• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Mikä näitä ***** huoltomiehiä oikein vaivaa

Mulla on menossa viides mopo jotka olen ostanut uutena, ja kaikkiin tehnyt kaikki huollot itse, ei mitään ongelmia takuupuolella, koska ei ole tullut mitään takuuvikoja.

Eikös se mene niin että takuu raukeaa jos ei ole huollettu "valtuutetulla" tai ns. ammattilaisella huoltajalla, vai miten se menee.

Olen pari kertaa käyttänyt mopoa merkkihuollossa, kun joskus 10v sitten ostin ihan uuden ekan kerran elämässäni. Mikkelin rantakoneesta ei jäänyt mitään hampaankoloon. Mukavaa porukkaa oli ainakin silloin ja hinnat asialliset sekä laatu kohillaan.

Sittemmin ja sitä ennen olen kyllä ajokkini itse huoltanut ja huollan vastakin. En vaan nuukana miehenä viitsi satasia maksaa jollekin muutaman tunnin työstä, jonka osaan itsekin tehdä. Varsinkin kun on pelit ja vehkeet sekä talli. Tietääpähän ainakin ketä reklamoida, jos pelit krenaa.

Mulla ei kyllä mopopuolen huolloista ole ollut moitittavaa. En oo huomannu et jotain olis jätetty tekemättä tai tehty väärin. Seuraavan 24tkm ison huollon teetätän vielä mut sen jälkeen meikäpojan nykyiseen vehkeeseen teen huollot kustannussyistä itse kun takuuaikakin umpeutuu. Kuitenkin nuo perusjutut on ihan yksinkertaisia tehdä itsekin.

Asiasta kolmanteen...Entäpä jos siitä uudehkosta pyörästä hajookin mosa tms ja onkin itsehuollettu. Lienee turha mennä kyselemään että viitsisittekö korjata takuuseen? Hukkaan menee nekin huolloista säästetyt sentit.

Käytin ZRX:n merkkihuollossa kun oli vielä takuu voimassa silloin. 12tkm huolto.

Lopputulos:

Takahaarukkaan unohtuneet pultit huoltopukin käytön jäljiltä. Ei ongelma.

Öljynsuodattimen kansi kiristämättä kunnolla, tihkui öljyä.
Jonkinasteinen ongelma.

Takahaarukan rasvauksen jäljiltä takahaarukan päällä kanamunan kokoinen vaseliiniklöntti tippumassa suoraan takarenkaan eteen. Ei oltu varmaan osuttu nippaan ihan justiinsa.
Todellinen ongelma!
sad_orig.gif

Onneksi meni takuu umpeen, voi surutta laittaa itse tästä eteenpäin, huolellisesti kaikessa rauhassa ilman kiirettä.

Huoltomiehiä vaivaa sama ongelma kuin nykyään monessa muussakin ammatissa eli ei tunneta käsitettä ammattiylpeys.

Ex-huoltopaikassa ei mitään ongelmia koskaan. Kaikki tehtiin aina uskomattoman hyvin ja huolellisesti. Olosuhteiden pakosta piti sitten vaihtaa toiseen liikkeeseen ja heti alkaa napsua. Takarenkaan vaihdon jälkeen takajarrun letku oli jätetty vaan roikkumaan haarukan päälle/viereen, vaikka sille on oma paikkansakin, johon sen saa kiinni. Lisäksi taka-akselissa olevat sliderit oli pistetty about paskaksi toiselta puolelta: muovisliderit ei kestä kiristämistä siten, että se muoviosa on vinossa taka-akselin mutteriin nähden. Siihen se vaan oli kiristetty, ja sliderin sisäpuolelta "kynnykset" paskaksi. Nyt se tatti on sit jonkun 15 astetta vinossa. Vittu, että korpee. Ja parin viikon päästä on PAKKO viedä siihen samaan liikkeeseen mopo takuuhuoltoon. Seuraava virallinen huolto on jossain Kuopiossa tai Tampereella. Täytyy sanoa, että vitutuskäyrä on aika hyvässä nousussa. Jos on liikkeellä kiire näin kesällä, niin se ei oikeuta tekemään tuollaista toisten pyörille.

Kumpa siellä ex-liikkeessä olisi vielä virallinen huolto, niin kiikuttaisin sinne. Siellä sai palvelua eikä pyörä ollut paskana huollon jälkeen.

Huoltomiehiä vaivaa sama ongelma kuin nykyään monessa muussakin ammatissa eli ei tunneta käsitettä ammattiylpeys.
Osuit kyllä asian ytimeen.

Olen itse nuorempana ollut asentajan hommissakin ja tiedän kuinka ärsyttävää on kun asiakas notkuu siinä vieressä. Mutta ovat nykyään vaan niin kalliita heppuja mulle, että ilman "valvontaani" ei minun ajokkeihin tehdä mitään. Pääsääntöisesti teen kaikki itse, mutta joskus jos saldo antaa myöten, niin laiskottaa.

Näitä huoltoihin ja korjauksiin liittyviä kauhutarinoita löytyisi vaikka miten paljon. Mutta huolestuttavinta on, ettei tuo ala näytä paljoa edes piittaavan noistaTM:n testeistä ja niiden murskatuloksista. Asiakkaita tulee kuitenkin?

Olen pari kertaa käyttänyt mopoa merkkihuollossa, kun joskus 10v sitten ostin ihan uuden ekan kerran elämässäni. Mikkelin rantakoneesta ei jäänyt mitään hampaankoloon. Mukavaa porukkaa oli ainakin silloin ja hinnat asialliset sekä laatu kohillaan.

Sittemmin ja sitä ennen olen kyllä ajokkini itse huoltanut ja huollan vastakin. En vaan nuukana miehenä viitsi satasia maksaa jollekin muutaman tunnin työstä, jonka osaan itsekin tehdä. Varsinkin kun on pelit ja vehkeet sekä talli. Tietääpähän ainakin ketä reklamoida, jos pelit krenaa.
Joo, eikä niillä vehkeillä niin paljoo ajeta, että niitä kannattais huoltoon viedä
sport05.gif

Mulla varmaan ennätys tähän öljyn ylilataukseen kun kömpijän oljyjä vaihdoin niin ei ollu kun 1,5l ylimäääräistä liikkeen jäljiltä 2:n litran öljytilavuudessa, kuin lie kampikammion loiskevoitelu toiminu vuoden. Älkää koskaan luottako liikkeen pyöriin ym, vaan tarkastakaa itse kaikki nesteet ym.
033102ass_1_prv.gif
"Ylitäytön" syynä voi myös olla se että bensaa valunut öljytilaan. Näin on monelle käynyt kun mopo on seisonut pidenpään.

Jos öljyä lainetaan yli ylärajan merkin on mahdollista että  kampiakseli koskettaa öljypintaa ja vaahdottaa öljyn.
Eikös kampiakselin öljyyn osuminen ole oleellista sylinterien seinämien roiskevoitelun kannalta? Varmmankin useimmissa pyörissä kampiakseli osuu öljyyn vaikka öljynpinta olisi alarajassa. Neulaventtiilin vuotamisesta on omakohtaisiakin kokemuksia, silloin kampikammio täytyy kaasuttimesta yli "tulvivasta" bensasta pyörän seistessä.
Kampiakseli ei osu öljyyn. Ei saakaan osua. Paitsi moottoreissa joissa todella on roiskevoitelu. Ruohonleikkurit ja muut pienet koneet. Myös paineilmakompressoreissa on yleensä roiskevoitelu. Näissäkään roiskevoidelluissa koneissa ei kuitenkaan itse kampiakseli osu öljyyn, vaan kampiakseliin kiinnitetty puikko tai muu vastaava osa.
Moottoripyörissä kuten autoissakin, on painevoitelu ja sylinteri saa voitelunsa kiertokankeen poratun reiän kautta joka suihkuttaa öljyä männän alapuolelle. Jos tuota reikää ei ole, saa sylinteri voitelun kampilaakerin ylivuodosta josta osa sinkoutuu männän alapuolelle.
Joissain laitteissa (ykspyttyset) yläkerrassa ei ole painevoitelua ja kiertokangen yläpää voidellaan sumulla.
Ei tarvi olla edes yksipyttyinen. Männäntappi saa nimenomaan ainoastaan sen roiskevoitelun. Kiertokangen yläpäässä on vain reikä, josta öljy siirtyy männäntapille. Itse öljy sinne kuitenkin saatetaan vain siitä reiästä joka on kiertokangen alapäässä.
On myös moottorirakenteita joissa myös männäntappi on painevoideltu. Mutta silloin puhutaankin jo suurista yleensä dieselmoottoreista.
Monissa uudemmissa moottoreissa on kuitenkin öljysuuttimet jotka suihkuttavat öljyä männän alle...
Niin on. Mutta niiden suuttimien tarkoitus on enimmäkseen se, että jäähdyttävät mäntää.

Kumpa siellä ex-liikkeessä olisi vielä virallinen huolto, niin kiikuttaisin sinne. Siellä sai palvelua eikä pyörä ollut paskana huollon jälkeen.
Miksi et sitten voi viedä? Kysyn siis koska en tiedä. Eikö todellakaan taannoinen autojen takuuehtojen muutos vaikuta moottoripyöriin?

Takuuehtojen muutos tapahtui jo 2005.
Hyvä kysymys. Tarttee vissiin kysästä sieltä toisesta liikkeestä mitä ne sanoo ja ottaako ne mopon sinne huoltoon. Ongelma on kyllä ainakin yhdessä asiassa: vain viralliset valtuutetut huollot pääsee syöttämään huollot sähköiseen järjestelmään. Muilla huolloilla ei ole tunnuksia tuohon hommaan. Tiedä sit mitä se vaikuttaa, jos pitäis takuun kanssa asioida.

Siellähän oli muuten linkki eteenpäin, joka alkoi "henkilö- ja pakettiautojen . . " Josko moottoripyörät ei siihen sitten sisälly? Tässähän olisi jotain konkreettista asioiden ajamista saada mopot mukaan tuohon.

Ennen aikaan kaikki oli helpompaa, tekniikka oli simppeliä ja pyörän itsehuolto oli itsestäänselvyys.

Näähä o vaikemmat homma ikinä. Melkee ku ala-asteen luisteluradan jäädyttäminen.
Mitään noista kolmesta en ole tehnyt. En tiedä tarviiko luistinrataa ilmata, syyläri tarvii, samoin jarrut. Se on tietty hyvä että on ihmisiä, jotka osaa kaiken ilman ohjeita ja kerralla. Itsellä koulutus on hiukan eri suunnasta ja mopojen huolto on rajoittunut öljyn ja suodattimen, sekä tulppien vaihtoihin yms. pienempään.

withstupid.gif

Jäähdytinnesteen vaihtoaika....12tkm kohdalla vai?

En ole milloinkaan mihinkään laitteeseeni vaihtanut. Kun olen jonkin huoltotyön tehnyt niin että on pitänyt jäähdytysjärjestelmä tyhjentää niin silloin on neste vaihtunut.

Miksi jäähdytysneste pitää vaihtaa?

Näähä o vaikemmat homma ikinä. Melkee ku ala-asteen luisteluradan jäädyttäminen.
Mitään noista kolmesta en ole tehnyt. En tiedä tarviiko luistinrataa ilmata, syyläri tarvii, samoin jarrut. Se on tietty hyvä että on ihmisiä, jotka osaa kaiken ilman ohjeita ja kerralla. Itsellä koulutus on hiukan eri suunnasta ja mopojen huolto on rajoittunut öljyn ja suodattimen, sekä tulppien vaihtoihin yms. pienempään.

withstupid.gif
koulutus eri alalta on itselläkin, muttei se tarkoita, ettei jotain muuta voisi omalla aivoilla ajatella ja sitä kautta osata. Ei ole mitään rakettitiedettä tämä mopon huolto.

Mulla varmaan ennätys tähän öljyn ylilataukseen kun kömpijän oljyjä vaihdoin niin ei ollu kun 1,5l ylimäääräistä liikkeen jäljiltä 2:n litran öljytilavuudessa, kuin lie kampikammion loiskevoitelu toiminu vuoden. Älkää koskaan luottako liikkeen pyöriin ym, vaan tarkastakaa itse kaikki nesteet ym.
033102ass_1_prv.gif
"Ylitäytön" syynä voi myös olla se että bensaa valunut öljytilaan. Näin on monelle käynyt kun mopo on seisonut pidenpään.

Jos öljyä lainetaan yli ylärajan merkin on mahdollista että  kampiakseli koskettaa öljypintaa ja vaahdottaa öljyn.
Eikös kampiakselin öljyyn osuminen ole oleellista sylinterien seinämien roiskevoitelun kannalta? Varmmankin useimmissa pyörissä kampiakseli osuu öljyyn vaikka öljynpinta olisi alarajassa. Neulaventtiilin vuotamisesta on omakohtaisiakin kokemuksia, silloin kampikammio täytyy kaasuttimesta yli "tulvivasta" bensasta pyörän seistessä.
Kampiakseli ei osu öljyyn. Ei saakaan osua. Paitsi moottoreissa joissa todella on roiskevoitelu. Ruohonleikkurit ja muut pienet koneet. Myös paineilmakompressoreissa on yleensä roiskevoitelu. Näissäkään roiskevoidelluissa koneissa ei kuitenkaan itse kampiakseli osu öljyyn, vaan kampiakseliin kiinnitetty puikko tai muu vastaava osa.
Moottoripyörissä kuten autoissakin, on painevoitelu ja sylinteri saa voitelunsa kiertokankeen poratun reiän kautta joka suihkuttaa öljyä männän alapuolelle. Jos tuota reikää ei ole, saa sylinteri voitelun kampilaakerin ylivuodosta josta osa sinkoutuu männän alapuolelle.
Joissain laitteissa (ykspyttyset) yläkerrassa ei ole painevoitelua ja kiertokangen yläpää voidellaan sumulla.
Ei tarvi olla edes yksipyttyinen. Männäntappi saa nimenomaan ainoastaan sen roiskevoitelun. Kiertokangen yläpäässä on vain reikä, josta öljy siirtyy männäntapille. Itse öljy sinne kuitenkin saatetaan vain siitä reiästä joka on kiertokangen alapäässä.
On myös moottorirakenteita joissa myös männäntappi on painevoideltu. Mutta silloin puhutaankin jo suurista yleensä dieselmoottoreista.
Monissa uudemmissa moottoreissa on kuitenkin öljysuuttimet jotka suihkuttavat öljyä männän alle...
Niin on. Mutta niiden suuttimien tarkoitus on enimmäkseen se, että jäähdyttävät mäntää.
Vähän mietittiyäni: noinhan se homma menee. Tismalleen.

Back