Mikä saa eturenkaan kulumaan näin?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jippe
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Jippe

New member
IMG_3476.JPG


Mistähän alkaisi hakemaan syytä kuvan kaltaiseen renkaan kulumiseen? Rengas on Racetec K1, pyörinyt Kemorassa kolme vajaata päivää (luokkaa 150 kierrosta) alla. Ennen viimeistä settiä oli ihan nätisti kulunut molemmilta sivuilta, eilen puolen päivän jälkeen kulahti yhdessä 20min ajovuorossa tähän kuntoon. Tilalle vaihdettu uusi rengas alkoi näyttää saman kaltaista kulumaa (noin sentin läpimittaisia alueita kuvion vieressä) jo parin setin jälkeen.

Ajossa tuo tuntui lähinnä kolmannessa mutkassa (tuplaoikean ensimmäinen) mutkaan tullessa jarrutuksen jälkeen etupään tärinänä kun vetoa oli vähän/ei ollenkaan. Lämminpaineet olivat luokkaa 2.4-2.5. Keula ei ainakaan liukuputkessa olevan nippusiteen perusteella pohjaa, ja tämän kaiketi luulisi haittaavan jo vähän muuallakin.

Onko ideoita?
 
Pyörä puskee? Toki vaikea sanoa kokeilematta. Jostain syystä renkaan pinta näyttää rasittuvan. Kemorahan syö eturengasta aika kovasti.

Itselleni tulee mieleen kansi vaihtoehtoa:
- Eturengas ylikuumenee pitkässä mutkassa. Voi kokeilla laskea painetta hieman tai kokeilla k2:sta. Tämä tosin yleensä tuntuisi pahiten karusellissa.
- Pyörän geometria on liian laiska mutkassa. Siihen auttaisi keulan reboundin lisäys, keulan pudotus, perän nosto tai perän koventaminen. Jos pyörä tuntuu muuten hyvältä niin kokeilisin lisätä keulan paluuta. Olettaen siis että keula käy riittävän pohjissa. Jos ei käy, niin keulaa pitäisi löysätä.

Liian pieni sisäänmenovaimennuskin on teoriassa mahdollinen, jos keula lähtisi pomppimaan pidon voimasta, mutta sen luulisi tuntuvan muuallakin.

Huomaathan, että siinä mutkassa kallistus muuttuu aika tavalla ajauduttaessa ulos. Pyörä voi myös olla aika limiitillä.
 
150 kierrosta ajettu rengas saakin jo näyttää tuolta.
smile_org.gif


- Onko muualla minkäänlaisia ongelmia?
- Millaista kierrosaikaa?
- Paljonko jää liukuputkesta käyttämättä?
- Minkä verran painat?
- Mikä jousi on takana?
- Mitkä jouset edessä?
- Mikä pyörä?

Ensimmäisenä itse yrittäisin saada keulan käyttämään koko matkan liukuputkesta, joko löysäämällä jousta ja / tai menovaimennusta. Jos ei auta niin onkohan liikaa öljyä keulassa?

Jos vieläkin tärrää ja kuluu niin ottaisin keulasta paluuta pois, koska saattaahan olla jo niin että se keula on pakkaantunut niin kasaan kuin menee ja liika paluuvaimennus estää keulan oikeanlaisen toiminnan. Vaihtoehtoja on monia. Sinnikäs ja rohkea testaaminen palkitaan tuossa kohtaa.

JOS kuitenkin esim. karusellin pitkä oikea tuntuu kankealta kääntää ja ajolinja menee helposti leveäksi niin äkkinäiseltään, mitään mistään tietämättä, voisi ajatella että perä on liian löysällä tai jopa omaa liian löysän jousen.

Mutta näihin on tyhjentävästi kovin hankala vastailla ennen kuin saa hiukan taustatietojakin.
 
Tärinää esiintyy ennen radan ulkoreunaa. Oikeastaan jo vähän ennen ensimmäistä apexia, ulospäin viettävällä osalla ei tunnu olevan enää ongelmaa kun on enemmän vetoa päällä.

Keula käy kyllä melko todennäköisesti riittävän alhaalla, tämäkin kävi mielessä että voisiko pohjaaminen olla tässä syynä mutta luulisi senkin olevan pahempi ongelma esm. karusellissa. Kuitenkin karusellin mutkissa ainoa puute on lähinnä takapään pidossa avauksissa. Keulassa en ole ainakaan tiedostanut isompia ongelmia muualla.

Mutta kiitoksia vinkeistä, täytyypi seuraavalla kerralla kokeilla tuota keulan paluuvaimennuksen säätöä ja tarkkailla tarkemmin eturenkaan paineita.
 
Tärinää esiintyy ennen radan ulkoreunaa. Oikeastaan jo vähän ennen ensimmäistä apexia, ulospäin viettävällä osalla ei tunnu olevan enää ongelmaa kun on enemmän vetoa päällä.

Keula käy kyllä melko todennäköisesti riittävän alhaalla, tämäkin kävi mielessä että voisiko pohjaaminen olla tässä syynä mutta luulisi senkin olevan pahempi ongelma esm. karusellissa. Kuitenkin karusellin mutkissa ainoa puute on lähinnä takapään pidossa avauksissa. Keulassa en ole ainakaan tiedostanut isompia ongelmia muualla.

Mutta kiitoksia vinkeistä, täytyypi seuraavalla kerralla kokeilla tuota keulan paluuvaimennuksen säätöä ja tarkkailla tarkemmin eturenkaan paineita.
No eipä tuo liika paluuvaimennus keulassa siinä karusellissä oikein ilmene muutoin kuin perän luistelemisena, siis jos sitä oikeasti on liikaa. Siinä kuitenkin ollaan veto päällä sekä prässätään takasta, eli keulalla ei pitäisi paljoa painoa olla. Ja jos keulalla on liikaa painoa niin takanen irtoilee, vaikka linjansa hyvin pitääkin.

Otapa paluuta keulasta pois, ongelman kuvauksesi sopii aika passelisti siihen... Ts. siinä kohtaa kun on suurin paine etuselle, ei keula seuraa rataa tarpeeksi hyvin, vaan joutuu kumin varaan ja tämä johtuisi siitä liian kovasta paluuvaimennuksesta. Mikäli mä mitään mistään tajuan.

Voin toki olla mettässä ja rajustikin. Meinaan toinen vaihtoehto on se että pyörän perus geometria on jo kaseikossa ja takasen jousi on liian löysä yms.
 
Höh,älkää ampuko,en tosiaan ole ratakettu ja mistään rata hommista mithän tiiä,mutta siviiliajossa omassa keula täristi juurikin keulasta mutkissa ja etunen kului pykälille,ohjauslaakeri oli löysällä...sen kun kiristin loppui tärytys kokonaan....
smile_org.gif

Ediä; eikä siinä paljon ollut "löysiä",,,kun jo vaikutti...siviiliajossa saati tuolla radalla...
 
150 kierrosta ajettu rengas saakin jo näyttää tuolta.
smile_org.gif
Joo, olen samaa mieltä. Mutta kun 20 kierrosta ajettu rengas alkaa näyttää samoja merkkejä niin alkaa huolestuttaa.
- Onko muualla minkäänlaisia ongelmia?
Ks. edellinen viesti.
- Millaista kierrosaikaa?
1.13-1.14. oli kun ilmeni tätä tärinää.
- Paljonko jää liukuputkesta käyttämättä?
Noin 20mm.
- Minkä verran painat?
73kg.
- Mikä jousi on takana?
90
- Mitkä jouset edessä?
85
- Mikä pyörä?
R6 5EB
 
Ok.

Vertailen nyt noita jousia esim omaan vanhaan 5EB -malliin niin itselläni oli takana 95 ja edessä 90, eli hiukan tiukemmat. Moisia ongelmia ei ollut, vaikka taisin ihan inan verran reippaammin silloin ajaakin... muisti saattaa nyt pettää. Kokoa meillä on kokolailla sama, pari kiloa olin kevyempi.

Mun mielestä tuota keulaa jää liikaa käyttämättä, varsinkin jos siellä ei ole niitä "pohjauskumeja" enää paikoillaan?

Itse olen pyrkinyt siihen että keula jättäisi maksimissaan 10 mm käyttämättä, mielellään alle, mutta ei alle 5 mm tai ollaan jo tosi lähellä pohjaamista.

Tuon joustomatkan saat aika helposti todettua siten että otat molemmat keulajouset pois ja ruuvaat korkit takaisin paikoilleen kiinni ja lasket keulan varovasti makaamaan omalla painollaan. Tuon syvemmälle se ei sitten koskaan mene ja sitä on hyvä käyttää maksimi arvona joustolle, kun siis noita joustomatkoja mittailee.
 
Ei keula pohjaa karusellissa. Keulan pohjaamiseen tarvitaan tiukka jarru ennen mutkaa. Pelkällä reboundilla sitä ei helposti saa pakattua.

Tuo nopean mutkan jälkeinen jarru ei vie keulaa pohjimmilleen. Merkki seuraa paluusuoran jarrua. Olen nähnyt jonkin verran alustadataa tuolta.

Kuten parjan sanoi 20mm kyllä kuulostaa paljolta, eli geometria ei välttämättä ole kohdallaan jarrussa. Alusta on jostakin syystä kova sisäänmenossa. Keulan löysentäminen voisi auttaa. Itse tosin aloittaisin vaimennuksesta enkä öljypinnasta, jos jousto tulee käytettyä muualla. Ja lisäisin reboundia ennen kuin vähentäisin sitä. Mutta kokeilemalla se selviää.

Liika rebound harvemmin syö rengasta. Ja se yleensä luistaa vasta ulostulossa, kun keula ei seuraa avauksessa painon siirtyessä taakse. Sitä saa olla törkeästi liikaa ennen kuin se pakkaa. Ja sitä ennen se ravistelee aika lailla.
 
Yksi mikä tuli vielä mieleen on se mikä on nopein tapa testata mikä siellä on pielessä, oma ajo-asennon muutos ko. mutkassa. Sillä saa yhden setin aikana, ja useasti, aika nopeasti todettua mikä voisi olla oikea lääke vaivaan.
 
Keulassa on tosiaan vielä alkuperäiset hydraulistopparit paikoillaan. Ne lienee siis syytä poistaa?
 
Höh,älkää ampuko,en tosiaan ole ratakettu ja mistään rata hommista mithän tiiä,mutta siviiliajossa omassa keula täristi juurikin keulasta mutkissa ja etunen kului pykälille,ohjauslaakeri oli löysällä...sen kun kiristin loppui tärytys kokonaan....
smile_org.gif

Ediä; eikä siinä paljon ollut "löysiä",,,kun jo vaikutti...siviiliajossa saati tuolla radalla...
Samat sanat, siviili ajoa, mutta röykkyistä sellaista ja valittelinkin aikaisemmin että keula ei enään mielestäni seuraa skrubuja hyvin ja muutenkin "hervoton". Noh huollossa laakeri tiukattiin (millään perinteisillä konsteilla väljyyttä ei havainnut) oikeaan momenttiin, siitä tuli silloin sellaisen pienen vastuksen antava ja käytös muuttui radikaalisti takaisin normaaliksi, tärinät ja pompotus katosi.
 
Ajossa tuo tuntui lähinnä kolmannessa mutkassa (tuplaoikean ensimmäinen) mutkaan tullessa jarrutuksen jälkeen etupään tärinänä kun vetoa oli vähän/ei ollenkaan.

Olen huomanut juurikin tuossa kyseisessä mutkassa omankin kilpurin hieman täristävän keulaa tietystä kohdasta ajettaessa(mielestäni, kun olen tullut huonoa linjaa liian sisältä).

Täristystä on tapahtunut usein juuri samassa kohtaa, hieman ulompaa sisään mentäessä ei tärinää ole sitten ilmennyt.

Kuten tuossa Janikin jo mainitsi, niin kyllä kolme päivää kemoraa ajetun renkaan jo tuolta odottaa näyttävänkin.
 
Back
Ylös