Mikä tympii mp-reissaamisessa eniten?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nomad
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Nomad

New member
Oli reissu kahden päivän tai vuoden mittainen, niin mikä aiheuttaa eniten harmaita hiuksia moottoripyörällä reissatessa?
..kun ei se reissaaminen ole aina ruusuilla tanssimista.  
lookaround_orig.gif
 
Ehkä se on itsestäni kiinni, mutta olen vähän arka jättämään pyörää yksikseen. Nähtävää olis niin paljon, kuitenkin osa nautinnosta häviää kun on jatkuvasti huolissaan onko pyörä edes tallella kun tulee takaisin.
confused_orig.gif
 
Pysähtymiseen liittyvät järjestelyt:
-Navigaattori piiloon, kypärä/hanskat mukaan tai lukkoon, tankkilaukku mukaan (toisinaan jätän pyörän päälle, kun siellä ei mitään arvokasta ole). Ja sitten jos pidemmän aikaa pysähtyy lämpimässä ilmanalassa, niin em. vermeiden kantaminen ajopuvun lisäksi saa hien nousemaan pintaan.

Itse pyörästä en enää kanna huolta hälyttimen asennnuksen jälkeen, ja pyörä onkin jo 7v vanha.
 
Perusteellinen läpikastuminen ja sen jälkeinen palelu ei varsinaisesti ota eteen. Myöskään reistaileva tekniikka ei himota.
 
Pitkät siirtymät. Jos/kun menee esim. Italiaan niin 1500-2000 kilsaa siirtymätaivalta Suomesta. Muutoin kaikki on yleensä ihan mukavaa, jopa pienet kaatosateet välillä niin osaa taas arvostaa kaunista ilmaa. Toki jos etelässä on helteellä ajopäivä niin vähemmän mukavaa. Matka on vähän niin kuin häät tai muu suuri juhla: jos kaikki menee hyvin niin sitä ei muista kukaan mutta kommellukset ja koheltamiset muistetaan aina.
062802moto_prv.gif
 
Pysähtymiseen liittyvät järjestelyt:
-Navigaattori piiloon, kypärä/hanskat mukaan tai lukkoon, tankkilaukku mukaan (toisinaan jätän pyörän päälle, kun siellä ei mitään arvokasta ole). Ja sitten jos pidemmän aikaa pysähtyy lämpimässä ilmanalassa, niin em. vermeiden kantaminen ajopuvun lisäksi saa hien nousemaan pintaan.
Nimenomaan ne kamojen ja tankkilaukun raahaaminen. No ehkä päivän reissussa ei ole niin paljoa kamoja mukana, mutta jo viikon reissussa sen verta kamaa että huh huh.

Toinen mikä on inhottavaa niin jos koko päivän satanut ja yöllä ei saa kamoja millään kuivaksi. Pikkasen kosteat ajokamat aamulla on yäk!
 
Kai se sateenpaska ja vallankin teltan purkaminen ja pakkaaminen sateessa, onneksi on ollut tuuria ettei ole tarvinut sateessa pystyttää.
 
Ehkä se on itsestäni kiinni, mutta olen vähän arka jättämään pyörää yksikseen. Nähtävää olis niin paljon, kuitenkin osa nautinnosta häviää kun on jatkuvasti huolissaan onko pyörä edes tallella kun tulee takaisin.
confused_orig.gif
Samoilla linjoilla, ja lisäksi mm. navigaattori, kypärä, ym. kamat pitäisi saada turvaan lähimmäisiltämme.
 
Vesisade on    
033102ass_1_prv.gif
Sade silloin tällöin ei ole pahasta, mutta kun on satanut päivän tai kolme ja illalla ei löydy sijaa yhdestäkään majatalosta.. ..ja lopulta maksaa omaisuuden 8 tunnin oleskelusta kylän kalleimassa hotellihuoneessa..

Edit: Tuohon saderintamien väistelyyn kehitin hyvän ratkaisun viime kesänä: Noian kommunikaattori ja ilmatieteenlaitoksen sadetutkat!
 
Vähän riippuu, missä matkailee. Vesisateessa tietullit, minuutin pysähdystä varten purat puolet ajokamoista, että saat lompakon taskusta, ja maksettua. Sitten taas asettelet hanskat ym. paikoilleen, että pysyt kuivana seuraavalle checkpointille.  
033102ass_1_prv.gif


(IMHO: vignette rulettaa!)

Kuumalla ilmalla hyvät katteet/pleksi suojaa liian hyvin, aika "raikas" tuoksu vallitsee kuskin ympärillä päivän helteessä ajon jälkeen! Eikä läpimärkää T-paitaa saa pois päältä kuin saksilla...

Joo, sitten vielä yksi "meidän porukasta" ajaa kovin epätasaisesti: välillä tippuu vauhti ilman syytä kovin alas, jos se ajaa meidän keskivaiheilla, viiimeiset jää kauas taakse, ja sitten niille tulee kova kiire saada kärki kiinni.

Ei pidä liikaa miettiä, mikä tympii, alkaa kohta harkita lopettamista!  
tounge.gif
 
Kaikkein pahinta minun Alppimatkoillani on ollut paluu pohjoiseen.
Se kun ollaan vasta puolessa välissä Saksaa, sää alkaa muuttua vilpoiseksi, ja edessä on vielä kaksi pitkää ajopäivää yhä vain ylemmäs pohjoiseen. Siinä vaiheessa motivaatio on alhaisimmillaan.

Toinen isompi hankaluus on sadepäivät, varsinkin jos sade jatkuu vielä päivän päätteeksi. Ja jos sade jatkuu vielä aamullakin, voi olla vaikeuksia motivoida itseään kovin pitkälle reissulle.
Jos sade loppuu ajoissa ja varusteet alkaa kuivua ajon aikana, ei siitä sateesta niin paljoa haittaa ole.
Edellytys on tietenkin hyvät corella suojatut ajovarusteet.
 
Pysähtymiseen liittyvät järjestelyt:
-Navigaattori piiloon, kypärä/hanskat mukaan tai lukkoon, tankkilaukku mukaan (toisinaan jätän pyörän päälle, kun siellä ei mitään arvokasta ole). Ja sitten jos pidemmän aikaa pysähtyy lämpimässä ilmanalassa, niin em. vermeiden kantaminen ajopuvun lisäksi saa hien nousemaan pintaan.

Itse pyörästä en enää kanna huolta hälyttimen asennnuksen jälkeen, ja pyörä onkin jo 7v vanha.
Aika samoilla linjoilla. Paljon enemmän voisi matkalla tutustua eri paikkoihin, mutta tuon varuste/rättisulkeisten takia aika nopeasti tulee päätettyä että jatketaan matkaa. Toinen on ehkä lämpö. Kreikka, Italia, Espanja yms., varmaan hienoja maita, mutta jo etukäteen kauhistuttaa hirveän kuuma ilma joka hyökkää tauolla niskaan. En ole mikään auringonpalvoja ja muutenkin yli 25 lämpötilat ei ole minun vartaloa varten tehty.
sport05.gif
 
Ei oikein mikään, jos oikein rassaa on parempi pysyä koti nurkissa ja maata sohvalla. Fyysinen matkahan alkaa kun kotipihasta lähdetään. Se on sitä matkaa kokoajan, kotia saapumiseen saakka. Suuri ajattelija sanoi että tärkeintä ei ole päämäärä vaan liike.

Varusteiden kanssahan se on vähän joskus hankalaa, kun telttapaikkaa vaihtaa kerran vuorokaudessa ja survoo säkkiin koko senhetkisen omaisuuden ja seuraavaksi levittelee ne pellolle.

Mutta vaivan palkitsee rauhallinen ja tyyni mieli.
 
Back
Ylös