Mietiskelyä renkaista

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jaato
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jaato

New member
Olen koko ajan sitten alkuperäisrengastuksen käyttänyt Metzelerin Z6:a. Viime kesä oli jo toinen kerta peräkkäin kun takarengas puhkesi. Kummallakin kerralla on havaittavissa saman kaltaisuutta,
eli tapahtui samalla tien pätkällä, tapahtumapaikalla eroa 500m.
Kumpikin rengas reikääntyi keskeltä rengasta, alueelta jolla ei ole
kuviointia. Nyt olen miettinyt olisiko parempi sellainen rengas jossa
kuvio menisi myös yli keskikohdan, jolloin kulumista olisi helpompi seurata ja laittaa vaihtoon ajoissa. Jälkikäteen puhjenneita renkaita tutkittaessa oli kummassakin jäljellä kumia enää 3-4 milliä,
jonka terävä murskekivi puhkaisi helposti. Kyseessä 1200 RT.
 
Itselläni vastaavat kokemukset ex. mopon kanssa. Tästä ja muista syistä siirryin misukan pilot road 2een, jonka kulutuskestävyys ja ominaisuudet ovat mielestäni ainakin vanhaa Z6sta paremmat. Nythän Mezeler on käsittääkseni uudistanut Z6ta, mutta kuviointi taitaa edelleen olla sama.

Moponi on tosin RTtä kevyempi, mutta en epäile misukan sopivuutta siihenkin ja olen nähnyt niitä RTssä käytettävän.
 
Olen kuullut samasta aiheesta muualtakin. On se kumma ettei siinä Z6:ssa voi olla harvakseltaan keskeltä yli menevää uraa jolloin kuluneisuutta olisi helppo seurata. Se on kumminkin muuten hyvä rengas.
Ennen oli sentäs Z4... ennen oli kaikki paremmin...
 
Z6 kuluu salakavalasti vaikka kuinka koettaa tarkkoa. Norgessa oli alunperin ja huollossa Kokkolassa asentaja sanoi jotta tämähän on kankailla, niikuin olikin, ja noin 2 cm matkalla. Kotona Kajaanissa kangasta näkyi jo 5 cm pätkä. Kesti noin 11 tkm.

Sittemmin on käytetty vain ME880:a.
 
Aika tutun kuulosia tilanteita ja kokemuksia tosta Z6sesta. Ittellä Diversion 900 ja samoin terävä kivi puhkaisi viime kesänä kun ajelin emäntä kyytissä.
 
Onko muilla kokemusta radalla ajosta tällä Z6 renkaalla? Itte olen ajanut bridgestonen BT015 ja pirelli diablon kanssa radalla, olivat hyviä renkaita, mut kulutus kestävyys oli naurettava. Bridgestone 4400 km ja pirelli 3500 km. Nyt kun ajelen radalla Z6:n kanssa, niin ekat kierrokset pitää ajaa hissukseen, kun rengas on huomattavan liukas, mut kahden kierroksen jälkeen pito on hyvä, tai ainakin mun ajovauhdille riittävä. Mopo on CB1000R. Mites onko muilla millaisia ratakokemuksia?
 
Rata-ajosta Z6lla kommentoisin, että suuremmilla kallistuskulmilla takarengas tuntuu epävakaalta. Päättelin "mutulla" tämän johtuvan siitä, että renkaan kulutuspinta loppuu kallistettaessa. Toki syy voi olla aivan muualla esim. rengaspaineissa, mutta vastaavassa tilanteessa pilot road 2 tuntuu toimivan paremmin ja tarjoaa myös silmämääräisesti arvioiden suuremmat kallistusvarat.
 
Rata-ajosta Z6lla kommentoisin, että suuremmilla kallistuskulmilla takarengas tuntuu epävakaalta. Päättelin "mutulla" tämän johtuvan siitä, että renkaan kulutuspinta loppuu kallistettaessa. Toki syy voi olla aivan muualla esim. rengaspaineissa, mutta vastaavassa tilanteessa pilot road 2 tuntuu toimivan paremmin ja tarjoaa myös silmämääräisesti arvioiden suuremmat kallistusvarat.
Milläs mopolla ajelet radalla? Itselläni ei ole ollut tämän oloista oiretta. Rengas on vain alussa liukas ja lämmettyään toimii moitteetta.
 
Olen koko ajan sitten alkuperäisrengastuksen käyttänyt Metzelerin Z6:a. Viime kesä oli jo toinen kerta peräkkäin kun takarengas puhkesi. Kummallakin kerralla on havaittavissa saman kaltaisuutta,
eli tapahtui samalla tien pätkällä, tapahtumapaikalla eroa 500m.
Kumpikin rengas reikääntyi keskeltä rengasta, alueelta jolla ei ole
kuviointia. Nyt olen miettinyt olisiko parempi sellainen rengas jossa
kuvio menisi myös yli keskikohdan, jolloin kulumista olisi helpompi seurata ja laittaa vaihtoon ajoissa. Jälkikäteen puhjenneita renkaita tutkittaessa oli kummassakin jäljellä kumia enää 3-4 milliä,
jonka terävä murskekivi puhkaisi helposti. Kyseessä 1200 RT.
Kuluneesta renkaasta terävät esineet pääsee helpommin läpi, siihen ei kuviointi oikeastaan auta mitään.

Renkaan kuluneisuuden seuraaminen voi toki olla hiukan haastavampaa, kun ei juuri keskikohdan yli mene uraa, muttei sen ylivoimaista pitäisi olla.
 
Ainakin noissa Z-6:ssa mikä Kwaakun alla pyörii on kohtalaisden hyvät TWIt. Eli jos keskimmäiset on auki niin rengas on kyllä lopussa.
 
Rata-ajosta Z6lla kommentoisin, että suuremmilla kallistuskulmilla takarengas tuntuu epävakaalta. Päättelin "mutulla" tämän johtuvan siitä, että renkaan kulutuspinta loppuu kallistettaessa. Toki syy voi olla aivan muualla esim. rengaspaineissa, mutta vastaavassa tilanteessa pilot road 2 tuntuu toimivan paremmin ja tarjoaa myös silmämääräisesti arvioiden suuremmat kallistusvarat.
Milläs mopolla ajelet radalla? Itselläni ei ole ollut tämän oloista oiretta. Rengas on vain alussa liukas ja lämmettyään toimii moitteetta.
Mitä paineita käytätte?
Omat vähäiset kokemukset rata-ajosta (6 ratapäivää viime kesänä) näyttivät, että n. 2.1 kylmänä on aika hyvä.
Ajoon lähtiessä ovat selvästl alipaineisen tuntuiset, mutta lämmettyään (n. 2.4bar) tuntuivat hyviltä ja pitoa riittää ainakin meikäläiselle.
Veikkaisin kyllä, että jos kulutus/kallistuspinta olisi todella loppunut kesken niin nutullaan olisi käyty.
Minusta Z6 on hyvä rengas aloittelijalle. Se varoittaa aika hyvin pidon loppumisesta esim. jos ei ole lämmennyt tarpeeksi.
Tietenkin jos mennään (kokemattomana) ylikovaa, ei siinä auta minkäänlainen rengas.

sanoi:
Ainakin noissa Z-6:ssa mikä Kwaakun alla pyörii on kohtalaisden hyvät TWIt. Eli jos keskimmäiset on auki niin rengas on kyllä lopussa.
Samaa mieltä.
Z6:sta moititaan sen kuluneisuuden tarkkailun vaikeuden vuoksi.
On se kieltämättä vaikeampaa kuin monen muun renkaan.
Mutta siinä on aivan selvät kulutus indikaattorit (TWI tread wear indicator), niiden ilmoittama turva-/kulutusmarginaali on vaan liian pieni.
Eli kun se on merkissä, niin rengas on vaihtokunnossa. Sillä ei enää ajella tuhansia kilometrejä kuten monella muulla renkaalla.

Edit: Piti vielä lisätä, että Z6:sta ei voi verrata esim. Me880:seen.
Ne on tehty aivan eri tarkoituksella. Z6 on rakenteeltaan kevyempi ja erilaisesta kumista.
Eli lämpiää nopeammin ja pitää paremmin.
Mutta puhkeaa myös kuluneena herkemmin, aivan samoin kuin muutkin vastaavat renkaat.
Kun taas Me880 on rungoltaan vahva ja tarkoitettu lähinnä raskaisiin pyöriin.
Kestää ajaa kuluneenakin vaikka piikkimaton yli.

Nythän mie rikoksen tein, kirjoittelin bemari osiossa.  
crazy.gif
 
Moi

Valitettavasti ei ole ollut mahdollisuutta bemarilla ja Z6-renkailla radalla ajaa (toistaiseksi), mutta sensijaan kokemusta mainituista renkaista ja FJR-jammusta on jonkin verran. Pari kautta sitten syötin itseäni ratakärpäselle nimenomaan mainitulla yhdistelmällä mm. Orgin ratapäivillä sekä ikimuistettavalla keikalla Kemoralle WBR:n ratapäivälle. Reilu 800 kilsaa tietä ja koko päivä rataa ei tahdo pudota mielestä.

Mielestäni Z6 oli aivan loistava ajaa radalla isolla pyörällä. Luistot olivat rauhallisia ja näyttäviäkin kuullemma. Rengas on tunnokas ja lähtee irti nätisti. Pito on kuumana aika hyvä, keskiryhmän vauhdeissa ei mitään ongelmia. Pyörän rajat tulivat vastaan ennen renkaita.

Tulee toisinaan jopa ikävä aikoja, jolloin yritin poistaa niitä norsun kuvia renkaan reunasta vaikka pyörän kallistusvarat toista kertoivat. Kylmänä Z6 on liukas, jopa vaarallinen ja sateella tuo keskiosan sileä osuus ei ole paras veden syrjäyttäjä. Sadetestejä ja absien kokeilua tuli harrastettua 2006 syksyllä Virtasalmella ja hyvin oli rengas ja pyörä hallittavissa reippaassa sateessakin.

Ainakin tasolle 1:42 Virtasalmella ja 1:22 Kemoralla nuo renkaat piisasivat kardaanivetoisen alla, kyykyllä varmaan huikeasti ripeämpäänkin ajoon. Hyvät renkaat niin kauan kun muoto säilyy pyöreänä.

Hanski
 
Pyörä BMW R 1200 RT ja renkaina Misukat Pilot Road 2, märkäpito huippua ja tietenkin myös kuivalla. Ajoin 17000km renkaiila, edessä olisi ollut vielä mahdollista ajaa pitempään. Paineet on edessä 2,6 ja takana 2,8 bar.
 
Back
Ylös