Mihin on kadonneet kardaanipyörät?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JTS
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

JTS

New member
Mihin on kadonneet kardaanipyörät?

Mihin on valmistajilta kadonneet kaikki sporttouring/touring pyörät valmistajilta?
Fjr lopetettu, Vfr1200 lopetettu yms. Ja nuo keppivetoiset matkaenskatkin tainnu kadota (supertenere, vrf1200 x) valmistuskustannuksetko vai mikä syynä?
 
Biketeamilla tosiaan on kattava valikoima matkasportteja. Muualta löytyy esim KTM Super Duke GT, Ducati Supersport, MV Agusta Turismo Veloce ja Suzuki GSX-S 1000 GT.
 
käytetyt voi olla biketeamissa mutta tulevaisuutta ajatellen ei ole uusia malleja tarjolla enää kuten aiemmin
 
R- ja K-sarja Bemarilta sekä Triumphilta joitain malleja keppivetoisena siellä Biketeamilllä. Se pitää tosin myöntää, että nelisylinterisissä sporttourereissa on käynyt kato.
 
Kustannusjuttu se kait ennenkaikkea on. Perän kulmavaihde, kardaanitunneli, itse kardaani, hissiefektin kompensonti nivelineen yms. (optio) sekä vaihteiston pään kulmavaihde (jos moottori pyörään nähden poikittain) lisäävät pyörän hintaa verrattuna ketjuvetoiseen. Paljonko ero vois olla? Kaks tonnia ihan täytenä arvauksena?

Kuluttajat ja sitä kautta tehtaat kokee että tuolle hintaerolle ei saa kunnon vastinetta.
Tai toisin päin; ketjujen kestävyys ja huollontarve nähdään olevan sen verran OK tasoa tänä päivänä (ketjurasvarit yms.) että siitä pois pyristelyyn ei nähdä tarvetta.

Vähemmän tärkeitä seikkoja isompi tehonhukka sekä korkeampi paino.



Sport touring -luokka, nimenomaan touring-painotteisena on tosiaan korvautunut näillä adventure-pyörillä. Varmaan asialle sekä muoti- että käytännön perusteita.

Että BMW:llä ja Moto Guzzi:lla kardaanit jatkaa on merkin historiaan perustuva brändi-juttu ja myös helpoin ratkaisu, kun moottori on pitkittäin. Toki esim. ison GS:n hinta on muutenkin korkea joten pari tonnia extraa hinnassa ei ole niin paha juttu kuin 15 k€ pyörässä.

Näköjään Super Tenere on sitten kadonnut valikoimasta. Triumph Tiger 1200 lienee siis tässä mielessä ainut kilpailija bemarille?
 
Sport touring -luokka, nimenomaan touring-painotteisena on tosiaan korvautunut näillä adventure-pyörillä. Varmaan asialle sekä muoti- että käytännön perusteita.
Sanoisin että painopiste on enemmän muotipuolella. Vertaisin tätä autopuolen kaupunkimaastoautoihin eli sitimaastureihin.
 
Sanoisin että painopiste on enemmän muotipuolella. Vertaisin tätä autopuolen kaupunkimaastoautoihin eli sitimaastureihin.
Joko on kaupunkien kadut menneet niin huonoon kuntoon ettei siellä ilman enskaa enää pärjää :blink:

No ei sillä, ei kyllä tuolla autojenkaan city-turhakkeellakaan ole mökkitietä hurjempaan maastoon menemistä :right:
 
Se on esikaupunkialueiden hyötyajoneuvo. Näppärä routaisella tai heikosti auratulla tiellä :grin:
 
Sanoisin että painopiste on enemmän muotipuolella. Vertaisin tätä autopuolen kaupunkimaastoautoihin eli sitimaastureihin.

Höpö höpö, soranorsu on ruma kuin petolinnunperse, mutta nykyisille 3 ja 4 numeroisille teille ainoa oikea kulkine.
Ja voipa sillä käydä halutessaan käydä soraa lennättämässä.
 
Varmaan kardaanipyörät ja erityisesti matkapyörät sanan vanhassa merkityksessä katoaa sinne minne ostajatkin eli vanhainkotiin. Me jotka olemme aloittaneet 70-luvulla matkailun ja nimenomaan moottoripyörillä, ja siihen aikaan ihan normipyörillä, kun muuta ei ollut, ja usein kaksi päällä. Pyörät sitten varusteltiin itse tehdyillä sivulaukuilla ja plekseillä. Vuosikymmenet toi lisää rahaa (ja ikää) ja paremmat pyörät, tuli tehdastekoisia sivulaukkuja, lopulta jopa vakiovarusteena, katteita ja pleksejä, kahvanlämmittimiä jne.
Nyt kun me painutaan eläkkeelle ja pikku hiljaa voimat ehtyy niin ei valmistajien markkinaosaston mielestä, ainakaan Japanissa, enää nähdä tarvetta 300 kg painaville matkamöhköille kardaaneineen. Ne harvat jotka vielä haluavat japanilaisen matkapyörän, saavat myyjältä ei oota. Ehkä se on sitten ihan oikein.
(CB500F, CB750KA, XJ750F, XJ900F, FJ1200, FJR1300, FJR1300)
 
Kardaanit ovat tainneet kaikki mennä GS bemareihin, eikä muihin enää riitä tuotanto Ne myyvät kuin häkä ja taitavat olla se nykyajan matkapyörä. Käytännössä täysin korvanneet moottoritieohjukset.
 
Kardaanit ovat tainneet kaikki mennä GS bemareihin, eikä muihin enää riitä tuotanto Ne myyvät kuin häkä ja taitavat olla se nykyajan matkapyörä. Käytännössä täysin korvanneet moottoritieohjukset.
Vilkaisin uteliaisuuttani USA:n Yamaha sivustoa, iso Tenere ja FJR oli esillä tämän vuoden malleina. Onko Bemarin kanssa kilpailu Euroopassa sitten haudattu?
 
Vilkaisin uteliaisuuttani USA:n Yamaha sivustoa, iso Tenere ja FJR oli esillä tämän vuoden malleina. Onko Bemarin kanssa kilpailu Euroopassa sitten haudattu?

Tietääkseni Euroopassa voimaan tulleet Euro5 päästörajat moottoripyörille pudotti pois nuo isot pyörät monilla merkeilä, markkina-alueen koko niin pieni että ei kannattanut tehdä uusia versioita.
 
Tuossa jo joku taisi todeta nykyisten ketjujen kehityksestä ja vaikutuksesta asiaan. Tallissa on tällä hetkellä kardaania ja ketjua vetolaitteissa. Kyllä nämä tämän päivän huippu ketjut ovat niin kestäviä, että ei ketjuvetoa tarvitse ylenkatsoa. Tästä esimerkkinä voi mainita tuon minun Busan, johon laitoin DID:n vahvimmat ketjut ja uudet rattaat. Lainasin mopoa pojalle, joka ajoi reipaskyytisen 3500 km Norjan reissun. Mittasin reissun jälkeen mielenkiinnosta ketjun. Yhtään ei ollut tullut lisää "löysää". Lisäsin vain öljyä automaattivoitelijaan.

Kardaanit ovat kuulemma niin mukavia ja luotettavia, kun ollaan Eurooppaa kiertämässä takapenkillä istuvan matkanjohtajan kanssa. Entä sitten, kun jotain paukahtaa tai alkavat öljyt karkaamaan tai kardaani väpättämään? Eipä muutta, kuin mopo paikalliseen huoltoon ja kättä syvälle taskuun, jos osia edes heti löytyy. Tästäkin kokemusta on. Eipä jääty osia odottamaan, vaan ajettiin kardaani väpättäen kotiin. Samassa tilanteessa olisi "ketjumies" löytänyt pikku rahalla tarvittavat osat samana päivänä ja vaihtanut osat lähes mopon omilla työkaluilla.

Oma mielipiteeni on, että jos sopiva uusi matkapyörä löytyy, niin on aivan sama onko kardaani vai ketjut. Olen vähitellen kallistumassa ketjuvedon kannattajaksi.
 
mulla oli hetken kardaanipeli (2008 GTR joten ei uusinta mallia) ja kyllä ketjuveto etenkin kakspäällä on paljon mukavampi itselle ja matkalaiselle, niin paljon pehmeempi mun ajotaidoilla
 
Tietääkseni Euroopassa voimaan tulleet Euro5 päästörajat moottoripyörille pudotti pois nuo isot pyörät monilla merkeilä, markkina-alueen koko niin pieni että ei kannattanut tehdä uusia versioita.

euro5 on pudottanut monta muutakin mallia mitä esim myydään varsinkin Aasiassa
 
Mulla on mopossa 22000 ajetut Regina HPE:t. Olen nyt rasvannut ne yhden kerran, vuosi sitten tammikuussa. Niitähän mainostetaan ettei tarvi rasvata, aattelin kokeilla kun satulan alla ei ole tilaa rasvarin säiliölle. Viime vuonna tuli kuitenkin suositus että kovien sateiden jälkeen olisi hyvä vähän voidella, samoin ennen talvisäilytystä.

Eturattaan vaihdoin uuteen 19000 paikkeilla, se oli kutakuinkin samanlainen kuin orkkis 9500 kohdalla. Ainakin tuo ketju säästää rattaita. Noin millin kiristys oli tarpeen, shifteri ei tykkää liian löysästä ketjusta.

Multi-ketjussa on enempi raporttia aiheesta.

On kyllä ollut mukava päästellä kun pyörän takaosa ja -vanne eivät ole aina öljyn ja pölyn kyllästämät.

Teen nyt tämän talven rasvauksen kunhan ehdin, samalla tarkistan onko tullut jäykkiä lenkkejä. Jos tuo kestää 25000 tällä huoltomäärällä niin se mulle riittääkin. Enemmän on huollettavaa (ja korjattavaa) ollut velipojan gessussa.
 
Tietääkseni Euroopassa voimaan tulleet Euro5 päästörajat moottoripyörille pudotti pois nuo isot pyörät monilla merkeilä, markkina-alueen koko niin pieni että ei kannattanut tehdä uusia versioita.

Vilkaisin uteliaisuuttani USA:n Yamaha sivustoa, iso Tenere ja FJR oli esillä tämän vuoden malleina. Onko Bemarin kanssa kilpailu Euroopassa sitten haudattu?

Jenkeillähän on jokin museolaki, että pyörää saa myydä alkuperäisellä tyyppihyväksynnällä niin kauan kuin vain valmistetaan, kunhan siihen ei tehdä muutoksia, jotka vaatisivat uuden tyyppihyväksynnän. Niillähän on jotain 90-luvun kaasarienduroita ym edelleen myynnissä.
 
Back
Ylös