• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Mikä on vaikeinta radalla?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rumpali
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ajokunto? Ns. normipäivä...

Ei vaan, oma kädettömyys.
 
Uskallus!
Kun tietää että paljon nopeammin vois mennä mutkaan mutta vanha pää ei sitä hyväksy.
Joku perhana pistää vastaan... siis päässä...
 
Vaikeinta on malttaa ajaa omaa vauhtiaan perusasioita opetellen eikä yrittää pysyä kokeneempien vauhdissa mukana. Tämä koskee etenkin ns. hitaita ryhmiä, joissa pyörä- ja ajajakirjo on melkoinen. Porukan mukana yritetään pysytellä suurilla suoranopeuksilla ja vauhtia joutuu sitten tappamaan jarrulla, kun taidot eivät riitä mutka-ajoon. Tällä systeemillä ei sitä tekniikkaa edes opi...
 
Vaikeinta on malttaa ajaa omaa vauhtiaan perusasioita opetellen eikä yrittää pysyä kokeneempien vauhdissa mukana. Tämä koskee etenkin ns. hitaita ryhmiä, joissa pyörä- ja ajajakirjo on melkoinen. Porukan mukana yritetään pysytellä suurilla suoranopeuksilla ja vauhtia joutuu sitten tappamaan jarrulla, kun taidot eivät riitä mutka-ajoon. Tällä systeemillä ei sitä tekniikkaa edes opi...
Totta!
Vaikeata on ajaa omaa ajoaan.

Ja vielä, ajaa omaa ajoaan niin että itse nauttii siitä.
Välittämättä muista.
Se on vaikeeta!!!
 
bowdown.gif
:polonen:Olla välittämättä siitä mitä kaikki muut, itseäni viisaammat ja kokeneemmat,ajattelee mun ajostani..

.

Saisko tällä bisse?
confused_orig.gif
?
bowdown.gif
inlove.gif
inlove.gif
 
Kaatuminen. Kohta 10 vuotta yritetty, ehkä tänä kesänä viimein.

Jukka
Pah, et taida keskittyä siihen  
wink.gif
. Minä opin sen jo ekana kesänä  
nixweiss.gif
.

Kaasukontrolli on vaikeinta.
Toinen helppo keino.Menet kuivuvalle radalle wetit alla ja nautit kunnon luisuista kaasua avatessa kunnes tulee se mutka johon menet jarrulla sisään ja hups.Lähttee ettei tajuakkaan ennenkuin vasta jälkeenpäin.Opin ainakin itse että kannatta vaihtaa renkaat kelin mukaan.
Kolmisen kuukautta meni luita parannellessa.Aika kultaa muistot.
withstupid.gif
 
Vaikeinta on malttaa ajaa omaa vauhtiaan perusasioita opetellen eikä yrittää pysyä kokeneempien vauhdissa mukana. Tämä koskee etenkin ns. hitaita ryhmiä, joissa pyörä- ja ajajakirjo on melkoinen. Porukan mukana yritetään pysytellä suurilla suoranopeuksilla ja vauhtia joutuu sitten tappamaan jarrulla, kun taidot eivät riitä mutka-ajoon. Tällä systeemillä ei sitä tekniikkaa edes opi...
+1
Lisäksi tuo on v.maista niille ketkä yrittää ajaa mutkat ja suorat oikealla rytmillä. Suoralla kaikki rämäpäät painavat ohi ja sitten ne pyörivät mutkaosuudella jaloissa. Ja hitaassahan ei mutkissa ohitella..
 
Sinänsä, kun ensi alkuun oli vaikeinta juuri mutkiin taittaminen ja riittävä kallistus, niin kun sitten huomasi muitten hitaudesta oman kehityksen nosti se mukavasti mielialaa.
 
Se kun omasta mielestä ajaa kun Rossi,mutta samalla pitää katsella peilejä ja väistellä kun muut menevät vielä puolta kovempaa ohi.
sport05.gif


Taisi olla huono zoukki
baaa.gif


Mutta tuli kyllä todella asiallinen kommentti
biggrin.gif
 
Se kun omasta mielestä ajaa kun Rossi,mutta samalla pitää katsella peilejä ja väistellä kun muut menevät vielä puolta kovempaa ohi.
sport05.gif
Yksi vaikeimmista ja sinällään myös vaarallisimmista tilanteista radalla on niiden ohittaminen jotka katselevat peileistä ja yrittävät väistellä. Muutaman kerran tällainen henkilö on ennalta arvaamatta kiilannut suoraan eteen kun on omasta mielestään toiminut oikein ja väistellyt. Harvempi meistä kuitenkaan kykenee moneen suuntaan yhtä aikaa katsomaan ja kun radalla ohitetaan niin oikealta kuin vasemmaltakin niin sitä saattaa toiselle palvelusta muka tehdessään tehdä toiselle karhun sellaisen.

Tämä on suurin syy, miksi meillä jo EAK-puolella opetetaan ja vaaditaan, että peilit irroitetaan tai teipataan tahi muutoin peitetään niin ettei niistä näe taakse. Joissain tapahtumissa näkee valitettavankin paljon tilanteitan joissa näitä väistelijöitä riittää.

Rataharjoittelussa jokainen ajaa omaa ajoaan ja ohittajan vastuulla on ohituksen turvallinen suorittaminen. Turvallinen ohittaminen saattaa muodostua haasteelliseksi jos joku päättääkin kesken kaiken siirtyä 2-3 metriä ajolinjalta sivuun. Itse pyrin ohitustilanteessa (poislukien kisat ja tiukemmat kilpaharjoittelut) pitämään muutaman metrin hajuraon. Tähän asti se marginaali on riittänyt enkä ole kehenkään törmännyt, mutta ns. jännäkakkaa -tilanteita on sattunut monesti kun tuo marginaali on sitten toisen toimesta vedetty olemattomiin.

Eli ennen kuin tulette radalle, käykää kurssilla tai kysykää kokeneemmilta kuinka siellä radalla tulee toimia. Kun kaksi henkilö tekee samassa paikassa samaan aikaan virheen, seurauksena rataharjoittelussa on valitettavan usein ambulanssikeikka. Joillakin radoilla nopeuserot ovat todella suuria (lue 80 km/h vs 250 km/h) ja jos siellä sitten menee miten sattuu niin henki siinä voi lähteä.

Jukka
 
Back
Ylös