• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Mikä pyörä selkävammaiselle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja goddess
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

goddess

New member
Jotkut ehkä muistavat, että kippasin viime kesänä mopedilla (Ducati SS600) matkalla kohti Mansaarta TT2007 100-vuotiskisoja. Muistoksi kipistä jäi ikuinen selkäsärky, vaikka selkänikaman murtuma onkin jo parantunut.

Siispä... Tämän vuoden Mansaaren reissu on varattu, mutta millä pyörällä lähden reissuun? Millainen pyörä on paras, jos ei kaipaa yläselkään enempää kipua kuin siellä jo on?

Vaihtoehtona ei ole kotiin makaamaan jääminen,vaan sellaisen pyörän hankinta, joka kestää matkan ja jolla on mukava ajaa. Heitelkäähän, kohtalon toverit, ehdotuksia.

T. Asta

http://mansaarellejatakaisin.blogspot.fi

Jos toi Duksu on lähellä sydäntä, mitenolisi jos kävisit kokeeksi istahtamassa Multistradan päällä? Vaikkapa uusi F800GS voisi myös olla yllättävänkin ergonominen. Noissa "leveestongasissa matkaenskoissa" yleensä istutaan tasaseen ja paino on persiillä. Paitsi sillon, kun ajetaan seisten. Ja sehän friskaa, päätä ja niskaa.

edit: ja Triumpin Tikru, ilmanmuuta.

Asta, Aki laittoi postia www.ducatisti.co.uk foorumiin onnettomuudestasi.

Toivottavasti olet pikaisesti kunnossa, ja paaset selkakivustasi eroon. En tieda, onko Suomessa mp erikoistunutta physiota, mutta ehka kannattaisi tehda reissu Ipswichiin (Akin kaveri David varmaan tarjoaisi majapaikan) Brian Simpsonin luokse. 6kk selkakivusta paasin yhdella hoitokerralla ohi; olin jo 2kk kaynyt toisella fysiolla, eika mitaan tulosta.

Miten saitte Ducatisi takaisin Suomeen?

Moron,

mulla meni selkä huonoon kuntoon, kun poika lähti juoksemaan 2-vuotiaana karkuun auton ovesta suoraan kadulle (8 vuotta sitten). Juoksin perään, kuokkasin kainaloon, nostin ja kiersin - RIKS-RAKS- -> leikkuupöydälle. 2 välilevyä pa***na ja 2 alkavaa... Ikinä ei selkä ole enää ollut, kuin nuorempana miehenä, vaikka leikkaus onnistuikin erittäin hyvin ja paransi mut takasin kuntoon.

Nyt vaan joutuu ajelemaan matkaenskalla, kyykkistä en oikein uskalla kokeeksi ostaa. 1000 V-strommissa on riittävästi potkua sen nälkään...

Taitaa olla sitten enää makukysymys, mikä matkis-pyörän hommaa, mutta samaa kauraa ne kaikki on selälle. Mukavaa ja suorastaan suositeltavaa
tounge.gif

033102beer_1_prv.gif

Mulla murtui selästä yksi nikama, kompressiomurtuma 35%.

Mulla selkä ei kestä yhtään pystypyörällä ajamista. Selkä kipeytyy tärinästä hyvin pienellä matkalla. Kun istuu pystypyörän (enskat, nakupyörät jne.) päällä niin ei siinä tule istuttua selkä suorana vaan vähän lysyssä. Lisäksi kaikki satulasta välittyvät iskut ja tärinät menee selkään suoraan.

Mulla toimii kyykkypyörä tosi hyvin, 500-600km päiväreissuja olen tehnyt, eikä tarvi kärsiä minkäänlaisista puutumisista, kivuista tai muustakaan. Eikä tullut selkä kipeäksi radallakaan, vaikka vedin ns. täysiä pari päivää putkeen.

Että aika henkilökohtaisia juttuja nää ajoasentojutut. Kaipa sun kannattaa vaan kokeilla eri pyöriä, siinähän se selviää.

Nii, selkä meni lumilautaillessa. Tyhmässä tilanteessa pyllähdin istualteni alarinteeseen päin...

Itsellä kolmen välilevyn pluiskahdus, viittä vaille leikkauspöydälle; kieltäydyin operatiosta, ihan juteltuani alan ammattilasiten kanssa. Nyt menty 3:n vuotta, kipua ja kivistystä vaihtelevasti;
Itse huomannut vaan eri pyörillä ajaessa, mitä suoremmassa selkä on, sen vähemmän kipuja on. Toki tauoilla, sekä ennen ja jälkeen ajon; v e n y t t e l y ä .

Iselläni kaksi välilevypullistumaan 4:n ja 5:n nikaman seutuvilla. Väliin junttaa tosi lujille... Mutta ei motoillessa. Tarkoituksellisesti hankin sellaisen pyörän, jossa ajoasento on hieman etukeno. Pysty ei varmasti käy! Liian kyykky taas ottaa yläosaan liikaa. Siis pikkasen etukeno tuntuu rennolta ja hyvältä. Esim. notskilla ei kestä istua pölkyllä tai kivellä; konttaat seuraavan päivän. Näin talvella, kun on joskun ollu oikein kipee, olen mennyt pyörän päälle istumaan... Ei ainakaan ole huonontunut
tounge.gif

Ai niin... Sellainen selänvenytyspenkki on aika kova kone
bowdown.gif

Joo aika hurja juttu oli toi sun kolaris
omg.gif

Mutta oon siinä samaa mieltä, että miten sä nyt oot jo luovuttanu? Siks, että lääkäri sano? Mene fyssarille ja pyydä sitä kehittämään sellanen kunto-ohjelma, joka pitää tarvittavat lihasryhmät huippukunnossa. Sillä todennäkösesti pääsee jo todella pitkälle.

Jotkut ehkä muistavat, että kippasin viime kesänä mopedilla (Ducati SS600) matkalla kohti Mansaarta TT2007 100-vuotiskisoja. Muistoksi kipistä jäi ikuinen selkäsärky, vaikka selkänikaman murtuma onkin jo parantunut.

Siispä... Tämän vuoden Mansaaren reissu on varattu, mutta millä pyörällä lähden reissuun? Millainen pyörä on paras, jos ei kaipaa yläselkään enempää kipua kuin siellä jo on?

Vaihtoehtona ei ole kotiin makaamaan jääminen,vaan sellaisen pyörän hankinta, joka kestää matkan ja jolla on mukava ajaa. Heitelkäähän, kohtalon toverit, ehdotuksia.

T. Asta

http://mansaarellejatakaisin.blogspot.fi
Ihan matkapyörää suosittelisin. Minulla ei ole (vielä?) selkä ihan pa*ka, mutta ei ole paljosta kiinni. Kyseessä syntymähuono selkä.
Olen ajanut FJR:llä mm viime kautena melkein 23000km; parit ulkomaan reissut aina Gardajärvelle asti. Tuolla mopolla jaksaa. Tsemppiä sinulle ja treenaa selkälihasten lisäksi myös vatsalihaksia.

PS. Sinulla on tuo URL väärin. Po. http://www.mansaarellejatakaisin.blogspot.com/

vielä -94 kilpaurheilin, kisoissa välilevy muljahti, johon loppu kilpailut, "muutamaan" otteeseen tämän jälkeen selkä tehnyt tenän, mutta aiheeseen ajot käy itselä "matka-sportilla" hyvin
smile_org.gif

Neljä välilevyä pas...si ja siitä sitten Kawan 12R meni vaihtoon. Ei pystynyt ajamaan yli 100 km ilman "V-maista kipua". Kokeilun kautta alle nyt sitten BMW R1200RT. Rento ajoasento ja kuitenkin löytyy vähän "sporttisuuttakin"
tounge.gif

Selän ongelmasta riippuu mikä sopii. Tietysti kaiken A ja O on jatkuva venyttely "tauoilla" ja selän alueen lihasten kunnon ylläpito noin muuten.

Pyörä ajoasentoineen löytyy varmasti parhaiten kokeilemalla. Selkäkivut ja kipeät asennot on niin henkilökohtaisia juttuja. Lihasten treenaamisesta: vahingoittuneen selän tukemiseksi kaikkein tärkeimmät lihasryhmät ovat syvät *vatsalihakset* ja sisäisen henkilökohtaisen tukikorsetin treenaaminen. Asiansa osaava fysioterapeutti tai kuntosaliohjaaja osaa neuvoa oikeat liikkeet, normaalit vatsalihasjumpat ei niitä kehitä. Treeniä ja venyttelyä pitää tehdä joka ikinen päivä ainakin perusliikkeiden verran. Itsellä meni yli puoli vuotta kipujen kaikkoamiseen ja kaikkinensa toista vuotta, ennen kuin välilevyrapsahduksen jälkeen olin palautunut jokseenkin perustasolle normaaliin olotilaan, enkä edes käynyt operaatiossa. Selkävammojen kanssa ei kannata hosua, niiden kanssa palaa aikaa paaaaaljon.

PPK

Kokeile asennoltaan erityyppisiä pyöriä. Jos saat koeajoon tms että saat vedettyä riittävän pitkän siivun nähdäksesi alkaako selkä oireileen.
nixweiss.gif

joku perusboxeribemari, sellainen matalahko ja suht kevyt malli, sillä ESAn huippujousituksella kaikkine sähkösäätöineen, myös säädettävä istuimenkorkeus ym. voisivat olla gutaa. vaikka r1200r.

toisaalta omalle seljälleni helpoimmat ovat loivahkot etukenot ajoasennot, kyykkykin on hyvä, mutta nämä selkävaivat ovat tosiaan niin yksilöllisiä, että se on vain itse kokeiltava mahdollisista vaihtoehdoista.

matkaenskassa saattaa olla istuinkorkeus hankala, jos selkä on just silleen kipeä, että ei kestä jalkaa nostaa korkealle, siksi tuollaista matalahkoa är mallista boxeri ehdotin. samoin kuin siksi, että siihen saattaa olla saatavissa sellainen selälle mahdollisimman ystävällinen huippujousitus, ainakin sellaisella olen ajanut k1200r mallisella, jossa oli em. jousitus ja mukavampaa on vaikea löytää.

Aika monen selkävaivaisen olen kuullut kehuvan matkasporttia... tiedä sitten

Kun enskan selkään pääsee, on se tällä kokemuksella meikäläiselle
tähänastisista paras. Kesällähän tuon näkee, kun parissa viikossa pitäisi vähintään 5000 km tuupata.

Omalta kohdalta tuo Suzukin bandit on ollu hyvä peli. Ei kipeenny selkä niin helposti. Ainut pieni miinus on että polvikulma sais olla pikkusen loivempi eli tapit vähän edempänä. Kyykyllä en pysty ajaa ku 100km ja silloin on elämä jo yhtä tuskaa.

Aika monen selkävaivaisen olen kuullut kehuvan matkasporttia... tiedä sitten
Mulla on kahden alimman välilevyn rappeuma joka muistuttaa aina jos istuu väärin. Duunissakin joutuu istumaan satulatuolilla ja autolla saa olla ristiselän tuet väännetty tappiin asti - mutta Blckbirdin kanssa ei selkä ole vihoitellut.

Eli komppaan Saraa tässä aiheessa.

Strider

Mä luulen vielä lisää, jotta selän pitää olla stabiilissa kunnossa ennen ajeluita. Siitä ei tule yhtään mitään, jos kipu on akuutti ja sitä ei saa hallintaan edes ilman pyöräilyä. Tää motskarilla ajelu kun ei mun mielestä ole se, jolla selkää parannellaan. Tässähän voi tulla mm. sellaisia v-mäisiä töyssyjä, jotka saa helän huutamaan hoosiannaa ja pahimmassa tapauksessa johtaa kivun takia kyvyttömyyteen ajaa yhtään.

Ja sit tuossa erästä edellistä kirjoittajaa siteeratakseni selkäviallisen täytyy huolehtia todella hyvin taukojumpasta ja venyttelyistä.

Ja sit, kun lukee kaikkia kirjoittajia tässä säikeessä, ei taida olla yhtä oikeaa ratkaisua selkävammaisille...
nixweiss.gif

Joka tapauksessa,

->
033102beer_1_prv.gif

Back