Mikä seuraavaksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja archer
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

archer

New member
Noniin. Olen hyvin alkaneella motoristiurallani päässyt siihen vaiheeseen, että on aika esittää täällä ensimmäinen vakavamielinen kysymys kaikille kokeneemmille kuskeille. Olen tämän kesän nyt tahkonut Kawan ER-5:lla ensimmäiset 3000km ja pyörä alkaa tuntumaan... no, ehkä vähän pieneltä. Ajan pyörällä jonkin verran työmatkoja pk-seudulla, mutta myös vähän matkaa on tullut taitettua. Ja nyt alkaa tekee mieli vähän isompaa pyörää. Tarkoitus olisi mennä ehkä jo nyt syksyllä vähän koeajamaan muita vehkeitä, jos vaikka sattuis tykästymään  johonkin niistä. Ongelma on vaan lähinnä se, etten oikein tiedä, minkä kokoista ja tyyppistä sitä lähtisi hakemaan. Onko järkeä vaihtaa esim. Honda CBR 600F:ään? Yksi vaihtoehto olisi myös CBF 1000.. Muutkin merkit käy..

Tiedän kyllä että parhaiten asia selviää ajamalla eri pyöriä, mutta toivottavasti täältä saisin vinkkiä siihen, että mitä vaihtoehtoja lähden kokeilemaan. Tarkoitus on siirtyä enemmän tuohon matkapyöräilyyn kun saatiin emollekin kamat. Eli en ihan ratarossiksi ole ryhtymässä ja kone saisi silloin olla tarpeeseen sopiva. Ehdotuksia vastaanotetaan...

Mikäli tähän aiheeseen sopiva keskustelu täältä jo löytyy, niin laittakaa sitten laiskalle linkkiä...
biggrin.gif

Mielestäni asiallisen näköinen matkapyörä on Honda Deauville, vanhemmat ovat 650cc ja uudemmat 700cc. Isommissa Hondissa 1100 Pan European ja Gold Wing. Deauvillestä ja Pan Europasta ei ole ajokokemusta. Gold Wingin n. 350 kg paino asettaa haastetta käsitellylle kaupunkiruuhkissa. Maantiellä Gold Wing on aivan loistava peli.
Mutta kuten kirjoitit, niin parhaiten asia selviää itse kokeilemalla.

Älä unohda ns. matkaenduroita, esim. V-strom 650 on hyvä vaihtoehto ja edullinenkin vielä.

Kiitos jo ehdotuksista. Goldwing menee kyllä vähän oman mieltymyksen yli. IHAN niin matkapyörää en ajattele. Lähinnä kaipaan kokemuksia sellaisesta, että kannattaako esim. ottaa täysin katettu (VFR, Blackbird tms), vaiko yläkatteella (CBF-tyyppinen), miten paljon katteista on matkalla hyötyä? En ole sellaisella ajanut metriäkään niin en tiedä. Ihan koko kategoriaa 500cm3 - 1500cm3 kun ei haluaisi lähteä koeajamaankaan... voi vaikka kyllästyä.
tounge.gif

Kiitos jo ehdotuksista. Goldwing menee kyllä vähän oman mieltymyksen yli. IHAN niin matkapyörää en ajattele. Lähinnä kaipaan kokemuksia sellaisesta, että kannattaako esim. ottaa täysin katettu (VFR, Blackbird tms), vaiko yläkatteella (CBF-tyyppinen), miten paljon katteista on matkalla hyötyä? En ole sellaisella ajanut metriäkään niin en tiedä. Ihan koko kategoriaa 500cm3 - 1500cm3 kun ei haluaisi lähteä koeajamaankaan... voi vaikka kyllästyä.  
tounge.gif
Osta Bemarin 800:nen niin ei tule pettymyksiä. s tai st malli.
wink.gif

Hyvin pitkälti on makukysymys tuo muovin määrä pyörässä ja itsestä kiinni tykkääkö ottaa tuulta vastaan paljon vai vähän ja kuinka mukavuudenhaluinen on. Suosittelen koeajamaan mahdollisimman monipuolisesti noita pyöriä ja sitten sen perusteella valkata itselle sopivin.

Ehkä kannattaa alkaa rajaamaan pyöriä esimerkiksi ensin kokeilemalla haluaako nakun, varttikatteelisen vai kokokatteellisen. Sitten katsoo millaisia pyöriä on saatavilla, joissa on sopiva kate ja riittävät matkustusmukavuudet itselle ja mahdolliselle kyytiläiselle. Sen jälkeen vaan koeajamaan niitä jäljelle jääneitä vaihtoehtoja.

Tässä muutama kysymys joita mahdollisesti kannattaa miettiä pyöriä rajatessa.

Millainen kate? Kuinka paljon on riittävästi tehoa? Millainen ajoasento? (jalat edellä, pystyssä istuen, eteen nojaten, polvikulma, myös mahdollisen matkustajan asento) ja Ostobudjetti? Mahdolliset muut ominaisuudet mitä haluaa, esim koneina on paljon eriluontoisia vaihtoehtoja, kaikki lisähilppeet kuten kahvanlämmittimet ja matkavehkeelle laukkujen kiinnitysmahdollisuudet.

Toivottavasti tuosta jotain sai irti.

Bussi tai bemari, jos matkaa ois tarkoitus ajaa varsinkin joku kyydissä.

Jos taas enemmän sahaat lähialueita niin muoviluoti tai äkänen naku riippuen kummasta ajoasennosta pidät enemmän.

Jooo-o... tää nyt on vähän sellainen "MUTU" juttu.
Minusta vaan tuntuu, että hanki heppoja kerralla lisää niin paljon, kuin lopakko sallii... Käyttäähän niitä ei tarvitse kerralla kaikkia, vaan on siinä kaasukahvassa monta mahdollisuutta osakaasuunkin, mutta ei tartte enään sit voimanpuutteen takia alkaa mopoa vaihtaan...
Sellainen askelaskeleelta omistus on oikeesti rahamiesten hommaa...
Järki päähän sieltä alempaa
biggrin.gif
ja sit vaan busa alle....!

Siis tää ei ole kuin mun mielipide... Ja kaikkihan tietää mun ajatukseni mielipiteestä elikkä: Mielipide on kuin persereikä, jokasella omansa!

062802moto_prv.gif

Osta siis sellainen mopo, jonka runkomalli vastaa Sinun unelmaasi ajamisesta! Muulle lienee ihan sama, kuten mun mielipiteelleni... heh...

biggrin.gif

Mulla olis 12,5tkm ajettu CBF600S -04 myynnissä... Tuu koittaa, kun samalla paikkakunnallakin asustellaan.... Jos vaikka innostusit siitä
wink.gif

No CBR oli keväällä ensimmäisenä mielessä, silloin ei budjetti antanu myöten. Ostin sitten halvalla erkin ja opettelin sillä vähän ajamaan. CBR on kyllä nätti pyörä, pitäis kokeilla..
062802moto_prv.gif

Niin ja CBF oli toinen vaihtoehto. Niitä kuolatessa ei vain ollu vielä korttia taskussa
tounge.gif

Miten olis 750 gsx-f Suska?

Hyvä ajoasento, tilaa niin kuskille kun matkalaisellekin eikä maksa maltaita.

Haittapuolena sit ehkä se pieni alitehoisuus mutta hyvin tuolla on kerennyt.

Ite kuulun siihen porukkaan joka puhuu askel askeleelta isompaan siirtymisen puolesta, tai ainakin puhui. Aloittelin ite muutama vuosi takaperin GPZ500S Kawalla harrastuksen ja viime kesänä vaihdoin sitten hiukan tuoreempaan ja n. tuplasti tehokkaampaan Kawa ZZR 600:n Nyt kuitenkin kun on ajanut n. 12 tkm alkaa kaipaamaan vielä lisää tehoa, en tiedä mihin sitä tarvitsen, mutta silti tuntuu, ettei tapahdu riittävästi kun kaasua vääntää matkavauhdissa.

Eli siis vaikka toki voin suositella tuota omaakin mopoani, niin silti ehkä kannattaisi laittaa sitä fyrkkaa sen verran enemmän likoon, että ostaisi samantien suuremman. Kahvassa kun tosiaan on suhteellisen portaaton tuo säätö.

Katteiden suhteen koin karmeen muutoksen kun lähdin koeajamaan GPZ500S :n jälkeen Zetoreita ja itse valitsen jatkossakin täyskatetun pyörän (kunnes koen seuraavan ylläripyllärin)

Mutta ei muutakun koeajamaan!

Kiitoksia taas. Koeajokuume on jo kova. Enää pitäisi löytää aikaa siihen. Varsinaisen hankinnan ajattelin tehdä vasta ensi kaudeksi, mutta jos tässä vaiheessa alkaa tyyppäilemään eri vaihtoehtoja, voi sieltä kevääksi löytyä sitten se seuraava pyörä.
Olen itsekin ollut sen "ylivarovaisen" aloituksen kannalla ja ihan mukavat kokemukset Erkistä on tullut. Kotosalla kyllä naureskellaan nyt mun haaveilulle isommasta koneesta. Ei nimittäin ole kuin se pari kuukautta aikaa siitä, kun vielä perustelin ekan pyörän hankintaa suunnilleen näin, että "Mihin niitä älyttömiä tehoja heti kaipaa? MINÄ jaksan kyllä ajaa vähän pienemmälläkin AINAKIN kaks vuotta jo ihan silkasta ajamisen riemusta"...
withstupid.gif

Uuden pyörän merkkikin on mulle vielä täysi arvoitus. Jotenkin kyllä aina oon ollu sitä mieltä, että sitten kun pyörän joskus hommaan, niin sen on oltava Honda... Lähinnä taitaa olla syynä pienenä poikana seinällä ollut Hondan juliste
biggrin.gif
Sitä ollaan heti mielikuvamarkkinoinnin uhri
lookaround_orig.gif

Kiitoksia taas. Koeajokuume on jo kova. Enää pitäisi löytää aikaa siihen. Varsinaisen hankinnan ajattelin tehdä vasta ensi kaudeksi, mutta jos tässä vaiheessa alkaa tyyppäilemään eri vaihtoehtoja, voi sieltä kevääksi löytyä sitten se seuraava pyörä.
Tai käy niin, että lähdet koejolle ja pian sulla onkin uusi pyörä alla
062802moto_prv.gif
biggrin.gif

Meikä aloitti skootterilla ekaksi. Sillä pääsi marjametsään ja Porvooseen mutta auta armias kun kukaan ei moikannut koko kesänä meni herne nenuun. Talven pähkäilin ja ostin ER-5. Sit alkoi se moikkailukin sujua. Kaksi kesää ajelin ja loppui puhti moposta.
Aloitin uuden etsinnän, kiertelin ja pähkäilin. Kunnes näin SEN ja unet oli mennyttä.
Eikun velkaa vaan päälle ja mopo omaan talliin lokakuussa, ettei kukaan ehdi sitä ostaa. SE on siis Yamaha XJR-1300 -04. Päätökseen vaikutti oleellisesti se sama ajoasento ja tuntuma mikä Erkissä oli.
Alahuuli alkoikin väpättää vasta kun uutukainen Kultsi oli kaupan pihalla ja sillä piti alkaa ajaa. Epäilin omaa mielenterveyttäni ( taas?) mutta ei se tuntunutkaan muutaman kurvin jälkeen niin kauhean isolta enää. Kertomuksen pointtina onkin se, että vaihto isompaan ei ole enää iso kynnys. Perstuntuma on se hyvä valintaperuste.

Kyllähän se koeajo kertoo paljon. Henk.koht olen tämän kauden ajanut tuolla CBF:lla jota oletkin jo katsellut. Vasta tuli pitkän vlopun aikana noin 2tkm, matkustaja ja laukut täynnä. Koneessa riittää tehot ihan varmasti kuormattunakin. On äärimmäisen helppo ajaa. Huipputehoja on hieman pätkitty (100hp) ja sillä on saatu aivan älyttömän alhaalta vääntävä kone. Asento hyvä, penkkiä kuulemma voi säätää (ei ole ollut tarvetta), etupleksi säädettävissä helposti. Takajousen kireys säädettävissä kuorman mukaan, aikaa menee noin 3 minuuttia kokonaisuudessaan, työkalut mukana. Matkapaketin kanssa matkustajalla ei mitään valittamista oloissa.
Jos pidempää reissua matkustajan kanssa teet etkä kaipaa kumin polttelua ja "etupyörän irtikytkemistä" niin ehdottomasti suosittelen koeajoa, sittenpähän tiedät.

Back