Koeajoimme siis Varaderoa... Tulihan noita syitä erinäisiä...
Suurin syy kuitenkin taitaa olla ulkonökö, joka olis kuulemma jopa minua rumempi, mene ja tidä sitten.
No anna sitten akan ätistä, ja vaihda silti sellainen mikä itseäs miellyttää.
Tosin sen verran pointtia tuossa kyllä on, että onhan noita norsuluokassakin hiukan 'sexympiä' laitteita. Siis ainakin jos oma maailmankatsomuksesi sallii katsella ajokkeja myös perinteisten japsimerkkien ulkopuolelta.
Katsos vaikka Triumph Tigeriä, sehän on muodokkampi kuin perussuomalainen nainen.
Sitten esimerkiksi Cagiva Cran Canyon tai uudempi Navigator, ne ovat kapeampia, kevyempiä ja tyylikkäämpiä, muotoilu samalta hemmolta kuin Ducati Multistrada, tosin ei läheskään yhtä radikaalina tutkielmana kuin tuo uusi dukke. Gran Canyonissa on Ducatin ja Navigatorissa Suzukin V2 kone, molemmat mukaviksi ja kestäviksi havaittuja.
Aprilian Caponord on lähes samanlainen massiivinen norsu kuin varaterskakin, hiukan 'kevyempi' ja kulmikkaampi vaan, mutta mukava ajettava, hyvät istuintilat ja hyvä menijä, tosin naisesi ei varmaan lämpenisi sen ulkonäölle sen enempää. Samoten se korkea ja pysty orkkispleksi on yhtä kamala kuin varaterskassakin.
Niin ja entäs vanha kunnon buimuri? BMW:ltä löytyy omaleimaisen näköisiä ja suht mukaviakin enskoja, mm. ne uudet GS ja Dakar -mallit, sentään hiukan miehekkäämmän ja menevämmän näköisiä kuin varaterskat, veestormit sun muut tavanomaisemmat vaihtoehdot. Ovat myös oivia matkapelejä ja luotettavia vehkeitä. Käy nyt ihmeessä katsomassa ja kokeilemassa, ensialkuun vaikka ilman sitä vastahakoista naarasta.
sanoi:
Itellä vaan kiehtoo tuo ajoasento tuossa enskassa, kun välillä zetorissa puutuu paikat (kokoajan sormet ja kämmenet). Toisaalta pitäs kokeilla enskaakin pitempi rykäisy kuin vajaa puolentunnin lenkki.
Joo siis tuo on aina semmonen omaperskohtainen juttu. Toisilla puutuu kädet sun muut kyykymmissä, toisilla taas alaselkä tai -vatsa ja hanuri noissa pystypyörissä. Jos perus-zetorissa puutuu kädet, niin kannattaisi ehkä kokeilla ekana lisätä hiukan vauhtia, niin olo helpottaa huomattavasti. Samoten kannattaa tarkistaa ajoasun sopivuus, ettei purista eikä ahista mistään. Jos se etukeno silti tuntuu epämukavalta, niin eikun pystympää pyörää laittamaan vaan, vaikka sitten joku tommonen norsu, ja korvatulpat korviin vaan mahdollisen takapenkin ätinän vaimentamiseen.
Niin ja onhan noita mielenkiintoisia vaihtoehtoja myös noiden norsujen ja kyykähtävien matkapyörien (zetori) välimaastostakin. Osassa perus- ja matkamopojakin on suht pysty ajoasento, esim. Jammu FJR ja Ducati ST2/3/4. Kannattaa käydä koeistumassa.
Tai enska/norsu, sitten jos mieli tekee ajamaan normaalin matka-ajon lisäksi mukavasti myös ne soratiet, muhkuraisemmat kadut ja roudan runtelemat pikkutiet, kenties metsäpolutkin.