Mikä pyörä lyhyele naiselle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Earache
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Earache

New member
Elikkäs avovaimoni yllätti minut eilen baarissa melko totaalisesti ilmoittamalla ajavansa mp-kortin
062802jumpie_prv.gif
tosin ihan heti en häntä uskalla päästää firebladella ajelemaan,liikaa tehoja + liijan korkea "tyypilliselle suomalaiselle naiselle"joten hänelle on pakko ostaa oma mopo!.. kysynkin teiltä tässä lyhkäsiltä kuskeilta mikä pyörä olisi helpoin hallita 160 cm:selle? uutta ei osteta koska innostuksen jatkuvuudesta ei ole varmuutta,ja ensi lippoja tulee tod.näk olemaan... olen itse ajatellut jotain "raatoa" 1000-3000€ kawan er 5,gpz 500S,suzukigs 500e,ehkä jopa vanhaa cbr 600 f:ää ym.... mikä näistä mopottimista voisi tosiaan olla lyhytjalkaiselle helpoin käsiteltävä? kiitokset jo etukäteen,minun ja vaimokkeen puolesta!
bowdown.gif

250 cc Virago taitaa olla matalin mopotin. Ja aikas kevyt naiselle. Kaikille customit ei tosin kelpaa.

Jep,toi mun emäntä ei tykkää customeista,kuten ei isäntäkään....
biggrin.gif
Olen jo kauan halunut itselleni toiseksi mopoksi enduron firebladen rinnalle mutta sitä mamma ei kykene ajamaan se on varma... joku tollanen autokoulun vanha kaatuiltu ertsa 5 voisi olla kyllä ihan passeli,ja kun kuntokin on mitä on niin ei hirveesti haittaa vaikka isäntäkin kävisi metsäteitä kaahailemassa,ja rungon katkasemassa,ostetaan sitten mammalle uusi ja minä voin lunastaa raadon itselleni crossipyöräksi
tounge.gif
062802moto_prv.gif

Mä oon ajellut ekan kesäni nyt Er-5:lla. Ja vielä lyhyempi suomalainen nainen kyseessä (mittaa huimat 153). On ollut kätevä peli käsitellä ja helppo ajaa. Hyvä ensipyörä siis.
smile_org.gif

...mutta pieneksihän se jäi jo kuukaudessa, että ei hyvä vaihtoehto, jos meinaa samalla pyörällä ajella sit useamman kauden! Eli hyvä Erkki ois myytävänä
tounge.gif

Noinniinku kokemuksesta voin sanoa, että vaimolle kannattaa hommata semmoinen pyörä, mistä hän pitää. Vaikka sitten uusi. Mulla vaimolla on jammu FZ6S ja hän on kaatanut sen jo neljä kertaa, ja mä vaan kaivan lompakkoo.
crazy.gif
Elämä on kallista ja suosittelen noin ikäkokemuksella, että maksat suosiolla ja hymysuin
biggrin.gif

Pääasia on, että vaimokin tuntee ajavansa omalla prätkällä ja omaan tyyliin. Ja jos kaatuu ja katteet menee, niin se vaan on kylmää rautaa, ja sä lupaat maksaa kaiken korjauksen. Jos rupeet selostaa vaimolla tota crossilunastusjuttuu, niin hän ei ikinä tunne sitä omakseen ja suhtautuu koko hommaan sun haluamalla tavalla. Ja se on ehottomasti väärä tapa. Oma prätkä on kertakaikkiaan oma, myös naiselle.

Olipa hirveä luottamus eukkoosi? Lippoja tulee olemaan?! Naurattaa!?!

Riku
Meillä on emäntä aloittanut mopolla ajelun tänä kesänä. Aiempaa kokemusta kaksipyöräisistä vain moposkoottereista. A-kortti on saatu b:n kylkiäisenä. Alkuaikana mopo pääsi kaatumaan paikaltaan pari kertaa, kun koitti siirtää sorapihalla. Eli ei se kaato välttämättä täysin poissuljettua ole.

Muuten tuo fazer on hyvä pyörä myös aloittelijalle. korkeuden puolesta ei ehkä ihan vakiona sovellut 160 pitkälle, mutta varmasti saa laskettua tarpeeksi

Erska nyt ainakin on hyvä valinta. Se on todella helppo ajettava ja madalletun satulan saa kaupasta tarvittaessa. Lisäksi niitä saa halvalla jos vähän vanhempi kelpaa ja varaosiakin löytynee helposti.

Aikaisemmilla pyörilläni (yammu-customeja) vaimo pystyi vaivatta niitä ajamaan, vaikkei niistä tykännykkään. Vaihdettuani Yamaha Ventureen (350kg) ilmoitti vaimo perheeseen tulevasta uudesta perheenjäsenestä. Huokaisin helpotuksesta tajuttuani kysymyksessä olevan toinen moottoripyörä.

Ei kun etsimään. Kukkaro ei ihan taipunut siihen mitä vaimo toivoi (Yamaha Warrior) ja etsimisen jälkeen löytyi Yamaha FZS 600. Pyörän oli omistanut ilmeisen samanmittainen henkilö, koska pyörää oli valmiiksi madallettu; lyhyemmät koiranluut ja stongaa tuotu lähemmäksi.

Kevyt ja ketterä pyörä, joka tarvittaessa lähtee kun talkkari jäiseltä peltikatolta. Vaimo suosittelee.

ZZR-600 on suht hyvä vaihtoehto. istuinkorkeus muistaakseni 780mm. Muissa 6-satkuissa taitaapi olla 800mm paremmalla puolella.

En suosittele mitään laitetta, kun se täytyy ensin tulevan omistajan koittaa. Se ei saa olla lähtökohta, että jos se kaatuu. Se on yhtä mahdollista kokeneemmallekin kuskille, koska mahdollisia syitä kaatumiseen on julmetusti.

Tärkeämpää kuitenkin on, että älä tapa harrastusta heti huonoilla varusteilla!!! Tähän luen siis myös pyörän. Tiedän paljon tapauksia, joilla eri harrastukset ovat jääneet pois sen takia, että varusteet hankintaan halvimman mukaan. Siistiä vetää sitten hampaat irvessä ja iloita muiden mukana että "onpa mukavaa"...

En suosittele mitään laitetta, kun se täytyy ensin tulevan omistajan koittaa. Se ei saa olla lähtökohta, että jos se kaatuu. Se on yhtä mahdollista kokeneemmallekin kuskille, koska mahdollisia syitä kaatumiseen on julmetusti.

Tärkeämpää kuitenkin on, että älä tapa harrastusta heti huonoilla varusteilla!!! Tähän luen siis myös pyörän. Tiedän paljon tapauksia, joilla eri harrastukset ovat jääneet pois sen takia, että varusteet hankintaan halvimman mukaan. Siistiä vetää sitten hampaat irvessä ja iloita muiden mukana että "onpa mukavaa"...
Ymmärrän pointin,ajovarusteet ovat hänellä jo olemassa ja ovat ok,koska tykkää kovasti istua firebladen kyydissä... se miksi ei voida ostaa hänelle aivan uutta/pari vuotta vanhaa mopoa on taloudellinen tilanne,ostimme juuri uuden auton... onhan minunkin mopotin jo 10.vuotias mutta hyvin pelaa ja olen siihen tyytyväinen...

Kauppaan sullekkin, niinkuin kaikissa moponkyselythreadeissa, Trumppaani. Vaimo on pari senttiä päälle 160cm ja painoa alle 50 kg. Tykännyt kovasti pyörästä.

Osta minulta er-5, -97. hyväkuntoinen ja madallettu hieman. Olen itte 163 cm, ja jalat ylettyy kokonaan maahan.

Haluun uuden erityylisen mopon niin tosta saisi vaimos edullisesti alottelijan pyörän. Laita privaa jos kiinnostaapi.
smile_org.gif

ZZR-600 on suht hyvä vaihtoehto. istuinkorkeus muistaakseni 780mm. Muissa 6-satkuissa taitaapi olla 800mm paremmalla puolella.
Suzuki GSX600F kandee kokeilla eikä mene toi istuinkorkeuskaan muistaakseni yli ton 78cm.
Olen 168cm ja kantapäät ylettyy maahan.
Minulla oli itsellä ensimmäisenä pyöränä -98 GSX600F, samoihin aikoihin emännällä oli -93 ZZR600. Näistä kahdesta suosittelen ehdottomasti ZZR:ää. Vetää todella paljon paremmin, matalampi istuinkorkeus, ei tosin paljoa. Mutta istuimen malli on sen kaltainen että ZZR tuntuu helpommin käsiteltävältä. Molemmissa on se hyvä puoli, että on ostajan markkinat. Älä missään nimessä maksa yli 4500 euroa näistä mopottimista, ellet löydä jotain aivan uskomattoman hienoa yksilöä.

Niin itsehän suosittelen tuota Jamahan YZF 600R pyörää. Hyväkäytöksinen, kestävä jne...
buttrock.gif

Mutta sitähän vois lähtee valintaa tekemään vaikka tuolta Kliketiklik ja vertailla noita satulan korkeuksia ja muita mittoja.
062802jumpie_prv.gif

Linkin korjasin

Suzuki GSXR 1000 K5 ja hyvin yltää jalat maahan, 162,5 cm ja 48 kg.

Suzuki GS 500, tosi mukava pyörä ajaa, 400 Bandit, ER-5 Kawa... kyllä niitä löytyy

Itse olen 158 cm pitkä ja ajelen Suzukin 1200 Banditilla, enkä koe, että ajaisin väärän kokoisella pyörällä.
Ajoin A-kortin vasta kesäkuussa -04 ja pyöräksi hommasin Hondan CB 500:sen. Eikä CB:tä tarvinut mitenkään erityisesti madaltaa, takajouset laitettiin alkuun löysimmälle ja vähän ajan päästä niitä jo kiristettiinkin... 4 kuukautta (11000 km) ajettuani alkoi pyörä tuntua "pieneltä", joten keväällä -05 tuli hommattua sellainen pyörä, joka ei heti jää pieneksi.
Banditista on takajousi löysimmillään ja etujousia pikkuisen löysätty standardisäädöistä. Päkiät ylttää maahan ja se riittää ainakin minulle. Täytyy vain oppia katsomaan tasainen kohta mihin pysähtyy tai ainakin niin ettei ole kuoppa juuri jalan kohdalla.
Tämän kokoiset ihmiset (niinkuin kaikki muutkin) oppivat käsittelemään ja hallitsemaan pyörää vain harjoittelemalla ja ajamalla. Paikaltaan taisin CB:n kaataa kolme kertaa ja suurimman naarmut taisivat tulla meikäläisen "egoon"... Bandittia en ole kaatanut kertaakaan
smile_org.gif

Back