• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Mikä merkki?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JIMJAK
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

JIMJAK

New member
Kun nyt tällänen wanhusten osio täällä kerran on, niin olisipa mukava tietää minkälaisia härveleitä Te omistatte/harrastatte ja vaikka vähän taustojakin pyöristä??
Ilman merkki- ja ikärasismia!

Itselläni Kawasaki Z900 A4 vm 1976.
Ei tuotu Suomeen ainoatakaan uutena hillittömän veron vuoksi ( joka tuli 1974), tämä tuotu Saksasta.
Z1-sarjan viimeinen (ja paras?), jonka jälkeen tämä kunkku muuttui Z1000 malliksi, jota ei muuten äkkiä erota Z900:sta kuin takajarrusta, maalausteemasta ja putkista.

Z1 mallilla tehtiin tuoreeltaan 48 maailmanennätystä, eli käytännössä kaikki nopeusennätykset siirtyivät Z1:n nimiin.
Taitaa olla ainoa tuotantoprätkä joka on moiseen pystynyt ja siitäpä alkoikin kopiointikierre muilla tehtailla..

Eihän Zeta enään mikään raketti ole (84hp/240kg), mutta hyvä ja vakaa ajettava edelleen. Ja helppohan tuo on päivittää tehokkaammaksikin..
cool.gif

Kyllähän se minunkin mopo tähän veteraanisarjaan menee, ainakin osittain
wink.gif

Päivittäisenä ajokkina on HD Sportster 1200, joka on sekä iältään että tekniikaltaan pieni risteytys. Papereilla vuosimalli on -86, joka siis tulee rungosta. Kaikki tekniikka puolestaan mopossa on vuodelta -91, eli remmivetoisella ja 5 vaihteisella siis ajelen. Ja olihan se mopo syntyessään vielä koneeltaankin 883, mutta siinä muun tekniikan vaihdoksessa myös kone vaihtui kokonaan isompaan.

Nyt sitten on muut rakentelut loppusuoralla, ja loppuviikosta yritän saada aikaan kuvat lopputuloksesta.

Kuvaa ei vielä Zetasta löydy mutta jos pikapuolin saan uuden värin päälle, niin otan ja laitan sitte.
Ja oishan se mukava nähdä muittenkin foorumiprätkien kuvia..
062802jumpie_prv.gif

Itselläni taitaa sitten kanssa olla jo melkein veteraanipyörä.
Eli pyörä on Hondan CB 750 F supersport vuodelta -76, eli tarkalleen yhtä vanha kuin kuskikin.
Vielä kun saan alkuperäisen maalauksen pyörään (sporttisen keltainen ja siniset raidat) niin se alkaa jo näyttää siltä että sen tunnistaa 70-luvun pyöräksi.
Pyörä on esikoiseni, mutta omasta mielestäni aivan sopiva siihen tarkoitukseen.
Tulee tekniikkakin tutuksi kun voi/pitää itse huoltaa pyörää.
En pahemmin ole tullut koeajettua uusia pyöriä, mitä nyt autokoulussa, mutta niihin verrattuna ei tuo honda nyt niin huono ole ajaa.
Viikon kesti että opin vaihtamaan vaihteet, vaatii hieman totuttelua aivan uuden pyörän jälkeen..

Tuolla japsiraudan sivuilla on samanlaisesta täysin alkuperäisestä pyörästä kuva:

http://www.japsirauta.fi/CB-750-78.jpg

itsellä muuten orkkis mutta maaluas, penkki ja äänenvaimennin pitäisi jostain löytää..

Projektina löytyy Dnepr MT-9 vm.72
Ostettu suoraan itä naapurista, tarkoituksena olisi purkaa pyörä (ja sivuvaunu
bowdown.gif
) täysin osiksi ja käydä tekniika läpi ja korjata mahd. viat
eek.gif
ja maalata pöyrä uuden veroiseksi.

Itse ajelen ensimmäisellä mopottimellani.

XJ 600 -88 (Vaikka sellaista ei olekaan) Eli on rekisteröity -88, mutta taitaa 99% varmuudella olla -86 mallia. Alkuperäinen suomipyörä. Ajettu vasta 75k
biggrin.gif

Mopoa hankkiessa ei merkillä ollut väliä. Lähinnä sopiva hinta ja koko oli se mitä hain.

Tässä nyt kehnohko kuva mopostani.

Tuossapas ois kuva moposta tältä aamua, eilisten muutosten jälkeen..ja albumissa on lisää, jos jotakin kiinnostaa.

IMG_3175.sized.jpg

Juu, minä kurvailen ikivihreällä käyttöpyörälläni joka on Kawasaki GPz 1100 -84, eli se ruiskukawa. Tänä kesänä on tullut mittariin vasta vaatimattomat 2000km, mutta jospa se tästä lähtis, kun lomatkin alkoi. Pyörä on orkkis suomipyörä.
Tallista löytyy kaksi muutakin kawaa, eli GPz 900 R -89, viimeinen vuosimalli alkuperäisellä 16" etupyörällä. Oikea dimangi. Sit on toi mun ikuisuusprojekti (vuodesta -95....), joka on kohta valmis, eli Z 650 F -82. Ihan alkuperäistä ei siitä tullut.....
Sitten on kaksi Suzukia, toinen on aika harvinainen GSX 750 L -82, eli custom. Näitä ei vissiin paljon löydy, kun toi mobile de:kin löysi ainoastaan yhden saksasta. Tämä on italiasta tuotu, niin väitti myyjä. Sitten on toi eukon harjoittelupyörä, elikkäs GT 125 X4 -82.
Ja ihan kuin tässä ei olisi tarpeeksi, niin hommasin rytätyn Honda VF 750 C -83:n projektipyöräksi keväällä. Löytyiskö keltään paperillista runkoa moiseen?
biggrin.gif

Kaikista on kuvat, ja skannerikin on, mutta kuvien manipulointi ei multa onnistu, eli jos haluutte nähdä kuvia, niin pitäis mailata jollekin, joka osaa homman
sad_orig.gif

Tämmönen lista:
HD Duo-Glide -63
HD SST -80
Royal Enfield G -52
Kawasaki S2 -73
Yamaha AS3 -73
KTM -61
NSU OSL -39

Mulla on -80 mallinen Z 1000 ST Kawasaki eli Keppi-Kawa. Peli on ollut mulla vuodesta 1985 lähtien. Ostohetkellä oli mittarissa 65000 km takanaan. Nykyään pelissä on varttimiljoona kilsaa takana. Rempannu olen yläkerran pari kertaa. Pyörä on ollu luotettava ku vanha saapas.

Toinen peli on-78 mallinen Z 1000 A2, eli viimeinen pyöreätankkinen tonninen.Se tuli hommattua 1989 sillä oli kilsoja karvan alle 100000 mittarissa. Sillä on kilsat jäännyt alle 50000 kilsaan. Tuokin tuli rempattua yläkerraltaan täysin.

Kolmas peli löytyy myös perheestä, mamin Z 1000 MkII -79 johon vaihdoin pyöreät väriosat kantikkaiden tilalle. Tämä peli oli kilsoiltaan alle 80000 kilsaa, nykyään karvan yli 100000 siinnäkin. Myös tämän myllyn yläpää rempattiin pari talvea sitten.

Itse ole huoltanu ja korjannu nuo pelit, alussa yrityksen ja erehdyksen kautta lopulta oikeinkin.
Empä vaihtaisi pyöriäni juuri muihin, en edes uudempiin vaihtaisi. Näissä tekniikka on jotenkin käsin kosketeltavampaa kuin uusissa.
Ajo-ominaisuudet noissa peleissä on nykymittapuun mukaan kivikaudelta, mutta luotettavat kun vauhti pidetään järjellisissä lukemissa.
Eniten olen tykänny tosta Keppi-Kawasta, noilla kilsoilla alkaa erottumaan jyvät akanoista. Vaikka se onkin aika möykky (280kg) pyöräksi, on se selvästi tukevammaksi tehty kuin nuo ketjuvetoiset sisarensa.

baaa.gif
morgan.. wanhassa wara parempi.. kwaka z750L4 -84 muhii tallissa.. edellinen kawa z650 -78 jota haikeena muistelen.. sillä tuli motorismi tutuksi silloin joskus -85..
sport05.gif

on kyllä hapatustakin maistettu tuossa -97 aikoihin.. silloin oli kaupunkikulkineena -73 cebatwini 350..
eek.gif
kunnes järkiinnyin
033102bebe_1_prv.gif

on kyllä hapatustakin maistettu tuossa -97 aikoihin.. silloin oli kaupunkikulkineena -73 cebatwini 350..  
eek.gif
kunnes järkiinnyin  
033102bebe_1_prv.gif
Tuttu peli, pääsit eroon, luojan kiitos...  
bowdown.gif
minulla oli niitä kolme...
crazy.gif
Mulla kans ollu ... Aina kun lähti autoa tai rekkaa ohittamaan niin imas ryypyn päälle...böööööääää... Mutta jostainkumman syystä sillä päästiin kerran virkavaltaa pakoon. Siinäpä olisi tämän päivän pamppersseille ym muille duudsoneille tekemistä...
biggrin.gif

Itse ajelen Kawazaki Z 650 Sr mallisella vehkeellä! Vuosimalliltaan "kaunotar" on 1981/82.
Olisi mielenkiintoinen tietää, että onko Suomessa näitä vehkeitä paljonkin? (vastaan ei ole tullut yhtäkään)

Pelinä -80 H-D XL(S) 1000, eli vanha kunnon(?) rautapää Sportsteri. Aavistuksen muunneltu; tankki, penkki, loksut jne. erilaiset kuin alunperin. Lisäksi väri on lähempänä 20- kuin 80-luvun sävyjä, siis oliivin vihreä... Italiassa tänä vuonna käyty, joten toimiihan tuokin...
Kuvaa ei saatavilla, kun osittain on nuo koneenkäyttö taidot heikommat...
nixweiss.gif

edit: Siis kuten avattaresta käy selville, niin Harley lähti ja tilalle tuli vanha Suzukin rähjä
Toinen kuva
Ja kerran vielä

...kele, ittelläni on samanlainen z650sr, oon S.linnas. Mulla toimii peli hyvin ja itteekii kiinostas montako on suomessa sellaisia?
confused_orig.gif
?
confused_orig.gif
??

moro jimjak
luin ton artikkelisi ysin erinomaisuudesta, mutta ymmärrän hyvin, että jokainen omaansa. En kiistä, etteikö ysillä tehty ennätyksiä, mutta tosi raaka totuus vaan oli että H2 750 oli nopeampi kuin ysi. Mikä muuten tekee -76 mallin parhaaksi ysiksi - 72 malli on kyllä selvästi halutuin. Mitä tulee ns. kopioimiseen, niin kyllähän kaiken esi-isä on vielä tuutti, olkoonkin, että kansitekniikka ei ollut silloin, -69 vielä niin edistyksellinen. Kyllä kawa tuli jälkijunassa.
Summa summarum, leikki sikseen, kawa on edelleen hieno ja omistamisen arvoinen laite.

Katsos, täällähän on muitakin hurahtaneita
smile_org.gif

Laitetaanpa tännekkin tiedot:
Pyörä on vm.72 S2

main_thumb.jpg

Lisää kuvia ja jonkinasteista kertomusta löytyy täältä
Runko ja moottorinumeroiden perusteella (<1000) päättelisin sen olevan ekoja suomeen tuotuja S2:ia ??
Jostakin kun vielä saisi levyjarrullisen etupään, tuo rumpujarru tuo aina välistä hien otsalle..
wink.gif

Back