Mikä pyörä: 190cm+77kg:lle? Mielipiteitä please

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cabron
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

cabron

New member
Eli hakusessa olisi värinätön pyörä, jolla olisi hauska ajaa Länsiväylää ja vähän Hgin keskusta-ajoa eli taajamaa.

Itse painottaisin seuraavia ominaisuuksia:
- tehokas
- helppo ja kevyt hallita ja käsitellä
- ABS-jarrut olisi sateita ajatellen iso plussa, mutteivat ihan pakolliset
- olen 190cm ja 77kg eli sen verran pitäisi olla jalkatilaa, mutta täähän on tietysti persoonakysymys, toiset mua isommat ajaa uusilla kyykyillä enkä esim. 2009 CBR1000RR:n päällä istuneena tuntunut pahalta - en tiedä miltä näytti  
wink.gif

- ja värinätön, kun selkä ei oikein tykkää värinöistä  
mad.gif

Nykyään ajan supermotolla, mutta Länsiväylää on vähän tylsää vetää päästä päähän sillä, muuten se on tosi jees laite. Toki voimaa voisi olla vähän lisää  
tounge.gif

Ilmeisesti siis kilokyykyt ja kilonakut olisivat ne mistä pitäisi lähteä hakemaan, mutta suosituksia pyöristä?

Uusi Z1000 2010 näyttää omasta vinkkelistä kivalta ja ilmeisesti ei 2009 Z1000 mikään paha ole eikä liene huono CB1000R:kään. En vierasta kyykkyjäkään missään mielessä, vaikka ne meneekin noista vähän kalliimmiksi, mutta sanotaan, että joku 11.000-14.500 euroa olisi käytössä...

Vinkkejä ja vähän perusteluja mitä pitäisi ottaa huomioon ja olenko ihan hakoteillä näiden pähkäilyideni osalta?

Iso kiitos ja syvä kumarrus!

Nykyään ajan supermotolla, mutta Länsiväylää on vähän tylsää vetää päästä päähän sillä, muuten se on tosi jees laite.
Tämä on sikäli yllättävä kommentti, että jos minut olisi tuomittu sahaamaan noita pääkaupunkiseudun ihmisvarastojen välisiä valtaväyliä, niin kulkineeksi valitsisin nimen omaan supermoton. Etenkin jos on vähän tai vähän enemmän selkävaivaa (kuten itsellänikin on). Taajama-ajo tuskin miellyttävämmäksi muuttuu kyykyllä.

KTM 990 SM. Päivänselvä valinta.
smile_org.gif

Sopii pitkälle miehelle, joka on supermotomaisiin ajo-ominaisuuksiin tottunut. Värinättömämpi kuin yksipyttysen ja voima riittää suorillekin. Käytännöllinen kaupungissa ja toisaalta myös erinomaisen hauska ajokki radalle. Ja plussana vielä hiekkatiekurvailukin maistuu.

KTM 990 SM. Päivänselvä valinta.
jotain tämäntyyppistä kävi kyllä itsellänikin mielessä. Jos vaan tehojen puolesta on passeli.... (mikäli minulta kysytään, niin on sitä ainakin Länsiväylälle "riittävästi"....
tounge.gif
) Triumph Tiger on myös aika hupaisa laite.

Nakupeleistä, jos vaan jalat mahtuu niin B-King on koostaan ja painostaan huolimatta yllättävän hauska ajaa, sen saa Abseilla, ja runtua - sitä on riittävästi! Siinä tuntui olevan jopa tuulensuojaa pikkuisen paremmin kuin ihan täysnakussa, ts. massiivinen tankki ja mittariston kate blokkaa hieman pahinta viimaa poijes.

Mietin kanssa ensin että ehottomasti Kotarin joku superduke tai SM mutta jos se pitää olla värinätön jne niin silloin varmaan varma valinta vois olla tuo Zeta niin ajettavuuden kuin tehojenkin puolesta. Ei pitäs ihan jaloissa tarvi pyöriä tuolla.

Mut edelleen jos länsiväylällä hauskaa haluaa pitää niin pidä vain se supermoto... Ei siihen hauskempaa laitetta ole olemassakaan...

Nykyään ajan supermotolla, mutta Länsiväylää on vähän tylsää vetää päästä päähän sillä, muuten se on tosi jees laite.
Tämä on sikäli yllättävä kommentti, että jos minut olisi tuomittu sahaamaan noita pääkaupunkiseudun ihmisvarastojen välisiä valtaväyliä, niin kulkineeksi valitsisin nimen omaan supermoton. Etenkin jos on vähän tai vähän enemmän selkävaivaa (kuten itsellänikin on). Taajama-ajo tuskin miellyttävämmäksi muuttuu kyykyllä.
Mulla oli kaksi LC4 supermotoa ennen nykyistä Superdukea ja kyllä supermoto on kaupungissa ehdottomasti parempi ja helpompi ajaa kuin isompi pyörä. Länsiväylä ei tietysti ole nautittava, mutta ei se paljon parane milläkään pyörällä. Toki värinähän noista yksi mukisista tuskin koskaan katoaa kokonaan. Rivinelosen myötä vaan paino kasvaa ja käsiteltävyys hankaloituu.

Hondan cb1000 r suosittelen nakuista. Koeajoin joskus kun tuli markkinoille ja se oli hauska.

Kannattaa kokeilla niitä veekakkosiakin. Ei ne mun mielestä kyllä tärise pahasti muuten kuin ehkä liian pienillä kierroksilla vedättäessä. Vaikea uskoa että niistä mitään selkäkipuja sais, tosin paha mun on sanoa kun ei ole moisesta kokemusta...

cb1000r ei värise, hyvät jalkatilat, riittävästi tehoa, todella helppo käsitellä, halpa kun mikä ja absitkin saa ainakin harmaatuonti vehkeeseen.
thumbs-up.gif

No tuo värinä on taas näitä. Kaikkihan ne värisee, kysymys onkin varmaan enemmän siitä, miten paljon, millä kierroksilla ja minkälaista värinää.

Perusratkaisuista varmaan toi rivi-4 värisee absoluuttisesti vähiten. Se värinä mitä siellä on on sitten korkeataajuisempaa kuin 1-, 2-, ja 3-sylinterisissä. Sit joku twini voi olla että tavallaan värisee enemmän, mut värinä on erilaista, harvempaa. On sit varmaan itse ratsastajasta kiinni että minkälainen värinä hänelle passaa.

Ja tietty kannattaa ajaa ne pyörät ja kokeilla niillä nopeuksilla missä ite eniten viihtyy. Moottoritien paahtajalle on paskamaista jos pyörä värisee eniten just sillon ku tuuttaa korkeimmalla vaihteella 120 km/h.

-A

Se värinä mitä siellä on on sitten korkeataajuisempaa kuin 1-, 2-, ja 3-sylinterisissä. Sit joku twini voi olla että tavallaan värisee enemmän, mut värinä on erilaista, harvempaa.
Just noin. Aikaisemmassa Monsterissani ei ollut mm tankopainoja ollenkaan ja ihmettelin mitä niillä tekee. Kun sitten vaihdoin nelikkoon ajelin hetken ohjaustangon vaihdon aikana ilman painoja niin ymmärsin kyllä mitä varten ne oli keksitty. Twini kyllä tärisee, mutta se ei ole häiritsevää vaan pikemminkin kertoo että jotain tapahtuu kun kieraisee (yhdessä äänen kanssa). Nelikon korkeataajuista värinää ei kyllä kestä hetkeäkään vaan se pitää saada pois.

Edelleen olen sitä mieltä että pienemmässä pyörityksessa Monsteri on pirun kiva pyörä. Ja ne äänet...

jees, kiitoksia vastauksista!
bowdown.gif

Toi värinä on tosiaan hankala juttu, kun nykyisin on yksmukinen ja se varmaankin värisee eniten, mutta laadusta on paha mennä sanomaan. Ehkä se on semmosta harvempaa ihan mekaniikan puolelta ajateltuna kuin tosiaan neloskone, kuten yllä osattiin neuvoa.

Olen tosi tyytyväinen tohon nykyiseen pyörään, mutta tehoja saisi olla lisää. Kaipailisin sitä räväkkyyttä lähdettäessä kiihdyttämään 70km/h:sta 110km/h:iin eli siihen kun pääsisi länärillä niistä toppahousuista välillä ohi. Ja ei, en ole kisaamassa kadulla, välillä on kiva vaan päästellä ohi protestinomaisesti - kyllä te tiedätte
wink.gif
. Oiskos rattaiden vaihdolla saavutettavissa tuo ominaisuus?

Olen tosi tyytyväinen tohon nykyiseen pyörään, mutta tehoja saisi olla lisää. Kaipailisin sitä räväkkyyttä lähdettäessä kiihdyttämään 70km/h:sta 110km/h:iin eli siihen kun pääsisi länärillä niistä toppahousuista välillä ohi. Ja ei, en ole kisaamassa kadulla, välillä on kiva vaan päästellä ohi protestinomaisesti - kyllä te tiedätte  
wink.gif
. Oiskos rattaiden vaihdolla saavutettavissa tuo ominaisuus?
Ei varmaan yksmukisella rattaiden vaihdolla saa mitään isoa iloa (jos ei vaihtaminen alaspäinkään auta).

Kyllä täytyy näillä antamillasi koordinaateilla edelleen sitä ktm 990 smää suositella, jos kerran nykypyörääsi muuten olet tyytyväinen. Olen melkovarma että tärinät eivät siinä kuitenkaan ole likikään yhtä pahoja kuin yksipyttyisessä.

Kyllä kilonen rivikone on kaupunki pyöritykseen ehdoton, vetää 1.500-12.000 ilman mitään tärinöitä tai ketjunhakkaamisia toisin kun noi kotarit yms. Onhan v-koneissa tietty sitten sitä "luonnetta" jos sellaisen kanssa haluaa elää
tounge.gif

^Rivinelkku on kyllä puhtaammin ja laajemmalla alueella vetävä, se on totta. Harmi vaan että sellaista myllyä ei ole yhdessäkään supermotossa. Perusnakupyörä on kuitenkin kaupunkiajossa todella tylsä laite jos on supermotoon tottunut. Saati sitten kilokyykky, joka on jo luokkaa "painful" liikenneruuhkissa.

Back