Mikäköhän tällainen juttu on?

Okei, aika mielenkiintoista :D
Joo, Secondary Air Injection = SAI.

Tossa käy käytännössä vähän sama kun hitsatessa. Kun happea lisätään, pakokäyrät kuumenee ja kromit sinistyy. Plussana tietty paukuttaa komiasti putkissa. Btw, kaikki laitteet paukuttaa putkessa. Kaikilla putkilla, etenkin vakiot, sitä ei vaan kuule.
 
Sehän on vaan hieno, kun vähän paukkuu, varsinkin moottorijarrutuksessa :)

Mulla ensimmäinen ja primääri syy pair-systeemin disabloimiseen olikin just se, että Honda paukkui aina hidastaessa kuin venttiilivikainen koneenraato...

Jos siis halusi ilmestyä risteykseen tai pihaan sivistyneesti, piti ensin irrottaa kytkimellä veto ja hoitaa jarrutus jarruilla moottorin käydessä tyhjäkäyntiä. Se oli harmi, kun tuollainen isopyttyinen kaksisylinterinen hidastuu aika mukavasti pelkästään kaasu ylhäällä, ja jarrukahvalla voi lähinnä antaa pienen lisäpulssin tarvittaessa.
 
Eip tuota PAIR systeemiä ole kuin ruiskupyörissä. Jos aihe kiinnostaa niin tässä pari linkkiä jossa tää selitetään:

Ruiskupyörissähän tuota pairia ei tarvita ollenkaan, kun happianturi ja ruiskutustietokone säätävät seoksen jatkuvasti optimaaliseksi. Paireja alkoi näkymään kaasarimallien loppuvuosina, kun piti yrittää tehdä päästöille jotain, mutta ruiskutustekniikka oli vielä liian kallista bulkkipyöriin.

Joissain autoissakin on kyllä lisäilmapumppu, mutta se toimii vain kylmäkäynnistyksen yhteydessä, kunnes moottorinohjaus menee closed looppiin. Eli lisäilmaa tuutataan pakosarjaan käytännössä silloin, kun konetta lämmitetään rikkaammalla seoksella sokkona, eli ei ole vielä mitään tietoa jäännöshapen määrästä.
 
Ruiskupyörissähän tuota pairia ei tarvita ollenkaan, kun happianturi ja ruiskutustietokone säätävät seoksen jatkuvasti optimaaliseksi. Paireja alkoi näkymään kaasarimallien loppuvuosina, kun piti yrittää tehdä päästöille jotain, mutta ruiskutustekniikka oli vielä liian kallista bulkkipyöriin.

Joissain autoissakin on kyllä lisäilmapumppu, mutta se toimii vain kylmäkäynnistyksen yhteydessä, kunnes moottorinohjaus menee closed looppiin. Eli lisäilmaa tuutataan pakosarjaan käytännössä silloin, kun konetta lämmitetään rikkaammalla seoksella sokkona, eli ei ole vielä mitään tietoa jäännöshapen määrästä.

Kumma juttu kun mulla on ollut kaikissa ruiskupyörissäni tuo systeemi.... paitsi tossa ducatissa :paikallatuulee:
 
Kyllä se Pair-valve on hyvin monessa ruiskupyörässä. Sen idea on vähentää päästöjä. Ilmanputsarista imetään ilmaa pakoputkistoon moottorijarrutuksen aikana. Silloin sinne voi päästä palamatonta bensaa, joka syttyy putkessa, kun sinne syötetään ilmaa pairin kautta. Ilmiön havaitsee lievänä paukkeena putkessa.
 
Ruiskupyörissähän tuota pairia ei tarvita ollenkaan, kun happianturi ja ruiskutustietokone säätävät seoksen jatkuvasti optimaaliseksi.
Ei ruiskupyörissä ainakaan vanhemmassa päässä tollasia ole. Imuilman paine ja lämpötila, kaasunasento, kiertosluku, niillä säädetään valmiita karttoja käyttäen seokset
 
Ei ruiskupyörissä ainakaan vanhemmassa päässä tollasia ole. Imuilman paine ja lämpötila, kaasunasento, kiertosluku, niillä säädetään valmiita karttoja käyttäen seokset

Joo jos on niin alkeellinen systeemi, että ei ole happianturia, niin sitten ei voi seostakaan säätää niin tarkasti, etteikö jotain pääsisi pakoputkeenkin asti, jolloin tuollainen pair-systeemi on varmaan ajateltukin tarpeelliseksi.

En oo ruiskuvehkeisiin asti vielä itse päässyt mopoissa, niin en tullut ajatelleeksi, että liekö kuinka suuressa osassa pyöriä tuollainen alkeellinen open loop -systeemi vaan.
 
Screenshot 2023-05-08 at 20.42.43 - Edited.jpg

Vielä kysyn tästä, että onko helposti selitettynä tämä toimntaperiaate se, että tuo tännepäin oleva paksu letku menee ilmeisesti siis llmanputsarille ja imee sieltä ilmaa ja nuo sivuilaolevat neljä letkua työntävät ilmaa pakosarjaan siinä vaiheessa, kun männät tulevat alas?
 
Joo jos on niin alkeellinen systeemi, että ei ole happianturia, niin sitten ei voi seostakaan säätää niin tarkasti, etteikö jotain pääsisi pakoputkeenkin asti, jolloin tuollainen pair-systeemi on varmaan ajateltukin tarpeelliseksi.

Eipä se lambdasäätö täysin estä polttoaineen pääsyä palamattomana putkeen. Pair toimii pääsääntöisesti moottorijarrutuksessa, jolloin koneen läpi kulkee hieman palamatonta polttoainetta. Tässä tilanteessahan ei ole järkevää lyödä 100% fuel cut päälle, koska se taas aiheuttaa kulmikkuutta ja nykimistä kaasuvasteeseen, kun läpät taas avataan. Muutenkin tuollainen kapeakaistalambdaan perustuva säätö, joka oli pyörien efi-koneissa pitkälti 2010-luvulle asti, on usein käytössä vain tyhjäkäynnillä/tasakaasulla ajettaessa.
 
service manual sanoo tästä näin :

"When the engine is running, the depression present in the inlet manifold no. 2 or 3 cylinder (whichever cylinder the small-bore hose connects to) acts on a diaphragm in the PAIR valve, opening the valve. With the control valve open, whenever there is a negative pulse in the exhaust system, filtered fresh air is drawn from the air filter housing, through the reed valves and into the exhaust"
 
Eipä se lambdasäätö täysin estä polttoaineen pääsyä palamattomana putkeen. Pair toimii pääsääntöisesti moottorijarrutuksessa, jolloin koneen läpi kulkee hieman palamatonta polttoainetta. Tässä tilanteessahan ei ole järkevää lyödä 100% fuel cut päälle, koska se taas aiheuttaa kulmikkuutta ja nykimistä kaasuvasteeseen, kun läpät taas avataan. Muutenkin tuollainen kapeakaistalambdaan perustuva säätö, joka oli pyörien efi-koneissa pitkälti 2010-luvulle asti, on usein käytössä vain tyhjäkäynnillä/tasakaasulla ajettaessa.

Samat kapeakaistalambdat pyörissä on vielä nykyäänkin.
 
Kapeakaistalambdasäätö seilaa AFR 14,7 kahta puolta ja pitää seoksen ihanteellisena katalysaattorin toiminnalle. ihan normaali systeemi kattivehkeissä.

Yleinen essonbaarikäsitys on, että seoksen pitäisi olla 13 kaikissa tilanteissa. Osakuormassa se on kuitenkin liian rikkaalla. Samoin käsitys on, että 14,7 osakuormalla on liian laihalla, mikä ei pidä paikkaansa. Lambdasäätö ei ole käytössä isolla kuormalla ja moni mopo on silloin jopa varman päälle liian rikkaalla jossain AFR 12,5, jotta kestää ajaa tankillisen kaasu auki autobaanalla.
 
Back
Ylös