Miksi käänteinen vaihdejärjestys?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pakemppa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

pakemppa

New member
Voi olla tyhmä kysymys, mutta miksi ratapyörissä käytetään yleensä katupyöriin verrattuna käänteistä vaihdejärjestystä?

Omasta mielestäni isommalla on helpompi vaihtaa ja samoin myös nopeampi. Ja ennen kaikkea sen vaihteen polkaseminen on helpompaa kuin vaihteen nostaminen isommalle. Ja jos on niin että mutkissa tarttee isommalle vaihtaa niin jalkaa ei tartte sijoitella asfaltin ja polkimen väliin ts. tuokin onnistuu helpommin.

Näin itse sen ajattelen ja kaikissa mun katumopoissa vaihdekaavio on ollutkin noin päin käännettynä, eli ykkönen ylös ja loput alas.

Paras hyöty käänteisestä vaihteiden järjestyksestä tulee kuitenkin oikealle kaartavissa mutkissa joissa paino on siirretty oikealle, koska muuten et edes ylety pujottamaan jalkaa vaihdevivun alle jos et korjaa asentoa keskemmälle.
Jarrutuksissa on myös yleensä pyörä kohtalaisen suorassa ainakin sen alkaessa joten pienemmälle nostelu onnistuu aina helposti.

Muistelen lanatin viestin mukaan eurosportin juontajien näin joskus kommentoineen. Samassa keskustelussa he mainitsivat Max Biaggin (muistaakseni) muista poiketen ajavan tai ainakin ajaneen normaalilla vaihdekaaviolla, kun oli kerran oppinut ajamaan sillä vaihtamistyylillä. Vaihtamisenhan täytyy ääritilanteissa tulla takaraivosta ilman erillistä ajatusta, näin eurosportin miehet kommentoi joskus.

...kaikissa mun katumopoissa vaihdekaavio on ollutkin noin päin käännettynä, eli ykkönen ylös ja loput alas.
Mitäs toi kääntäminen käytännössä vaatii?

Ja onnistuuko kaikkiin prätkiin?
Useimmissa Kawoissa ja Gixxereissä kääntäminen vaatii 10mm lenkkiavaimen ja n. 1-2min aikaa. Eli käännetään se vaihdeakselin booreille kiinnitettävä vipu 180 astetta eri suuntaan. Näin vaihdeakselin pyörimissuunta vaihtuu polkimen suunnan pysyessä samana.

Muissa merkeissä voikin hieman joutua ajattelemaan tai hankkimaan muutamia nippeleitä mutta perusperiaate on sama.

Niinpä. Joissakin mopoissa homman voi tehdä myös niin, että vaihteiston akselin ja vaihdepolkimen välissä olevan tangon ja alkuperäisen vaihdepolkimen voi poistaa ja pistää tilalle toinen, pitempi vaihdepoljin, akselilta jalkatappiin päin kiinnitettynä, ts. alkuperäiseen verrattuna 180 astetta käännettynä. Jos vaan tilaa pitemmälle polkimelle ja sen käyttämiselle on.

Niinpä. Joissakin mopoissa homman voi tehdä myös niin, että vaihteiston akselin ja vaihdepolkimen välissä olevan tangon ja alkuperäisen vaihdepolkimen voi poistaa ja pistää tilalle toinen, pitempi vaihdepoljin, akselilta jalkatappiin päin kiinnitettynä, ts. alkuperäiseen verrattuna 180 astetta käännettynä. Jos vaan tilaa pitemmälle polkimelle ja sen käyttämiselle on.
juup sillä saa käännettyä kaavion, mutta nurin mennessä on parempi että poljin on kiinni jalkatapissa ja vääntää sitä ensisijaisesti eikä vaihteensiirtoakselia.

Itse olen aina ihmetellyt, miksi vakiokaavio on ykkönen alas ja muut ylös.

No, selityshän on tietenkin yksinkertainen. Valmistajat sopivat keskenään, että mopoa pitää olla hiukan vaikea ajaa nopeasti, jotta ei tulisi niin paljon kaahausta ja ruumiita...

Aika toimiva jekku. Ja kukaan ei epäile mitään...

Hitto, että ei ole tullut aiemmin tuotakaan hoidettua. Nyt joutuu pikkuisen opiskelemaan kun tuon kepulan kääntää toiste päin. Jos se nyt Ducatissa onnistuu myös heittämällä or not.

Käänteinen on siitä hyvä ettei kaverit halua lainata mopoa niin usein
wink.gif

Back