xjrrrrräyh
New member
Samuelin viestissä asjaa jo oli.
Sen verran olen vahingossa jostain saanut tietää, että monipyttyisiin masinoihin järjestellään pakoputket semmoiseksi sarjaksi, että niissä kulkeva pakokaasuvirtaus saa aaltoliikkeen, siis painevaihteluita, jolla on oikea-aikaisena vaikutus, että korkeaviritteisten laitteiden nokka-akseleiden liikutellessa venttiilejä niin että sekä imu- että pakoventtiili ovat yhtäaikaisesti avoinna (overlap) ja tuoreen palamattoman kaasu-ilmaseoksen virratessa palotilaan, osa tästä seoksesta lipsahtaa tarkoituksella pakoventtiilistä pakokaaren puolelle, kohdaten yllättäen nousevan vastapaineaallon, jolloin vetäytyy takaisin palotilaan ja pakoventtiili sulkeutuu juuri sopivalla hetkellä, jolloin myös imuventtiili on ehtinyt sulkeutua jo, muodostaen palotilaan suuremman määrän polttoaineseosta kuin ilman tätä vastapaineaallon rytmiorkesteria. Eli siis saadaan turvotettua täytöstä, tämä toiminee vain vähäisemmillä kierrosnopeuksilla koska kun moottorissa kampiakseli pyörähtelee erittäin vinhasti, kaasun virtausvaste systeemissä kasvaa ja aaltoliikkeen muodostuminen häiriintyy. Niin joissakin järjestelmättömyyksissä on laitettu läppä putkeen jota serbialaisvalmisteisella servomoottorilla heilutellaan tarpeen mukaan, tarkoituksena helpottaa painetta. Jos nyt alkaa tuntua siltä ettei ole uskottavaa, ei se tarkoitus ollutkaan...
Ja sitten imupuolella yritettään aaltoilla hiukan samaan tyyliin vaikkei aina uskois, puhellaan viisaasti ilmapoksin interferensseistä, mutta sellaisista mää en tiärä mittään.
Sen verran olen vahingossa jostain saanut tietää, että monipyttyisiin masinoihin järjestellään pakoputket semmoiseksi sarjaksi, että niissä kulkeva pakokaasuvirtaus saa aaltoliikkeen, siis painevaihteluita, jolla on oikea-aikaisena vaikutus, että korkeaviritteisten laitteiden nokka-akseleiden liikutellessa venttiilejä niin että sekä imu- että pakoventtiili ovat yhtäaikaisesti avoinna (overlap) ja tuoreen palamattoman kaasu-ilmaseoksen virratessa palotilaan, osa tästä seoksesta lipsahtaa tarkoituksella pakoventtiilistä pakokaaren puolelle, kohdaten yllättäen nousevan vastapaineaallon, jolloin vetäytyy takaisin palotilaan ja pakoventtiili sulkeutuu juuri sopivalla hetkellä, jolloin myös imuventtiili on ehtinyt sulkeutua jo, muodostaen palotilaan suuremman määrän polttoaineseosta kuin ilman tätä vastapaineaallon rytmiorkesteria. Eli siis saadaan turvotettua täytöstä, tämä toiminee vain vähäisemmillä kierrosnopeuksilla koska kun moottorissa kampiakseli pyörähtelee erittäin vinhasti, kaasun virtausvaste systeemissä kasvaa ja aaltoliikkeen muodostuminen häiriintyy. Niin joissakin järjestelmättömyyksissä on laitettu läppä putkeen jota serbialaisvalmisteisella servomoottorilla heilutellaan tarpeen mukaan, tarkoituksena helpottaa painetta. Jos nyt alkaa tuntua siltä ettei ole uskottavaa, ei se tarkoitus ollutkaan...
Ja sitten imupuolella yritettään aaltoilla hiukan samaan tyyliin vaikkei aina uskois, puhellaan viisaasti ilmapoksin interferensseistä, mutta sellaisista mää en tiärä mittään.