• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Mikä kypärä valita?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja odu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

odu

New member
Mikä kypärä kannattais valita? Umpikypärästä on kyse. Kattelin
tätä pottaa, mutta onko toi täysin susi? Saako alle 200e ok-kypärän,
vai kannattaako suosiolla ostaa Arai tai Shoei ? (tai mitä ne suositut merkit nyt olikaan)

Sovita kaikkia kypäriä mitä eteen tulee ja päätä kypärän merkki ja malli vasta löydettyäsi parhaiten istuva malli. Kypärien muodoissa ja malleissa on oikeasti eroja. Se mikä sopii toiselle on aivan varmasti hirveä jollekkin muulle.

Onko niissä muuta mitä pitäis huomioida?
Niin ja voiko se halpa kypärä olla hyvä jos se sopii päähän?
(Ettei se nyt tuulen vaikutuksesta hajoa murusiks tms)

Ainakin se kannattaa huomioida, että jos meinaa itku tulla kun revit kaupassa kypärää päähän, ja sen jälkeen puristaa aluksi niin per..., muttei kuitenkaan purista mistään kohdasta mitenkään erityisesti toista kohtaa enempää, niin silloin on oikea koko.

Kypärä muotoutuu oman kopan mukaan suhteellisen nopeasti...

Niinkuin monessa muussakin asiassa, ei se hinta pelkästään tavaraa hyväksi tee. Mutta kyllä kalliimmat kypärät ovat ainakin taatusti turvallisia, halvemmissakin varmasti on hyviä.. ja eihän sitä kukaan tule tarvitsemaan..
omg.gif

Itse ostin Arain, koska sain kohtuuhinnalla mielestäni turvallisen ja ennenkaikkea päähän sopivan potan.
Muista, että uutena se kypärä saa olla vähän tiukanoloinen!
cool.gif

Mie en halua semmoista pikalukkoa. Tupla-D on yksinkertainen ja toimiva. Pikalukoista ei koskaan tiedä. Pistät sen jotenkin väärin, niin siinähän oot sitten kypärä päässä.

Mie en halua semmoista pikalukkoa. Tupla-D on yksinkertainen ja toimiva. Pikalukoista ei koskaan tiedä. Pistät sen jotenkin väärin, niin siinähän oot sitten kypärä päässä.
Mites autossa turvavyö kiinnitetään, pikalukolla vai tupla-D:llä?

"Pistät sen jotenkin väärin niin..."
wink.gif

Itse taas toivoisin pikalukkoa mutta kun järjestäen "paremmissa" kypärissä on tuo tupla-D, joka on aina minun päähäni laitettaessa ja poisotettaessa avattava kokonaan joten se siitä käytännöllisyydestä. Ei siis mene "löysytettynä" päähän ainakaan shoei ja x-lite. Vika on tietysti omassa päässä mutta...
confused_orig.gif

Makuasioita siis nuo lukkoasiat. Ja vertaus auton turvavöihin on ihan paikallaan ennen kuin joku intoutuu taas väittelemään tupla-D:n turvallisuudesta...

Mutta on niitä pelottavan surkeitakin pikalukkoja, esim. Roofissa. Niihin en luottaisi millään!

Kyllä 200 eemelillä saa jo ihan kunnon kypäriä, mutta todellakin kannattaa käydä sovittamassa malleja ennen kuin päätät koska ne on niin erillaisia päässä kuin kuvassa
wink.gif

Itse taas toivoisin pikalukkoa mutta kun järjestäen "paremmissa" kypärissä on tuo tupla-D, joka on aina minun päähäni laitettaessa ja poisotettaessa avattava kokonaan joten se siitä käytännöllisyydestä. Ei siis mene "löysytettynä" päähän ainakaan shoei ja x-lite. Vika on tietysti omassa päässä mutta...
confused_orig.gif

Makuasioita siis nuo lukkoasiat. Ja vertaus auton turvavöihin on ihan paikallaan ennen kuin joku intoutuu taas väittelemään tupla-D:n turvallisuudesta...
Aluksi tuo ns. tupla D tuntui hankalalta mutta nyt kun siihen on tottunut niin se menee kiinni lähes yhtä nopeasti kuin pikalukko. Lukko on pieni murhe jos kypärä on muuten ok ja sopii päähän, käytön oppii kyllä nopeasti oli lukko mitä tyyppiä hyvänsä
smile_org.gif

Mä en tuota tupla-D:tä vaihtais enää mistään hinnasta pikalukkoon! Ihan ykkönen, aina niin kireellä kun haluaa eikä tarvitse ruveta leipomaan sitä kiristyssysteemiä (mikä edellisessä kypärässä oli aivan susi)

tupla-D
buttrock.gif

Ittellä Shoein Raid tupla-D lukolla. Hintaansa nähden kohtuu hyvä kypärä, eikä siinä mitään "pika"-lukkoa tarvi. Öbaut 7,2sec ja kypärä on pois päästä...

033102bebe_1_prv.gif

Mikä kypärä kannattais valita? Umpikypärästä on kyse. Kattelin
tätä pottaa, mutta onko toi täysin susi? Saako alle 200e ok-kypärän,
vai kannattaako suosiolla ostaa Arai tai Shoei ? (tai mitä ne suositut merkit nyt olikaan)
Kannattaa ehkä käyä koeajamassa. Riippuu kuiteski melko runsaasti omasta päästä ja pyörästä miltä se sitte todellisuudessa tuntuu.

Se mitä näissä halvemmissa kypärissä kannattaa muistaa, on valmistusmateriaali. Halvat potat ovat järjestäen polykarbonaattipottia, jotka eivät kestä rankaisua lainkaan niin paljon kuin kuidusta valmistetut isoveljensä. Polykarbonaattipotta siis saattaa kerran pudotessaan menettää kuoren pintajännityksen, jolloin potan suojaavuus heikkenee dramaattisesti (= minä en pudonnutta poykarbonaattikypärää uskaltaisi päähäni laittaa).

Muuten annan samat vihjeet, kuin edellisetkin. Etsi ensin oikea koko, joka on siis ennen kypärän sisuskalujen muotoutumista hiton tiukka. Kokeile sen jälkeen mahdollisimman monta eri pottaa ja valitse niistä parhaiten päähäsi istuva.

eipä tuohon tarvis ku sata euroa laittaa lisää niin sais tuon shoein raidin jonka pitäis olla ihan hyvä potta jos vain sopii kuulan muotoon..... halvat kypärät on monesti suht äänekkäitä joten jos haluaa siinä mielessä mukavuutta niin ehkä vähän enemmän kannattaa sijoittaa pottaan....

Tuli kans hommattua uus kypärä ja niitä kannattaa todella käydä sovittamassa omaan päähänsä. Sovitin todella monia eri merkkisiä ja mallisia kypäriä.

Kriteerinä oli saada rillit kypärän sisään. Loppu taistelu käytiiin Arain Condorin ja Shoein Raidin välillä. Valitsin condorin koska se oli paremman tuntuinen päähän. Kumpaankin sain lasit helposti sisään. Ota se mikä tuntuu hyvältä
smile_org.gif

Mites autossa turvavyö kiinnitetään, pikalukolla vai tupla-D:llä?

"Pistät sen jotenkin väärin niin..."
wink.gif
Ainakin Nolanin potissa on surkea esitys tuo pikalukko: muovinen hammastettu läpyskä. Kaikissa muissa se on sentää metallinen, vaikkakin päällystetty muovilla kuten autojen turvavyölukot...

Omakohtaisena kokemuksena aiheesta. Parempi panostaa laatuun - tulee pidemmän päälle halvemmaksi. Eli otetaanpa pidemmän kaavan mukaan kokemuksia tyylin ja toimivuuden eroista.

Hetken mielijohteesta tulin hankkineeksi Roofin Ro10/Daytonan, joka on varmaan k*rvikkäimmän näköisiä umpikypäriä mitä kaupasta saa. Kaiken lisäksi, MCN:n/British Standards Instituten testeissä potta sijoittui iskunvaimennukseltaan kärkiryhmään ja olipa se vielä Riden omistajatyytyväisyydessä yksi parhaimmista ja kaikkein vähiten huurtuva kypärä (ja omistajatyytyväisyyttä en tässä allekirjoita).

No. Missään nimessä Roof ei ole huono kypärä mutta muutama käytännön juttu jäi häiritsemään pahasti. Ensinnäkin tuuletusaukkojen suojat ovat järkyttävän heikkoa materiaalia. Kun hain kypärää Allrightista, ensimmäisessä versiossa ei ollut kaulaverhoa paikallaan. Myyjä sitten alkoi laittamaan sitä kohdalleen, kun kuului kiva pieni rasahdus. Tuuletusaukon suojus se siinä vain murtui ja kiinnitysruuvit jäivät tököttämään paikalleen. Sain tietenkin uuden kappaleen, jossa kaulaverho olikin sitten paikallaan ja homma oli sitämyöten selvä.

Shoein Z-Oneen tottuneena en ehkä aluksi ajtellut kuinka merkityksellistä visiirin helppo vaihdettavuus on. Vähän aikaa kun oli Roofia käyttänyt, alkoi suoraan sanoen nyppimään se, että kypärässä saa ensin ruuvata sivulevyt irti, pingoittaa visiirin kohdalleen ja ruuvata sivulevyt takaisin paikalleen. Ehkei se kestä kuin pari minuuttia, mutta Shoeissa saman homman tekee kymmenessä sekunissa.

Sitten päästäänkin aiheeseen pikalukko vs. tupla-D. Tupla D:hen tottuneena ajattelin aluksi pikalukon olevan aika kätevä, kunnes käytäntö iski vastaan. Loppujen lopuksi pikalukon helppous tuntuu vähän näennäiseltä. Toki pikalukko on helppo vetää kiinni, mutta se edellyttää tietenkin kireyden olevan kohdallaan. Oikean kireyden kannalta ainakin itse koen tupla D:n paremmaksi. Helppo säätää aina sopivaksi. Sitten kun miettii vielä erilaisia ratasääntöjä, kaipa siihenkin on turvallisuuteen liittyvät syynsä, ettei pikalukkoja hyväksytä (kaikkien sarjojen) kisakypäriin. Miten vain. Voi olla tottumiskysymys, mutta itse kallistun tupla-D:n etujen puolelle.

Valitusvirsi taitaa kuitenkin jatkua. Ikävä kyllä. Eli aluksi koin Roofin sisustuksen pehmeyden hyvänä juttuna, mutta maantiellä/moottoritiellä tilanne olikin sitten toinen. Pehmeä sisus kuin ei pidä kypärää kunnon vauhdissa paikallaan yhtä hyvin kuin kovempi vuoraus. Vaikka Roofinkin koko oli sellainen, etten yhtä kokoa pienempää saanut enää päähän, kypärä tuntui elävän vähän liikaa vauhdissa. Pehmeä sisus voi siis tuntua kaupassa hyvältä, mutta suuremmassa vauhdissa sellainen saattaa elää liikaa.

Lopuksi ehkä yksi vähemmälle huomiolle jäänyt seikka. Nähtävästi kypärien näkökentissä on aika paljonkin eroja. Ennen Roofin kokeilua käytännössä en edes ajatellut asiaa, mutta hetken kurvailtuani näkökentän merkitys alkoi selvitä. Pyörässäni kun taustapeilit ovat aika onnettomat (Ducati 749), olkapään yli katsominen on kaistoja vaihdettaessa enemmän kuin tärkeää. No. Satuinpa vain huomaamaan, että Roofin poskitoppaukset jättävät näkökentän paljon vaatimattomammaksi kuin Shoeilla. Roofin kanssa kun tahtoo mennä aikamoiseksi kurkkimiseksi, jos sivuilleen tahtoo nähdä.

Noin siis omakohtaisista kokemuksista. Toki alkuperäisessä viestissäsi linkittämäsi kypärä on ihan siisti, voisin hyvinkin pitää jotain tuollaista noin ulkonäön puolesta. Käytännössä en kuitenkaan tahdo menettää ajamisen nautintoa siihen, ettei kypärä toimi siten kuin haluaa. Omakohtaisten kokemusten perusteella pitäisin parempana panostaa laatuun ja toimivuuteen kuin ulkonäköön - ainakin itse taidan pysyä tällä linjalla. Toki ulkonäkökin on tärkeä, mutta enpä taida enää olla valmis uhraamaan toimivuutta ulkonäön kustannuksella. Oikeastaan harmi, ettei Shoeilla tai Arailla tms. ole raflaavamman näköisiä ruukkuja. Maalaustenkin kanssa kun saa tapella ihan riittävästi, jos mieleisensä tahtoo. Tosin, tuohon liittyen katsoisin .org-shoppia, josta näyttää löytävän enemmän vaihtoehtoja kuin keskiverto kaupasta. Mikäli vaan mahdollista, varmaan sen lisärahan uhraaminen parempaan kypärään on loppujen lopuksi kannattavaa parempana ajamisen nautintona.

Mulle neuvoi kokeneemmat motoristit että kannattaa kokeilla paikanpäällä mikä potta käy. Eli kuulemma jopa saman valmistajan saman mallin kypärät on yksilöitä. Itse tyydyin hinta-laatusuhteeltaan ihan ok.kypärään jonka ostin tampereen prätkämessuilta, IXS 225:een. Mukaan tuli suojapussi ja silkkinen kypärähuppu, hinta messutarjouksena 189,-, OVH on 199,-, väri 'burgundi'. ks.esite *.pdf-muodossa
Itse arvostan päätäni senverran että ihan halpaa (alle 150e) en edes harkinnut, vaikka eipä tämä ihan hi-endiäkään edusta tämä mun potta...

Kypärä istuu ainakin mulle ok. Äänekkyydestä en osaa sanoa kun en ole aikoihin muita kokeillutkaan, narulla toisissaan kiinni olevat korvatulpat on niin helppo tökätä korviin että eipä sillä ole väliäkään. Visiirin pikakiinnitys toimii, samoin pikalukko. Leuassa ja otsassa on ilmastointi, ja huurtumista ei ilmene käytänössä ollenkaan(!).

Back