Mikä ensimmäiseksi ratapyöräksi?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Temezkii
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Temezkii

MotOrg ry
Mikä ensimmäiseksi ratapyöräksi?

Mitään brand new pärrää ei ole varaa ostaa, eikä välttämättä edes kunnollista toimivaa ratapyörää suoraan, mutta nettimotosta katsellut hyviä ehdokkaita josta ajan saatossa rakentaa ratapyörä.

Ongelma on se etten halua koko lompakkoa törsätä tähän projectiin ja tonnin pommit räjähtää varmana radan reunaan. Kunnon kyykyt kohtuu kilometreillä tuntuu maksavan mansikoita ja niihin kuitenkin uppoaa vielä extraa jos ei ratailuun sopivia palikoita löydy.

Voisihan sitä tietysti rakentaa oman pyörän? Kokemusta nolla ja ammattilaisen apu maksaa sekin mutta tämä:
https://www.nettimoto.com/suzuki/gsx-r/2574963
+ siihen puuttuva keula voisi pysyä budjetissa.

Kokemuksia ja neuvoja ensimmäisen ratapyörän hankintaan kaivataan! Saa ehdotella merkkejä ja malleja, ei sen tonninen tarvii olla, joku pikku cc käy myös.
 
Suosittelen 2000-luvun kilvellistä kyykkyä.

Alusta huoltoon/ modifioitavaksi Motovillelle, Koitto Motoservicelle, Jarkko Honkaselle jne.

Huoltaa jarrut ja vaihtaa hyvät palat tilalle.

Ratarenkaat alle ja kovaa ajoa.

Mitään kuitukatteitakaan tartte aluks ostaa, jos ei budjetti riitä. Ostaa sitten kun rahaa on tai orkkikset ajettu paskaksi.

Alkuun voi satsata vielä kaatumissuojiin/ koneen poskien suojiin, klipareihin ja jalkatappeihin jos ei sellaisia ostetussa ole.

Tällain äkkisältään stetsonista heitettynä.
 
Suosittelen 2000-luvun kilvellistä kyykkyä.

Alusta huoltoon/ modifioitavaksi Motovillelle, Koitto Motoservicelle, Jarkko Honkaselle jne.

Huoltaa jarrut ja vaihtaa hyvät palat tilalle.

Ratarenkaat alle ja kovaa ajoa.

Mitään kuitukatteitakaan tartte aluks ostaa, jos ei budjetti riitä. Ostaa sitten kun rahaa on tai orkkikset ajettu paskaksi.

Alkuun voi satsata vielä kaatumissuojiin/ koneen poskien suojiin, klipareihin ja jalkatappeihin jos ei sellaisia ostetussa ole.

Tällain äkkisältään stetsonista heitettynä.


Joo noita 2000 luvun kyykkyjä oon kattellutkin. Mutta kestääkö sellasessa liki 20v vanhassa pyörässä enää kone jos vie radalle? Sulla on näköjään 02 RSV! V990 koneellinen pyörä olis kyllä aika herkku, jokunen kohtuu hintanen Apina nettimotossa olikin! Kestääkö vanhat V990 koneet ratailua?
Tällain äkkisältään stetsonista heitettynä.
Pitääpä googlailla vähän noista huoltamoista mitä mainitsit.
 
Joo noita 2000 luvun kyykkyjä oon kattellutkin. Mutta kestääkö sellasessa liki 20v vanhassa pyörässä enää kone jos vie radalle? Sulla on näköjään 02 RSV! V990 koneellinen pyörä olis kyllä aika herkku, jokunen kohtuu hintanen Apina nettimotossa olikin! Kestääkö vanhat V990 koneet ratailua?
Tällain äkkisältään stetsonista heitettynä.
Pitääpä googlailla vähän noista huoltamoista mitä mainitsit.

Kestää, mutta eipä ole Gen1 malleja paljon kaupan. No, Gen2:n hankkii parilla lisästaattorilla ja jännitteensäätimellä, niin hyvä tulee.

Toi mun on tourinki- / ratamopo. Valot löytyy hyllystä, ja kolmet vanteet.

Katukäytössä olleiden kyykkyjen koneista ja laatikoista en olisi kovin huolissani.

Kaikki rungon, linkun ja vanteiden laakeroinnit voivat olla vaihdon tarpeessa vanhemmissa vehkeissä. Plus mahdolliset kumitiivisteet. Lisäksi ne on paksun paskakerroksen peittämiä. Mutta siitäpä se kuorrute lähtee pikkuhiljaa pois kun laitteen kanssa näprää.

Kandee ostaa irtotonkka bräkleeniä ja pumppupullo.

Mikäli kilsat ja ikä ahdistavat, niin käden on käytävä syvemmällä taskussa.

Iäkkäämmässä ratapelissä koneen ja askin kestävyys on kysymysmerkki. Mikäli on vuosia radalla kiusattu, niin olisi hyvä, että kone olisi joskus avattu.

Knoppina: 2000-luvun gikserit 600-750-1000 ovat aika luotettavan pataraudan maineessa. 2000-luvun alkupuolen 636 Kawat ovat myös aika huokeita. Kestäviä, ja ovat enimmäkseen olleet katukäytössä.
 
Jos haluaa helpoimman ja halvimman ratamopon aihion, jossa kone kestää tolkuttomasti rata-ajoa, niin mikä tahansa japsien RR-kusiaisista.
Yleisyys-järjestys ollee:
Yamaha YZF-R6R, jos lompakko kestää niin 2008 tai uudempi
Kawasaki ZX-6R, jos lompakko kestää niin 2009 tai uudempi
Suzuki GSXR600
Honda 600RR

Sit jos haluaa fiilistellä, kikkailla ja raapia päätään, niin mikä tahansa mopo, esim Aprillia.

Kestävyyden lisäksi japsikusiaisten etu on niiden yleisyys (varsinkin Yamaha ja Kawasaki): Löytyy helpolla kaikkea mitä tarvitsee.

Sit jos haluaa harrastaa enemmän myös radan ulkopuolella/ tallissa, niin mikä tahansa kiulu käy siihen/ mitä harvinaisempi sen parempi.
 
Mitään brand new pärrää ei ole varaa ostaa, eikä välttämättä edes kunnollista toimivaa ratapyörää suoraan, mutta nettimotosta katsellut hyviä ehdokkaita josta ajan saatossa rakentaa ratapyörä.

Ongelma on se etten halua koko lompakkoa törsätä tähän projectiin ja tonnin pommit räjähtää varmana radan reunaan. Kunnon kyykyt kohtuu kilometreillä tuntuu maksavan mansikoita ja niihin kuitenkin uppoaa vielä extraa jos ei ratailuun sopivia palikoita löydy.

Voisihan sitä tietysti rakentaa oman pyörän? Kokemusta nolla ja ammattilaisen apu maksaa sekin mutta tämä:
https://www.nettimoto.com/suzuki/gsx-r/2574963
+ siihen puuttuva keula voisi pysyä budjetissa.

Kokemuksia ja neuvoja ensimmäisen ratapyörän hankintaan kaivataan! Saa ehdotella merkkejä ja malleja, ei sen tonninen tarvii olla, joku pikku cc käy myös.
Hitto ku oisit 2 päivää aiemmin ilmoittanut ni ois lähteny juuri täysin huollettu R1 kilvetön kolmella tonnilla.
 
Kunnon ratailu haalarit ja bootsitkin pitäs ostaa... Autokin on mallia -99 pommi ja peräkärryssä ei ole ramppia :sad:

Pitikin hurahtaa näin kalliiseen harrastukseen 😂😂
Laitanpa lotot tulille tänään jos vaikka sais vähä sponssi rahaa Veikkaukselta
 
^(scuuba)
Noin se menee. Noissa apinoissa ole muuta etua kuin hinta. Vaikeampia ajaakin.

Mitä Apinan osiin tulee, niin ei niitä varikolta saa, mutta muuten saatavuus maailmalta hyvä.

Noista kahdesta jos pitäis valita radalle, niin ilman muuta se valmiiksi laitettu.
 
Kokemuksia ja neuvoja ensimmäisen ratapyörän hankintaan kaivataan! Saa ehdotella merkkejä ja malleja, ei sen tonninen tarvii olla, joku pikku cc käy myös.

Itse painiskelin saman dilemman kanssa vielä joku aika sitten. Lopulta löytyi sopivaan rahaan K7 GSX-R 1000. Kaaduttu joskus ja ulkokuori sen näköinen - ei ole näyttelypyörä mutta ei tarvitse ollakaan. Kuitenkin vähän ajettu ja tekniikalta hyvässä kunnossa. Uudet renkaat alle ja jarrunesteiden vaihdolla valmis radalle. Toki muitakin päivityksiä on myöhemmin luvassa :)

Pitkään mietin myös kusiaista/seiskapätkää Gixeriä mutta ei noita löytynyt sopurahalla. Erityisesti tuo GSX-R 750 on minun mielestä erityisen kiinnostava peli ratapyöräksi. Voimaa sopivasti kusiaisen ja kilokyykyn välistä. K3/K4:sta alkaa saamaan jo sopivalla rahalla.

Nyt alkaa olemaan ostajan markkinat käsillä, kun syksy tulee. Kannattaa käydä katsomassa eri vaihtoehtoja.
 
Jos haluaa helpoimman ja halvimman ratamopon aihion, jossa kone kestää tolkuttomasti rata-ajoa, niin mikä tahansa japsien RR-kusiaisista.
Yleisyys-järjestys ollee:
Yamaha YZF-R6R, jos lompakko kestää niin 2008 tai uudempi
Kawasaki ZX-6R, jos lompakko kestää niin 2009 tai uudempi
Suzuki GSXR600
Honda 600RR

Sit jos haluaa fiilistellä, kikkailla ja raapia päätään, niin mikä tahansa mopo, esim Aprillia.

Kestävyyden lisäksi japsikusiaisten etu on niiden yleisyys (varsinkin Yamaha ja Kawasaki): Löytyy helpolla kaikkea mitä tarvitsee.

Sit jos haluaa harrastaa enemmän myös radan ulkopuolella/ tallissa, niin mikä tahansa kiulu käy siihen/ mitä harvinaisempi sen parempi.

Tuosta Yamahasta, jos kukkaro kestää niin, 2008 ->, ehkä 2006-08 menee myös. Mulla on ekana ratapelinä (ja muutenkin ekana pyöränä) vanhempi vm. -05 R6 ja osien saatavuudessa on melkoinen ero, uudempaan on vaikka mitä ratakilkettä, mutta tuo -03-05 on vähän haasteellisempi ja -05 -malli vielä pikkusen erilainen kuin -03-04 (mm. etujarrut/keula). Osia kyllä löytyy, mutta joskus pitää vähän tonkia internettiä pintaa syvemmältä. Ihan alkuperäiskunnossa tuon ostin ja pikkuhiljaa olen siitä muovaillut oman mielen mukaista, tuolla omat mp-projektit osiossa on juttua muodonmuutoksesta jos kiinnostaa lukea. Ratapalikoiden saatavuutta lukuunottamatta tuossa vanhassakaan ei muuten ole moittimista, yksinkertaista tekniikkaa, luotettava ja ihan mukiinmenevä ajettavakin, jopa ihan mukava katukurvailussakin, eikä nopean ryhmän ajatkaan ole kuin kuskista kiinni.
 
Mä aikanaan hommasin vastaavassa tilanteessa kilvettömän K3 1000 suzukin. 2,5k€ taisin maksaa ja noin tonnilla olen sitä korjuuttanut ja ehkä parisenkymmentä päivää olen sillä ajanut. Normi kulumiseen liittyvät huollot sitten erikseen. Ihan tyytyväinen olen hintalaatusuhteeseen ollut, pyörän mukana tuli ramppia, pukkeja, tuplavanteet, kaato-osaa (kopkop, en ole tarvinnut) ja vähän kulutusosaa.

Kilpipyörässä ehdoton etu on joustavammat vakuutukset. Kilvettömissä taasen saattaa saada kaikkea oheisrekvisiittaa käytännössä ilmaiseksi mukaan. Eihän vaikka kliparit kallitta ole, mutta jos sitä joutuu kesällä odottamaan viikon voi parhaat päivät mennä sivu suun. Lämppäreiden, pukkien, yms osalta (olettaen ettei kaikkea ennestään löydy) on hyvin nopeasti tonni kyljellään jos alkaa erikseen hommaamaan. Kilvettömän (kuitukatteellisen) kippaaminen ei myöskään vaikuta juurikaan pyörän arvoon jos selviää pintavaurioilla kun naarmuisen kilvellisen myyminen taasen voi olla vähän konstikasta.
 
Jampista. R1 09=> on ollut crossplane motilla, lienevät vielä aika hinnoissaankin. Niiden kestävyydestä en tiedä.

Aika moni jamppa ajeli 07-08 (RN19) jammuilla suberbikea taannoin ja ovat kovasti kehuneet laitteen kestävyyttä. Taidettiin sillä mestaruuksiakin voittaa. Motti kuin uusi 10tkm ratailujen jälkeen, kovissa kaadoissa päärunko pysynyt järestään ehjänä. Eli pääsääntöisesti aika pätevä laite pitäisi ratailuhommiin olla. Sitä en tiedä kuinka paljon niitä varikolla enää näkyy, mutta osia on kisakuskeille varmaan varastojen perälle jäänyt.

Itse askartelin juuri kahden R1 2008 pyörän kanssa, toinen jäi itselle kilvellisenä, jolla sitten ratapäiviä käyn kurkkimassa kun ehdin. Toinen oli se tässäkin ketjussa mainittu "kolmen tonnin R1" josta kaupat sovittu (täytyykin käydä poistamassa myynti-ilmoitus tältäkin foorumilta). Menee hyvään kotiin! :WAZAAP:

Oli mulla -03 R6 (siitä aikaa jo yli 13 vuotta), jolla ajelin parivuotta rataa hyvikseni. Siinä leipoi laakerit 10tkm ratailun jälkeen ja piti etsiä toinen motti. Itse olen ollut siinä käsityksessä, että tonnari ollee tekniikan suhteen luotettavampi (lähinnä kun käy alhaisimmilla kierroksilla). Siis jos koneen kestävyyttä mietitään.
 
Tonnisista cbr 2008 -->
R1 --> 07 --->
Kawa... 08-10... jos budjetti venyy, ni -11
Suzuki K6 --->

Kaikilla noilla kerkee harrastelija ihan hyvin. Alkupään Hondat tuppaa syömään öljyjä ellei rempattu, vaihteistot hajoaa ennemmin tai myöhemmin kaikista, kytkin menee, välillä kannattaa laakeroida uudestaan jne.

R1 2008 on vuosien mittaan (7v) mennyt isompia seuraavasti

*kytkin
*2 x laakerointin, yhdet männät
*pari vaihdelaatikkoa
*runko
*kaikki muu kaatumalla särkyvä pikku hilpe (halpaa kuin b-luokan makkara verrattuna uusiin)
*startti
*pari anturia

Miinuksena tässä ja uudemmissa suzukeissa tuplaputkisto, joka kunnon nokkaperien jälkeen maksaa jotain ja on vähän jo hakusessa.
 
Sitten jos haluaa luistoneston siihen tonniseen, niin edullisimmat pyörät joissa sellanen on, onkin eurooppalaisia.
Ja nyt tarkoitan IMU pohjaista TC:tä.
Olikos 2010 BMW ja 2011/2012 RSV4
 
Oli mulla -03 R6 (siitä aikaa jo yli 13 vuotta), jolla ajelin parivuotta rataa hyvikseni. Siinä leipoi laakerit 10tkm ratailun jälkeen ja piti etsiä toinen motti. Itse olen ollut siinä käsityksessä, että tonnari ollee tekniikan suhteen luotettavampi (lähinnä kun käy alhaisimmilla kierroksilla). Siis jos koneen kestävyyttä mietitään.
Mä vingutin -05 ZX-6Rää punarajalla 30tkm pelkkää rataa pelkillä öljynvaihdoilla. Sit vaihoin rataleluks bimmerin.

Kusiaisessa kaikkein hauskin ominaisuus on juurikin se punarajalla vinguttaminen. Ja jos siihen viel lisätään vauhtia joku 190 ja kyynerpää radassa, niin rupee oleen kaikki tarvittavat mausteet kohillaan.
https://youtu.be/qZ0DEUTfm90?t=776
 
Back
Ylös