suhteen huimasti muutakin mietittävää kuin tällainen aihe.
Samaa mieltä. Otan kantaa vain omasta ja vetämäni yhdistyksen puolesta, muut toimikoot haluamallaan tavalla.
Sairauskohtaukset ovat rataharjoittelussa täysin marginaalinen ilmiö. Ja vaikka kuski saisikin kohtauksen (näiden n. 800 ratapäivän ja 13 vuoden jälkeen tapauksia on kohdalleni osunut kaksi), kuljettajasta ei ole luultavimmin mitään vaaraa sivullisille. Kadulla tilanne on toisin jos vaikka rekkakuski saa sydänkohtauksen ja ajoneuvo ajautuu ihmismassaan jne. Radalla pyörän vauhti kuitenkin hidastuu maltillisesti (ei mitään äkkijarrutusta), ajautuu vauhdin vähetessä radalta ulos ja pysähtyy turvalliseen paikkaan. Kuollut (tai tajuton) kuljettaja ei ole ainakaan toistaiseksi suorittanut raivokkaita ohituksia tai kiilannut toisia radalta, tajuissaan olevien olen nähnyt tällaista tekevän satoja kertoja, viimeksi sunnuntai-iltana Alastarolla ja päästiinpä sitten taas mekin korjaustalkoisiin että saadaan mopo ajokuntoiseksi.
Meidän (Mp-tuki) tapahtumiin ovat kaikki tervetulleet, ikään ja mahdollisiin sairauksiin katsomatta. Jos meno näyttää selvästi huteralta, siihen puututaan, oli syy sitten sairaudesta tai osaamattomuudesta johtuvaa.
Itse olin eilen paikalla lähes tilanteen alusta aina mustan auton poistumiseen saakka. Tuntui pirun pahalta olla siinä tilanteessa, mutta jälkikäteen ajateltuna tuli tunne, että noin sitä minäkin haluan lähteä, iloisena omaa rakasta harrastusta toteuttaessani. Aina voi spekuloida olisiko kaveri elänyt päivän tai viisikin pidempään viiden lääkärin vieressä valvoessa ja letkuissa riutuen, mutta se on mielestäni täysin turhaa. En kaveria sen tarkemmin tuntenut, kasvotuttu oli tapahtumistamme, mutta jäi kuva miehestä joka halusi elää jäljellä olevat päivänsä kuten ihmisen pitää elää. Emme voi päättää tänne tulostamme, lähtöpäiväkään ei välttämättä ole käsissämme, mutta tuon välin meistä jokainen voi ja saa mielestäni elää haluamallaan tavalla. Tuo oli hänen tapansa ja kunnioitan sitä.
Hyvää matkaa sinne jonnekin, jos joku toinen todellisuus jossain on. Läheisille voimia ja hyviä muistoja.
Jukka Relander
Puheenjohtaja
Moottoripyöräilyn tuki ry