• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Miksi ihmeessä mopossa pitää olla lujat äänet ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja valuvika
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kukkahatuille :hanuria: omasta lähtee ääntä ja tulee lähtemään :häähää: kyllä se on tollasen "kiukkusen" kusiaisen kirkuminen niin nannaa :bye:

Niin ja onnistuu röökin sytyttäminenkin ilman colttia :grin:

Viimeksi muokattu:
Makuja on monia ja jokainen miettii oman makunsa mukaan asiaa. Kunnon soppa siis. Omasta mielestäni R4 pyörät eivät kuulosta nätisti ajellessa edes meluisalta, jos putkessa on jokukaan läpihuutopönttö. Vedätettäessä ääni voimistuu ja tuollainen jälkipoltto paukkuu jo kuuluvasti. Silti lasken rivikoneet miellyttävä-äänisiksi kunhan ei korttelin välissä tarvi kuunnella vedätystä. Täysin eri maailma on nämä vajaamukiset, joissa voimakkaiden pakopulssien välillä on tauko. Esimerkiksi tuollaisen reilun 650cc yhden mukin jysäys on vähän toista luokkaa kuin sellaisen 150cc paukahdus - vaikka niitä nyt sitten jossain konstruktiossa paukahtaisi kaksikin kerrallaan. Puoltoistalitraiset twinit on sitten taas vielä yksimukisiakin pahemmassa luokassa. Joku 800cc yksimukinen on sitten varmaan jotain käsittämätöntä.

Minulla porsi Wingsin slipari Norjan reissulla ja korvasin sen SC-projectin titaanisliparilla. Koska noissa tahtoo kovassa ajossa sisukset kadota järkyttävien pakopulssien ja jälkipolton takia, niin kokeilin ajaa sliparilla yhden reissun ilman killeriä. SC on siis lyhin SMC:hen saatava vaimennin ja myös ohuin. Tulpat päässä melu särki korvia eikä mistään kuulu mitään muuta ajossa kuin pakoääni. Lähiössä hävetti, kun vaikka hissukseen papattaa menemään, niin 400m päässä kävelyllä olevat ihmiset pysähtyvät, kääntyvät ja katsovat, että kuka hel"&tin idiootti sieltä tulee ja MILLÄ? Hirveästi ei lämmitä, että alle 13 vuotiailla on hymy naamalla, kun tarkoitukseni ei ole ärsyttää kaikkia sitä vanhempia. Kaveri myös kävi pyörällä pätkän ajamassa ja kuunneltuani korvat paljaana sitä touhua totesin, että ei tässä ole enää mitään järkeä kun kaukaakin ottaa korviin. Killeri meni takaisin ja säädyllisellä melulla mennään taas. Radalla killeri pois että kestää pönttö.

Niin ja muistaa vaihtaa niitä villoja sinne....Nuo 20€ halpis villat palaa ainakin moto pyörässä aika nopeasti

Tai sitten jotkut noiden customoitujen pyörien omistajat kuuluvat niiden pölhöjen joukkoon jotka jostain kumman syystä säätävät tyhjäkäynnin alle moottorin valmistajan suositteleman tyhjäkäyntikierrosluvun. Tälläisiä tyyppejä todellakin on jonkiverran, ehkä luulevat sen olevan jotenkin coolia kun moottori käy alhaisella tyhjäkäynnillä.
Itsellä on kaikki pyörät olleet kaasarilla varustettuja, tosin japanilaisia. Kaikki ovat aina pörisseet kiltisti tyhjäkäyntiä kunhan seokset ovat kohdallaan ja tyhjäkäyntikierrosluku on valmistajan suosituksen mukainen.

Tässä 'lajissa' on takavuosina ralleissa järjestetty jopa kilpailujakin:).

Kukkahatuille :hanuria: omasta lähtee ääntä ja tulee lähtemään :häähää: kyllä se on tollasen "kiukkusen" kusiaisen kirkuminen niin nannaa :bye:

Niin ja onnistuu röökin sytyttäminenkin ilman colttia :grin:

Jess!
Jotenkin vaan tykkään noista skriimereistä.
Mii laik!

Ääniä pitää olla tai sit ei, itse olen aina ihmetellyt ihmisiä joilla on korvatulpat korvissa ajon aikana, no pitäähän ne
olla jos on yoshimuran race putki, soundia löytyy, kyllä.

Itse olen huomannut että ihmiset reagoivat vähemmän jos mopo ei pidä suurta meteliä, eli eivät ole niin hankoita soittamaan virkavaltaa kun ei 10 km päästä kuulu jo meteli.
Itse ajoin aikanaan juuri soundi putkilla ja miliisiä riitti ihmetykseen saakka, nyt on hiljaiset pömpelit ja saa syöttää ihan huoletta eikä kukaan pysäyttele.

Summa=ajat rajoitusten mukaan=mökäpöntöt
Ajat kuinka haluat=hiljaisempaa mallia

^ höpö höpö.
Korvatulpat vaimentaa ilmavirran /tuulen kohinaa, älä muusta huolehdi.
Noudata rajoituksia ja pidä huoli omasta ajelustasi...

Ha mikä kohina, osta kunnon potta tai myy mopo pois jos ei kärsi ilman tulppia, autot on sitä varten että on hiljaista.

Ha mikä kohina, osta kunnon potta tai myy mopo pois jos ei kärsi ilman tulppia, autot on sitä varten että on hiljaista.

Nojaa.. Millainenhan potta pitäs olla että ei kohise, kerro se meille muillekin?!! Ainakin maantievauhdeista eteenpäin on se vallitseva ääni ja tohina on ilmavirtauksen ansiota, ei pakoäänet, eihän niitä edes kuule enää.... :D

Toki jos vain tarkoitus on kiertää nakkikioskia ja kerätä skootterityttöjen propseja niin tulpat voi olla turhat?

Kuin myös. Mihin perustat tuon "jokainen kuski huomaa"... Kun ei huomaa. Sen kuulee nyt jokainen, joka päivä...
Siis sen että jokainen huomaa sanan vai äänen.....
Kyllä jokaisella ihmisellä on se viimeinen ajatus, onko tyhmää vai ei, onko tästä hyötyä vai ei.....
Saa olla aika tyhmä, joka ei huomaa että on kova ääni ja korvissa tinnittään, jos löytyy hyvät kaverit ne kertoo, muija kertoo jne, kyllä mulla aikakin kerto.
En sitten tiedä mitä sinä pidät kovana äänenä. Ja loppujen lopuksi pitää myös ajatella että ihan sama, kyllä mulla löytyy heti parempaa ajateltavaa kuin jonkun toisen mopon ääni......
Tietysti jos ajaa tulpat korvissa, eikä kiinnosta niin sille ei voi mitään.
(Jotenkin noin ajatellen C-A-D) teksti voi olla samaa tyhjää

Viimeksi muokattu:
Kunhan vaan tykkään siitä matalasta patpatuksesta. Uusimpien sporien kanssa normiputkistolla ei edes huomaa kun ajavat ohi.
Tietty hintana on se että aamuviiden aikaan töihin lähtiessä talutan pyörän pihatieltä isommalle ennen kuin avaan padat. En minä muita halua häiritä.

Siis sen että jokainen huomaa sanan vai äänen.....
Kyllä jokaisella ihmisellä on se viimeinen ajatus, onko tyhmää vai ei, onko tästä hyötyä vai ei.....
Saa olla aika tyhmä, joka ei huomaa että on kova ääni ja korvissa tinnittään, jos löytyy hyvät kaverit ne kertoo, muija kertoo jne, kyllä mulla aikakin kerto.
En sitten tiedä mitä sinä pidät kovana äänenä. Ja loppujen lopuksi pitää myös ajatella että ihan sama, kyllä mulla löytyy heti parempaa ajateltavaa kuin jonkun toisen mopon ääni......
Tietysti jos ajaa tulpat korvissa, eikä kiinnosta niin sille ei voi mitään.
(Jotenkin noin ajatellen C-A-D) teksti voi olla samaa tyhjää

Sen verran semanttiseksi keskustelu nyt meni, että olen epävarma siitä ymmärränkö mitä yritit selostaa. Minä tarkoitin, että käytännössä päivittäin kyllä kuulee täällä pääkaupunkiseudulla mopoja, joiden putkien rakennuksessa (ja ennenkaikkea käytössä) ei selvästi ole oivallettu mikä on tyhmää. Henkilökohtainen mielipiteeni on, että jos mopon kovat äänet "on se juttu" niin kyllä siinä vielä kiveksien laskeutumista ja järkiintymistä odotellaan. Oikeasti minullekin on kuitenkin aivan samantekevää miten naapurin mopo ääntää, mutta sitten kun noita ääniä pitää kaupunkialueella aamuyöllä käyttää ja näyttää, alkaa verenpaine (lääkityksestä huolimatta) kyllä kohota.

Sen verran semanttiseksi keskustelu nyt meni, että olen epävarma siitä ymmärränkö mitä yritit selostaa. Minä tarkoitin, että käytännössä päivittäin kyllä kuulee täällä pääkaupunkiseudulla mopoja, joiden putkien rakennuksessa (ja ennenkaikkea käytössä) ei selvästi ole oivallettu mikä on tyhmää. Henkilökohtainen mielipiteeni on, että jos mopon kovat äänet "on se juttu" niin kyllä siinä vielä kiveksien laskeutumista ja järkiintymistä odotellaan. Oikeasti minullekin on kuitenkin aivan samantekevää miten naapurin mopo ääntää, mutta sitten kun noita ääniä pitää kaupunkialueella aamuyöllä käyttää ja näyttää, alkaa verenpaine (lääkityksestä huolimatta) kyllä kohota.

No niin kyllä kyllä, tuossa oli pieni ymmärrys ongelma äsken.....

Sen ekan pari vuotta ajattelee että pärrä ja kovat äänet meinaa v#tusti kikkeliä mutta kummasti ne alkaa
monella harrastajalla kyrsimään harrastuksen jatkuessa :D

21veenä oli kova jätkä kun veteli isolla Ducatin Monsterilla tampereen asematunnelin läpi lusu pohjassa mutta nykyään vaan hävettää tommonen kikkailu kun tietää ettei ketään kiinnosta ne italian soundit.

Tää keskustelu on Delvacia korville. ;)

Kiukkuinen rivinelonen ei äänensä puolesta taas vituta yhtään. Toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä.

Back